۳۰ کتابخانه پایتون برای توسعه وب – بخش نهایی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۳۰ کتابخانه پایتون برای توسعه وب – بخش نهایی

در ادامه مطلب قبلی با همین عنوان قصد داریم ۱۰ مورد دیگر از این فریمورک‌ها را به شما معرفی کنیم. اگرچه موارد قبلی جزو شناخته شده‌ترین موارد دنیای پایتون بودند اما این موارد با وجود کمتر شناخته بودن، استفاده‌پذیری بالایی دارند.

21. Pylons

نوع: فریمورک فول-استک

Pylons یک فریمورک متن باز و متمرکز پایتونی است که برای توسعه سریع وب اپلیکیشن‌های مبتنی بر پایتون ساخته شده است. در روند ساخت این فریمورک تمام تلاش شده تا قابلیت‌های اصلی و ویژگی‌های کاربردی دیگر زبان‌های برنامه‌نویسی و فریمورک‌های مختلف در آن پیاده‌سازی شود. با این حال توسعه‌دهندگان بیش‌تر به دلیل وجود انعطاف‌پذیری و استفاده از WSGI از Pylons استفاده می‌کنند. 

از ویژگی‌های کلی این فریمورک می‌توان به پشتیبانی از WSGI، اعتبارسنجی فرم‌ها، URL Routing، ساختار ابزارهای شخص ثالث، نصب و پیکربندی آسان و… اشاره کرد.

22. Quixote

نوع: میکروفریمورک

این مورد را می‌توان یکی از محبوب‌ترین فریمورک‌های پایتونی دانست چرا که در کنار کوچک بودن‌ش به شما انعطاف و کارایی بالایی را می‌دهد. این میکروفریمورک به شما قابلیت نوشتن وب‌اپلیکیشن‌های مختلف پایتونی را با بالاترین میزان بهینه بودن ممکن ارائه می‌کند. 

البته این موضوع را در نظر داشته باشید که ساختار این فریمورک برای استفاده از معماری‌های MVC و… نیست چرا که در این فریمورک توسعه‌دهندگان تشویق می‌شوند تا از ساختارهای سنتی برای توسعه اپلیکیشن (توسعه یکجا) استفاده کنند. 

نسخه‌های یک، دو و سه از این ابزار تا به حال توسعه یافته‌اند، البته در نظر داشته باشید که نسخه اول دیگر توسعه نمی‌یابد و نسخه دوم آن نیز با نسخه‌های جدید پایتون سازگاری ندارد. به همین دلیل پیشنهاد می‌شود از نسخه سه آن استفاده کنید.

از ویژگی‌های کلی این فریمورک می‌توان به متن‌باز بودن، منعطف بودن، استایل سنتی داشتن، استفاده بهینه از کتابخانه‌های Jinja و WSGI اشاره کرد.

23. Zope

نوع: فریمورک فول-استک

Zope مخفف کلمات Z Object Publishing Environment است. این فریمورک را می‌توان اولین تلاش برای ایجاد یک متدولوژی انتشار شئ برای وبسایت‌ها دانست. از آنجایی که این فریمورک فول-استک نیز بوده می‌توان انتظار داشت که به صورت کامل شئ‌گرا باشد.

یکی از ویژگی‌های اصلی این فریمورک قابلیت بالا در امر شخصی‌سازی است. از طرفی دیگر این فریمورک به خوبی از نسخه‌های مختلف پایتون پشتیبانی کرده و برای سیستم Template خود از Chameleon استفاده می‌کند.

از ویژگی‌های کلی این فریمورک می‌توان به قابلیت‌های شخصی‌سازی بالا، پشتیبانی از نسخه‌های مختلف پایتون، پشتیبانی از Chameleon و کارایی بالا با مصرف بهینه حافظه اشاره کرد.

24. Nevow

نوع: فریمورک Asynchronous

Nevow فریمورک پایتونی است که به صورت منحصر به‌فرد برای لایه Logic نوشته شده و در ارتباط با دیگر قسمت‌ها چندان تمرکزی ندارد. می‌توان گفت که این مورد نسبت به دیگر فریمورک‌ها از تفاوت‌های بسیار زیادی برخوردار بوده که داشتن سینتکس مشابه با Python XML یکی از آن‌هاست.

از ویژگی‌های کلی این فریمورک می‌توان به سیستم قالب‌نویسی مبتنی بر XHTML، پشتیبانی از کتابخانه Athena، داشتن ارتباط غیزهم‌زمان دو طرفه بین پایتون و جاوااسکریپ و Remote Procedural Calls اشاره کرد.

25. Bobo

نوع: میکروفریمورک

Bobo یک میکرو فریمورک پایتونی است که علاوه بر سبک بودن به خوبی از WSGI پشتیبانی می‌کند. این فریمورک به صورتی طراحی شده است که بتواند به سادگی مورد استفاده قرار بگیرد و همچنین منعطف باشد. Bobo همراه با یک Template Engine ارائه نمی‌شود، همچنین هیچ لایه‌ای برای ادغام‌سازی دیتابیس ندارد. به‌جای آن تمام چیزها براساس دیگر فریمورک‌های موجود ساخته شده است.

از ویژگی‌های کلی این فریمورک می‌توان به سبک بودن، نداشتن قواعد ثابت، نداشتن Template Engine و پیکربندی ساده اشاره کرد.

26. Muffin

نوع: فریمورک Asynchronous

Muffin یک فریمورک پایتونی نسبتا جدید است. این فریمورک در سال ۲۰۱۵ اولین‌بار معرفی شد و از همان‌زمان به بعد از ماژول asyncio نیز استفاده می‌کرد. در آن زمان عمر این ماژول نیز چندان زیاد نبود. 

جدای از آن‌که یک فریمورک غیرهمزمان است، از نظر کارایی کلی شباهت بسیار زیادی به فلسک نیز دارد. از این جهت می‌توان گفت که برای وب اپلیکیشن‌های کوچک مناسب است. اما دلیل اصلی استفاده از این فریمورک توانایی بالای آن در ساخت و توسعه REST API است. 

از ویژگی‌های کلی این فریمورک می‌توان به داشتن نزدیکی بالا به فلسک و ماژول‌های آن، استفاده از PeeWee بجای SQLAlchemy و سریع و ساده بودن اشاره کرد.

27. Web.py

نوع: میکروفریمورک

این مورد را با Web2Py اشتباه نگیرید. فریمورک Web.py درست مانند پایتون در استفاده آسان بوده و در عین حال قدرتمند نیز است. به صورت کلی می‌توان گفت که این فریمورک ساده، استاندارد و سریعی نیز هست. از این رو می‌توان گفت که توسعه‌دهندگان می‌توانند به آسانی و با سرعت بالا با استفاده از Web.py وب اپلیکیشن‌های مورد نظرشان را توسعه دهند.

از ویژگی‌های کلی این فریمورک می‌توان به ساده، سریع و مستقل بودن، سازگار با توسعه‌دهنده، پشتیبانی از REST API و... اشاره کرد.

28. Ray

نوع: میکروفریمورک 

Ray یک فریمورک بسیار کوچک مانند Falcon است که در توسعه REST APIها کاربرد دارد. به عنوان یک فریمورک پایتونی ساده و سریع، می‌توان گفت که این مورد برای ایجاد و اجرای اپلیکیشن‌های توزیع شده عالی است. در داخل خود این فریمورک تکنولوژی‌هایی برای احرازهویت و اعتبارسنجی نیز وجود دارد. 

از ویژگی‌های کلی این فریمورک می‌توان به نصب آسان، پشتیبانی از رشته‌های کوئری برای متد GET، پوسته‌هایی برای محافظت از HTTP Method و ویژگی‌های مشابه با سرورهای بک-اند اشاره کرد.

29. Vibora

نوع: فریمورک Asynchronous

Vibora یکی از پیچیده‌ترین فریمورک‌های پایتونی است که تا به‌حال ایجاد شده است. این فریمورک شامل یک HTTP Client پایتون ۳.۶ است که به صورت منحصر به‌فرد برای کارایی بالا ساخته شده است. در این فریمورک می‌توانید شاهد ترکیبی از کتابخانه‌های بسیار دیگری مانند Jinja2، WebSockets و Marshmallow باشید. 

از ویژگی‌های کلی این فریمورک می‌توان به سازگاری با کلاینت، Routeهای مبتنی بر دامنه، استریمینگ و کشینگ، قابلیت شخصی‌سازی بالا و... اشاره کرد.

30. WebCore

نوع: میکروفریمورک

این مورد را می‌توان کوچک‌ترین فریمورک پایتونی دانست، از آنجایی که این مورد بسیار کوچک است حتی می‌توان نام سوپرنانو فریمورک را روی آن گذاشت. در ساخت این فریمورک تنها از ۴۰۰ خط کد استفاده شده و از این‌رو می‌توان گفت که یک توسعه‌دهنده به خوبی می‌تواند سورس آن‌را در کم‌تر از یک ساعت مطالعه کند. ویژگی‌هایی که این فریمورک ارائه می‌کند موارد بسیار پایه‌ای هستند اما به خوبی می‌توانند از دیگر کتابخانه‌ها در کنار این تکنولوژی نیز استفاده کنند.

از ویژگی‌های کلی این فریمورک می‌توان به نصب و پیاده‌سازی آسان، سازگار برای توسعه‌دهندگان مبتدی، گسترش‌پذیری و... اشاره کرد.

در پایان

در مطلب اول از این مجموعه ده مورد از محبوب‌ترین و بهترین کتابخانه‌های پایتونی را به شما معرفی کردیم که هر کدام از آن‌ها استفاده‌پذیری بالایی نیز دارند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات