UX Writer کیست و چه وظایفی دارد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

UX Writer کیست و چه وظایفی دارد؟

نویسنده تجربه کاربری یا UX Writer به صورت کوتاه به کسی گفته می‌شود که در اپلیکیشن‌ها و وبسایت‌ها و محصولات دیجیتالی مسئول نوشتن میکروکُپی هستند. منظور از این جمله به زبان ساده کسی‌ست که وظیفه دارد روی دکمه‌ها، فهرست‌ها، پیام‌های داخل وبسایت متن بنویسد. برای مثال در صفحه ۴۰۴ چه پیغامی نشان داده شود وظیفه نویسنده تجربه کاربری است.

وظیفه نویسنده تجربه کاربری بسیار مهم بوده و به کاربران کمک می‌کند تا بهتر در وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌ها جستجو کرده و پیمایش نماید. منظور از عبارت میکروکُپی که در پاراگراف قبلی ذکر شد نیز کلماتی بوده که این نویسنده در اپلیکیشن می‌نویسد. کلماتی که به خودی مفهوم خاصی ندارند مگر آنکه در موقعیت خود قرار بگیرد. برای مثال کلمه «خرید» به خودی خود معنا و مفهوم متفاوتی دارد اما زمانی که روی یک دکمه در زیر یک محصول قرار بگیرد به منظور «خرید فلان محصول» است.

یک نویسنده تجربه کاربری حرفه‌ای همواره تلاش می‌کند تا میکروکپی‌هایی بنویسد که کاربران را در رده‌های سنی، تحصیلی، هویتی و... مختلف با کارکرد اپلیکیشن آشنا کند. نویسنده تجربه کاربری را به مانند یک رشته زیر شاخه خود تجربه کاربری در نظر بگیرید با این تفاوت که یک نویسنده تجربه کاربری الزاما در ارتباط با تمام حوزه‌های تجربه کاربری سر رشته نداشته و می‌تواند کاملا مستقل عمل کند.

در این مقاله اختصاصی از وبسایت راکت قصد داریم شما را با این حرفه، درآمد آن و کلیت کارهای مربوط به یک UX Writer آشنا کنیم.

نویسنده تجربه کاربری و ارتباط آن با خود تجربه کاربری

نویسنده تجربه کاربری یا User Experience Writer خود یک شاخه در زمینه UX بوده و کاربردها و متخصصین بسیاری نیز دارد. بسیاری از افراد فکر می‌کنند که استفاده کردن از تمام اصلوب و متدهای قدیمی برای نوشتن محتوای میکروکپی می‌تواند تمام نیازمندی‌های‌شان را حل بکند اما اینگونه نیست، چرا که در واقع یکی از اساسی‌ترین کارهای نویسنده تجربه کاربری که به صورت غیر مستقیم انجام می‌دهد شکل دادن به برند و هویت یک مارک تجاری است.

تفاوت اصلی یک نویسنده تجربه کاربری با یک طراح تجربه کاربری این است که نویسنده تجربه کاربری روی چیستی متون تمرکز می‌کند اما طراح تجربه کاربری روی المان‌های گرافیکی و شکل قرارگیری متون!

یک نویسنده تجربه کاربری درست مانند یک طراح چندین نسخه از کار خود را ارائه می‌دهد، تحقیقات کاربری را انجام می‌دهد و حتی با دیگران برای تاثیرگذارترین حالت ممکن مصاحبه می‌کند.

در زیر می‌توانید چند مثال ساده از کار یک نویسنده تجربه کاربری را مشاهده بکنید:

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می‌کنید یک متن سفارشی برای صفحه ۴۰۴ نوشته شده که جزو وظایف نویسنده تجربه کاربری است.

در تصویر بالا نیز متون مربوط به پلن‌های مختلف توسط یک نویسنده تجربه کاربری نوشته شده و این باعث می‌شود که این شکل پلن با دیگر حالت‌ها متفاوت باشد.

حقوق و میزان رشد جهانی UX Writer

یک نویسنده تجربه کاربری در آمریکا به صورت میانگین 120 هزار دلار در سال حقوق دریافت می‌کند. همچنین نرخ رشد این شغل از سال ۲۰۱۹ تا به حال نزدیک به ۴۰ درصد بوده که نشان از پرتقاضا بودن این حرفه می‌دهد.

تفاوت‌های نویسنده تجربه کاربری با دیگر حرفه‌ها

حرفه‌ها و شغل‌های دیگری هستند که به نظر می‌رسد شباهت‌های بسیاری با این حرفه داشته باشند و در این بخش قصد داریم در ارتباط با مرزبندی این موارد صحبت کنیم. منظور از حرفه‌های دیگر، استراتژی محتوا، نویسندگان و کپی‌رایترها هستند.

یکی از کلیدی‌ترین تفاوت‌های میان این دسته با نویسنده تجربه کاربری این است که کار این دسته زمانی شروع می‌شود که کار نویسنده تجربه کاربری تمام می‌شود. در حقیقت نویسنده تجربه کاربری هیچ ارتباطی با دیگر دسته‌بندی‌های ذکر شده نداشته و تماما کار مستقلی انجام می‌دهد.

اما یک نکته مهم این است که نویسنده تجربه کاربری براساس محتوایی که قرار است یک استراتژیست محتوا تحویل بدهد، کلمات خود را انتخاب می‌کند تا نزدیک‌ترین و همخوان‌ترین تجربه مرتبط با اپلیکیشن را ارائه دهد. اما در نهایت باید بگویم که نویسنده تجربه کاربری بیشتر به طراحان تجربه کاربری نزدیک است تا نویسندگان و کپی‌رایترها.

چه توانایی‌هایی برای تبدیل شدن به یک نویسنده تجربه کاربری نیاز است؟

برای ورود به دنیای نویسندگی تجربه کاربری مانند هر فیلد دیگری شما نیاز به یادگیری و داشتن یکسری مهارت خواهید داشت. در ادامه به این موضوعات می‌پردازیم.

نویسندگی و توانایی رایتینگ: برای کار کردن به عنوان یک نویسنده تجربه کاربری شما نیاز دارید که با زبان نوشتاری و گفتاری مورد نظرتان به خوبی آشنایی داشته باشید. همچنین داشتن حلقه بزرگی از کلمات مختلف به شما کمک می‌کند که بتوانید همواره بهترین و کاربردی‌ترین موارد را برای شرایط مختلف انتخاب کنید.

توانایی انجام تحقیق و مطالعه در رابطه با انسان‌ها: همواره این حرف را زده‌ایم که افراد فعال در حوزه تجربه کاربری به نوعی باید روانشناس باشند و بتوانند مشتری‌ها و کاربران را تحلیل کنند. این موضوع باعث می‌شود که درک درستی از جامعه کاربری مورد نظر پیدا کرده و بتوانید چیزی را در اختیار آن‌ها قرار دهید که واقعا می‌خواهند. جدای از این مورد یک نویسنده تجربه کاربری باید با تکنیک‌های UX Research آشنایی داشته باشد. برای مثال تستینگ A/B و Card Sorting.

توانایی کار با نرم افزارهای طراحی دیجیتال: درست است که یک نویسنده تجربه کاربری بیشتر با متون و کلمات طرف است اما این موضوع باعث نمی‌شود که تنها از مایکروسافت ورد استفاده کند. در واقع نویسنده تجربه کاربری جدای از انتخاب متون باید بتواند در یک نرم افزار طراحی متون خود را قرار داده و همراه با طراحان تجربه کاربری در ارتباط با شیوه‌های قرار گیری آن نیز صحبت بکند.

در پایان

برای هر برند و شرکتی بسیار مهم است که متخصصین مختلفی در حوزه تجربه کاربری را در اختیار داشته باشد. یکی از این موارد نویسنده حوزه تجربه کاربری‌ست که به کاربران و مشتریان شما کمک می‌کند تا به بهترین حالت ممکن با اپلیکیشن تعامل برقرار کرده و دقیقا بدانند که در هر حالتی با چه چیزی روبرو خواهند بود.

استفاده کردن از متون اشتباهی و نامرتبط با حوزه کاری باعث می‌شود که کاربران شما بیش از پیش سردرگم شده و نتوانند به دقت با موضوعات مختلف روبرو شوند.

اگر به یادگیری تجربه کاربری و تکنیک‌های مربوط به آن علاقه‌مند هستید به شما پیشنهاد می‌کنم که مقالات دیگر حوزه «تجربه کاربری» را مطالعه کنید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا