آشنایی با 6 قانون تجربه کاربری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

آشنایی با 6 قانون تجربه کاربری

در تجربه کاربری هدف اصلی راضی نگه داشتن کاربران است. شما باید کاری بکنید که هر کاربری با مشاهده وبسایت فکر کند که این وبسایت منحصرا برای وی ساخته شده و نیازهای وی را در نظر گرفته است. برای رسیدن به چنین هدفی قبل از ایجاد وبسایت و تولید محتوا نیاز دارید که کاربران و مخاطبین خودتان را به خوبی بشناسید. بعد از شناسایی درست آن‌ها باید سعی کنید که همه چیز را به بهترین شکل ممکن به آن‌ها تحویل بدهید.

طراحان در این قسمت با یک مزیت یا بهتر است بگوییم شانس خوب همراه هستند و آن هم این است که اکثر کاربران در دنیای وب آنلاین، به صورتی مشابه رفتار می‌کنند. تنها کافی است که این رفتار و شیوه را شناسایی کنید بعد از آن می‌توانید وبسایت‌تان را براساس آن‌ها ایجاد کنید. در این مطلب من قصد دارم شما را با ۶ اصل بسیار مهم در رابطه با تجربه کاربری آشنا کنم که همگی می‌توانند به شما در رسیدن به چنین اهدافی کمک بکنند.

۱. قاعده پنج ثانیه

بازدیدکنندگان باید بعد از پنج ثانیه مشاهده کردن صفحه اصلی و یا صفحه فرود وبسایت شما، قابلیت این را داشته باشند که بگویند وبسایت شما چه کاری می‌کند و یا اینکه چه هدفی دارد. پنج ثانیه درست میانگین زمانی است که کاربران می‌توانند از هدف شما برای وبسایت‌تان با خبر شوند و به این نتیجه برسند که آیا وبسایت برای آن‌ها مناسب است یا خیر. در رابطه با صفحات فرود نیز باید بگویم که طراحی صفحات فرود باید به صورتی باشد که محتوا و اهداف را به صورتی بسیار واضح ارائه دهد. یک روش بسیار تاثیر گذار برای این موضوع استفاده کردن از CTA یا دکمه‌های Call To Action است.

۲. قدم‌های اول

بیشتر ترافیک وبسایت از طریق لینک‌های خارجی مانند موتورهای جستجو و شبکه‌های اجتماعی حاصل می‌شود. کمتر پیش می‌آید که کاربران دقیقا نام و آدرس وبسایت را بدانند و برای وارد شدن به آن، از این موارد استفاه بکنند. به عنوان یک نتیجه کلی باید بگویم که کاربران دوست دارند که با داشتن یک هدف اصلی وارد وبسایت شما شوند. بسایت شما باید این هدف را با استفاده کردن از اطلاعات مربوط و ارزشمند نشان دهد. داشتن رابط کاربری ساده و مرتب برای نمایش اطلاعات نیز بسیار مؤثر است. 

همچنین باید در نظر داشته باشید که در زمان وارد شدن کاربران از طرف یک منبع خارجی، آن‌ها تمایل بیشتری به جستجو در صفحات مختلف وبسایت را دارند. به همین دلیل باید سعی شود که برگه‌های وبسایت با همدیگر ارتباط داشته باشند و انسجام محتوایی در وبسایت حفظ شود.

۳. طراحی مینیمال

اطلاعاتی که کاربران در یک وبسایت دنبال آن هستند باید به صورتی ساده و مناسب تحویل آنان داده شود. یک بار به طراحی صفحات‌تان به دقت نگاه کنید، اگر نیاز نیست که مواردی را در یک مکان قرار دهید پس بهتر است آن‌ها را رها سازید و از آن مکان خارج کنید. همانطور  که گفته شد همواره ساده بودن می‌تواند بسیار بهتر باشد. مینیمال بودن فقط به طراحی مربوط نمی‌شود، بلکه محتوا را نیز در بر می‌گیرد. داشتن مقالاتی با محتوای طولانی می‌تواند برای کاربران عادی خسته کننده باشد به همین دلیل می‌توانید مطالب را ساده‌تر و در حجمی کمتر ارائه دهید. داشتن حواس‌پرتی‌های کمتر در یک صفحه می‌تواند به کاربران در پیدا کردن سریع‌تر اهداف‌شان کمک کند.

۴. یکپارچگی

سعی کنید که طراحی‌ مربوط به برگه‌های مختلف را یکپارچه و سازگار انجام دهید. اینگونه کاربران می‌توانند با داشتن پس زمینه از چگونگی عملکرد یک صفحه از آن بهتر استفاده کنند. برای مثال منوهای وبسایت در هر برگه‌ای از آن باید المان‌های یکسانی داشته باشد و شکل آن نیز تغییر نکند. کارایی رویدادها نیز باید به همین صورت باشد، برای مثال اگر قرار است عمل انتخاب روی یک لینک با تنها یک کلیک انجام شود، سعی کنید این موضوع را برای صفحات دیگر نیز به همین صورت در بیاورید – البته به صورت پیشفرض به همین صورت است – داشتن یکپارچگی در وبسایت به کاربران‌تان این کمک را می‌کند تا بهتر صفحات را درک کنند و بهتر بتوانند از آن‌ها استفاده نمایند.

۵. الگوهای طراحی استاندارد

طراحی لایه‌بندی و ناوبری وبسایت شما را مجبور می‌کند که از یکسری الگوها و تکنیک‌ها استفاده کنید. این بدان معناست که باید از الگوهای طراحی استاندارد بهره ببرید و سعی کنید از وبسایت‌های موفق الهام بگیرید. این موضوع باعث می‌شود که میزان سازگارپذیری وبسایت‌تان نیز با دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف بالاتر برود و کاربران بهتر با وبسایت‌تان تعامل برقرار بکنند.

۶. محتوای ساختارمند

اطلاعاتی که شما روی وبسایت‌تان قرار می‌دهید نیاز دارند که برای داشتن نتیجه مورد نظر به صورتی مناسب ساختاردهی شده باشند و در دسته‌بندی‌های معقولی قرار بگیرند. در داخل هر کدام از برگه‌ها و نوشته ها نیز باید ساختار مناسب و درستی را ارائه بدهید. اگر محتوای شما به اندازه درست قابلیت دیده شدن نداشته باشد مطمئن باشید  که کاربران بسیاری آن را از دست می‌دهند.

CTA باید کاربران را تشویق به خواندن بیشتر محتوا و درک بیشتر اطلاعات بکند. وقتی که این موضوع به صفحه خانگی یک وبسایت می‌رسد بهترین رویکرد خلاصه کردن محتوا و اهداف‌تان است. از این طریق کاربران می‌توانند در یک بازه بسیار کوتاه‌تر اطلاعات مفید بسیاری را دریافت کنند.

در پایان

موضوعی که در این مقاله از آن صحبت شد یک موضوع بسیار اساسی است که معمولا وبسایت‌های ایرانی آن را در نظر نمی‌گیرند و آن بهبود و توجه زیاد به مسئله تجربه کاربری است. با در نظر گرفتن درست و خوب این موضوع می‌توانید بیشترین کاربران را به وبسایت خود جذب کنید و تاثیر بهتری روی آن‌ها بگذارید. 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.6 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا