6 ویژگی‌ یک PWA مناسب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

6 ویژگی‌ یک PWA مناسب

نکته‌ای که می‌تواند به خوبی تفاوت یک وب اپلیکیشن ساده با یک وب اپلیکیشن پیش‌رونده یا PWA را برای‌تان نشان دهد، سقوط و یا صعود وبسایت‌تان است. اگر وبسایت شما مخاطبین زیادی دارد که از موبایل استفاده می‌کنند، نیاز دارید تا ارزش PWA را به خوبی درک کنید و نقش آن را در بهتر کردن وبسایت‌تان در نظر بگیرید. در ابتدا بیایید با این موضوع که چرا PWA می‌تواند بسیار کاربردی باشد آشنا شویم.

وب اپلیکیشن‌های پیش‌رونده راهکاری جدید در طراحی وب است که توسط گوگل ارائه شده. با استفاده از این تکنولوژی شما می‌توانید استفاده‌پذیری یک اپلیکیشن را در بین کاربران به برابری برسانید، منظور این است که کاربران با دستگاه‌های مختلف (سخت افزار و یا ارتباط اینترنتی متفاوت) به خوبی و با یک تجربه کاربری می‌توانند از PWA استفاده بکنند. 

PWA تکنولوژی است که روز به روز در حال گسترش پیدا کردن است. از طرفی دیگر باید گفت که جاوااسکریپت روز به روز در حال نزدیک شدن به المان‌های محلی سیستم‌ عامل‌های موبایل است. از این رو باید انتظار داشت که PWA بتواند جای پای بسیار محکمی را در دنیای توسعه موبایل برای خود ایجاد بکند. در حال حاضر وبسایت‌های بزرگی چون توییتر، واشنگتن پست و فوربس از PWA استفاده می‌کنند. براساس نظرسنجی‌ها انجام چنین کاری توانسته کارایی بسیار بیشتری را به کاربران، مخصوصا افرادی که از اینترنت ضعیف استفاده می‌کنند، ارائه دهد. 

اگر قصد دارید تا شما هم فرایند ساخت یک وب اپلیکیشن پیش‌رونده را یاد بگیرید، پیشنهاد می‌کنم که دوره آموزشی «آموزش ایجاد وبسایت PWA یا Progressive Web Apps» را مطالعه نمایید.

ویژگی‌های کلیدی یک وب اپلیکیشن پیش‌رونده

برای آنکه PWA مناسبی داشته باشید نیاز است تا چند ویژگی بسیار مهم را در آن پیاده‌سازی نمایید. این موارد حیاتی‌ترین گزینه‌هایی هستند که در تعامل با PWA نیاز است مشاهده بکنید.

سازگاری با موبایل

معتقدم که طراحی مهمترین ویژگی یک وب اپلیکیشن پیش‌رونده است. البته این موضوع بسیار ساده‌ای نیز هست. ما در ۱۰ سال گذشته بیشترین کارها و تمرینات را روی بهتر کردن این ویژگی و ارائه بیشترین سازگاری با موبایل داشته‌ایم. طراحی وب واکنشگرا در حال حاضر در همه جای اینترنت وجود دارد، اما ما به چیزهای بیشتر از این نیاز داریم. فارغ از آنکه ظاهر موبایلی را باید در وبسایت‌تان ارائه کنید، بلکه باید حس و حال یک اپلیکیشن را نیز بوجود بیاورید. اشتباه نکنید، طراحی و حس و حال دو امر متفاوت هستند. شما باید کاری بکنید که المان‌های وبسایت‌تان شبیه به المان‌های یک اپلیکیشن واقعی باشد. به همین خاطر در ساخت یک PWA باید حد فاصلی بین وبسایت و اپلیکیشن محلی را رعایت کنید.

سرعت

یک اپلیکیشن پیش‌رونده خوب نیاز دارد تا بسیار سریع باشد. راه‌های بسیار زیادی برای سرعت‌بخشی به یک وبسایت و مخصوصا بخش اپلیکیشن آن وجود دارد. می‌توانید در مقاله «۵ راهکار برای افزایش سرعت سایت» روش‌های مختلفی را برای بهینه کردن سرعت وبسایت مطالعه کنید.

دسترسی آفلاین

مهمترین ویژگی که باعث جذاب شدن PWAها می‌شود، وجود قابلیت دسترسی آفلاین است. به لطف وجود سرویس ورکرها و APIهای مدرن شما قابلیت آن را دارید تا بتوانید محتوای وبسایت‌تان را به صورت آفلاین در اختیار کاربران قرار بدهید. استفاده از چنین قابلیتی باعث می‌شود که تجربه کاربری یک اپلیکیشن واقعی موبایل در PWA شما پیاده‌سازی شود. برای آشنایی بیشتر با این قابلیت می‌توانید ویدیوی «service worker چیست؟» را مشاهده بکنید.

امکان افزودن به صفحه خانگی

این مورد یکی از ویژگی‌های حیاتی است که باید در یک PWA پیاده‌سازی شود. شما باید قابلیت افزودن به صفحه خانگی موبایل‌تان را با مراجعه به وبسایت برای کاربران فراهم کنید. نگران نباشید، این قابلیت به خوبی روی سیستم‌عامل‌های مختلف موبایلی کار می‌کند.

Push Notification

برای ارائه بروزرسانی‌ها و اعلان یکسری از کارها استفاده از Push Notification می‌تواند بسیار کاربردی باشد. یکی از گزینه‌هایی که باعث می‌شود یک PWA مشابهت بالایی با یک اپلیکیشن محلی نیز داشته باشد همین گزینه است. 

هماهنگ‌سازی در پس‌زمینه

در این مورد نیز Service Workerها می‌توانند به کمک شما بیایند. کاری که باید در این حالت انجام دهید این است که برای انجام یک کار تا زمان نداشتن ارتباط درست اینترنت، آن کار را در پس زمینه قرار داده و پس از برقراری مجدد ارتباط مناسب آن کار را عملی کنید. 

در پایان

لیست ویژگی‌های منحصر به فردی که می‌تواند یک PWA را به بهترین اپلیکیشن دوران تبدیل کند بسیار گسترده‌تر از این موارد است. اما این موارد نکاتی پایه‌ای و مهم برای یک اپلیکیشن PWA به حساب می‌آیند. ممکن است گاهی اوقات با محدودیت هزینه و یا زمان مواجه شوید، در چنین حالتی بسیار خوب است که این موارد را به صورت یک حداقل در نظر بگیرید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات