9 نکته برای سریع‌تر کردن بارگذاری وبسایت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

9 نکته برای سریع‌تر کردن بارگذاری وبسایت

یکی از مهمترین جنبه‌های هر وبسایتی، زمان بارگذاری آن است. مهم نیست که وبسایت‌تان از چه جنبه‌های بصری و محتوایی بهره می‌برد، اگر وبسایت‌تان به صورت سریع (از نظر کاربری) بارگذاری نشود، هیچکس آن را مشاهده نخواهد کرد. در زیر ما نکاتی را برای شما دسته‌بندی و جمع آوری کرده‌ایم که با پیروی کردن از آن‌ها می‌توانید فرایند بارگذاری وبسایت‌تان را سریع‌تر کنید. 

۱. بهینه‌سازی، بهینه‌سازی، بهینه‌سازی.

اگر در اولین صفحه‌ای که با وبسایت مواجه می‌شویم، ۵ عکس بیشتر قرار گرفته است، پس باید در نظر داشته باشید که این تصاویر را به خوبی بهینه‌سازی کنید. منظور از این بهینه‌سازی معمولا فشرده‌سازی تصاویر است که باعث خواهد شد تا روند بارگذاری سریع‌تری در اختیار داشته باشیم. بسیاری از وبسایت‌های تجاری از این تکنیک‌ استفاده می‌کنند، به نظرتان چه دلیلی دارد که وبسایتی مانند فیسبوک به این اندازه سریع بارگذاری می‌شود؟ برخی از وبسایت‌ها همواره سعی می‌کنند که تصاویر را با فرمت‌های بسیار سبک قرار دهند. Gif یکی از فرمت‌هایی است که از الگوریتم‌های فشرده‌سازی قدرتمندی بهره می‌گیرد. 

۲. فاصله فیزیکی هنوز مسئله مهمی است

دقت کنید که همواره مکان قرارگیری فضای میزبانی‌تان از نظر جغرافیایی، با مخاطبین‌تان کمتر باشد. یک تست پینگ بگیرید و بهتر این موضوع را متوجه شوید. اگر شما در یک طرف زمین زندگی می‌کنید و هاست‌تان در طرفی دیگر، پس باید به فکر تغییر مکان جغرافیایی آن باشید. استفاده کردن از شبکه‌های توزیع محتوا یا CDN نیز یکی دیگر از راهکارهای مؤثر برای بالا بردن سرعت تحویل و بارگذاری وبسایت است.

بهینه سازی وبسایت

۳. آیا تجهیزات میزبان‌تان ارزان است؟

امروزه وبسایت‌های میزبانی پیدا شده‌اند که نرخ آن‌ها بسیار کم است. ممکن است این موضوع را به صرفه و جالب بدانیم اما بعد از گذشت یک ماه متوجه می‌شویم که از سرویس میزبانی خوبی استفاده نمی کنیم و این تاثیر بدی روی کسب و کار ما گذاشته است. سرویس‌های میزبانی ارزان قیمت، از تجهیزات ارزانی استفاده می‌کند. بدین معنا که کاربران‌تان نیاز دارند تا مدت زمان بیشتری را صبر کنند. به یاد داشته باشید که شما چیزی را دریافت می‌کنید که قبلا پرداخت کرده‌اید. این موضوع برای میزبانی وب نیز دقیقا به همین صورت است. اگر ترافیک بالایی داشته باشید و مخاطبین بسیاری شما را دنبال می‌کنند، پس باید به تجهیزات بهتری فکر کنید.

۴. از کش استفاده کنید

اگر می‌خواهید که وبسایت‌تان به سرعت یک چشم بر هم گذاشتن بارگذاری شود پس بهتر است که از کَش استفاده کنید. این کار باعث می‌شود که مرورگر تصاویر و محتوای وبسایت را بعد از بارگذاری اولیه، در حافظه دستگاه کلاینت ذخیره کند. حال اگر باری دیگر به وبسایت متصل شویم، اطلاعات از حافظه بارگذاری می‌شود.

۵. پهنای‌ باندتان کم است؟

بیشتر سرویس‌های میزبانی از پهنای باندهای چند گانه استفاده می‌کنند، به همین دلیل توانایی بیشتری در مدیریت ترافیک بالای وبسایت‌ها را دارند. بهتر است این موضوع را تست کنید و یا از پشتیبانی سرویس هاستینگ‌تان بپرسید. البته این موضوع بیشتر برای وبسایت‌هایی مهم است که ترافیک بسیار بالایی دارند.

۶. فایل‌های CSSتان را کوچک نگه‌ دارید.

اگر فایل CSSتان بیشتر از ۷۵کیلوبایت حجم داشته باشد، بنابراین ممکن است که سرعت بارگذاری وبسایت‌تان تحت تاثیر قرار بگیرد. اگر وبسایت کوچکی دارید مطمئن شوید که این حجم را به نحوی کاهش دهید. با این حال اگر وبسایت بزرگی همراه با المان‌های گرافیکی و کدهای بسیار زیادی دارید به نظر می‌رسد که این حجم معقولی است. در هر حال همواره سعی کنید که حجم کدهای‌تان را کاهش دهید. می‌توانید از تکنیک بهینه‌سازی و ساخت فایل minified استفاده کنید و یا اینکه به صورت زیر عمل نمایید:

بهینه سازی نشده : 

بهینه سازی شده : 

۷. بهینه‌سازی بانک اطلاعاتی.

بهینه‌سازی بانک اطلاعاتی می‌تواند درخواست‌ها را سریع‌تر مدیریت کند، اما انجام چنین کاری واقعا دشوار است و نیاز به دانش تخصصی دارد. به همین دلیل سعی کنید که با دانش کافی چنین کاری را انجام دهید در غیر اینصورت ممکن است به ساختار بانک اطلاعاتی آسیب وارد کنید.

۸. Hotlinking کمتری داشته باشید. 

Hotlinking به حالتی گفته می‌شود که یک وبسایت از وبسایت شما به عنوان یک سرور برای فایل‌های‌شان استفاده می‌کنند. برای مثال، اگر شما یک فایل ویدیویی را در وبسایت خودتان قرار داده باشید و وبسایت‌های دیگر از همان فایل به صورت URL در وبسایت خود استفاده کنند، در این حالت Hotlinking ایجاد می‌شود. 

این بدان معناست که وبسایت دومی در حال استفاده کردن از ترافیک وبسایت شما است. به همین دلیل کاربران وبسایت دوم در حقیقت در حال استفاده کردن از منابع شما هستند. این موضوع می‌تواند سرعت وبسایت را بسیار کاهش دهد. می‌توانید از ابزارهای hotlinking protection برای جلوگیری کردن از این حالت استفاده کنید. 

۹. از جاوااسکریپت کمتر استفاده کنید و آن‌ را فشرده‌سازی نمایید!

کدهای ساده‌تر همواره نشان از سریع‌تر بارگذاری شدن هستند. یکی از راه‌هایی که می‌توانید جاوااسکریپت را سریع‌تر اجرا کنید، بهینه‌سازی کردن آن و حذف قسمت‌های نالازم است. با این حال اگر شما در زمینه جاوااسکریپت حرفه‌ای نیستید، این موضوع ممکن است خواندن کدهای‌تان را سخت‌تر بکند. اما مرورگر سریع‌تر می‌تواند آن‌ها را مطالعه نماید. 

فشرده نشده :‌

فشرده شده : 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات