جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
مزایا و معایب فریم ورک لاراول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

مزایا و معایب فریم ورک لاراول

زبان محبوب پی اچ پی به مراتب بهتر از زبان های برنامه نویسی سرور است. پی اچ پی از هرگونه امکاناتی که توسعه دهندگان و برنامه نویسان دنبال آن هستند پیروی میکند. امروزه توسعه دهندگان پی اچ پی تعدادی از چارچوب های ایجاد شده را برای پیشبرد سریع تر و بی نقص تر پروژه شان به کار میگیرند و برنامه نویسان php با در نظر گرفتن امکانات آن چهارچوب ها (فریم ورک ها) از توابع و کلاس های آنها استفاده و آنها را در پروژه ی خود به کار میگیرند. هر چارچوب PHP دارای ویژگی هایی منحصر به فرد و نیز دارای اشکالاتی نیز می باشد. در این مقاله تلاش می کنیم تا مزایا و معایب یکی از فریم ورک های جوان php به نام لاراول  را شرح دهیم.

Laravel (لاراول)

لاراول یکی از جدیدترین فریم ورک های php می باشد که تنها 5 سال از عمرش میگذرد،اما با این وجود توانسته بین برنامه نویسان و توسعه دهندگان به دلیل پالایش شدیدش، از محبوبیت بالایی برخوردار شود.

مزایای لاراول :

  • با استفاده از یک موتور قالب تیغه ای  قادر خواهد بود به وظایف و دستورات کامپایل کردن سرعت ببخشد و همچنین به دلیل در اختیار بودن توابع به صورت ماژولار کاربران می توانند از ویژگی های جدید این فریم ورک به راحتی استفاده و توابع و کلاس های ایده آل خود را به راحتی فراخوانی کنند.
  • مدلاسیون همراه:به این معنی که توسعه دهندگان و  برنامه نویسان میتوانند بدون هیچ زحمتی از کدها مجددا استفاده نمایند.
  • با استفاده ی بهینه و قابل درک از کلاس ORM این فریم ورک قاد است در ایجاد روابط پایگاه داده به راحتی عمل کرده و توسعه دهنده و برنامه نویس را راضی کند.
  • یکی از خصوصیات برجسته این فریم ورک هنر CLI می باشد که شامل ابزار های پیشرفته جهت انجام دستورات و وظایف مختلف و همچنین مهاجرت و تغییر فریم ورک میباشد. به این معنا که در هر جا از پروژه به هر دلیلی اگر کلاس ها و توابع این فریم ورک به کارتان نیامد با استفاده از این خصوصیت میتوانید از کلاس ها و توابع فریم ورک های دیگر استفاده نمایید.
  • اسناد شگفت انگیز و همچنین ویژگی های اضافه شده از مسیریابی معکوس.
  • به روز رسانی آسان
  • بدون داشتن کد نویسی های تودرتو:از جمله ویژگی های لاراول عدم برنامه نویسی تودرتو میباشد که باعث افزایش خطا و رفع خطای کد ها میگردد.
  • دارای قابلیت ماژولار (از جمله Package و Composer):توجه کنید که در تمام کلاس ها و قسمت ها لاراول به صورت ماژولار عمل نکرده است.
  • مبتنی بر معماری منعطف MVC : معماری سه لایه از سه قسمت Model , View , Controller تشکیل میشه.
  • انجام تست های متعدد از واحد های مختلف برنامه با دستورات ساده

معایب لاراول :

  • لاراول باتوجه با جدید بودنش در مقابل توسعه دهندگان آهسته است.البته با آپدیت های جدید و آموزش هایی که فراگیر شده است این مشکل برطرف میشود.
  • توسعه دهندگان امروزی با گسترش بیش از حد کد ها و کلاس ها مشکل دارند.اگر کد ها و کلاس ها به عنوان اشیایی ماژولار در اختیار توسعه دهندگان قرار بگیرد سرعت عمل و ویرایش و تغییر پروژه به راحتی امکان پذیر است.

  • پشتیبانی فریم ورک لاراول به گستردگی رقبای قدیمی خود نیست و این امر باعث میگردد تا مشکلات و خطاهای لاراول به آهستگی حل شود که در سرعت انجام پروژه حائذ اهمیت است.
  • همان گونه که در قسمت مزایای لاراول گفته شد این فریم ورک از ابزار های مسیر یابی معکوس استفاده میکند که روش های آن برای برنامه نویسان مبتدی و متوسط پیچیده خواهد بود و سردرگم میشند.

جمع بندی:فریم ورک لاراول با این که سن کمی دارد اما از محبوبیت بالایی برخوردار است.از نکات بالا این نتیجه بر می آید که فریم ورک لاراول یک فریم ورک full-stack می باشد که به راحتی قادر خواهید بود تا پروژه های خود را در محیط php با این فریم ورک توسعه و از یک سیستم داینامیک قوی برای وب و پورتال خود بهره مند شوید.

لاراول از نظر سرعت و کلاس بندی توابع ضعف هایی دارد که با آپدیت های جدید آن در حال برطرف کردن آن است ولی با از فریم ورک هایی مانند فالکون بسیار کند تر عمل میکند ولی با قابلیت CLI شما قادر خواهید بود که با اضافه کردن توابعی و مهاجرت به فریم ورک های دیگر این مساله را حل کنید.

لاراول با مسیری که در پیش رو دارد روشن است اما رقبایی مانند فالکون و yii نیز در حال پیشرفت هستند.با لاراول پروژه های بسیاری را میتوان ایجاد نمود و در ایران نیز به دلیل محبوبیت این فریم ورک آموزش های زیادی را میتوان یافت و از آن بهره برد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 2 رای

/@roocketir

باور ما اینست که کاربران ایرانی لایق بهترین‌ها هستند، از این رو ما تمام تلاش خود را می‌کنیم تا بتوانیم فیلم‌ها و مقالات آموزشی بروز و کاربردی را در اختیارتان قرار دهیم تا با استفاده از آنها بتوانید جزء بهترین‌ها در صنعت طراحی و برنامه‌نویسی وب شوید. ما ادعا نمی‌کنیم که بهترین هستیم ولی همیشه تمام تلاش خود را می‌کنیم بهترین عملکرد را به شما ارائه دهیم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید