۱۰ ابزار و کتابخانه کاربردی برای برنامه‌نویسان و حرفه‌ای‌های IT
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۱۰ ابزار و کتابخانه کاربردی برای برنامه‌نویسان و حرفه‌ای‌های IT

هر تجارتی ابزار خود را دارد و توسعه نرم‌افزار هم از این قضیه متفاوت نیست. یک برنامه‌نویس خوب، ابزار خود را بهتر از بقیه می‌شناسد و همچنین نسبت به برنامه‌نویسان معمولی، به ابزار قوی‌تر و پیشرفته‌تری دسترسی دارد، اما برخی ابزار وجود دارند که انتظار دارید هر توسعه دهنده نرم‌افزاری بشناسد، و این لیست هم تماما درباره همین موارد است.

در این لیست، من ۱۰ ابزار ضروری را با شما به اشتراک خواهم گذاشت، که باور دارم هر برنامه‌نویس یا توسعه دهنده نرم‌افزاری باید به خوبی بشناسد.

۱۰ ابزار که هر برنامه‌نویسی باید بشناسد

برخی از شما ممکن است فکر کنید که ۱۰ ابزار چیزی نیست، اما اگر بخواهیم روراست باشیم، اگر هر برنامه‌نویسی این ابزار را به خوبی بشناسد، می‌تواند در کار روزانه خود به خیلی چیزها دست یابد.

به هر حال، بدون هیچ‌گونه جزئیات اضافی، بیایید به لیست ۱۰ ابزار من وارد شویم.

۱. Git و Github

یک دانش خوب درباره مخزن کنترل منبع، برای هر برنامه‌نویس یا توسعه دهنده نرم‌افزاری اجباری است؛ زیرا شما هر روز باید کد خود را بررسی کنید. و برای تبدیل شدن به یک توسعه دهنده بهتر، شما باید مفاهیم پیشرفته‌ای مانند «branching» و «merging» را بشناسید.

در دنیای امروزی، Git و Github تبدیل به مترادف «مخزن کنترل منبع» و «ابزار کنترل نسخه» شده‌اند.

حال این تنها ابزار بسیار مهم برای برنامه‌نویسان است و به همین علت است که من پیشنهاد می‌کنم همه برنامه‌نویسان Git و Github را به خوبی یاد بگیرند.

۲. SQL

این مورد هم یک ابزار یا زبان برنامه‌نویسی ضروری دیگر است که برنامه‌نویسان باید یاد بگیرند. SQL در واقع زبان کوئری استاندارد (Standard Query Language) است و قبلا با دیتابیس کار می‌کرد. شما با استفاده از SQL می‌توانید داده‌های جداول را بخوانید، بروزرسانی کنید و حذف کنید.

از آنجایی که ما در همه جای دنیای واقعی از دیتابیس‌ها استفاده می‌کنیم،‌ یک برنامه‌نویس خوب باید یک درک خوب از آن را داشته باشد.

جدا از دانستن دستورات پایه مثل SELECT، INSERT، UPDATE و DELETE، یک برنامه‌نویس باید نحوه نوشتن کوئری‌های پیچیده با استفاده از joinها، توابع aggregate، زیرکوئری‌ها و دیگر عملکردهای پیشرفته را نیز بلد باشد.

۳. Python

ممکن است تعجب کرده باشید که من چرا به عنوان یک توسعه دهنده Java، پیشنهاد می‌کنم که برنامه‌نویسی پایتون را یاد بگیرد. خب، دلیلی برای آن وجود دارد. پایتون یک زبان برنامه‌نویسی قدرتمند، سطح بالا و با گرایش به آبجکت است، که بسیار همه کاره می‌باشد.

شما نه تنها می‌توانید به مانند جاوا برنامه‌های بزرگی بسازید، بلکه می‌توانید با استفاده از پایتون اسکریپت‌های پرکاربردی بسازید که همه چیز را خودکارسازی می‌کنند.

همچنین این زبان ماژول‌های متعددی دارد که تقریبا هر چیزی را ممکن می‌کند؛ از جمله دسترسی به سیستم فایل، توسع وب‌اپلیکیشن‌ها تا یادگیری ماشین.

دیگر تنها کاری که می‌توانم انجام دهم، نمایش این تصویر است که به وضوح توضیح می‌دهد چرا برنامه‌نویسان باید پایتون را یاد بگیرند:

همچنین پایتون یک سینتکس با کاربرد ساده دارد ک باعث می‌شود زبان بی نقصی برای کسی باشد که می‌خواهد برای اولین بار برنامه‌نویسی کامپیوتر را یاد بگیرد.

۴. Excel یا هر SpreadSheet دیگری

Microsoft Excel یکی از ابزار ضروری دیگر برای برنامه‌نویسان و توسعه دهندگان نرم‌افزار است. آن را با برنامه‌ای که فقط یک برنامه صفحه گسترده است، اشتباه نگیرید، شما می‌توانید کارهای بسیار بیشتری نسبت به آنچه تصور می‌کنید در آن انجام دهید.

بزرگ‌ترین علت برای یاد گرفتن Excel، این است که آن را در همه جا خواهید یافت. همه، از کسب و کار گرفته تا خطوط هوایی بریتانیایی و مدیران پروژه آن استفاده می‌کنند. شما می‌توانید از آن برای ساخت گزارش‌ها، خودکارسازی و وقف دادن داده‌ها و... استفاده کنید.

۵. Word یا موارد مشابه

Microsoft Word به اندازه Excel‌ معروف نیست، اما هنوز هم یکی از ابزار ضروری برای برنامه‌نویسان و مهندسان نرم‌افزار است.

به عنوان یک توسعه دهنده، شما اغلب نیاز دارید که اسنادی مانند سند طراحی نرم‌افزار، سند موارد مورد نیاز و... بسازید و Word بهترین ابزار برای آن است.

این ابزار، گزینه‌های قالب‌بندی پیچیده‌ای فراهم می‌کند تا اسنادی با ظاهر بسیار عالی بسازید.

۶. PowerPoint

PowerPoint در کنار Excel و Word، سه‌گانه ابزار آفیس را تشکیل می‌دهد و به همین علت هم این ابزار برای مهندسان نرم‌افزار و IT، شامل توسعه دهندگان ضروری هستند.

PowerPoint یک ابزار معروف برای ساخت ارائه‌ها است و شما به عنوان برنامه‌نویس، بسیار پیش می‌آید که نیاز باشد مواردی مانند ایده‌های خود، برنامه‌های خود برای مدیریت و جلسات به اشتراک گذاری دانش را بین گروه‌ها ارائه دهید، که به همین علت است نمی‌توانید PowerPoint را نادیده بگیرید.

۷. ویرایشگر‌های متن (SubLime)

هر برنامه‌نویسی باید یک ویرایشگر متن را به خوبی بلد باشد. توسعه دهندگان نرم‌افزار، مقدار زیادی پردازش متن انجام می‌دهند و بلد بودن یک ویرایشگر متن، همیشه کمک می‌کند.

جدا از NotePad که یک مورد بسیار خوب است و در همه جا در دسترس می‌باشد، من برنامه‌نویسان را تشویق می‌کنم که یک ویرایشگر متن پیشرفته مانند Sublime یا NotePad++ را یاد بگیرد.

این ابزار، جستجوی عبارت ساده، جایگزینی و Macros را پشتیبانی می‌کنند که به شما در انجام کارهای روزانه خود خیلی کمک می‌کنند.

۸. دستورات Linux

دستورات Linux هم درست به مانند SQL، یک ابزار ضروری دیگر برای برنامه‌نویسان هستند. هر برنامه‌نویسی باید گاهی با UNIX کار کند و بسیاری از ما اکثر روز خود را بر روی یک دستگاه Linux صرف می‌کنیم.

یک دانش درباره دستورات Linux، یعنی این که شما می‌توانید چیزی که می‌خواهید را پیدا کنید، شما می‌توانید بدانید در دستگاهتان چه می‌گذرد و شما می‌توانید هر مشکلی در برنامه خود را حل کنید.

این یک مهارت اجباری برای هر برنامه‌نویسی است و اگر با دستورات Linux راحت نیستید، باید مقداری زمان را به یادگیری آن اختصاص دهید. به خصوص اگر در آینده کاوشی در لینوکس خواهید داشت.

۹. SVN

با این که Git تقریبا ۷۰ درصد سهم بازار را در زمینه سیستم کنترل نسخه گرفته است، همچنان پروژه‌هایی وجود دارند که در آن‌ها از SVN استفاده شده است. نه فقط بر روی برنامه‌های close source، بلکه بر روی برنامه‌های open source هم از SVN استفاده می‌شود و به همین علت است که بلد بودن SVN برای برنامه‌نویسان خوب است.

من ۱۲ سال پیش شروع به استفاده از SVN‌ کردم و این ابزار همچنان در صحنه حضور دارد.

۱۰. Powershell یا Cygwin

پس از این که در Linux کار کردید، در هنگام کار با ویندوز احساس محدودیت خواهید کرد؛ زیرا هیچ چیز در ویندوز و PowerShell نیست که به مانند دستورات لینوکس،‌ مشکلات را یک بار و برای همیشه حل کند.

Windows PowerShell یک پوسته توسعه داده شده توسط Microsoft و با هدف خودکارسازی، و مدیریت پیکربندی است.

این پوسته قدرتمند، بر پایه .Net framework ساخته شده است و یک خط دستوری و یک زبان اسکریپت نویسی را شامل می‌شود تا بتوانید همه چیز را به مانند لینوکس، خودکارسازی کنید.

این هم از ابزار ضروری برای برنامه‌نویسان. این موارد، برخی از ابزارهای پایه هستند که همه به آن‌ها نیاز دارند؛ چه توسعه دهندگان وب در حال کار با JavaScript، توسعه دهندگان Java در حال کار بر روی کد سمت سرور، یا توسعه دهندگان موبایل در حال کار بر روی Android و iOS.

داشتن دانشی در زمینه این ابزار، شما را در حرفه توسعه نرم‌افزار بسیار جلو می‌برد؛ زیرا شما هر روز از این ابزار استفاده خواید کرد و از زمان و تلاشی که بر روی یادگیری آن‌ها صرف می‌کنید، قدردانی خواهید کرد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@er79ka

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید