آشنایی با مزایای تکنولوژی Node.JS
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آشنایی با مزایای تکنولوژی Node.JS

Node.js یکی از نام آشنا‌ترین تکنولوژی‌های حوزه Back-End است که توسط شرکت‌های بسیار زیادی مورد استفاده قرار می‌گیرد. همچنین بدلیل اینکه جاوا اسکریپت یکی از اصلی‌ترین ابزارها در توسعه Node.JS به حساب می‌آید، بسیاری از توسعه دهندگان جاوا اسکریپت از آن برای ایجاد لایه Back-End اپلیکیشن‌های خود استفاده می‌کنند.

در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم شما را با مزیت‌های اصلی نودجی‌اس آشنا کنیم و به این درک برسیم که در چه مواقعی نیاز است که از نودجی‌اس استفاده کنید.

قبل از اینکه وارد بحث اصلی شویم نیاز به یادآوری این نکته است که ما در مجموعه آموزشی راکت، تکنولوژی نودجی‌اس را به صورت کامل و صفر تا صد آموزش داده‌ایم که با مراجعه به «نقشه راه یادگیری Node.JS» می‌توانید مطالب آموزشی مورد نظر را مشاهده کنید.

مزیت اول: پرفورمنس یا کارایی بالا

در سال ۲۰۲۲ یک نظرسنجی از توسعه دهندگان Node.js صورت گرفت. هدف این نظرسنجی این بود که توسعه دهندگان در ارتباط با موضوعات مختلف مرتبط با نودجی‌اس اظهارنظرهای شخصی و تجربی بکنند.

یکی از موضوعات شگفت انگیز این بود که حدود ۴۸ درصد از توسعه دهندگان اظهار کرده بودند که با مهاجرت به نودجی‌اس، میزان کارایی و پرفومنس اپلیکیشن‌شان به نسبت تکنولوژی‌هایی که پیشتر از آن‌ها استفاده کرده‌ بودند، افزایش بالایی داشته است. اما این تمام ماجرا نیست.

از آنجایی که نودجی‌اس به صورت مداوم بروزرسانی می‌شود و ویژگی‌های جدیدی به ساختار آن اضافه می‌شود، در طول یک دوره خاص، نودجی‌اس توانسته میزان کارایی و پرفورمنس خود را افزایش دهد. برنامه نویسانی که قبل از این نظرسنجی نیز با نودجی‌اس به مدت حداقل دو سال کار کرده بودند گفته‌اند که میزان Performance نودجی‌اس به نسبت چند سال پیش تغییرات بسیار زیادی داشته است.

یکی از مزیت‌های اصلی نودجی‌اس که باعث می‌شود تا در زمینه کارایی، یک تکنولوژی منحصر به فرد و عالی باشد، اجرای تسک‌های مختلف به صورت همزمان بوده و از صف کردن یا Queueing خودداری می‌کند. اگرچه نودجی‌اس یک تکنولوژی Single-Thread است اما به خوبی می‌تواند در کارهایی که I/O زیادی دارند به صورت عالی عمل کند.

دومین موضوعی که باعث می‌شود نودجی‌اس این حجم از کارایی را از خود نشان دهد، وجود موتور V8 است که در حال حاضر به عنوان سریع‌ترین موتور جاوا اسکریپتی شناخته می‌شود. سومین مورد اینکه نودجی‌اس اجازه نمی‌دهد که در صورت وجود درخواست‌های زیاد به اپلیکیشن، سرور به صورت کامل از کار بیافتد، این موضوع باعث شده تا نودجی‌اس به نسبت بیشتر ابزارهای توسعه سمت سرور بتواند درخواست‌های بسیار بیشتری را هندل بکند.

مزیت دوم: مقیاس‌پذیری

توسعه دهندگان نودجی‌اس در همان نظرسنجی که در بالا به آن اشاره کرده‌ایم گفته‌اند که مقیاس‌پذیری نودجی‌اس بسیار بیشتر از پلتفرم‌های مشابه آن است. نودجی‌اس به خوبی می‌تواند با ابزارهای استقرار ابری کار بکند و همچنین تکنولوژی‌های بسیار زیادی در حول و حوش خود دارد که این فرایند را سهولت می‌بخشد.

برای مثال AWS به صورت کامل از جاوا اسکریپت و Node.js پشتیبانی می‌کند و همین باعث می‌شود که توسعه دهندگان نودجی‌اس بتوانند در بیشتر مواقع به راحتی اپلیکیشن خود را مستقر کنند.

همچنین پلتفرم پچیم وجود دارد که به صورت کامل از تکنولوژی نودجی‌اس و ابزارهای مربوط به آن پشتیبانی می‌کند. در نتیجه از طریق پچیم به راحتی می‌توانید فرایند دیپلوی اپلیکیشن خود را آغاز کنید.  

از طرف دیگر، Node.JS کاربردی‌ترین راه‌حل برای ایجاد معماری میکروسرویس است. نودجی‌اس با داشتن فریمورک‌ها و ابزارهای مختلف به شما این امکان را می‌دهد تا در فرایند توسعه میکروسرویس بهترین عملکرد را از خودتان نشان دهید.

به صورت کلی پروژه‌های مبتنی بر نودجی‌اس بسیار منعطف بوده و به سادگی می‌توان تغییرات مورد نیازتان را در هر مرحله‌ای اعمال کنید و پروژه خودتان را بزرگ‌تر یا کوچک‌تر کنید.

مزیت سوم: ادغام‌پذیری

در فرایند توسعه وب، بسیاری از اوقات پیش می‌آید که توسعه دهندگان دوست دارند تا اپلیکیشن‌شان را با سرویس‌های مختلف ادغام کنند. در حداقل‌ترین حالت ممکن این ادغام به معنای ایجاد ارتباط بین اپلیکیشن خودشان و یک سرویس خارجی است.

نودجی‌اس در این زمینه بسیار منعطف عمل می‌کند. اما این تنها به لطف نودجی‌اس نیست. بسیاری از سرویس‌های خارجی، SDKها و APIها هستند که بعد از ایجاد شدن، خود را به سرعت با تکنولوژی نودجی‌اس تطبیق می‌دهند.

در نهایت هر دو حالت این مسئله به نفع توسعه دهندگان نودجی‌اس تمام خواهد شد، چرا که می‌توانند از سرویس‌های بسیار زیادی در کنار اپلیکیشن خودشان استفاده کنند.

مزیت چهارم: رویکرد بلادرنگ یا Real-Time

بسیاری از اپلیکیشن‌ها براساس نوع کاربری‌شان به پردازش بلادرنگ یا Real-Time نیاز دارند. اغلب فریمورک‌های امروزی نیز نمی‌توانند این کاربری را هندل بکنند. به همین دلیل نیاز است که از یک تکنولوژی مناسب برای اینکار استفاده کرد. Node.js از جمله تکنولوژی‌هایی است که دقیقا به این منظور ایجاد شده است.

شبکه‌های اجتماعی، اپلیکیشن‌های چت و گفتوگو، ابزارهای مدیریت تسک‌ها و... از جمله برنامه‌هایی هستند که به پردازش بلادرنگ نیاز دارند.

از آنجایی که Node.js از موتور V8 گوگل استفاده کرده و همچنین مدل پردازشی منحصر به فرد خود را دارد در این زمینه بسیار کاربردی است. پشتیبانی کامل از WebSockets در نودجی‌اس نیز یکی دیگر از دلایل منحصر به فرد بودن این ابزار به نسبت دیگر فریمورک‌ها است.

با استفاده از قابلیت‌های نودجی‌اس می‌توانید حجم بسیار زیادی از داده‌ها را بین کلاینت و سرور انتقال دهید و تمام این مراحل به صورت بلادرنگ انجام می‌شود.

مزیت پنجم: جامعه کاربری گسترده

جامعه کاربری نودجی‌اس بسیار بزرگ است. مستندات جامع و کامل نودجی‌اس نیز باعث می‌شود تا فرایند یادگیری و آموزش آن آسان باشد. هر دو این موضوعات باعث می‌شود تا شما در آینده کاری با نودجی‌اس به مشکلات مختلف برخورد نکنید.

در دنیای وب فارسی نیز منابع آموزشی بسیار زیادی برای نودجی‌اس وجود دارد که در نهایت باعث می‌شود تا بتوانید بهتر نودجی‌اس را یاد بگیرید.

مزیت ششم: امکان فول استک شدن

از آنجایی که نودجی‌اس به صورت مستقیم از جاوا اسکریپت قدرت می‌گیرد در نتیجه باعث می‌شود که توسعه دهندگان جاوا اسکریپت بدون نیاز به یادگیری موضوعات دیگر، مستقیما وارد فرایند یادگیری Node.js شوند. بسیاری از توسعه دهندگان فرانت-اند این پتانسیل را دارند که به صورت مستقیم به دنیای نودجی‌اس وارد شوند و در نتیجه به عنوان یک توسعه دهنده فول استک عمل کنند.

تبدیل شدن به توسعه دهنده فول استک یعنی فرصت‌های شغلی بیشتر، حقوق و مزایای بیشتر و همچنین توانمندی‌های بیشتر.

در پایان

نودجی‌اس یک تکنولوژی فوق العاده برای توسعه اپلیکیشن‌های مختلف است. وجود مزایای بسیار زیاد در دنیای نودجی‌اس باعث می‌شود تا به سادگی بتوانید هر نوع اپلیکیشنی که دوست دارید را ایجاد کنید. همچنین از آنجایی که این تکنولوژی بر پایه جاوا اسکریپت است، می‌توانید در کنار توسعه رابط کاربری سراغ توسعه سمت سرور نیز بروید.

در این مطلب از وبسایت راکت ما با ۶ مزیت اصلی نودجی‌اس آشنا شدیم که مطمئنا در فرایند توسعه وب می‌توانند به شما کمک‌های زیادی بکنند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا