۳ راه برای کاهش خرابی‌ها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۳ راه برای کاهش خرابی‌ها

توسعه دهندگان و مدیران سیستم‌ها معمولا روی استراتژی‌هایی تمرکز دارند که در آن زیرساختی را ارائه دهند که قابل اعتماد باشد و اینکه از خراب شدن و از کار افتادن جلوگیری کند. دلیل اصلی این موضوع نیز این است که بسیاری از شرکت‌های امروزی مبتنی بر اینترنت هستند و خراب شدن بستر مورد نظر آن‌ها باعث می شود که بار مالی آن‌ها بسیار تضعیف شود و صدمه ببیند.

کاربران همیشه انتظار یک سیستم پایدار و مطمئن را دارند، بنابراین وقفه‌ها نه تنها باعث می شود که رضایت مشتری کاهش یابد بلکه میزان درخواست‌های پشتیبانی و مواردی از این دست را افزایش می دهد.

در این مقاله قصد دارم راجع به سه مقوله صحبت کنم که در زمان خرابی بسیار حساس هستند و همچنین پیشنهاداتی نیز مطرح خواهد شد که سعی دارد میزان آپ‌تایم شما را تا ۹۹ درصد افزایش دهد.

۱- نظارت کردن و هشدار‌ها

نظارت کردن درست بر زیرساخت‌ها اولین قدم فعالانه برای تعامل با چنین مشکلاتی است، چنین کاری مؤثرترین راه برای شناسایی مشکلات حتی قبل از تاثیر گذاشتن بر مشتریان‌تان است. 

این موضوع همچنین شامل جمع‌آوری و حفظ رکوردی از وضعیت‌های مختلف مانند معیارهای کارایی اپلیکیشن و بهره‌برداری از منابع سیستم است. از طرف دیگری سعی کنید که هشدارهایی را براساس این تغییرات نیز ایجاد نمایید، در زبان ساده‌تر سعی کنید برای هر واکنش عجیبی یک هشدار فعال کنید. 

معیارهای تغییرات معمولا در یک بانک اطلاعاتی ذخیره می شوند پس شما می توانید از آن‌ها برای پیاده سازی سرویس‌هایی مانند جستجوکردن، هشداردهی و نمایش به صورت نمودار استفاده کنید.

نرم افزارهای مانیتورینگی نیز در این زمینه ارائه شده اند که می توانند به خوبی عمل کنند، این موارد شامل موارد زیر می شوند:

  • GRAPHITE

Graphite سرویسی است که با ارائه API به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید از آن در اپلیکیشن‌ها و زبان های برنامه‌نویسی مختلف استفاده نمایید. معیارها در محل اصلی Graphite می توانند ذخیره سازی، انتقل و نموداری شوند. 

  • PROMETHEUS

PROMETHEUS می تواند داده‌های مختلفی را از انجمن‌های پشتیبانی و مشتری های رسمی دریافت نماید. این سرویس یک سیستم هشدار داخلی دارد، کاملا مقیاس‌پذیر است و همراه با کتابخانه‌هایی ارائه شده که برای هر زبان برنامه نویسی کاربرد دارد.

۲- بهبودهای استقرار نرم افزاری

استراتژی استقرار نرم افزاری یکی از موضوعاتی است که اغلب اوقات توسط مردم نایده گرفته می شوند؛ اما این موضوع می تواند تاثیر بسیار عمیقی روی خرابی‌ها و از کار افتادگی‌ها داشته باشد. 

داشتن یک پروسه استقرار که معمولا بسیار پیچیده است و یا اینکه برای کامل شدن نیاز به برداشتن قدم‌های دست است، باعث می شود که محیط تولید ترک شود و جای خود را به محیط توسعه بدهد. مشارکتی این چنینی معمولا همراه با ریسک هایی است به این دلیل که هر گسترشی ممکن است باعث بودجود آمدن تغییرات بسیاری شود، این موضوع در نهایت باعث می شود که نرخ مشکلات بسیار افزایش پیدا کند. این موضوع باعث بوجود آمدن باگ‌های زیادی می شود که در نهایت سرعت توسعه شما را کاهش می دهد و منابع را از دسترس خارج می کند.

برای مبارزه کردن با چنین حالتی شما به یکسری نقشه های از پیش تعیین شده نیاز دارید. اگر در حال حاضر شما چنین مشکلی را دارید پس بهتر است که زمانی را برای حل این مشکلات و پیاده سازی دوباره آن‌ در نظر بگیرید.

پیدا کردن یک استراتژی که به شما امکان خودکارسازی جریان کاری، ادغام سازی کدها توسعه و تست را می‌دهد، به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید توسعه محصول را با محیط توسعه‌تان همگام کنید. 

بهترین حالت برای اینکه بتوانید خودکارسازی توسعه خودتان را شروع کنید حالتی است که بتوانید از بهترین رویکردهای عملی پیروی کنید. این موضوع در ابتدا صرف‌نظر از تداوم ادغام سازی، تحویل و آزمایش نرم افزار صورت می‌گیرد. این رویکردهای عملی شامل موارد زیر می شوند:

نگه‌داری و حفاظت از یک مخزن

حفظ کردن یک مخزن به شما این اطمینان را می دهد که در تیم هر فرد در حال کار روی کدهای مشتری‌ است و می توانند به راحتی تغییرات همدیگر را امتحان نمایند. 

خودکارسازی تست‌ها و ساختن عملیات‌ها

خودکارسازی توسعه و تست‌های‌تان موردی ضروری است. این حالت توسعه را در یک محیط ساده می کند. این موضوع زمان دیباگ کردن و رفع مشکلات نیز بسیار مفید خواهد بود.

۳- دسترسی با نرخ بالایی را پیاده‌سازی کنید

آخرین استراتژی برای کم نگاه داشتن موضوع خرابی مفهوم دسترسی با نرخ بالا در زیرساخت‌ هاست. 

سیستم باید توانایی تشخیص سالم بودن سیستم را داشته باشد. زمانی که سیستم دچار مشکل شد، شما نیاز دارید که بدانید دقیقا کدام قسمت از سیستم دچار مشکل شده است. سیستم باید این توانایی را داشته باشد که ترافیک را تغییر مسیر دهد. در حالتی که بخواهیم خرابی ها را کاهش دهیم بسیار ضروری است که مطمئن شوید ترافیک میان سرورها سریع است، این اتفاق باید همزمان با کم بودن وقفه‌ها اتفاق بیافتد.

نقاط تنها شکست را از بین ببرید. این بدان معناست که به صورت زائد در حال استفاده از چندین سرور مجزا از هم هستید. انتقال به چندین وب سرور و یافتن یک بالانس برای بارگذاری، نسبت به یک سرور تنها بهترین راه برای تبدیل زیرساخت‌تان به یک زیرساخت با دسترسی با نرخ بالاست. چنین حالتی باعث می شود که سلامتی وب سرورها بررسی شود و در زمان شکست هر کدام، ترافیک مدیریت شود. (این موضوع همچنین روی توسعه بدون نقص کدها تاثیر می‌گذارد).

در پایان 

در این مقاله سه مقوله اساسی برای بهبود ساختار و عملیات‌ها برای کم کردن نرخ خرابی ارائه کردیم. این موضوع باعث می شود که شما مشتری‌های شادتری داشته باشید و بتوانید درآمد بیشتری را کسب کنید.

در زمینه نرم افزار تحقیق کردن راجع به تغییراتی که منجر به کاهش این خطاها و مشکلات می شود یکی از بهترین نوع تحقیقات است. این کارها را با شروع گسترش‌پذیری، مانیتورکردن معیارها و مطمئن شدن از زیرساخت با دسترسی بالا انجام دهید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات