۱۵ مورد از بهترین فریمورک‌های پایتون برای توسعه‌دهندگان وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

۱۵ مورد از بهترین فریمورک‌های پایتون برای توسعه‌دهندگان وب

پایتون یکی از قویترین زبان‌های برنامه‌نویسی در جهان به شمار می‌آید و به سرعت نیز رشد کرد، این زبان سطح بالا، تعداد بسیار زیادی کتابخانه دارد که باعث شده بسیار مفید و کاربردی شود. پایتون یک زبان مفسری‌ است و کدها به صورت مستقیم بجای آنکه کامپایل شوند و قبل از اجرای کامل به زبان ماشین تبدیل شوند اجرا می‌شوند. 

پایتون یک زبان پویا و چند سکو است به این مفهوم که توانایی اجرا روی پلتفرم‌های متعددی از جمله ویندوز، لینوکس، مک و… را دارد. پایتون در سراسر جهان توسط افراد و شرکت‌های مختلفی چون گوگل، فیسبوک، دراپ‌باکس و ناسا استفاده می‌شود. 

پایتون زبانی همه منظوره است و می‌شود از آن برای موارد مختلفی مانند توسعه وبسایت، هوش مصنوعی، داده‌کاوی و موارد بسیار دیگری استفاده کرد. 

وقتی اولین بار با این زبان برخورد می‌کنید این فکر به ذهن‌تان خطور می‌کند که این زبانی برای بچه‌ها است اما در حقیقت هدف پایتون نیز چنین است، که یک زبان ساده باشد و بتواند با کمترین ورودی ممکن بیشترین خروجی را بدهد. برای مثال وقتی شما با یک زبان برنامه‌نویسی دیگر برنامه‌ای را در ۲۰ خط کد می‌نویسید همان کار را در پایتون می‌توانید با ۱۰ خط کد انجام دهید. پایتون مانند زبان‌های سی‌پلاس‌پلاس و جاوا نیست، یادگیری این زبان‌ها سخت است و نوشتن حتی یک برنامه ساده در آن‌ها نیز زمان‌بر و مشکل است. اگرچه اسکریپت‌های پایتون در مقایسه با جاوا کندتر هستند اما از نظر بهینه بودن برای حافظه پایتون بسیار بهتر و کاراتر است. 

از طرفی دیگر پایتون هر روز در حال تبدیل شدن به یک انتخاب محبوب در میان توسعه‌دهندگان وب است، این موضوع به لطف داشتن فریمورک‌های بسیار زیاد پایتون در این زمینه است. برای پایتون هزاران مستندسازی و کتابخانه وجود دارد که روند یادگیری شما را بهتر می‌کند و همچنین بهره‌وری شما به عنوان یک توسعه‌دهنده را بیشتر می‌کند. پایتون زبانی است که هم در بخش سرور و هم در بخش کلاینت (django-frontend و skulpt) کارایی دارد. البته استفاده از آن در بخش کلاینت کمی معقول نیست و شرایط را سخت می‌کند اما این موضوع می‌تواند نشانه‌ای از قدرت پایتون در محیط‌های متفاوت باشد. 

بسیاری از توسعه‌دهندگان، ابزارها و ماژول‌های مختلفی را برای توسعه وب اپلیکیشن‌ها و محتوای مبتنی بر وب به صورت متن باز ارائه می‌کنند تا همگان بتوانند از آن ها استفاده ببرند، همچنین تعداد بسیار زیادی فریمورک و کتابخانه وجود دارد که به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید اسکریپت‌های‌تان را در مدت زمان کمتری و با کارایی بالاتری بنویسید. یادگیری کدهای پایتون بسیار ساده هستند، درست مانند یادگیری زبان انگلیسی. حتی اگر شما یک مبتدی باشید می‌توانید با کمی کنجکاوی و ذکاوت از کدهای افراد حرفه‌ای مطلع شوید و آن‌ها را درک کنید. 

همانطور که اشاره شد پایتون زبان بسیار معروف و مناسبی برای ساخت اسکریپت‌های سمت سرور و وبسایت‌های پویا است. همه ما از میزان محبوبیت PHP در بخش سرور آگاهی داریم اما امروزه پایتون نیز به اندازه پی‌اچ‌پی توانسته که در این زمینه محبوبیت به دست بیاورد، ممکن است منابع و انعطاف پذیری کمتری نسبت به PHP داشته باشد اما کدنویسی ساده‌تر و واضح تری دارد و جدای از آن رفع کردن خطاها در آن بسیار ساده‌تر است. پایتون زبان عظیمی است و وضوح و کارکرد بسیار بالایی دارد.

بهترین فریمورک‌های پایتون برای توسعه وب

حال نوبت آن است که از فریمورک‌های پایتون صحبت کنیم. در رابطه با فریمورک‌ها سردرگم نشوید آن‌ها تنها دیوارها و ستون‌هایی (ساختار) هستند که به شما کمک می‌کنند با سرعت بیشتری کدهای‌تان را بنویسید. تعداد بسیار زیادی فریمورک برای منظورهای متفاوتی در زمینه توسعه وب ساخته شده اند که همگی از پایتون پیروی می‌کنند. برخی از این موارد در حال حاضر بسیار محبوب هستند.

۱. DJANGO

Django محبوب‌ترین فریمورک برای توسعه‌دهندگان وب در جهت ساخت اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب است. این فریمورک ویژگی‌های یک مورد کامل را دارد و با آن توانایی ساخت هرگونه اپلیکیشن مبتنی بر وبی وجود دارد. همچنین نکته مثبت آن این است که انجمن بسیار بزرگی در پشت آن قرار دارد که جانگو را پشتیبانی می‌کنند. مستندسازی خوب و ساده از ویژگی‌های مناسب این فریمورک است که آن را برای یادگیری بسیار آسان می‌کند.

۲. FLASK

Flask فریمورکی است که تا حدی شبیه به جانگو عمل می‌کند اما مستندات بهتری دارد و کاربر تازه کار می‌تواند بهتر آن را متوجه شود اما مشکل اصلی که دارد نسبت به جانگو این است که تبدیل شدن به یک فرد حرفه‌ای در آن سخت است و پیشرفت کردن در آن زمان می‌برد. در هر حال این مورد نیز یکی از فریمورک‌های بسیار محبوب و سریع در میان توسعه دهندگان است و همچنین ساختار واضح و مرتبی را ارائه می‌دهد.

۳. PYRAMID

Pyramid فریمورکی مینیمالیستی است که به صورت متن باز ارائه شده و محدودیت‌های بسیار کمتری دارد، در مقایسه با Flask از این مورد می‌توان در اپلیکیشن‌هایی با پیچیدگی و حجم بیشتر استفاده کرد. این فریمورک براساس Zope ساخته شده و درست مانند جانگو مستندسازی بسیار خوبی دارد و همچنین از جمله فریمورک‌های سریع به شمار می‌رود.

۴. TURBO GEARS

Turbo gears برای زمانی که قصد داشته باشید اپلیکیشن‌هایی با مقیاس مختلف ایجاد کنید، این فریمورک جوابگوی کار شما هست. اما یادگیری آن به نسبت موارد قبلی سخت‌تر است و نیازمند زمان بیشتری است. در این فریمورک قابلیت پیکربندی برای چندین مورد خاص از فایل‌های پایتون وجود دارد و ویژگی‌های متمایزی مانند ادغام سازی با کتابخانه‌های جاوااسکریپت و mochikit، پشتیبانی از چندین بانک اطلاعاتی، اشیاء SQL و SQL Alchemy در خود دارد.

۵. WEB2PY

WEB2PY

Web2py یک فریمورک ساده و قابل حمل است که روند یادگیری ساده‌ای دارد. این فریمورک اپلیکیشنی مبتنی بر داده است و همچنین از قواعدی مانند ورودی کمتر، خروجی بیشتر و مواردی مانند این برای نوشتن کمتر کدها در خود دارد. اما این فریمورک تمام استانداردها را رعایت نمی‌کند، اما در نهایت چیزی ساده و برای یادگیری لذت بخش است.

۶. CHERRYPY

Cherrypy نیز یکی از فریمورک مینیمالیستی برای وب است که استفاده از آن ساده است و همچنین مبتنی بر پارادایم برنامه‌نویسی شئ‌گرا ساخته شده است. این یک فریمورک HTTP است که کاملا پایدار است و برای یادگیری و استفاده از آن نیازی نیست که کل فریمورک را یاد بگیرید، روند یادگیری آن نیز ساد و لذت بخش است.

۷. GROK

Grok مشابه با zope3 است و با APIهای آن سازگاری دارد. اگر با Zope3 کار کرده باشید روند یادگیری و استفاده از grok نیز برای‌تان ساده تر می‌شود. از طرفی فوایدی نیز دارد برای مثال دیگر به فایل‌های ZCML و XML نیازی ندارید، بیشتر فایل‌ها در این چهارچوب به صورت خودکار تولید می‌شوند.

۸. PYLONS

Pylons یک فریمورک انعطاف پذیر است که بسیاری از پروژه‌های خوب با استفاده از آن ساخته شده اند، همچنین این فریمورک روی توسعه وب مدرن تمرکز دارد. همچنین این فریمورک شامل یک دیباگر آنلاین است که رفع کردن عیب‌ها و اشکالات را برای‌تان ساده‌تر می‌کند. اگر با فریمورکی مانند django کار کرده باشید روند یادگیری این مورد نیز برای‌تان بسیار ساده‌تر خواهد شد و همچنین شروع کار با آن ساده است.

۹. ZOPE2

Zope یکی از قدیمی‌ترین فریمورک‌های پایتون از سال ۱۹۹۵ به بعد است، برای برنامه‌نویسی شئ‌گرا مناسب است و همچنین روند یادگیری و اشکال یابی ساده‌ای دارد. این فریمورک روی کامپوننت‌هایی با قابلیت استفاده مجدد تمرکز دارد.

۱۰. TORNADO

این مورد فریمورکی است که بیشتر در وب سرورها کاربرد دارد و توانایی مدیریت همزمان هزاران ارتباط را دارد. TORNADO یک فریمورک است که قابلیت ناهمزمانی دارد، حلقه رویداد و قابلیت پشتیبانی از وب سوکت‌ها نیز از موارد مرتبط دیگر است. همچنین این فریمورک با WSGI یا واسط دروازه کارساز وب نیز ترکیب شده است.

۱۱. WEB.PY

Web.py معادل با ساده و قدرتمند بودن است. این فریمورک سبک است و استفاده کردن از آن ساده است، ایده پشت این فریمورک مینیمال و متن باز بودن است. استفاده کردن از آن ساده است و برای شروع کار نیازی به هیچ معماری نرم افزاری یا موارد مشابهی نیست.

۱۲. NAGARE

Nagare فریمورکی متن باز مبتنی بر ترکیبات ادامه‌ای بدون توقف پایتون است. این موضوع ما را کمک می‌کند که بتوانیم درخواست‌های ارتباطات HTTP را بهبود ببخشیم. راهی که با آن می‌شود از طریق Nagare اپلیکیشن‌ها را توسعه داد تقریبا مشابه همان روند توسعه اپلیکیشن‌های دسکتاپی است.

۱۳. HUG

Hug فریمورک نیست اما کارکرد آن برای توسعه‌دهندگان بسیار مفید است. با استفاده از این ابزار توسعه دهندگان می‌توانند APIهای مورد نظر خودشان را به سادگی و سرعت طراحی کنند، این ابزار از حافظه استفاده بهینه‌ای می‌کند و تنها در جاهایی که نیاز باشد از آن استفاده می‌کند علاوه بر آن روند اجرا در آن بسیار سریع است. یادگیری آن ساده است و هر توسعه‌دهنده‌ای می‌تواند با آن کار کند.

۱۴. SANIC

Sanic یک فریمورک وب است که به دلیل سریع بودن و مدیریت ناهمزمان درخواست‌های HTTP محبوب است. این فریمورک مبتنی بر UVLOOP و HTTPtools است که برای سریع بودن توسعه داده شده، sanic توسط گیت‌هاب و جمع بزرگی از توسعه‌دهندگان ایجاد شده است.

۱۵. FALCON

Falcon یک فریمورک مینیمال WSGI است که در آن تنها موارد ضروری قرار دارد و موارد حواس پرت کن اضافی حذف شده است. این فریمورک بسیار قابل اطمینان و منعطف است و می‌توان در هر دو سطح بالا و پایین از توسعه پروژه استفاده شود.

۱۶. REAHL

Reahl یک فریمورک با ویژگی‌های بسیار است که کاملا با پایتون ایجاد شده است. در این فریمورک هیچ مورد اضافی یا کتابخانه‌ای وجود ندارد و از پایتون خالص تشکیل شده است. یادگیری آن تنها با دانستن پایتون ساده است و در مقایسه با دیگر فریمورک‌ها روند یادگیری بسیار ساده‌ای دارد.

در پایان

فکر کنم آوردن دلیل برای اینکه پایتون چه زبان قدرتمندی است کافی باشد، این موضوع می‌تواند ناشی از توانایی آن در زمینه توسعه وب و قابلیت‌های پایداری، انعطاف‌پذیری و چندسکو بودن نیز باشد.

یادگیری پایتون علارغم وجود تعداد زیادی از فریمورک‌های آن بسیار ساده است و هیچ نیازی به سردرگمی ندارد، هر کدام از این فریمورک‌ها مزایا و معایب خودشان را دارند، شما باید براساس هدفی که دارید آن‌ها را یاد بگیرید و پیش بروید. پایتون زبانی چند سکو است، بعد از یادگیری و درک ساختار آن می‌توانید به بهترین شکل ممکن آن را در تعداد زیادی از پلتفرم‌ها استفاده کنید. یادگیری پایتون وقت تلف کردن نیست، با وجود عظمتی که در حال حاضر دارد، روند رشد و شکوفایی آن در آینده نیز دوچندان می‌شود. امروزه تعداد بسیار زیادی از شرکت‌های بزرگ از این زبان استفاده می‌کنند و تعداد این موارد در آینده نیز مطمئنا بیشتر خواهد شد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات