۳ قاعده ناوبری در وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

۳ قاعده ناوبری در وب

در این مطلب قصد داریم با هم تجربه کاربری دیجیتالی خوبی را ایجاد کنیم، در نهایت این کار کمک می کند تا کاربران بهتر بتوانند چیزی را که می خواهند پیدا کنند. بیاید با ۳ قاعده ساده ولی مهم شروع کنیم.

۳ قاعده ناوبری در وب

۱- ناوبری را همخوان نگه دارید

قرار دادن یک نوار منو ناوبری (جایی که تمام لینک‌های مرتبط به وبسایت قرار می‌گیرد) در یک مکان ثابت در صفحات مختلف وبسایت به کاربر کمک بسیاری می کند، اینگونه می توانید قاعده اول را به خوبی رعایت کنید. با قرار دادن آن در یک قسمت ثابت به کاربر این کمک را می کنید که بتواند بهتر صفحات را مطالعه کند و آن را درک نماید. این قسمت باید محتوا را نگه داری کند نه اینکه لایه قرار گرفته شده کاربر در آن را در نظر بگیرد.

در حالی که قرار دادن یک منو ناوبری ثابت در یک مکان قابل پیش بینی چیزی همگانی و ساده است اما با نبود این موضوع و قرار ندادن چنین حالت همخوانی کاربر سردرگم می شود. مخصوصا اگر چنین اتفاقی در وبسایتی بیافتد که لینک‌ها و صفحات بسیاری دارد.

در نظر بگیرید که قسمت منو ناوبری وبسایت شما مکانی برای غافلگیر کردن کاربر نیست. به آن مانند یک نقشه کاربری برای جاده‌ای فکر کنید. کوتاه و ساده برای کشف کردن! این چیزی است که کاربر می خواهد و می تواند با آن به سرعت به یک کار برسد.

۲- از کنتراست بالا استفاده کنید

مطمئن شوید که قسمت منو ناوبری تان از دیگر قسمت های محتوایی وبسایت به صورت گرافیکی و بصری مجزا است. این کار می تواند از طریق المان هایی مانند اندازه، رنگ، شکل و… بیافتد، پس به یاد بسپارید که علاوه بر وجود همخوانی بین صفحات مختلف شما باید کنتراست منو ناوبری را از دیگر قسمت ها متمایز کنید. این موضوع تاثیر بسیار روی قابلیت دسترسی‌پذیری وبسایت شما می گذارد، برای مثال فردی را تصور کنید که اختلال بینایی دارد و توانایی تشخیص قسمت های مختلف را به خوبی ندارد، الگوی پیش‌بینی شده یک منو ناوبری استاندارد کمک می کند که چنین مشکلی برای چنین کاربرانی رفع شود.

تا جایی که می توانید منوی ناوبری یک برگه را مخفی نکنید. در یک رویکرد جدید منوهای ناوبری کمک می کنند که مسیر گردش در وبسایت بسیار ساده شود، البته این موضوع ربطی به بزرگی صفحه و اینکه کاربر چه میزان باید اسکرول کند ندارد. برای مطالبی که بسیار بزرگ هستند و قسمت های مختلفی دارند استفاده از یک breadcrumb در کنار نوار منو می تواند به کاربر کمک بسیار زیادی بکند. این کار تنها با یک کلیک ساده آن‌ها را به قسمت های مختلف می برد.

۳. انعطاف پذیری

یک وبسایت خوب به کاربر اجازه می دهد تا از راه های بیشتری بتواند در وبسایت ناوبری کند. برای مثال در وبسایت های فروشگاهی می توانید شاهد ادغام قسمت جستجو با قسمت منوهای ناوبری باشید که به نوع خود بسیار جالب است. نه تنها می توانید در یک دسته بندی خاص جستجو انجام دهید، بلکه می توانید تمام موارد داخل آن‌ را قبل از جستجو نیز مشاهده کنید. 

پیدا کردن محتوا از طریق متدهای مختلف دیگری نیز می تواند بسیار خوب باشد برای مثال حالت‌هایی مانند «بهترین محتوا» یا «تازه ترین مطالب» راه دیگری برای کاوش کردن در وبسایت توسط خوانندگان است.

هدف یک سیستم ناوبری منعطف پشتیبانی از انجام درست برخی وظایف برای تمام کاربران است.

در پایان

برای داشتن کارایی بالا در طراحی‌های‌تان مواردی مانند همخوانی، کنتراست بالا و انعطاف پذیری را به خاطر بسپارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات