نکاتی برای جستجو دقیق‌تر در گوگل
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

نکاتی برای جستجو دقیق‌تر در گوگل

گوگل مهمترین موتور جستجوگری است که روزانه ده‌ها بار از آن استفاده می‌کنیم و برای پیدا کردن منابع و ایده‌های خود از آن استفاده می‌کنیم. بسیاری از کاربران به همان شیوه ساده از گوگل استفاده کرده و تنها متن‌ها و درخواست‌های عادی را با آن جستجو می‌کنند. اما در همین مسیر، یکسری نکته وجود دارد که باعث می‌شوند تا نیازمندی شما با دقت بیشتری پیدا شود. این دقیقا موضوع این مقاله از وبسایت آموزش برنامه نویسی راکت است. 

در این مطلب از وبسایت راکت قصد داریم شما را با تکنیک‌هایی آشنا کنیم که با استفاده کردن از آن‌ها می‌توانید سرچ‌های بسیار دقیق‌تری در گوگل بنویسید و در نهایت به آنچه که دوست دارید مستقیم‌تر هدایت شوید. این موارد برای توسعه دهندگان نیز اهمیت بالایی دارد چرا که می‌تواند مدت زمان مورد نیاز برای پیدا کردن یک موضوع را کاهش دهد و بهره‌وری‌شان را بالا ببرد. 

1) جستجوی پسوند فایل

گاهی اوقات برای دریافت یک تصویر یا فایل pdf از طریق جستجو در گوگل نمی‌خواهیم یک صفحه وب را ببینیم. در چنین مواقعی می‌توان سرچ را با فرمت filetype: pdf انجام داد. سپس گوگل فقط فایل‌های pdf را برای شما نشان می‌دهد. این امر باعث می‌شود هنگام جستجوی یک پسوند فایل خاص، از هدر رفتن زمان جلوگیری شود. همچنین این می‌تواند شامل هر پسوند شناخته شده‌ای مانند jpg، png، svg، pdf، doc و موارد دیگر باشد.

2) نحوه گوگل کردن

نوشتن کلمات و جملات صحیح برای به دست آوردن نتایج مطلوب از هر یک از موتورهای جستجو امری ضروری است. بنابراین تا زمانی که خطای خاصی نداشته باشید که بتوانید آن را کپی پیست کرده و راه حلی به دست آورید، نمی‌توانید یک پاراگراف کامل را تایپ کنید و انتظار نتیجه داشته باشید، زیرا همیشه نمی‌توان به نتایج دلخواه دست یافت. هنگامی که عبارتی را وارد می‌کنید تا به جستجوی راه حل یا موضوع جدیدی که می‌خواهید در مورد آن اطلاعات کسب کنید بپردازید، باید از واجد شرایط‌ترین کلمه کلیدی برای آن جستجو استفاده نمایید.

مثلا اگر به دنبال کتابخانه‌ای برای انجام درخواست‌های شبکه در ری‌اکت هستید، عبارت جستجوی شما چگونه باید باشد. خوب ممکن است فکر کنید که من مستقیما عبارت «چگونه درخواست‌های شبکه را در ری‌اکت انجام دهم» را سرچ می‌کنم، اما آیا مطمئن هستید که این نتیجه فقط کتابخانه‌های ری‌اکت را می‌دهد تا به شما در انجام درخواست‌های شبکه کمک کند.

توجه داشته باشید که جملات کمتر و کلمات کلیدی بیشتر بهترین نتیجه را برایتان به ارمغان می‌آورد. بنابراین در مثال قبل باید کتابخانه‌های درخواست شبکه در ری‌اکت، کتابخانه‌های درخواست HTTP در ری‌اکت و گزینه‌های این چنین را جایگزین کنید.

از آنجا که الگوریتم گوگل به راحتی می‌تواند کلمات کلیدی شما را در صفحاتی که دارای بیشترین فوروارد و بک لینک برای کلمات کلیدی خاص هستند، ترسیم کند و بر اساس تعداد افرادی که از آن بازدید کرده‌اند نتیجه می‌گیرد، پس نتایج بیشتر و بهتری در صفحه اول به دست خواهید آورد. همچنین هنگام جستجوی خطای نمایش داده شده در کنسول بهتر است خطا را کپی پیست کرده و جستجو کنید، زیرا گوگل بیشترین جملات جستجو شده را فهرست‌بندی می‌کند.

3) جستجوی متن دقیق

هنگامی که به کلمه کلیدی ذکر شده در صفحات جستجو نیاز دارید، می‌توانید این کار را با قرار دادن کلمه کلیدی مورد نظر بین علامت دبل کوتیشن انجام دهید.

به عنوان مثال اگر می‌خواهید hoisting را در js جستجو کنید، ممکن است این احتمال وجود داشته باشد که نتایج مربوط به فلگ hoisting را دریافت کنید، بنابراین می‌توانید js را به javascript تبدیل کرده تا به احتمال زیاد صفحاتی را ببینید که مرتبط با جاوااسکریپت هستند. تطبیق دقیق متن فقط باید در موارد مورد نیاز به کار برده شود، زیرا استفاده از نقل قول‌ها سیستم رتبه‌بندی گوگل را فیلتر می‌کند و فقط نتایج را با آن کلمه کلیدی خاص باز می‌گرداند. بنابراین همیشه ترجیح داده نمی‌شود که از جستجوی دقیق کلمه کمک بگیرید، مگر زمانی که لازم باشد.

همیشه قبل استفاده از نقل قول‌ها در جستجوی خود باید موضوع مربوطه را به وضوح درک کنید.

4) جستجوی اختصاصی سایت

در برخی موارد خاص تنها می‌خواهید به یک منبع اعتماد کنید که به شما امکان می‌دهد فقط پاسخ StackOverflow را برای خطای خود بخواهید و همه سایت‌های دیگر را در نتایج جستجو فیلتر نمایید. خوب در این صورت می‌توانید این کار را با ذکر نام سایت طبق الگوی site:stackoverflow.com قبل یا بعد از جستجوی خود انجام دهید. با این کار فقط نتایج را از وب سایت مورد نظر خود دریافت می‌کنید و گوگل تمام نتایج جستجوی دیگر را برای شما فیلتر می‌کند.

این روش در خیلی از موارد مورد استفاده قرار نمی‌گیرد، اما اگر می‌خواهید بررسی کنید که آیا وبلاگ شما به درستی توسط گوگل ایندکس شده است یا نه، می‌تواند برای شما مفید باشد تا بتوانید از طرف گوگل به رتبه‌بندی خود دسترسی پیدا کنید.

5) فیلتر کردن نتایج بر اساس زمان

ممکن است از یک پایگاه کد قدیمی نگهداری کنید و بخواهید نتایج جستجو را از یک زمان خاص دریافت نمایید. این نیز امکان‌پذیر است و می‌توان آن را به راحتی در نوار جستجوی گوگل بدون لمس درخواست‌های فیلتر در زیر هدر نتایج جستجو انجام داد.

استفاده از هدر در برخی موارد می‌تواند برای به دست آوردن نتایج هفته گذشته یا 24 ساعت گذشته به منظور دریافت آخرین اخبار مفید باشد. اما اگر بخواهید محدوده‌ای را برای درخواست‌ها ذکر کنید و فقط نتایج یک دوره خاص را جستجو نمایید چه خواهید کرد؟ در این صورت می‌توانید از .. (دو نقطه) کمک بگیرید و آن را مانند PHP Error 2000..2005 بنویسید.

با استفاده از .. (دو نقطه) اکنون نتایج منتشر شده بر اساس آن دوره مورد نظر را دریافت خواهید کرد. با این کار در استفاده از فیلتر زمان هنگام جستجوی عبارت‌های قدیمی صرفه‌جویی می‌کنید.

جمع‌بندی

ممکن است فکر کنید که این موارد پوچ به نظر می‌رسند یا برای شما مفید نیستند، اما وقتی سعی کنید از این ویژگی‌ها به صورت ترکیبی استفاده نمایید، قدرت کنترل عبارت‌های مورد جستجو را مانند یک حرفه‌ای احساس خواهید کرد و دیگر نیازی به پیمایش بین آن‌ها ندارید و نتیجه عالی را برای درخواست خود پیدا می‌کنید. این کار شما را به یک توسعه‌دهنده بهتر و اصطلاحا یک گوگلر (Googler) ماهر تبدیل می‌کند. همچنین با پیشرفت بهتر در گوگل، مهارت‌های توسعه خود را از دست نخواهید داد که باعث می‌شود در هنگام رفع اشکال خطاهای جدی در زمان شما صرفه‌جویی شود.

در این مطلب از وبسایت راکت سعی کردیم تا شما را با ۵ تکنیک برای جستجو بهتر در وبسایت گوگل آشنا کنیم. با رعایت این نکات مطمئنا بهتر می‌توانید آنچه را که می‌خواهید در زمان کمتری بدست بیاورید. 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا