۵ قدم بهینه‌سازی برای بالا رفتن کارایی وبسایت وردپرسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

۵ قدم بهینه‌سازی برای بالا رفتن کارایی وبسایت وردپرسی

گوگل همیشه اظهار می‌کند، که داشتن یک وبسایت با سرعت لود بالا و تجربه کاربری عالی، همواره رضایت کاربران را افزایش می‌دهد. با وجود تمام این موارد و کار سختی که شما انجام می‌دهید تا یک وبسایت بسیار زیبا را درست کنید، به نظر ناخوشایند می‌آید که کاربران قبل از لود کامل وبسایت از آن خارج شوند. 

هدف این است که همیشه وبسایت را در سریع‌ترین زمان ممکن بارگذاری کنید. برای مثال ۲ ثانیه!

برای برخی از وبسایت ها به نظر چنین کاری کاملا غیر ممکن می آید، اما چندین راه حل بسیار عالی و متفاوت وجود دارد که با توجه کردن به آن ها می توانید میزان زمان بارگذاری برگه را کمتر نمایید. با در نظر گرفتن این موضوع ما در این مطلب قصد داریم تا راجع به ۵ مرحله که با آن می توانید کارایی وبسایت وردپرسی‌تان را افزایش دهید، صحبت کنیم.

چرا انجام بهینه سازی برای بالا رفتن کارایی وبسایت وردپرسی مهم است ؟

در سال ۲۰۱۰ گوگل در الگوریتم جدید جستجوی‌ش اعلام کرد که یکی از عوامل تاثیر گذار روی رنک وبسایت ها سرعت آن ها خواهد بود. براساس همین موضوع، وبسایت هایی که سرعت آن ها کم است در آن بیشترین نرخ پرش و کمترین نرخ تبدیلات انجام می شود. بهبود دادن وضعیت سرعت وبسایت می تواند در حفظ کاربران‌تان کمک بسیاری می کند.

در چنین وضعیتی مطمئنا می توانید تصور کنید که سرعت یک وبسایت به چه میزان می‌تواند روی بهبود تجربه کاربری آن تاثیر داشته باشد. خبر خوب در این زمینه این است که ابزارها و سرویس های میزبانی مختلفی در اینترنت وجود دارد که می‌تواند سرعت وبسایت شما را آنالیز کند و در برخی موارد عوامل کندی وبسایت را به شما بگوید. 

چگونه وبسایت وردپرسی‌مان را در ۵ قدم بهینه سازی کنیم ؟

در این قسمت قصد داریم به شما ۵ مرحله برای بهینه سازی وبسایت جهت بالا رفتن کارایی را آشنا سازیم. در این راه ما از یکسری افزونه ها و ابزارهای مفید نیز استفاده می کنیم. درست مانند همیشه قبل از وارد شدن به این پنج مرحله یک پشتیبانی کامل را از وبسایت وردپرسی‌تان بگیرید. 

قدم اول: سرعت وبسایت را آنالیز کنید :

انجام بررسی روی زمان بارگذاری صفحه اصلی وبسایت یا صفحه ‌ای که می‌خواهید بهینه سازی کنید اولین قدم است. برای این منظور ابزارهای رایگان بسیاری عرضه شده است که با آن ها می توانید زمان بارگذاری صفحات وبسایت‌‌تان را در موقعیت های مختلف اندازه گیری کنید. 

برای شروع آنالیز سرعت وبسایت‌تان می توانید از وبسایت (Pingdom) یا (Gtmetrix) استفاده کنید. تنها کافی است که آدرس مورد نظرتان را وارد کنید و بعد از آن معلوم نمایید که می خواهید از چه موقعیت مکانی این آزمایش انجام شود. بعد از آن روی دکمه Start Test کلیک کنید تا فرایند آنالیز شروع شود.

وقتی که آنالیز تمام شد، حال شما قادر خواهید بود تا نتایج آن را در برگه مشاهده کنید. ممکن است شبیه به تصویر زیر باشد:

پیشنهاد ما در این مطلب استفاده از Pingdom است. به این دلیل که این سرویس در کنار میزان زمان لود وبسایت اطلاعات کلی دیگری را نیز به شما می دهد. که می شود از جمله آن ها به خطاهای وبسایت و مواردی برای بهبود وضعیت وبسایت اشاره کرد. 

قدم دوم: استفاده کردن از یک راه حل کشینگ قابل اعتماد 

به عنوان یک مدیر وبسایت باید از این موضوع آگاه باشید که برخی از فایل های بزرگ وبسایت شما به ندرت تغییر پیدا می کنند. این فایل ها می توانند فایل های سی‌اس‌اس سایت و یا تصاویر با کیفیتی باشند که روی صفحه فرود وبسایت شما قرار می گیرید. کشینگ یکی از راه های بسیار مؤثر برای بالا بردن سرعت وبسایت تان است.

در یک راه حل و براساس یک تکنیک، کشینگ باعث می شود که فایل های وبسایت شما بعد از یکبار بازدید -خصوصا فایل های حجیم- روی مرورگر کاربر شما ذخیره شود. پس براساس این راه حل، وقتی کاربر بار دیگری وبسایت شما را بازدید کرد، فایل ها از مرورگر وی برای وی نمایش داده می شوند نه از طریق سرور. این موضوع باعث می شود که زمان لود وبسایت کاهش بسیاری پیدا کند.

دایرکتوری خود وردپرس شامل افزونه های بسیار کاربردی در این زمینه می شود که به شما کمک می کند تا سرویس کشینگ خود را پیاده سازی کنید. از جمله آن ها می شود به WP Super Cache و W3 Total Cache اشاره کرد. اگر هم دنبال یک مورد تجاری با کارایی بهتری هستید WP Rocket می تواند به شما کمک کند.

قدم سوم: تصاویرتان را بهینه و فشرده سازی کنید

تصاویر همه جا هستند. استفاده از تصاویر راه حل بسیار خوبی برای ارزش دادن به محتوای‌تان است و از طرفی دیگر کمک می کند که کاربر توجه زیادی به وبسایت شما داشته باشد. تنها مشکل تصاویر این است که آن‌ها باعث می شود میزانی از سرور اشغال شود و زمان بارگذاری صفحات وبسایت افزایش یابد. 

به همین دلیل به نظر می رسد که کار بسیاری خوبی خواهد بود اگر که قبل از آپلود کردن تصاویر به قسمت رسانه های وردپرس آن ها را بهینه سازی و فشرده سازی کنید. اگر وبسایتی دارید که تعداد تصاویر بسیاری در آن قرار گرفته و قادر به انجام فشرده سازی به صورت دستی نیستید پس بهتر است که از افزونه Imagify Image Optimizer استفاده کنید. این افزونه وقتی که تصاویر را آپلود می‌کنید آن ها را به صورت خودکار فشرده سازی می کند. در کنار این مورد اگر دوست ندارید که از افزونه استفاده کنید می‌توانید از وبسایت Imagify نیز استفاده کنید. 

قدم چهارم: قابلیت فشرده سازی GZIP را فعال کنید

وقتی که کاربر آدرس وبسایت شما را در آدرس بار مرورگرخود وارد کرد با استفاده از یک درخواست، داده ها بین سرور شما و مرورگر کاربر شروع به انتقال می کند. GZIP شما را قادر می سازد تا حداکثر ۷۰ درصد داده های در حال انتقال را فشرده کند، وقتی هم که داده ها به مرورگر کاربر رسید آن ها را از حالت فشرده، استخراج می کند. برای فعال سازی چنین حالتی در وبسایت وردپرسی می توانید کدهای زیر را به فایل htaccess اضافه کنید. 

## CODE TO ENABLE GZIP COMPRESSION ##
AddOutputFilterByType DEFLATE text/plain
AddOutputFilterByType DEFLATE text/html
AddOutputFilterByType DEFLATE text/xml
AddOutputFilterByType DEFLATE text/css
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/xhtml+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/rss+xml
AddOutputFilterByType DEFLATE application/javascript
AddOutputFilterByType DEFLATE application/x-javascript
## CODE TO ENABLE GZIP COMPRESSION ##

افزونه هایی نیز در این زمینه هستند که چنین کاری را انجام می‌دهند.

قدم پنجم: تاثیر افزونه های وردپرس را در نظر بگیرید.

به عنوان یک مدیر وردپرسی، ممکن است در وبسایت‌تان از چندین افزونه کوچک استفاده کرده باشید. اما باید بدانید که اگر آن افزونه ها با استانداردهای کدنویسی همخوانی نداشته باشد باعث بوجود آمدن مشکلات امنیتی و پایین آمدن سرعت وبسایت می شود. 

بسیار مهم است که به عنوان یک مدیر وبسایت تاثیر افزونه های وردپرس بر وبسایت را آنالیز کنید و نگاهی به مصرف پردازنده آن ها بی‌اندازید. P3 (Plugin Performance Profiler) ابزار خوبی برای افرادی است که می خواهند در رابطه با افزونه های فعال و تاثیر آن ها بر وبسایت اطلاعات بیشتری پیدا کنند. بعد از نصب و فعال سازی این افزونه،‌ شما می توانید وبسایت خود را بررسی کنید، در نهایت این مورد به شما اطلاعات کافی راجع به افزونه ها را می‌دهد.

اگر هر افزونه ای مشکلی داشته باشد پس بهتر است آن را نادیده بگیرید و به دنبال یک جایگزین بهتر باشید.

در پایان

سرعت وبسایت در حال حاضر به یکی از المان های مهم برای بالا بردن رنک وبسایت در موتور جستجوی گوگل است. برای اینکه وبسایت‌تان به رتبه اول نتایج نزدیک تر شود پس نیاز دارید تا کارایی آن را افزایش دهید. در کنار این، وبسایت شما از تجربه کاربری بالایی برخوردار خواهد بود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا