آشنایی با پلاگین‌هایی برای بکاپ گیری در وردپرس
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 14 دقیقه

آشنایی با پلاگین‌هایی برای بکاپ گیری در وردپرس

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوای تقریبا ایمن و قابل اعتماد برای وب سایت شماست. اما گاهی اوقات با وجود تمام اقدامات امنیتی ممکن است مشکلاتی پیش بیاید. فرض کنید وب سایت خود را از دست داده‌اید، چگونه می‌خواهید آن را به حالت قبل بازگردانید؟

آخرین راه حل بکاپ‌گیری است که یکی از بهترین و قابل اعتمادترین راه‌های دفاعی در برابر هرگونه تهدید علیه سایتها به حساب می‌آید. با داشتن یک برنامه بکاپ‌گیری منظم، تنها کاری که پس از بروز مشکل باید انجام دهید این است که محتوای خود را بازیابی کنید و بعد سایتتان دوباره راه‌اندازی و اجرا می‌شود.

بکاپ‌گیری دستی و خودکار

بکاپ‌گیری دستی برای سایتهای کوچک با مخاطبان کم‌تر مناسب است، اما با افزایش تعداد کاربران و کارکنان وب‌سایت دیگر نمی‌توانید آن را آفلاین و از دسترس خارج کنید. با این‌که بکاپ‌گیری دستی امکانات بیشتری را در اختیارتان می‌گذارد، اما مطمئنا انجام آن نیز به مراتب سخت‌تر است.

به طور کلی مدیران سایت‌ها آن‌قدر پرمشغله هستند که نمی‌توانند به‌طور دستی از وب‌سایت‌های خود مرتبا نسخه پشتیبان تهیه کنند، بنابراین عدم پشتیبان‌گیری منظم می‌تواند وب‌سایت شما را در معرض خرابی جبران‌ناپذیر قرار دهد (در صورتی که اطلاعات حیاتی را از دست بدهید، قربانی هک شوید، سرورهای هاست آسیب فیزیکی ببینند یا هر بلایای طبیعی دیگر).

به هر حال برای وب‌سایتی با مخاطبان زیاد بهتر است از یک سرویس یا پلاگین بکاپ‌گیری استفاده کنید. حتی اگر وب سایتتان هم خیلی محبوب نیست، می‌توانید حداقل از یک پلاگین رایگان کمک بگیرید. یا اگر بودجه کمی دارید، در نظر گرفتن مقدار اندکی برای یک سرویس بکاپ‌گیری هزینه‌ای است که واقعا جبران می‌شود و ارزشش را خواهد داشت.

چنین سرویس‌هایی همه کارهای سنگین را برای شما انجام می‌دهند، بنابراین می‌توانید با خیال راحت بخوابید و مطمئن باشید که سایت وردپرستان در امنیت کامل است. به همین جهت تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا بهترین پلاگین‌های بکاپ‌گیری رایگان وردپرس را در این مقاله معرفی کنیم. فقط به این دلیل که بودجه شما امکان استفاده از گزینه‌های پولی را نمی‌دهد، به این معنی نیست که نمی‌توانید یک پلاگین عالی پیدا کنید که به شما کمک کند به طور منظم از سایت خود نسخه پشتیبان تهیه نمایید.

1. VaultPress

سرویس رسمی ارائه شده توسط Automattic مجموعه‌ای از گزینه‌های بکاپ‌گیری را ارائه می‌دهد که ساده‌ترین آن‌ها از 2 دلار در ماه شروع شده تا پیشرفته‌ترین پنل با قیمت 20 دلار در ماه. چرا که ما به VaultPress برای بکاپ‌گیری روزانه از WPExplorer اعتماد داریم.

این ابزار می‌تواند یک نسخه از سایت شما را همراه با همگام‌سازی روزانه و تمام محتوای موجود ایجاد و نگهداری کند و امکانات بازیابی خودکار را نیز ارائه دهد. علاوه بر این یک اسکن امنیتی انجام می‌شود تا شما را از هرگونه تهدید احتمالی برای امنیت سایت مطلع سازد.

با VaultPress می‌توانید به راحتی از طریق آرشیو بکاپ‌ها گزینه مورد نظر را انتخاب کرده و وب سایت خود را با اتصال FTP یا SSH بازیابی کنید. همچنین این امکان را دارید که نسخه‌های پشتیبان خود را دانلود کرده و در هر دستگاه ذخیره‌سازی قابل حمل ذخیره نمایید یا آن را در هر فضای ابری مانند گوگل‌درایو یا دراپ‌باکس آپلود کنید. اگر تا کنون با restoreها مشکل داشتید، VaultPress یک پشتیبانی عالی برای کمک به شما در بازیابی وب سایتتان ارائه می‌دهد.

ضمن این‌که با پرداخت 29 دلار در ماه امکاناتی از قبیل محافظت در برابر اسپم، بازیابی خودکار، بکاپ‌گیری real-time، اسکن امنیتی، آرشیو کامل و پشتیبانی را دریافت خواهید کرد. نسخه لایت برنامه نیز حداقل بکاپ‌گیری روزانه، بازیابی خودکار، پشتیبانی و یک آرشیو 30 روزه را ارائه می‌دهد.

به علاوه می‌توانید از VaultPress برای چندین وب سایت تنها با یک حساب کاربری استفاده کنید و با نصب پلاگین آن به تمامی نسخه‌های پشتیبان دسترسی داشته باشید.

2. WPVivid

با WPvivid می‌توانید از سایت خود نسخه پشتیبان تهیه کنید و آن را نیز انتقال دهید. اما در حال حاضر تمرکز ما بر روی بکاپ‌گیری است. این پلاگین رایگان همراه با ویژگی‌هایی برای بکاپ‌گیری خودکار، پشتیبانی از فضای ذخیره‌سازی ابری (Dropbox، Google Drive، Amazon S3، SFTP و موارد دیگر)، بازیابی و بکاپ‌گیری با یک کلیک بدون محدودیت حجم ارائه می‌شود. همچنین با مدیر سایت محبوب MainWP نیز سازگار است، بنابراین می‌توانید به راحتی بکاپ‌گیری را در همه وب سایت‌های خود مدیریت کنید. علاوه بر این با صفحه‌سازهایی مانند Elementor، SiteOrigin و Beaver Builder به خوبی کار می‌کند.

WPvivid Pro گزینه‌های بیشتری مانند پشتیبانی از چند سایت، ذخیره‌سازی از راه دور، زمان‌بندی پیشرفته، تعیین نقش کاربران و موارد دیگر فراهم می‌آورد.

3. BackupBuddy

از BackupBuddy برای پشتیبان‌گیری و بازیابی وب سایت‌های وردپرس به صورت یکپارچه و بدون تلاش زیاد استفاده می‌شود. همچنین می‌توانید از طریق وب سرویس‌های Amazon، Dropbox، Rackspace Cloud، FTP و ... نسخه پشتیبان خود را در هر مکانی ذخیره کنید.

به علاوه می‌توان با این ابزار بکاپ‌گیری منظم از پایگاه داده به همراه نسخه‌های کامل، استفاده از گزینه‌های ذخیره‌سازی خارج از سایت، ذخیره‌سازی BackUp Buddy Stash، برنامه‌ریزی زمان بکاپ‌گیری، حذف فایل‌های خاص از نسخه بکاپ و ایجاد پروفایل‌های پشتیبانی را انجام داد.

بازیابی فایل‌ها نیز بسیار آسان است، حتی برای مبتدیان. BackUp Buddy می‌تواند به انتقال آسان سایت وردپرس شما به دامنه یا هاست دیگری کمک کند. سایر ویژگی‌های آن شامل نوتیفیکیشن‌های ایمیل، فیلترهای ذخیره‌سازی، ذخیره فایل به صورت تکی، اسکن بدافزار، جایگزینی فایل پایگاه داده، تعمیر پایگاه داده و دایرکتوری تعاملی است.

4. UpdraftPlus

UpdraftPlus یک پلاگین رایگان کاربردی و بسیار محبوب است که به ایجاد نسخه پشتیبان از وب سایت وردپرس شما در Amazon S3، Google Drive، Rackspace Cloud، Dropbox، FTP، SFTP، SCP، OpenStack Swift، WebDAV و حتی از طریق ایمیل کمک می‌کند.

