استفاده درست از محتوا در طراحی وبسایت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

استفاده درست از محتوا در طراحی وبسایت

استفاده درست از قدرت کلمات و محتوا در طراحی وبسایت یکی از مهمترین توانایی‌هایی است که یک طراح و توسعه دهنده وبسایت باید بداند. از این جهت تنها کلمات این قدرت را دارنتد تا به بهترین شکل ممکن شما را معرفی کرده و از شما صحبت کنند. بسیاری از افراد از این موضوع آگاهی کامل نداشته و بیشتر از حالت‌های آماده استفاده می‌کنند. این موضوع روی برندینگ وبسایت تاثیر گذاشته و تجربه منحصر به فرد و یونیکی را به کاربران ارائه نمی‌دهد. 

همانطور که افراد حرفه‌ای بارها گفته‌اند: محتوا پادشاه است. در ارتباط با این مسئله، مهم نیست که شما یک طراح وب باشید و یا یک طراح گرافیک، در هر دو صورت باید توجه زیادی را به کلمات‌تان معطوف کنید. محتوا در هر طراحی که باشد فاکتور مهمی‌ست. اگر در زمینه وب به خوبی محتوا را مدیریت کنید، بازدید کنندگان بیشتری می‌گیرید و افراد بیشتری را به مخاطبین اصلی وبسایت تبدیل می‌کنید. چنین حالتی نیز دقیقا برای طراحی گرافیک وجود دارد، شما با استفاده درست‌تر از کلمات، می‌توانید ارزش کاری‌ طرح‌تان را بالاتر ببرید.

برای آنکه بتوانید طرح خوبی را ارائه دهید که در آن محتوا نقش مهمی دارد، باید سعی کنید که ارتباط خوبی را میان محتوا و طراحی پیاده‌سازی نمایید. در واقع شما باید سعی کنید که سازگاری این دو المان را بالاتر ببرید.

در این مطلب قصد داریم به شما نکاتی را بگوییم که در درک بیشتر اهمیت کلمات در طراحی وب و گرافیک به شما کمک می‌کند.

۱. کیفیت کلمات

کیفیت کلمات میزان موفقیت یک وبسایت و یا یک طرح گرافیکی را معلوم می‌کند. اگر شما یک وبسایت داشته باشید، انتخاب درست کلمات می‌تواند نقش اصلی را در درگیر کردن کاربران با وبسایت بازی کند. کلمات قدرت آن را دارند که بازدید کنندگان وبسایت را هدایت نموده و به آن‌ها انگیزه بیشتری برای انجام کاری را دهند.

با توسعه فناوری‌های مختلف در حوزه بازاریابی، طرح گرافیکی شما می‌تواند ارزش بالایی را در تضمین یک بازاریابی ارائه دهد. حال استفاده از کلمات در چنین حوزه‌ای می‌تواند ارزش فکری طراحی شما را بالاتر ببرد. 

به عنوان یک طراح وبسایت، شما باید نیازمندی‌های کاربران‌تان را بدانید. این موضوع به شما قدرت کافی را برای ایجاد یک ترکیب عالی از طراحی وب و محتوای با کیفیت، می‌دهد. تمام این موارد در نهایت باعث می‌شوند تا تجربه کاربری بهتری ارائه شود. 

استفاده از کلمات و محتوای با کیفیت به وبسایت شما این کمک را می‌کند تا ترافیک، نرخ تبدیلات و فروش بالاتری داشته باشد. در این زمینه می‌توانید از ابزارهای مختلف که به شما کمک می‌کنند تا از بهترین رویکردها استفاده کنید. این ابزارها براساس نیازمندی‌های شما مجموعه‌ای از کلمات را تولید کرده و در اختیار شما قرار می‌دهند. 

۲. استفاده از کلمات برای درک بهتر طراحی

طراحان افراد خلاقی هستند، گاهی اوقات این خلاقیت بسیار بالاتر از حد تصور می‌رود. به همین دلیل کلمات می‌توانند به کاربر برای درک مسائل مختلف کمک بکنند. از آنجایی که گاهی اوقات میزان خلاقیت طراحان قابل متوقف کردن نیست، آن‌ها باید بتوانند برای دادن فهم کلی از طرح‌شان به مخاطبین از محتوای مناسب استفاده کنند. 

اگر در یک وبسایت از طراحی‌های پیچیده‌ بدون محتوا استفاده شود کاربران وبسایت را رها می‌کنند. در واقع برای آنکه یک فرد بهتر وبسایت را زیر و رو کند و با اشتیاق بیشتری در آن کاوش نماید، نیاز دارد که محتوای با ارزشی را پیدا کند. تنها در این صورت است که اعتماد کرده و دست به خریدن یک محصول می‌زند. 

به عنوان یک طراح شما باید پیامی که برندتان دارد را به کاربر ارائه کنید. استفاده از المان‌های گرافیکی به تنهایی کافی نیست. شما باید از کلمات نیز بهره بگیرید. هر چقدر محتوای شما ساده‌تر و البته مختصرتر باشد، می‌تواند کاربر را بیشتر راضی نگه دارد. در واقع این موضوع را طراحان تجربه کاربری و UX Writerها به خوبی می‌دانند. به همین دلیل برای کلمه به کلمه محتوایی که روی وبسایت قرار می‌دهند تحقیق کرده و از بهترین حالت‌های ممکن استفاده می‌کنند. 

۳. کلمات قابلیت بخاطرآوری وبسایت را بالا می‌برند

مردم بهتر می‌توانند کلمات را به یاد بیاورند. البته المان‌های گرافیکی نیز از چنین قابلیتی برخوردار است. اما اگر بشود این دو مورد را به خوبی در کنار همدیگر استفاده نمایید، می‌توانید طراحی به یاد ماندنی‌تری را بسازید. 

استفاده از محتوای خوب می‌تواند چندین و چند بار کاربران را به وبسایت شما بکشاند. اگر خبری از کلمات در وبسایت‌تان نباشد، کاربر تنها اسکرول کرده و بعد از تمام شدن وبسایت‌تان را می‌بندد. با این حال استفاده از کلمات مناسب در یک طراحی می‌تواند توجه کافی کاربر را به خود بکشاند. درست است که استفاده از المان‌های گرافیکی ضروری است اما همین صفحه اصلی وبسایت راکت را در نظر بگیرید، اگر متنی در آن وجود نداشته باشد آیا می‌توانید چیزی را درک و دریافت کنید؟ مسلما خیر.

۴. وبسایتی با سئو بالاتر

بسیار مهم است که محتوای سازگارتری با سئو را روی وبسایت‌تان قرار دهید. یک طراحی خوب همراه با محتوای عالی تا زمانی ارزشمند هستند که بشود آن‌ها را از طریق اینترنت پیدا کرد، در غیر اینصورت نمی‌تواند بسیار مفید باشد. با استفاده درست و مؤثر از کلمات کلیدی، می‌توانید به سادگی رنک وبسایت‌تان را بالاتر ببرید.

باید این حقیقت را در نظر بگیرید که یک طراحی به تنها نمی‌تواند نرخ تبدیلات و ترافیک شما را بالا ببرد. شما باید از محتوایی که به خوبی برای موتورهای جستجوگر بهینه شده‌اند استفاده نمایید. استفاده از سیستم‌های مدیریت محتوا یکی از راهکارهای مناسب برای بالا بردن سئو وبسایت است.

۵. قرارگیری محتوا

قرار دادن محتوا در بخشی از طراحی درست به اندازه قرار دادن هر المان دیگری اهمیت دارد. شما باید مطمئن شوید که محتوای‌تان با فضایی که طراحان ایجاد می‌کنند سازگاری کاملی دارد. در یک وبسایت اگر محتوا در جای درستی قرار نگرفته باشد، فارغ از آنکه نمی‌تواند نظر کاربران را به خود جلب بکند، ممکن است گاهی اوقات با مشکلات تکنیکی همراه شود.

اضافه بر این برای طراحی‌هایی که قرار است به صورت فیزیکی پرینت شوند، باید حالت قرارگیری متن در صفحه را با دقت بالایی در نظر بگیرد. این موضوع ممکن است باعث کم شدن تعداد برگه‌ها و میزان هزینه برای چاپ شود.

در پایان

ترکیب کلمات با طراحی‌های خلاقانه می‌تواند بهترین ابزار ارتباطی را بوجود بیاورد. طراحی وب و گرافیک به صورت تنها نمی‌توانند تمام نظرات کاربران را به خود جلب بکنند. شما باید از کلمات درست در کنار المان‌های گرافیکی استفاده کنید. کلمات اضافی می‌توانند باعث بهتر شدن شانس شما برای بالا بردن نرخ تبدیلات و ارتباطات شوند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا