۶ راه برای سریع‌تر کردن وبسایت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

۶ راه برای سریع‌تر کردن وبسایت

سرعت یک وب اپلیکیشن، یکی از موضوعات بسیار مهمی‌ست که روی سئو، نرخ پرش و تجربه کاربری تاثیر بسیار زیادی می‌گذارد. زمانی که شما به کاربر خود توجه دارید و تمام تمرکزتان روی بهتر کردن تجربه استفاده کاربر از وبسایت است، سرعت بارگذاری وبسایت و عملکرد آن باید جزو اولویت‌های شما باشد.

براساس یک آمار از گروه Aberden Group Report، هر یک ثانیه تاخیر در امر بارگذاری، می‌تواند موجب ۱۱ درصد کم شدن بازدید از صفحه، ۱۶ درصد کم شدن رضایت مشتریان و ۷ درصد کم شدن نرخ تبدیلات شود.

جدای از این براساس آمار Gomez.com اگر نرخ زمانی جوابگویی برگه از ۲ به ۱۰ ثانیه بیشتر برود، میزان نرخ پرش وبسایت شما به ۳۸ درصد می‌رسد.

رسیدن به یک سرعت بالا در امر بارگذاری صفحه می‌تواند کار بسیار سختی باشد. چرا که این موضوع هم به فرانت-اند و هم به بک-اند مربوط است. در این مقاله ما قصد داریم در ارتباط با سرعت بخشی به وبسایت‌تان از طریق فرانت-اند بپردازیم. با استفاده کردن از این چک لیست شما می‌توانید به نتایج عالی برسید.

چگونه اندازه بگیریم؟

قبل از آنکه شروع به بهتر کردن وبسایت‌تان بکنید نیاز است که ابتدا از میزان سرعت وبسایت‌تان در حال حاضر آگاه شوید. ساده‌ترین راه برای انجام این کار استفاده از یک ابزار آنلاین برای اندازه گیری است. چنین ابزارهایی به شما باید میزان سرعت بارگذاری وبسایت‌تان، راهکارهایی برای بهتر کردن و مشکلاتی که وجود دارد را نشان دهد. ما برای این موضوعات GTmetrix و Google Page Speed را پیشنهاد می‌دهیم. هر دو این ابزارها آمار بسیار دقیق و بزرگی را روی کارایی و نکاتی که می‌توانند خروجی بهتری تولید کنند، می‌دهند.

چک لیست: بهتر کردن سرعت وبسایت

۱. بهینه‌سازی تصاویر

زمانی که به موضوع تصاویر می‌پردازید، بدانید که راهکارهای بسیار زیادی برای بهینه‌سازی آن‌ها دارید. ابتدای کار مطمئن شوید که شما تنها زمانی از تصاویر PNG استفاده می‌کنید که الزامی باشد – برای لوگوها، تصاویر با کنتراست بالا و همین. در بقیه حالت‌ها از آنجایی که jpg بسیار از png حجم کمتری دارد باید از jpg استفاده کنید.

مورد دوم این است که سعی کنید از رزولوشن مناسبی برای تصاویر استفاده بکنید، از یک تصویر با حجم ۱۰ مگابایت که می‌تواند در رزولوشن‌های مختلفی به بهترین شکل نمایش داده شود استفاده نکنید، همواره از میزان رزولوشنی استفاده نمایید که دقیقا به آن نیاز دارید.

در پس زمینه هر تصویر، یکسری داده‌ها وجود دارد که سرعت وبسایت شما را کاهش می‌دهند. شما می‌توانید از ابزارهایی مانند Kraken.io برای حذف کردن متا داده‌های تصاویر استفاده کنید. این موضوع گاهی می‌تواند ۷۰ درصد از اندازه تصاویر را کاهش دهد.

در نهایت سعی کنید از svg استفاده نمایید. SVG فرمتی است گرافیکی، اما مخصوص وب نیز ساخته شده است. از آنجایی که این تصاویر حجم بسیار کمی دارند، برای لوگوها و آیکون‌ها گزینه بسیار مناسبی است. 

۲. فایل‌های CSS و JS

CSS یکی از قسمت‌های حذف نشدنی برای وبسایت‌های امروزی است. این موضوع تا حدی برای جاوااسکریپت نیز صادق است. اما هر دوی این موارد می‌تواند باعث کند شدن وبسایت شما شود. زمانی که از هر کدام این موارد استفاده می‌کنید، مطمئن شوید که نسخه‌های کوچک شده را به کار ببرید. استفاده کردن از gzip نیز می‌تواند به شما در کوچک کردن این فایل‌ها کمک بکند. 

۳. کشینگ

به یاد داشته باشید که از یک سیستم کشینگ برای لایه کلاینت استفاده کنید. البته خود مرورگر این کار را انجام می‌دهد، اما کشینگ مرورگر نمی‌تواند برای تمام نیازها جوابگو باشد. برای همین است که باید سعی کنید یک کشینگ با قابلیت پیکربندی شدن را ایجاد کنید و آن را بر اساس نیازهای خودتان تنظیم نمایید.

۴. CDN

 CDN یک شبکه توزیع شده است که سرورهای مختلفی از نقاط متفاوت جهان را در اختیار دارد. این شبکه توزیع شده باعث می‌شود که فایل‌های شما براساس موقعیت جغرافیایی کاربر، در نزدیک‌ترین مکان تحویل وی داده شود. این موضوع می‌تواند اپلیکیشن‌تان را بسیار سریع و کارآمد کند. 

۵. Non-bloated CSS

ایده این موضوع این است که شما باید بسیار کم از کدهای CSS در صورت تکرار شدن استفاده نمایید. به صورت کلی‌تر بهتر است که حجم کلی کدهای CSS که توسط مرورگر باید ترجمه ‌شوند را به حداقل برسانید. 

۶. رندرینگ سمت سرور 

هدف از رندرینگ سمت سرور برای کلاینت این است که تمام پردازش‌ها را مرورگر انجام ندهد. اینگونه می‌توان بخشی از پردازش را در سمت سرور انجام داد و در نهایت به سمت کلاینت برگرداند. به این شکل در اپلیکیشن‌هایی که فرانت-اند بسیار سنگینی دارند (در بحث جاوااسکریپت) سرعت بارگذاری بسیار بیشتر می‌شود. علاوه بر این، سئو وبسایت شما بسیار بهتر خواهد شد.

در پایان

اگر شما مدام در حال تغییر دادن و توسعه بیشتر اپلیکیشن‌تان هستید، باید سرعت وبسایت‌تان را به عنوان یک فاکتور بسیار مهم در نظر بگیرید. چک لیستی که در این قسمت ارائه شد به شما کمک می‌کند تا بتوانید فرانت-اند بسیار سریع‌تر و بهتری داشته باشید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا