۶ نکته برای چگونگی ارتباط داشتن با توسعه‌دهندگان
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۶ نکته برای چگونگی ارتباط داشتن با توسعه‌دهندگان

اگر در زمینه کار کردن با توسعه‌دهندگان و تیم‌های توسعه، تجربه داشته باشید این موضوع را می‌دانید که برخی اوقات در بین طراحان و توسعه‌دهندگان تفاوت‌هایی در فکر کردن اتفاق می‌افتد. به عنوان یک طراح ما معمولا با افراد و تیم‌هایی کار می‌کنیم که نقطه نظرات متفاوتی را با ما دارند. برخی اوقات نیاز است که با توسعه‌دهندگان ناشناسی کار کنیم، افرادی که شاید از کشور دیگری باشند و یا حتی به صورت ریموت کار را ادامه دهند.

وقتی که افراد مختلفی از تیم‌های مختلفی روی پروژه‌های متفاوتی کار می‌کنند، نیازی نیست که ایده‌های مشترکی داشته باشند، اما این موضوع وقتی به یک پروژه واحد می رسد، آنجاست که باید درک متقابل و یکسانی را از پروژه و هدف آن داشته باشیم. این موضوع را نیز باید در نظر بگیرید که ایده‌های کاری مربوط به توسعه‌دهندگان و طراحان از همدیگر ممکن است متفاوت باشد.

به ندرت پیش می آید که این دو نوع از افراد نگرش و ایده‌های یکسانی را داشته باشند. بنابراین برای اینکه روند توسعه بهتری داشته باشید بهتر است از قواعد و نکاتی که در این مطلب گفته می‌شود استفاده کنید.

۶ نکته برای چگونگی ارتباط داشتن با توسعه‌دهندگان

۱. مستندات عمیق

در این عصر از فناوری اطلاعات و توسعه نرم‌افزاری ممکن است این باور را داشته باشید که مستندسازی و مستندات در پروژه‌ها مهم نیست و یا اینکه از اهمیت کمی برخوردار است. اما شما در اشتباه هستید. مستندات همواره موضوع بسیار مهمی برای درک عمیق داشتن از کار و بررسی عمیق آن است. برای افراد مبتدی، رابط کاربری یکی از بهترین مستندات است. رابط کاربری باعث می‌شود که یک توسعه‌دهنده بداند که در کجا داده‌ها و با چه قالبی قرار می‌گیرند. این موضوع همچنین روی اینکه چه کاری باید انجام شود نیز تاثیر دارد. یک رابط کاربری نوآورانه و خوب تعیین شده یقینا به توسعه‌دهنده کمک می‌کند. اما همچنین توسعه‌دهندگان بسیاری وجود دارد که می‌خواهند به صورت مستقل روی رابط کاربری شما کار بکنند. این توسعه‌دهندگان تعداد کمی دارند و معمولا از طرف انجمن‌های طراحی مورد استقبال قرار نمی‌گیرند.

۲. تصمیم بگیرید

طراح بودن ملزم این است که روی هر رابطی که در حال کار روی آن هستید تصمیمات بسیاری بگیرید. ما باید برای مقدار متنی که روی یک سلول جدول استفاده می‌شود، ارتفاع یک نوار منو، تراز متن در فوتر و... تصمیم بگیریم. به صورت مشابه توسعه‌دهندگان نیز باید صدها تصمیم را در روند توسعه خودشان بگیرند. اما توسعه‌ دادن به نسبت طراحی کردن کمتر درونی است. استایل کد، زبان و ساختار می‌تواند نظرات مختلف را جذب کند. برخی از افراد ممکن است تصویرسازی‌هایی را انتخاب کنند و برخی دیگر نیز ممکن است به یک تصویر بسنده کنند. هرکسی انتخاب‌های خودش را برای رنگ‌ها دارد، با این حال باز هم ممکن است هر رنگ برای هر فردی معنای خاصی داشته باشد.

طراح بودن یعنی اینکه روی ظاهر و استایل رابط‌ها تصمیم بگیریم. با این حال بسیاری از توسعه‌دهندگان در رابط کاربری مداخله می‌کنند اما این چیزی نیست که مربوط به کار آن‌ها باشد. این کار تنها زمان را تلف می‌کند. همچنین در یک تیم بهتر است از اینکه توسعه‌دهندگان سعی کنند که الما‌ن‌هایی را بدون مشورت طراح تغییر بدهند جلوگیری شود. 

۳. برای ارتباط داشتن آماده باشید

رابط کاربری که شما ساخته‌اید در نهایت باید در اختیار تیم توسعه‌دهنده قرار بگیرد. این مرحله دقیقا جائیست که روند طراحی تمام می‌شود و توسعه شروع پیدا می‌کند. یکی از امید طراحان همیشه این است که تمام ویژگی‌های طراحی‌شان در اپلیکیشنی که در پایان ایجاد می‌شود پیاده‌سازی شده باشد. هیچ چیزی قابل پیش‌بینی نیست و معلوم نیست که توسعه‌دهندگان چه کارهایی را انجام می‌دهند. با این حال بهتر است که همواره با توسعه‌دهندگان در ارتباط باشید.

هر وقت که توسعه‌دهندگان خواستند، خودتان را برای ارتباط داشتن و ارائه توضیحات آماده کنید. مشکلات بسیاری ممکن است وجود داشته باشد که نیاز به حل شدن دارند. پس سعی کنید همه چیز را برای توسعه‌دهندگان به صورت شفاف و دقیق بیان کنید. 

۴. از ویژگی‌های ناخواسته دست بردارید

در کتاب «Getting Real» در رابطه با این موضوع توضیحات ارائه شده است. اگرچه این موضوع بیشتر به مدیریت محصولات مربوط است اما برای طراحان نیز بسیار مهم است. همواره از اینکه یک ویژگی خاص مهم است مطمئن شوید و دست از طراحی رابط کاربری که بدون هیچ دلیل خاصی پیچیده است دست بکشید، در غیر اینصورت ممکن است که deadline را از دست دهید.

۵. روی deadlineها باید تاکید زیادی شود

Deadline برای پروژه‌ها و تحویل آن‌ها به مشتری باید سر موقع اتفاق بیافتد، این کار باعث می‌شود که حرفه‌ای بودن و حسن نیت‌تان ثابت شود. معمولا پروسه توسعه از پروسه طراحی مدت زمان بیشتری را می‌خواهد، بنابراین سعی کنید که این موضوع را به خوبی درک کنید. توسعه‌دهندگان زمان زیادی را برای پیاده‌سازی ویژگی‌ها نیاز دارند. بنابراین همواره سعی کنید مدت زمانی که برای تحویل پروژه به مشتری قول می‌دهید را با دقت تعیین کنید.

همواره هنگام تعیین زمان تحویل به این موضوع نیز فکر کنید که ممکن است در روند توسعه محصول مشکلاتی نیز برای‌تان پیش بیاید و برخی از موارد به تعویق بیافتد. برای مثال ممکن است مریض شوید، خانواده‌تان به کمک شما نیاز داشته باشند و مواردی از این دست. بنابراین سعی کنید تا حدی زمان زیادتری را به مشتری ارائه دهید. 

۶. مطمئن باشید و خودتان را ببینید

این پروژه شماست؛ بنابراین آن را به سادگی رها نکنید. خودتان کدها را تست کنید و کارکرد برنامه را برای خودتان امتحان نمایید. از اینکه همه چیز را به درستی و براساس نیاز مشتری طراحی کرده‌اید مطمئن شوید. توسعه‌دهندگان معمولا افراد حرفه‌ای هستند، بنابراین اگر شما به عنوان یک طراح کارتان را به درستی انجام داده باشید، آن‌ها نیز ادامه مسیر را به درستی پیش می‌برند، اما هرگونه اشتباهی ممکن است زمان اضافی را بخواهد. در زمان ارائه پروژه نیز صادق باشید، اگر مشکلی وجود دارد سعی کنید در ابتدا به آن‌ها بگویید. در نهایت مطمئنا اگر خودتان کدهای‌تان را بررسی کنید و آن‌ها تست نمایید بهتر می‌توانید از آن‌ها متوجه شوید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات