آشنایی با توسعه وب مدرن با استفاده از پردازش ابری (Cloud Computing)
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

آشنایی با توسعه وب مدرن با استفاده از پردازش ابری (Cloud Computing)

با پیشرفت دنیای تکنولوژی و توسعه اپلیکیشن‌های وب، مفاهیمی مانند به اشتراک گذاری داده‌، ذخیره اطلاعات ارزشمند، ارسال پاکت‌های اطلاعاتی و… به صورت‌هایی تغییر کرد. در گذشته مردم برای ارتباط برقرار کردن با یکدیگر از یک سرویس ISDN استفاده می‌کردند اما حال تنها با داشتن یک آی‌پی می‌توانند از طریق بستر وب ارتباطی بسیار سریع‌تر داشته باشند. جدای از این مورد فیلدهای بسیار دیگری نیز تغییراتی به خود دیده و پیشرفت‌های بسیاری داشته‌اند. 

یکی از تکنولوژی‌هایی که براساس پیشرفت‌ها و تغییرات عظیم در دنیای وب و فناوری اطلاعات اتفاق افتاد، ظهور پردازش ابری بود. این اصطلاح شامل دو کلمه می‌شود: «ابر» که یک استعاره برای اینترنت است و مفهوم «پردازش» که اشاره به پردازش مبتنی بر اینترنت را دارد.

مفهوم پردازش ابر را می‌توان مشابه با یک منبع برق خانگی دانست. این منبع توسط یخچال خانه شما، لامپ‌ها و دیگر لوازم استفاده می‌شود. پس شما مشغول به اشتراک گذاری یک منبع همگانی هستید و چیزی را تحت عنوان منبع برق خصوصی ندارید. دقیقا چنین موضوعی نیز در دنیای پردازش ابر وجود دارد. شما یک منبع بزرگ اطلاعاتی دارید که تمام منابع داده‌ای از آنجا تامین می‌شود و سرویس دهنده براساس یکسری فاکتور آن‌ها را بین سرویس گیرندگان منتشر می‌کند. تمام این کارها بر بستر اینترنت انجام می‌گیرد.

حال که پردازش ابر در دنیای تکنولوژی رد پای بزرگی از خود را بجای گذاشته است، بسیاری از فعالیت‌های حوزه آی‌تی نیز نیاز به داشتن دانش در این حوزه خواهند داشت. یکی از موارد موجود در این حوزه توسعه وب اپلیکیشن‌ها است.

وب اپلیکیشن چیست؟

هر اپلیکیشنی که از طریق یک سرور مدیریت شود و یکسری کلاینت با ارسال درخواست، داده‌های خود را دریافت کنند را وب اپلیکیشن گویند. این فعالیت نیز از طریق اینترنت انجام می‌گیرد. همانطور که دنیای وب بیشتر و بیشتر دیجیتالیزه می‌شود، بسیار مهم است که بتوانید اپلیکیشن منحصر به فردی را بسازید که بتواند کلاینت و میزبانی را به صورت مستقیم و آنلاین مدیریت بکند.

فروشگاه‌های آنلاین، سرویس‌های پیام‌رسانی بلادرنگ و… تمام آن‌ها وب اپلیکیشن‌هایی هستند که از طریق اینترنت داده‌های‌شان را به اشتراک می‌گذارند. برای اینکار توسعه‌دهندگان نیاز دارند تا اپلیکیشن‌های‌شان را روی یک سرور مدیریت بکنند. معمولا داشتن سرور شخصی راهی گران‌قیمت است و هزینه‌های زیادی را در بر خواهد داشت، به همین خاطر توسعه‌دهندگان هوشمند سراغ راه‌حل‌های مبتنی بر ابر می‌روند. اینگونه هزینه‌ها بسیار کمتر خواهد شد.

توسعه وب اپلیکیشن‌ها با استفاده از پردازش ابری

برای توسعه هر وب اپلیکیشنی، بسیار لازم و ضروری است که توسعه دهندگان یک راه‌حل بهینه و مناسب را برای اجرا کردن کدهای‌شان از طرف سرور در اختیار داشته باشند. وب اپلیکیشن‌ها نیاز دارند تا به صورت مرتب مانیتور شوند، به همین دلیل فضای ابری شما باید قابلیت نصب اپلیکیشن‌های دیگر و همچنین استفاده به صورت مشترک توسط گروهی از افراد را داشته باشد. در غیر اینصورت ممکن است اپلیکیشن‌ها نتوانند کارها را به صورت عادی و به خوبی انجام دهند.

در حال حاضر روش‌های سنتی برای نگه‌داری از اپلیکیشن‌ها نمی‌توانند به خوبی جوابگوی نیازهای ما باشند و معمولا همه کارها را سخت‌تر می‌کنند، به همین دلیل است که امروزه میزان استفاده از سرویس‌های مبتنی بر ابر بیشتر و بیشتر می‌شود. 

سرویس‌های مبتنی بر ابر مزایا‌ی خارق‌العاده‌ای را فراهم می‌کنند که می‌توان آن‌ها را یکی از دلایل تغییرات در دنیای وب دانست. بیایید با یکسری از این مزایا آشنا شویم.

فواید پردازش ابر در دنیای توسعه وب اپلیکیشن‌

فایده تکنولوژی‌های پردازش ابری در عصر کنونی توسعه وب اپلیکیشن‌ها چیزی نیست که به سادگی در نظر گرفته شود. براساس گزارشات بیشتر افرادی که از سرویس‌های کلود استفاده می‌کنند به نتیجه بسیار بهتری از افراد دیگر می‌رسند. بیایید نگاهی به چند مورد از این فواید بیاندازیم:

۱. مقیاس‌پذیری

کلید موفقیت یک نرم افزار در مقیاس‌پذیری آن است. در حقیقت، هرچقدر یک اپلیکیشن توان مقیاس‌پذیری بیشتری داشته باشد، می‌تواند کاربران بیشتری را مدیریت بکند. سرویس‌های پردازش ابری یک پلتفرم مناسب را ایجاد می‌کنند تا بستر مقیاس‌پذیری برای اپلیکیشن فراهم شود. این کار یا با بیشتر کردن تعداد سرورها انجام می‌شود و یا اینکه توان پردازشی سخت‌افزارها را افزایش می‌دهند.

۲. بهینه در هزینه

در حالت عادی، شما باید یک مرکز داده یا سرور اختصاصی را اجاره بکنید و برنامه را به صورت ریموت به آن متصل سازید. خب این روشی است که معمولا بسیار پر هزینه و گران قیمت تمام می‌شود، همچنین به سرمایه گزاری بسیاری نیاز دارد. با این حال، با توسعه دنیای ابری، ساخت یک اپلیکیشن از نظر اقتصادی بسیار کم هزینه‌تر شده است:

  • سرمایه‌گزاری کلان در ابتدا نیاز نیست.
  • پول پرداخت شده براساس میزان استفاده شماست.
  • معمولا فضاهای ابری همواره امن‌تر هستند.

۳. تخصیص سریع منابع

سرورهای ابری منابع از پیش ذخیره شده بسیاری دارند که معمولا برای استفاده توسط توسعه‌دهندگان وب اپلیکیشن‌ها ضروری هستند. به نظرتان بهتر نیست که قابلیت استفاده از این منابع را به صورت یکجا داشته باشید و دیگر نیازی به مراجعه به سایت‌های مختلف نداشته باشید؟ همچنین معمولا سرویس‌ها و منابع قابلیت تست به صورت رایگان را دارند، بنابراین برای یک استفاده خاص می‌توانید قبل از خریداری، از قابلیت‌های آن خبردار شوید.

۴. مدل‌های سرویسی چندگانه

کلود به شما قابلیت انتخاب سه مدل سرویس مختلف را می‌دهد که اساسا هر کدام برای توسعه دادن پلتفرم‌تان می‌شود از آن استفاده کرد. این سه مدل شامل SaaS (نرم افزار به عنوان یک سرویس)، Iaas (زیرساخت به عنوان یک سرویس) و PaaS (پلتفرم به عنوان یک سرویس) می‌شود. 

۵. توسعه جغرافیایی

بدون متصل شدن به شبکه ابری، شما تنها به یک محدوده جغرافیایی محدود می‌شوید. منظورمان جائی‌ست که فضای ذخیره‌سازی شما قرار گرفته. این موضوع می‌تواند برای استفاده جهانی مشکلاتی بوجود بیاورد زیرا شما شبکه CDN را در اختیار ندارید. اما با استفاده کردن از سرویس‌های کلود، منابع شما به صورت یکسان در بین دیتاسنترهای مختلف جهان منتشر می‌شود و کاربران جهانی می‌توانند در سریع‌ترین زمان ممکن به داده‌های مختلف دسترسی پیدا بکنند.

در پایان

پردازش مبتنی بر ابر یا کلود کامپیوتینگ یکی از مهمترین موضوعات قرن ۲۱ در حوزه کامپیوتر است. دنیای توسعه وب نیز بخش بسیار مهمی از این دنیاست که به عنوان یک توسعه دهنده وب باید در ارتباط با آن دانش کافی داشته باشید. ما در راکت همواره در ارتباط با این موضوع مقالات و موضوعات مختلفی را ارائه داده‌ایم و در این مسیر نیز ادامه خواهیم داد چرا که به راستی این موضوع بسیار مهمی‌ست که باید بیشتر روی آن کار کرد. 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات