آشنایی با اصطلاحات پرکاربرد طراحی وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 27 دقیقه

آشنایی با اصطلاحات پرکاربرد طراحی وب

در این مقاله به آشنایی اصطلاحات پرکاربرد در طراحی وب میپردازیم.

(domain) دامنه
اولین کار در طراحی یک صفحه ی وب انتخاب دامنه است که از واژه ای منحصر به شما و پسوند دلخواه شما تشکیل می شود.

(host) هاست
به فضایی که در اینترنت باید خریداری کنید تا میزبان کاربران اینترنتی خود باشید هاست گفته می شود.

(link) لینک
به پیوندی بین دو صفحه وب که آن دو را به یکدیگر متصل می کند پیوند می گویند.

(directory) دایرکتوری
به سایت هایی که با هدف جمع آوری سایت های دیگر در دسته بندی های گوناگون تولید شده اند دایرکتوری گفته می شود

UI
مخفف کلمه User interface به معنای واسط کاربری می‌باشد. یعنی ارتباط فیزیکی کاربر با کامپیوتر. UI در طراحی وب نیز کاربرد زیادی دارد، بیشتر طراحان بزرگ وب UI بسیار خوبی دارند.

User Friendly
به معنای کاربر پَسند است. یعنی کاربر وب سایت به راحتی بتواند با ابزارها و امکانات درون سایت کار کند و دچار شلوغی و سردرگمی نشود! بیشتر کارفرمایان وب تاکید زیادی در این رابطه دارند.

Wireframe
یک راهنمای تصویری کامل از وب سایت قبل از شروع طراحی است که چهارچوب کلی سایت را مشخص می کند.

header
به معنای سربرگ است و محتوای اولیه سایت شامل لوگوها و منوها را تشکیل می‌دهد.

widget
ابزارک یا sidebar که ستون‌های کناری سایت را تشکیل می‌دهند.

Navigation Menu
یا به طور مختصر nav-menu، منوی اصلی و احتمالا دارای Sub Menu را در سایت تشکیل می‌دهد.

Content
محتوای اصلی را در سایت مشخص می‌کند که شامل متن و تصویر و ویدیو و… است.

Pagination
عمل شماره بندی در صفحات انجام می‌دهد.

Footer
به معنای پانوشت است و در پایین‌ترین قسمت سایت قرار می‌گیرد و شامل کپی رایت و آیکون‌های شبکه اجتماعی و اطلاعات تماس است.

Social icons
آیکون‌های مربوط به شبکه‌های اجتماعی (یاهو، گوگل پلاس، فیس‌بوک، توییتر و…) در سایت هستند.

Seprator
به معنای جداکننده است و خط‌های گرافیکی که در طرح و یا خود سایت به کار رفته می‌شود.

Bullet
به معنای گلوله است و در وب به گلوله‌های گرافیکی معروف است که بیشتر در لیست‌های غیرمرتب ul li به کار رفته می‌شود.

Arrow
به معنای پیکان است و در وب بیشتر معنی فِلِش را می‌دهد. گاهی اوقات بسته به نوع طرح، arrow هم می‌تواند در ul li به کار گرفته شود.

Ribbon
به معنای روبان است و در طرح‌های گرافیکی نیز کاربرد زیادی دارد. روبان‌ها جذابیت خاصی را به طرح می‌دهند.

Transparent
به معنای شفاف و شفافیت است و معمولا در تصاویر با فرمت PNG و GIF در طراحی وب به کار گرفته می‌شود.

Feature
به معنای خصیصه و در وب شاخص بودن را مشخص می‌کند. بعنوان مثال Feature content یا Feature Posts یا Feature slider که این قسمت را متمایز با بقیه قسمت‌ها می‌کند.

Optimize
به معنای بهینه سازی است و در وب بهینه کردن سایت را می‌گویند. بعنوان مثال: اوپتیمایز کردن سایت برای مرورگرهای مختلف!

Responsive
به معنای پاسخگو است و به طور خلاصه نوع نمایش و اندازه المان‌ها برای مشاهده سایت در دستگاه‌های دیگر است. بعنوان مثال: Responsive for iPad – نمونه.

Thumbnails
تصاویر کوچک در سایت هستند که معمولا کنار هرنوشته قرار می‌گیرند.

Data Entry
اطلاعات اولیه هستند که در هنگام راه اندازی ویا برای به کار بردن در طرح مورد استفاده طراحان و نویسندگان وب قرار میگیرد. این اطلاعات شامل، مطلب، خبر، تصویر و ویدیو اولیه برای قراردادن در سایت است.

Ranker
در واقع پس از طراحی سایت Rank همان جایگاه یک سایت در نتایج جستجو است و این موضوع به الگوریتم هایی که موتور جستجو برای رنک بندی استفاده می کند باز می گردد. Ranker هم بخشی است که وظیفه استفاده از الگوریتم و چیدمان نتایج را بر عهده دارد.

Page Rank
یک سیستم انحصاری مربوط به شرکت گوگل است که پس از طراحی سایت برای تعیین کردن اهمیت صفحات یک وب سایت به کار می رود و در واقع فاکتوری از چندین فاکتور Ranking است.

Keywords
در طراحی سایت در واقع واژه ها و عباراتی هستند که یک صفحه وب را معرفی می کنند. هنگامی که یک کاربر واژه خاصی را در موتور های جستجو ، جستجو می کند ، موتور های جستجو تلاش می کنند تا صفحه هایی را که بیشترین تطابق را دارد نمایش دهد.

Hyper
متضاد نوشته های خطی( Linear ) است ، اگر شما با زبانهای برنامه نويسی کامپيوتر آشنايی داشته باشيد مانند ويژوال بيسيک ميبينيد که بايد کدها را خط به خط بنويسيد و تا يک خط اجرا نشود بعدی خوانده نمی شود، يعنی آنها را بايد به ترتيب بنويسيد تا برنامه اجرا شود ولی HTML اينگونه نيست و الگوی خطی ندارد شما هر کدی را می توانيد هر جا که بخواهيد بنويسيد.

Text
به همان متنی می گويند که می نويسيد تا در مرورگر نشان داده شود.

Markup
عملی است که مرورگر برايتان انجام ميدهد يعنی يک متن ساده می نويسيد ولی جور ديگری نمايش داده می شود.

عناصر تشکیل دهنده HTML
HTML دارای عناصر( Elements ) گوناگونی است که بر روی هم تشکيل يک صفحه از سايت را ميدهند. اين عناصر عبارتند از:

( Texts & Lists ) متن ها و ليست ها : نوشته های داخل يک صفحه را در برميگيرد.

( Images ) عکسها : عکس های داخل يک صفحه که زيبايی خاصی به وب سايتها می بخشند.
يکی از عناصری که باعث جذابيت در وب سايت ميشود عنصر عکس يا همان image است. عکسها زيبايی خاصی به صفحات ميبخشند ولی از طرف ديگر توليد دردسر هم ميکنند، اگر شما تعداد زيادی عکس در يک صفحه بگذاريد يا از عکسهايی با حجم زياد استفاده کنيد آن موقع است که بيننده بايد مدت طولانی را صرف کند تا صفحه سايت شما را به طور کامل ببيند و همين موضوع باعث از دست دادن يک بيننده و يک نمره منفی به حساب می آید.
پس هميشه تا جايی که ميتوانيد صفحه را سبک کنيد تا برای بيننده خسته کننده نباشد.
عکسها دارای فرمتهای زيادی ميباشند ولی فرمتهايی که در وب بکار برده ميشوند، عبارتند از:

(gif (Graphic Interchange Format

(jpeg (Joint Photographic Experts Group

(png (Portable Network Graphics

عکسها با فرمت gif
بيشترين استفاده را در وب دارند و محبوبترين نوع عکس است. اين نوع فرمت 256 رنگ را پشتيبانی ميکند و از ويژگيهای ديگر آن animation, transparency, interlacing است . البته محبوبيت آن بيشتر برای حجم کم آن است.

Transparency به شفافيت يک عکس ميگويند که آنرا پشت نما هم مينامند. اين ويژگی است که يک عکس آنقدر شفاف است که شما ميتوانيد تا تصوير ، متن يا رنگ زير آن عکس را ببينيد.

Interlacing گاهی وقتها شما منتظر ميشويد تا يک عکس به دليل بزرگی اندازه بارگذاری شود بعد آنرا ببينيد اما اگر عکسی اين ويژگی را داشته باشد کم کم عکس کامل خواهد شد يعنی خط به خط به عکس اضافه ميشود تا کامل بارگذاری شود.

Animation عکسهای متحرک را می گويند وفقط اين فرمت هست که از متحرک سازی عکس حمايت ميکند.

عکسهايی با فرمت .jpeg حدود 16 ميليون رنگ را پشتيبانی ميکنند ، نسبت به فرمت .gif از حجم بالاتری برخوردار است و کيفيتش بهتر است ، تمام ويژگيهای gif را دارد به غير از Animation. فرمت .png نسبت به قبليها جديدتر است و مخلوطی از آنهاست يعنی کيفيت jpeg و حجم کم gif را دارد.

( Tables ) جدولها
جدولها بهترين عنصر برای سازمان دهی و مرتب کردن اطلاعات ما هستند که نقش اساسی در طراحی يک سایت دارند.
در واقع جدولها يکی از بهترين و مفيدترين عنصرها در صفحات وب ميباشند، با استفاده از آنها ما می توانيم اطلاعات و عناصر را در يک صفحه سازمان دهی و مرتب کنيم . کليه اطلاعات يا عناصر ديگر وب را ميتوانيم داخل رديف ها يا ستون های يک جدول قرار دهيم بدون آنکه خطوط جدول مشخص باشد و يا در صورت نياز خطوط آنها نمايان ميشود. کمتر کسی را پيدا ميکنيد که از اين عنصر استفاده نکند و زمانيکه تجربه کافی برای طراحی يک سايت بدست آورديد به اهميت اين عنصر پی خواهيد برد

( Forms ) فرمها
عناصری که بيننده سايت به کمک آنها می تواند اطلاعاتی را وارد کرده تا ذخيره شده يا فرستاده شود.
در واقع فرمها تنها عنصری هستند که بيننده سايت ميتواند اطلاعاتی را بطور مستقيم وارد کرده که اين اطلاعات بعد از تجزيه و تحليل يا در فايلی ذخيره شده يا فرستاده ميشود. شما ميتوانيد داخل يک صفحه يا يک وب سايت چندين فرم داشته باشيد بطور مثال برای چند نوع نظرسنجی از بينندگان یا ...

( Hyperlinks ) نقطه پيوند
البته اين معنی اصلی لغت نمی باشد و اين عناصر، نقطه پيوند و ارتباط بين دو صفحه از يک سايت يا دو وب سايت متفاوت می باشد.

( Frames ) چارچوبها
فريمها يا چارچوبها تنها عناصری هستند که با استفاده از آنها ما می توانيم چند صفحه اينترنتی را در يک صفحه جای دهيم.
در واقع هنگاميکه بخواهيد دو يا سه صفحه را در يک صفحه جای دهيد بايد از عنصر فريم يا چارچوب استفاده کنيد. اين عنصر زمانی کارآيی دارد که ميخواهيد يک قسمت، در همه صفحات ثابت باشد.
به طور مثال شما در سمت چب صفحه يک ليست ثابت داريد و ميخواهيد هر وقت بيننده روی هر گزينه از اين ليست که کليک کرد توضيحات مربوط به آن در سمت راست نمايان شود.
به مجموعه صفحات گنجانده شده در يک صفحه Frameset می گويند و به هر صفحه از آن يک Frame يا يک چارچوب گفته ميشود.

( Multimedia ) چند رسانه ای
اگرچه از ابتدا صوت و تصوير با HTML نبوده اما در حال حاضر بيشتر مرورگر های وب از اين عنصر پشتيبانی می کنند و شما ميتوانيد در وب سايتتان فيلم وموزيک پخش کنيد.
هنگاميکه يک فايل صوتی به صفحه اضافه شود، مرورگر به تنهايی قادر به پخش آن نمی باشد و بايد به کمک يک برنامه کاربردی ديگر اينکار را انجام دهد. مرورگرها توسط اطلاعاتی که از فايل دريافت می کنند می توانند تشخيص دهند که چه برنامه ای را بايد برای پخش آن فايل صدا بزنند که اين اطلاعات را MIME مي گويند.
MIME مخفف Multipurpose Internet Mail Extensions است.
زمانيکه مرورگر با يک MIME ناشناخته مواجه شود، پيغام خطای “ File Not Found ” را در صفحه نمايش می دهد.

فرمتهای فايلهای صوتی
_ WAV يکی از فرمتهای صوتی که کيفيت بالايی هم دارد و البته حجم زيادی هم اشغال می کند و در سيستم عامل ويندوز بکار می رود. نوع MIME اين فرمت برابر است با audio/wav .

_ AU اين فرمت متعلق به سيستمهای عامل UNIX, Linux است و خاصيت آن داشتن حجم کم و البته با کيفيت پايين تر، که نوع MIME اين فرمت برابر است با audio/basic .

_ AIFF اين فرمت هم متعلق به کامپيوترهای Macintosh است با کيفيت بالا و حجم بسيار بالا. نوع MIME آن برابر است با audio/aiff .

_ MIDI اين فرمت با فرمتهای ديگر صوتی تفاوتهايی دارد. در اين فرمت بجای ذخيره شدن فرکانس صدا، آهنگ صدا يا همان نت های موسيقی را ذخيره و پخش می کند. بزرگترين مزيت آن حجم بسيار پايين و عيب آن، پخش آهنگ بدون گفتار است. نوع MIME اين فرمت audio/midi است.

_ ( Mp3) ....

فرمتهای فايلهای تصويری
_ MPEG اين فرمت مخفف کلمات Motion Picture Experts Group است که در بيشتر سيستمها قابل اجرا می باشد. نوع MIME اين فرمت video/mpeg است. (Mp4)

_ AVI اين فرمت متعلق به سيستم عامل ويندوز می باشد و نوع MIME آن برابر است با video/avi

_ QuickTime (MOV اين فرمت مخصوص سيستم های Macintosh می باشد که اگر مرورگری در سيستمهای ديگر Plug-in اين فرمت را داشته باشد آنرا پخش خواهد کرد و نوع MIME آن video/quicktime می باشد.
Advanced Streaming Format (ASF اين فرمت متعلق به شرکت مايکروسافت است که MIME آن video/asf می باشد.

( JavaApplets ) جاوا اپلت
اپلتها برنامه هايی هستند که توسط زبان جاوا نوشته می شوند و می توان آنها را در يک صفحه جاسازی کرد برای کارآيی بالای وب سايت مانند عمليات پيچيده رياضيات يا ساختن بازيها. زبان برنامه نويسی جاوا خود يک زبان مجزا و دارای محبوبيت خاصی دردنيا می باشد که با جاوا اسکريپت فرق دارد.

( Style sheets ) استايل شيت
اين عناصر قابليت انتقال اطلاعات به عنوان يک الگوی مشترک در بين صفحات را دارد.
به طور مثال شما يک الگو برای رنگ متن می سازيد و سپس آنرا بين صفحاتی که می خواهيد به اشتراک می گذاريد.

( DHTML )
مخفف دو کلمه Dynamic Html می باشد که وظيفه آن روح بخشيدن به صفحات و بالا بردن جذابيت وب سايت می باشد، شما می توانيد با هماهنگی کدهای javascript و Dhtml يک وب سايت پويا و زنده طراحی کنيد.

کار اين < > تگها چيست؟
مرورگرهای وب مانند اينترنت اکسپلورر، به علامتهای < > حساس هستند و به محض اينکه به آنها می رسند کد داخل آنها را خوانده و عمليات لازم را بر روی متن بعد از آن انجام ميدهند تا به تگ پايان دهنده برسند.
در حقيقت مرورگرها حکم مترجم را برای ما دارند و کليه تگها و نوشته های داخل آنها را بصورت اطلاعات منظم و قابل فهم در قالب يک صفحه وب برای ما ترجمه کرده و به نمايش ميگذارند. ما با وارد کردن تگهای مناسب، کنترل نمايش صفحه وب را در مرورگرها به کنترل خود در می آوريم .

Source Code
صفحات وب دارای مزيتی هستند و آن مشاهده کدهای Html در مرورگر است که شما براحتی می توانيد تگهای عناصر تشکيل دهنده آن صفحه را ببينيد و با نحوه قرار گرفتن و تکنيکهای بکار گرفته شده آشنا شويد. براي ديدن سورس کد يا همان کد تشکيل دهنده صفحه وب داخل منوی view در مرورگر می شويد و بر روی گزينه Source کليک می کنيد که بطور معمول برنامه Notepad باز شده و تگهای Html را نشان می دهد که در حال حاضر ممکن است فهميدن آنها برای شما مشکل باشد.

تاریخچه HTML
HTML توسط Tim Berners-Lee در خلال دهه 90 ميلادی همراه با گسترش وب، شکوفا شد. اين زبان توسط مرورگر Mosaic معروفيت خاصی پيدا کرد. در آن زمان HTML در چند مدل منتشر می شد که آن بستگی داشت به سازنده فايل و انجمنهايی که در زمينه وب فعاليت داشتند.
در نوامبر 1995 نسخه HTML 2.0 گسترش يافت و بلافاصله در همان سال HTML 3.0 منتشر شد، ولی استقبالی از آن نشد. در سال 1996 انجمن W3C شروع به فعاليت بر روی نسخه اين زبان کرد که حاصل کار آنها در 14 ژانويه 1997 انتشار HTML 3.02 بود.
اين نسخه توانست رضايت اکثريت را جلب کند چون هماهنگی بيشتری با مرورگرهای مختلف در سيستمهای عامل متفاوت داشت. در تمام نسخه های اين زبان ، سعی بر اين شده بود تا نظر کسانی که در زمينه وب سرمايه گذاری کرده بودند جلب شود و برنامه های توليد شده برای وب بتوانند مدت طولانی تری قابل استفاده باشند. به همين منظور HTML برای اهداف گسترده تری ، در وب توسعه يافت تا در کليه سيستمهای اطلاع رسانی و الکترونيکی کوچک و بزرگ با بکار بردن گرافيک و رنگها، قابليت بهره برداری بيشتری داشته باشد.
در 18 دسامبر 1997 نسخه HTML 4.0 در وب منتشر شد و در همين بين شرکتهای توليد کننده مرورگر وب يکسری مشخصات منحصر بخود را به اين نسخه اضافه کردند که قابل اجرا در مرورگرهای ديگر نبود. بعضی از اين تغييرات در W3C مورد تاييد قرار گرفت اما بعضی ديگر نه. با تغييرات HTML مرورگرها مجبور به تغيير شدند تا با تحولات جديد سازگار شوند.
در تاريخ 24 آوريل 1998 در اين نسخه تجديد نظر شد و حاصل آن پيدايش HTML 4.01 بود که با کمی تغيير و رفع يکسری مشکلات، در W3C برسميت شناخته شد و اين انجمن استفاده از آنرا به توسعه دهندگان و طراحان وب ، توصيه کرد.
بطور کل مجموعه HTML 4 با قابليت استفاده از embeded objects, frames, scripting, style sheets و با کارآيی بالاتر جدولها و فرمها به وب معرفی شد، همچنين در اين نسخه توجه زيادی به افراد با توانايی کم شده بود تا اين افراد هم بتوانند از محيط وب استفاده کنند.
اما مهمترين قدمی که در اين نسخه برداشته شد، پشتيبانی HTML از زبانهايی بود که از راست به چپ نوشته ميشدند مانند زبان فارسی، که در اين نسخه با پذيرفتن استاندارد ISO 10646 به هدف بزرگ بين المللی شدن اين زبان نزديک شدند تا همه مردم دنيا در هر کجا و با هر زبانی بتوانند اسناد HTML را منتقل کنند.
HTML 4.01 تفاوت کمی با نسخه اصلی خود يعنی 4.0 دارد اما در عوض هماهنگی بيشتری با نسل جديد زبان وب يعنی XHTML و نسل بعدی يعنی XML دارد. در اصل XHTML اساس و مقدمه XML است که برای هماهنگی و سازگاری HTML با XML منتشر شده است.

استاندارد W3C چیست؟
W3C یا کنسرسیوم شبکه جان گستر وب، مجمعی متشکل از 400 شرکت و سازمان است که در مورد استاندارد ها و فناوری های وب، تشریک مساعی دارند.
استاندارد W3C، از سوی سازمان W3C به صفحاتی داده میشود که قوانین مشخصی را رعایت کنند. با رعایت این ضوابط، اینگونه صفحات در اکثر بروزر های معمول دنیا قابل خواندن، بدون مشکل خواهند بود.

Page title
در واقع همان عنوان صفحه ای است که در بالای پنجره مرورگر به نمایش در می آید و در بین تگ های Title قرار می گیرد. دقت داشته باشید که در طراحی سایت این یک سر صفحه و یا هیچ متن بزرگی که ممکن است در صفحه نمایش داده شود نیست.

On-Page Factors
فاکتور هایی از سئو می باشند که در طراحی سایت بروی رنک شما تاثیر گذارند و این فاکتور ها محتویات وب سایت شما یعنی لینک ها ، متون ، تگ ها و غیره بستگی دارند.

Off-Page factor
فاکتور هایی از سئو می باشند که در طراحی سایت بروی رنک شما تاثیر گذار هستند و این فاکتور به عناصر دیگر وب سایت ها بستگی دارند لینک های اصلی که به سایت شما بازگشت داده می شوند.

Web Page ( صفحه‌ی وِب ) :
به مجموعه ای از تصاویر و نوشته‌ها كه به صورت یك صفحه از طریق اینترنت قابل دسترسی می‌باشند ، صفحه وب می‌گویند .

Web Site ( وب سایت ) :
پایگاهی بر روی فضای مجازی اینترنت ، شامل مجموعه ای از صفحات وب ( Web Page ) است ؛ كه توسط آدرس مخصوصی ( Domain ) از طریق اینترنت قابل دسترسی می‌باشند . این صفحه‌ها می‌تواند حاوی اخبار ، تصاویر ، اطلاعات علمی و تجاری ، تبلیغات و ... باشد .

Web Server ( وب سرور ) :
به نرم افزاری گفته می‌شود كه بر روی كامپیوتر میزبان نصب شده و صفحات وبِ درخواستی مرورگرهای وب را برای آنها ارسال می‌نماید . البته اغلب از میزبان وب ( Web Host ) به عنوان وب سرور نام برده می‌شود كه این از نظر تكنیكی صحیح نمی‌باشد .

Static Page ( صفحه‌ی ثابت ) :
صفحه‌ی وبی می‌باشد كه مطالب داخل آن برای مراجعه كننده ثابت هستند وهمچنین برای تمام كاربران اینترنت به یك صورت نمایش داده می‌شوند .

Dynamic Page ( صفحه‌ی پویا ) :
به صفحه‌ی وبی گفته می‌شود كه مطالب و محتویات آن متغیر هستند و به درخواست كاربران در آن‌ها اطلاعات متفاوتی نمایش داده شده و نیز امكان وارد كردن اطلاعاتی توسط كاربران اینترنت در آن‌ها میسر می‌باشد . برای تولید این صفحه‌ها نیاز به برنامه نویسی‌های خاصی می‌باشد .

Home Page ( صفحه اصلی ) :
صفحه‌ی اصلی و ابتدایی یك وب سایت كه بازدید كننده وب سایت آن را در ابتدا مشاهده می‌نماید . این صفحه شامل ، اخبار مهم ، تصاویر اولیه ، پیوندهایی به بخش های مختلف آن سایت و نیز پیوند‌هایی به سایت‌های دیگر و یا تبلیغات دارنده‌ی وِب سایت می‌باشد .

Intro ( اینترو ) :
انیمیشنی است كه در ابتدای وب سایت جهت جذاب تر شدن ، تاثیر تبلیغاتی بیشتر و خوش آمد گویی به كاربران نمایش داده می‌شود .

Flash Site ( سایت فلش ) :
وب سایتی است كه به شكل كامل و یا در بعضی از بخش‌ها با استفاده از صدا ، انیمیشن و ... توسط نرم‌افزارهای خاصی ساخته می‌شود .

HTML یا اچ تی ام ال:
HTML در حقیقت زبان اصلی در طراحی وب و پل ارتباطی بین طراح و مرورگر وب است. امروزه از نسخه جدیدتر HTML که XHTML نام دارد استفاده می‌شود. با استفاده از کدنویسی صحیح و استاندارد XHTML، می‌توان اطمینان داشت که وب‌سایت طراحی شده در مرورگرهای مختلف با کمترین مشکلات نمایش داده خواهد شد.

CSS یا سی اس اس:
CSS ابزاریست جهت قالب‌بندی، رنگ‌بندی و ایجاد جلوه‌های تصویری و گرافیکی در صفحات HTML. استفاده از CSS اعمال تغییرات جدید گرافیکی را برای دارنده وب‌سایت بسیار آسان می‌کند.

ASP ای اس پی:
ASP یک زبان برنامه‌نویسی تحت وب سمت سرور است که توسط شرکت مایکروسافت گسترش یافته است.ورژن جدیدتر ASP، که بسیار پیشرفته‌تر از ورژن قبلی است ASP.NET نام دارد. از زبان‌های برنامه‌نویسی تحت وب برای ایجاد تعامل با کاربر و طراحی صفحات داینامیک استفاده می‌شود

PHP یا پی اچ پی:
PHP نیز مانند ASP یک زبان برنامه‌نویسی وب سمت سرور است. تفاوت اصلی بین PHP و ASP در "Open Source" یا "کد باز" بودن PHP است. هر یک از این دو زبان قابلیت‌های گوناگونی دارنند که بسته به نیاز مشتری و امکانات سرویس‌دهنده وب قابل استفاده است.

JS یا جاوا اسکریپت:
JavaScript (جاوا اسکریپت) یک زبان کدنویسی سمت کاربر است. بر خلاف زبان های کدنویسی سمت سرور که توسط سرور اجرا می شوند جاوااسکریپت توسط مرورگر کاربر اجرا می شود.

AJAX یا آژاکس:
AJAX مجموعه ای از روش ها و تکنولوژی های کدنویسی سمت کاربر است. با استفاده از ایجکس برای بارگذاری اطلاعات بخشی از صفحه وب سایت نیازی به بارگذاری مجدد کل صفحه نیست.

W3C یا دبلیو تیری سی:
مرجع جهانی تعیین استانداردها و راهبردهای وب W3C نام دارد. W3C از سال 1994 فعالیت خود را آغاز نموده و گسترش قوانین در جهت پیشرفت وب را در دستور کار خود قرار داده است. از اعضای W3C می‌توان مایکروسافت، اپل، سان مایکروسیستمز و آی بی ام را نام برد.

SEO یا سئو:
به فرآیند بالا بردن رتبه وب‌سایت ها در موتورهای جستجوی وب تکنیک‌های SEO گفته می‌شود. SEO ارتباط مستقیمی با تکنیک‌های طراحی سایت و کدنویسی صحیح دارد.

Robot یا ربات:
ربات های خودکار موتور های جستجو که گاهی با نام spider یا crawlers شناخته می شوند در واقع کاوشگران دنیای وب هستند. حتما شما هم تا بدین روز در این اندیشه بوده اید که ربات ها مانند کاوشگران واقعی می توانند از هر مانعی عبور کنند یا بروی هر گذر گاهی پل بزنند اما در واقع این یک طرز فکر اشتباه بوده است ، بر خلاف آنچه تصور می شود آن ها آن قدرت کافی را بای انجام این کار ندارند. آنها در طراحی سایت فرقی میان یک فریم ، یک عکس و یا فلش نمی گذارند ، آن ها نمی توانند مانند انسان برای دسترسی به یک صفحه وب که با کلمه عبور محافظت شده ، کلمه عبور وارد کنند. در واقع ربات ها در معقوله تنها و تنها محتوا و لینک را می شناسند نه چیز دیگر.

نحوه عملکرد ربات ها اکثراً بدین صورت است:

موتوری که صفحات وب را می یابد.
شناسایی صفحات جدید پس از طراحی سایت.
شناسایی صفحه هایی که قبلاً پیدا شده و اکنون تغییر کرده اند.
به دو روش عمقی و عرضی ارزیابی می شوند.
در روش عمقی نه تنها سایت اصلی بلکه صفحات فرعی آن صفحات را نیز می یابد.
در روش عرضی بیشتر سایت های اصلی تر را می یابد.

Directory
فهرست. نوعی از موتورهای جستجوگر که پایگاه داده آن توسط ویراستاران تکمیل می گردد. در آنها سایتها در گروههایی موضوعی دسته بندی می شوند.

Keyword
بــه واژه ها ی مهم (کلیدی) هر صفحه گفته می شود. اما غالبا منظور کلماتی است که دوست داریم با آنها رتبه های مناسبی کسب کنیم.

Keyword Density
چگالی کلمه، منظور تعداد دفعات تکرار واژه های کلیدی در مقایسه با سایر کلمات متن است.

Keyword Staffing
تکرار یک کلمه به دفعات و پشت سر هم به منظور بالا بردن چگالی کلمه. این کار تقلب محسوب می شود. و به اصلاح به آن Black SEO می گویند.

Tinny Text
نوشتن متن با اندازه های بسیار کوچک و ریز به گونه ای که کلمات بسیاری بدین ترتیب در یک خط قرار داده می شود و به سختی نیز در صفحه قابل رویت هستند. نوشتن مطالب به این صورت، نوعی تقلب محسوب است و موتور جستجوی گوگل این گونه تقلب ها را دوست ندارد.

Invisible Text
متن نامرئی. منظور استفاده از متن های همرنگ با پس زمینه صفحه است. متن هایی که از دید کاربران مخفی می ماند. به عنوان مثال اگر پس زمینه یک صفحه سیاه است، متن صفحه نیز با رنگ سیاه نوشته می شود تا دیده نشود . این نوع متن ها از مصادیق تقلب می باشند.

Spam
تقلب، به تمام تلاش هایی گفته می شود که به کمک آن سعی می شود از راه های غیر معمول، رتبه های بالایی کسب شود. یا در اختیار گذاردن اطلاعاتی که موتورهای جستجوگر آنرا دوست ندارند (اطلاعات ناخواسته) مانند تکرار یک کلمه به دفعات و پشت سر هم، استفاده از متن های هم رنگ زمینه و ...

ALT tag
محتوای این شناسه، متنی است که یک عکس را توضیح می دهد.

Deep Crawl
به معنای این است که موتور جستجوگر، می تواند صفحات زیادی از یک سایت را در پایگاه داده اش قرار دهد. موتور جستجوگر هرچه پایگاه داده اش بزرگتر باشد، صفحات بیشتری از یک سایت را می تواند در پایگاه داده اش قرار دهد. همه موتورهای جستجوگر دارای این ویژگی نمی باشند.

Robots.txt
با این فایل متنی و ساده، میزان دسترسی موتور جستجوگر به محتوای یک "سایت" را می توان کنترل کرد.

META robots tag
به کمک این شناسه میزان دسترسی موتور جستجوگر به محتوای یک "صفحه" را می توان کنترل کرد.

Link
پیوند. در واقع پلی بین دو صفحه است. به کمک آن می توان از یک صفحه به صفحه دیگر رفت.

Link Popularity
مقصود این است که چه تعداد از سایت های دیگر به سایتی مشخص لینک کرده اند یا اینکه از چند سایت دیگر می توان به کمک پیوندها به سایتی مشخص رفت.

Link Reputation
اشاره به این دارد که سایر سایتها درباره سایتی که بدان لینک داده اند، چه می گویند. عموما در این موارد عنوان، متن لینک و کلمات اطراف لینک در سایت مقصد، بررسی می شوند.

Learn Frequency
بعضی از موتورهای جستجوگر می توانند تشخیص دهند که محتوای صفحات پس از چه مدتی تغییر می کند (به روز می گردد) و بعد از آن مدت به آن صفحات مراجعه می کنند.

URL-Uniform Resource Locator
به آدرس منحصر به فرد هر منبع موجود در اینترنت گفته می شود. این منبع می تواند یک صفحه وب، یک فایل متنی و... باشد.

Stop Word
به کلماتی گفته می شود که در کل اینترنت از آنها بسیار استفاده شده است. کلماتی نظیرthe, a, an, web www, home page, و ...

Meta tags
به کمک این شناسه ها، اطلاعاتی از صفحه در اختیار بینندگان (موتور جستجوگر، مرورگرها و ...) قرار داده می شود.

META Keywords
به کمک آن، کلمات کلیدی صفحه در اختیار موتورهای جستجوگر قرار داده می شود.

META Description
به کمک آن، توضیحی مختصر از صفحه در اختیار موتورهای جستجوگر قرار داده می شود.

Stemming
به معنای این است که موتور جستجوگر می تواند صورت های مختلف یک کلمه را جستجو کند. به عنوان مثال با جستجوی swim موتور جستجوگر به دنبال swimmer ، swimming نیز می گردد. همه موتورهای جستجوگر دارای این ویژگی نمی باشند.

Rank
رتبه یک سایت در نتایج جستجو است زمانی که جستجویی مرتبط با محتوای آن صفحه انجام می شود.

Spamdexing
مختصر شده spam indexing است. منظور طراحی و معرفی صفحاتی به موتورهای جستجوگر است که کیفیت نتایج جستجو را پایین می آورند. موتورهای جستجوگر تمایل دارند که کاربران بارها و بارها به آنها مراجعه کنند و کیفیت بالای نتایج می تواند این روند را تضمین کند. لذا آنها هرکدام به نوعی سعی در تشخیص صفحاتی دارند که کیفیت نتایج جستجو را پایین می آورد. برخی از این موارد عبارتند از: ساختن صفحاتی که همگی دارای محتوای یکسانی اند، تکرار یک کلمه بیش از حد و ...

Comment
توضیحاتی است که طراحان سایت در لا به لای کدهای HTML می گنجانند تا برای فهمیدن وظیفه بخش های متفاوت کدهای HTML در مراجعات آتی نیازی به صرف وقت بسیار نداشته باشند.


منبع یک
منبع دو
منبع سه

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.8 از 5 رای

/@mrabiee175
محمد مهدی ربیعی
طراح وب سایت و گرافیک

طراح وب سایت فرانت اند: HTML5, CSS3, JS و طراح گرافیک: فتوشاپ, ایلوستریتور, پریمیر .

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید

ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

محمد مهدی ربیعی

طراح وب سایت و گرافیک