با استفاده از این ابزار می‌توانید به سرعت از سایت وردپرس خود نسخه پشتیبان تهیه کرده و آن را در فضای ابری ذخیره نمایید یا مستقیما در کامپیوتر خود دانلود کنید. این پلاگین همچنین از بکاپ‌گیری برنامه‌ریزی‌شده پشتیبانی می‌کند و امکان زمان‌بندی‌های مختلف برای فایل‌ها و پایگاه‌های داده وب‌سایت شما را نیز فراهم می‌نماید.

از Updraft برای انجام بازیابی‌های سریع، پشتیبان‌گیری خودکار و برنامه‌ریزی‌شده، انتقال سایت‌ها، انتخاب فایل‌های خاص به منظور بکاپ‌گیری و دانلود بایگانی‌ها استفاده می‌شود. اگر آپلود پیش از موعد متوقف گردد یا با شکست مواجه شود، پلاگین به طور خودکار برای بارگذاری مجدد تلاش می‌کند. بکاپ‌های پایگاه داده با نسخه پریمیوم رمزگذاری می‌شوند. پشتیبانی از چندین زبان را هم دارد. نسخه رایگان برای اکثر کاربران مناسب خواهد بود، اگرچه نسخه پریمیوم مجموعه کاملی از قابلیت‌های اضافی از جمله دسترسی به بکاپ‌گیری اولویت دار را ارائه می‌دهد.

5. BlogVault

BlogVault یک سرویس بکاپ‌گیری امن است که به کاربران وردپرس کمک می‌کند تا به طور خودکار از وب سایت خود بکاپ تهیه کنند، بازیابی خودکار انجام دهند، سایت‌ها را انتقال دهند و نسخه‌های پشتیبان را تا 30 روز مشاهده کنند. می‌توانید هر نسخه بکاپ را که می‌خواهید در آرشیو دراپ‌باکس ذخیره نمایید. به علاوه نسخه‌های پشتیبان را روی سرورهای BlogVault تست کنید تا بفهمید نسخه انتخاب شده همان چیزی است که می‌خواهید.

همچنین با این ابزار می‌توانید گزینه‌ای را برای تهیه نسخه پشتیبان به صورت real-time فعال کنید. به این معنی که با ایجاد تغییرات در سایت خود، BlogVault فایل‌های مربوطه را یادداشت کرده و به‌روز می‌کند. به این ترتیب محتوای سایت شما همیشه امن خواهد ماند.

سایر ویژگی‌های قابل توجه عبارتند از بکاپ‌گیری برنامه‌ریزی‌شده، فضای ذخیره‌سازی خارج از سایت، پشتیبانی چند سایتی، مرحله‌بندی یکپارچه، بکاپ‌گیری از جداول برای فروشگاه‌های ووکامرس و یک تیم پشتیبانی حرفه‌ای آماده برای کمک به صورت 24 ساعته.

6. Duplicator

Duplicator یک پلاگین مایگریشن است که می‌توانید از آن برای بکاپ‌گیری فوری از وب سایت خود استفاده نمایید. این پلاگین رایگان به شما امکان می‌دهد سایت خود را کلون کرده و در صورت نیاز نسخه پشتیبان تهیه کنید. همچنین می‌توان یک نسخه کامل از فایل‌های وردپرس، محتوای سایت، پایگاه داده، قالب‌ها و پلاگین‌ها به صورت دسته‌بندی شده در یک فایل فشرده ایجاد کرد.

یک نسخه حرفه‌ای از این برنامه نیز برای بکاپ‌گیری برنامه‌ریزی‌شده، اتصال فضای ذخیره‌سازی ابری، نوتیفیکیشن‌های ایمیل و ... در دسترس است.

7. BackWPup

BackWPup یکی دیگر از پلاگین‌های رایگان است که می‌تواند بکاپ‌گیری خودکار از سایت‌های وردپرسی، فایل‌های XML، بهینه‌سازی، بررسی و تعمیر پایگاه داده را انجام دهد.

بکاپ‌ها را می‌توان از طریق سرورهای FTP، Dropbox، Amazon S3، Microsoft Azure، Rackspace cloud و Sugar Sync در نسخه‌های حرفه‌ای توسط Amazon Glacier و Google Drive ذخیره کرد. اگر هم به ویژگی‌ها یا پشتیبانی بیشتری نیاز داشتید، به سادگی می‌توانید به نسخه پریمیوم ارتقا دهید.

8. SnapshotPro

Snapshot یک پلاگین ساخته‌شده توسط WPMU DEV است که از تمام محتوا، کل پایگاه داده و جداول خاص بکاپ تهیه می‌کند. این پلاگین می‌تواند برای انجام بکاپ‌گیری خودکار برنامه‌ریزی شود و نسخه‌های پشتیبان گرفته‌شده را در Dropbox، Amazon S3 و SFTP ذخیره نماید. دیگر قابلیت‌های آن عبارتند از بکاپ‌گیری و بازیابی با یک کلیک، بکاپگیری خودکار، پشتیبانی از چند سایت و 10 گیگابایت فضای ذخیره‌سازی ابری در WPMUdev.

9. BackupGuard

با BackupGuard می‌توانید به راحتی یک نسخه پشتیبان از سایت خود ایجاد کنید. این پلاگین دارای چندین ویژگی برای ایجاد تعداد نامحدودی بکاپ از سایت، پشتیبان‌گیری از فایل‌ها یا پوشه‌های تکی و حتی نسخه‌های چند سایتی است. به علاوه زمان‌بندی، اکسپورت یا ایمپورت نسخه‌های پشتیبان را نیز ساده می‌کند. همچنین یک نوار پیشرفت منحصربه‌فرد ارائه می‌دهد تا بتوانید فرایندهای انجام شده خود را ببینید (یا حتی آن را لغو کنید).

10. CodeGuard

CodeGuard از همه چیز در سایت وردپرس شما یک نسخه پشتیبان ایجاد می‌کند. فرآیند راه‌اندازی برای افرادی که مدتی از وردپرس استفاده می‌کنند نباید خیلی سخت باشد، بکاپ‌گیری‌ها به‌طور خودکار انجام می‌شوند و می‌توانید بر هرگونه تغییر در فایل‌های شبکه خود نظارت کامل داشته باشید.

بازیابی‌ها را نیز می‌توان با دانلود فایل فشرده و انجام بازیابی دستی، انتخاب فایل‌های خاص یا راه آسان‌تر یعنی انتخاب بازیابی کاملا خودکار انجام داد. با هزینه‌ای حدودا 39 تا 239 دلار در ماه، با این‌که گران به نظر می‌رسد، اما واقعا از سایت شما محافظت می‌کند.

11. WPBackItUp

پلاگین یکی مانده به آخر WPBackItUp است که یک ابزار قوی برای بکاپ‌گیری از سایت شما با شیوه قیمت‌گذاری منحصربه‌فرد به حساب می‌آید. تهیه نسخه پشتیبان از سایت و بازیابی آن به صورت دستی کاملا رایگان است. با این حال اگر می‌خواهید از امکانات بازیابی با یک کلیک (همراه با تعدادی ویژگی دیگر) استفاده کنید، باید ۷۹ دلار برای نسخه پریمیوم بپردازید.

به طور کلی WPBackItUp یک جایگزین قوی برای ابزارهای دیگر به منظور بکاپ‌گیری از وب سایت است. پشتیبانی و مستندات آن عالی است، به این معنی که برای محافظت از سایت خود به چیزی بیش از نسخه رایگان نیاز نخواهید داشت.

12. All-in-One WP Migration

All-in-One WP Migration دقیقا همان چیزی است که به نظر می‌رسد، پلاگینی که شما را برای موفقیت در هنگام انتقال وب سایتتان کمک می‌کند. می‌توانید از این ابزار برای صدور نسخه پشتیبان از سایت خود بهره بگیرید. برای این کار به سادگی وارد سایت خود شوید، به بخش پلاگین All-in-One WP Migration بروید و روی دکمه بزرگ سبز Export کلیک کنید. این پلاگین شامل یکپارچه‌سازی WP-CLI است، بنابراین می‌توانید با دستورات سریع فایل‌های پشتیبان تهیه کرده و در صورت نیاز (مثلا نظرات اسپم، ویرایش پست‌ها، پلاگین‌های غیرفعال و ...) آن‌ها را حذف کنید.

چرا بکاپ‌گیری از وب سایت اهمیت دارد؟

به زبان ساده، بکاپ یک کپی از وب سایت شماست که در جای دیگری (مانند سرور یا در یک سرویس میزبانی فایل مانند دراپ‌باکس) آپلود شده‌است. بنابراین برای اطمینان از اینکه راهی برای بازیابی سایت خود در صورت بروز مشکل دارید، ضروری است. به عنوان مثال خطایی را در نظر بگیرید که سایت تجارت الکترونیک شما را تحت تأثیر قرار می‌دهد. اگر نسخه پشتیبانی تهیه نکرده و هیچ راهی برای بازیابی اطلاعات از دست رفته خود نداشته باشید، به شدت بر کسب و کارتان تأثیر منفی می‌گذارد. در حالی که داشتن یک استراتژی ساده مثل بکاپ‌گیری شما را نجات می‌دهد.

در کل پشتیبان‌گیری از وب سایت می‌تواند به شما کمک کند در برابر تعدادی از تهدیدات محافظت شوید، از جمله:

  • هکرها - هدف برخی از هکرها سرقت اطلاعات حساس است و بسیاری دیگر فقط برای این‌که مهارت خود را به رخ بقیه بکشند، وب سایت‌ها را مورد حمله قرار می‌دهند. پس اگر وب سایت دارید، هم اکنون در معرض خطر هستید.
  • بدافزارها و ویروس‌ها - تهدیدات مخرب مانند ویروس‌ها، تروجان‌ها و سایر بدافزارها ممکن است از طریق پلاگین‌های وردپرس به وب سایت شما راه پیدا کنند و به داده‌هایتان آسیب بزنند یا آن‌ها را به سرقت ببرند. اگرچه وردپرس امن است، اما امنیت آن هنوز 100 درصد نیست. چون نسخه‌های قبلی وردپرس هنوز هم مورد استفاده قرار می‌گیرند، پس داشتن یک نسخه بکاپ کامل به این معنی است که شما برای بدترین سناریو آماده خواهید بود.

به طور کلی بکاپ‌گیری بسیار مهم است، اما مهم‌تر از آن برنامه زمانبندی شماست. بنابراین بیایید نگاهی به نحوه انجام آن بیندازیم.

ایجاد زمان‌بندی برای تهیه نسخه پشتیبان

زمان‌بندی شامل فواصلی است که در آن بکاپ‌گیری انجام می‌دهید. این برنامه می‌تواند هفتگی یا ماهانه باشد، اگرچه ممکن است بر اساس نیازهای شما متفاوت در نظر گرفته شود. با این حال صرف نظر از این موضوع توصیه می‌کنیم به طور منظم نسخه پشتیبان تهیه کنید.

ضمنا نباید تک تک بکاپ‌هایی که تهیه می‌کنید را در یک مکان ذخیره نمایید. بلکه سعی کنید حداقل یک نسخه محلی داشته باشید و نسخه دوم آن را در جایی خارج از سایت نگهداری کنید. پلاگین‌های ذکرشده می‌توانند در این مورد به شما کمک کنند، چرا که بسیاری از آن‌ها راهی برای بکاپ‌گیری به صورت خارجی ارائه می‌دهند.

جمع‌بندی

باز هم تاکید می‌کنیم بکاپ‌گیری امری حیاتی است. زیرا به شما کمک می‌کند تا به سرعت و به راحتی پس از بروز یک مشکل، خرابی را به حداقل برسانید. همیشه در نظر داشته باشید احتیاط بهتر از پشیمانی در آخر کار است (کار از محکم‌کاری عیب نمی‌کند)، دقیقا به همین دلیل است که بکاپ‌گیری از وب سایتها بسیار مورد حمایت قرار می‌گیرد.

من به شخصه توصیه می‌کنم حداقل یک پلاگین برای کمک به محافظت از سایت وردپرس خود داشته باشید. به علاوه مطمئن شوید که همیشه هنگام انتشار پست‌های جدید، همچنین قبل و بعد به‌روزرسانی‌های اصلی از قالب‌ها و پلاگین‌های وردپرس خود (یا حداقل یک بار در ماه فقط برای اطمینان) نسخه پشتیبان تهیه کنید.

آیا تا به حال از پلاگین‌های ذکرشده استفاده کرده‌اید؟ خوشحال می‌شویم نظرات خود را در بخش زیر به اشتراک بگذارید یا اگر ابزار دیگری سراغ دارید، حتما معرفی کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا