۸ نکته برای ساختن وبسایت کاربرپسند
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۸ نکته برای ساختن وبسایت کاربرپسند

ساختن یک وبسایت موفق به موارد بسیاری جدای از صرفا یک طراحی زیبا نیاز دارد. با وجود آنکه طراحی جذاب می تواند کمک بسیار کند اما به عنوان یک طراح یا توسعه دهنده همیشه تجربه کاربری را باید در نظر داشته باشید.

هیچ چیز خسته کننده تر از این نیست که وبسایتی را ایجاد کنید که کاوش کردن و پیدا کردن اطلاعات در آن سخت باشد. من مطمئنم که چنین چیزی را خودتان نیز به عنوان کاربر بازدید کننده تجربه کرده اید. اما حال به عنوان یک توسعه دهنده آیا کاربر نهایی را در نظر دارید؟

در این مقاله ما بهترین نکات را برای ساختن یک وبسایت کاربرپسند به شما خواهیم گفت.

۱. کاوش کردن را ساده کنید

منوهای وبسایت باید ساده و برای درک کردن آسان باشند. منو اصلی هر وبسایتی باید برجسته باشد و کاربر از طریق آن بتواند به سرعت اطلاعات مفیدی را پیدا کند. این بدان معناست که از قرار دادن نام های عجیب و غریب برای آیتم های منو و قرار دادن زیرمنوهای وبسایت در منو اصلی اجتناب کنید. در نهایت باید سعی کنید که برگه های مهم وبسایت را همیشه در سطح ابتدایی منوها قرار دهید.

قرار دادن یک نوار جستجو در قسمت منو ناوبری نیز وبسایت را کاربرپسندتر می کند به این دلیل که به سادگی به کاربران اجازه می دهد تا اطلاعات مورد نظرشان در وبسایت را پیدا کنند.

۲. مطمئن شوید که متن خوانا باشد

یکی دیگر از فاکتورهای مهم برای کاربرپسند بودن وبسایت این است که متن وبسایت را قابل خواندن کنید. مشاهدات و تحقیقات متعدد نشان داده که کاربران محتوای وبسایت را مطالعه نمی کنند بلکه تنها آن را پویش می نمایند. به همین دلیل شما باید بسیار به مسئله فونت و نمایش متن ها توجه داشته باشید و مطمئن شوید که نمایش آن بدون مشکل انجام می شود. از اسکریپت ها و فونت هایی که حاوی کاراکترهای خوشنویسی شده هستند نیز اجتناب کنید به این دلیل که خواندنشان بسیار سخت است.

محتوای وبسایت باید به چندین پاراگراف تقسیم شود، مطمئن شوید که در محتوا از عنوان ها به خوبی استفاده می کنید، همچنین قرار دادن المان هایی مانند لیست نیز به خواندن بهتر محتوا کمک می کند. فراموش نکنید که بین متون فاصله مناسبی را رعایت کنید و حتما این نکته را بخاطر بسپارید که بین متن و رنگ پس زمینه یک سازگاری ایجاد کنید.

۳. با در نظر گرفتن «موبایل» وبسایت‌ را بسازید

کاربران بسیار زیادی امروزه برای خواندن محتوا و استفاده از سرویس های آنلاین از موبایل و تبلت استفاده می کنند. این میزان هر روز تعدادشان بیشتر و بیشتر نیز می شود. داشتن یک وبسایت واکنشگرا که درست روی موبایل ها کار می کند و همان کارکرد نسخه دسکتاپ را به کاربر نهایی می دهد بسیار مهم است. 

با این حال، واکنشگرا ساختن وبسایت تنها بخشی از قطعات پازل است. برای داشتن یک وبسایت سازگار با موبایل بهتر است که به اندازه دکمه ها توجه کنید که آن ها خیلی کوچک به نظر نرسند، فرم ها به راحتی قابلیت پر کردن داشته باشند و بتوان به سادگی از طریق کیبورد موبایل با آن ها کار کرد.

۴. زمان بارگذاری را بهینه کنید

آیا می دانید حدود ۴۰ درصد از کاربران اگر میزان زمان بارگذاری وبسایت از ۳ ثانیه بیشتر شود وبسایت را ترک می کنند؟ اگر شما در طراحی وبسایت خود از تصاویر، ویدیواها، موارد رسانه‌ای دیگر، فایل های استایل‌شیت و اسکریپت های زیادی استفاده کنید باعث شده اید که زمان بارگذاری وبسایت بالا رود. 

سعی کنید که تصاویر وبسایت را بهینه سازی کرده و تعداد المان های چند رسانه ای در وبسایت را تا حد زیادی کاهش دهید. بهتر است مواردی مانند استایل‌شیت‌ها و اسکریپت‌ها را بهینه سازی و کوچک کنید، تا جایی که امکان دارد بهتر است این المان ها را در پایان کدهای مربوط به طراحی سایت قرار دهید. همچنین می توانید از یک سرویس CDN برای میزبانی ویدیوها و تصاویرتان استفاده نمایید.

۵. فییدبک را فراهم کنید

سعی کنید در وبسایت مکانی را فراهم کنید که کاربران بتوانند از طریق آن نظرات خود را ابزار کنند. فییدبک یا بازخورد گرفتن از کاربران مسئله بسیار مهمی است. اغلب اوقات کاربران به شما ایده ها و انتقادهایی را گزارش می کنند که نه خود و نه تیم توسعه تان نمی توانند در رابطه با آن ها فکر کنند.

قرار دادن امکان فییدبک گذاری در وبسایت باعث می شود که بتوانید کاربران را نیز به استخدام خود در آورید و از نیروی تفکر آن ها برای ساختن یک وبسایت بهتر استفاده کنید.

۶. با طرح رنگی وبسایت همخوان باشید

رنگ نقش بسیار مهمی را در هر طراحی ایفا می کند. وقتی مسئله رنگ در وبسایت پیش کشیده می شود شما نیاز دارید که از حداقل ۲ یا حداکثر ۵ رنگ در وبسایت استفاده کنید و آن ها را با همدیگر همخوان و سازگار نگه دارید. با رعایت چنین وضعیتی به کاربران اجازه می دهید که بهتر وبسایت را مشاهده کنند و وبسایت شما را مانند یک برند در ذهن داشته باشند. یکی دیگر از موارد مهمی که سازگاری رنگ ها با هم ایجاد می کنند همبستگی تعاملات در وبسایت است.

۷. پروسه تبدیلات را ساده کنید

درک هدف اصلی وبسایت یکی از مهمترین مواردی است که قبل از ایجاد طراحی وبسایت باید در نظر بگیرید. در نظر داشته باشید اگر تمام موارد مربوط به وبسایت درست پیش رود باز هم نرخ تبدیلات در وبسایت موضوع بسیار مهمی است. با این وجود بسیاری فکر می کنند که پیاده سازی چنین وضعیتی کار آسانی خواهد بود.

هیچوقت فرم هایی را طراحی نکنید که از کاربران اطلاعات بیشتری را نسبت به آن چه الزامی است درخواست کند. سعی کنید به میزان هر مورد بیشتر تاکیید روی الزامات بکنید. برای مثال وقتی فرم ثبت نام را ایجاد می کنید در نظر بگیرید که برای یک ثبت نام داشتن ایمیل و پسورد و قرار دادن یک اسم کافی است، بعدها اگر کاربر دوست داشت می تواند اطلاعات دیگر را اضافه یا ویرایش نماید.

۸. مطمئن شوید که CTAها پابرجا هستند

تقریبا هر وبسایتی برای یکسری از کارها از دکمه های CTA استفاده می کند. مطمئن شوید که این دکمه ها با پشت زمینه وبسایت همخوان هستند و دکمه های بزرگ تا حد زیادی توجه کاربران را به خود جلب می کند. با وجود آنکه بسیاری از حالت ها نشان داده که قرمز بودن رنگ دکمه ها بیشترین تمرکز کاربری را دریافت می کند اما همیشه این مورد نیز صحیح نیست و به این معنا نیست که در هر شرایطی رنگ قرمز مناسب خواهد بود. در نظر داشته باشید که انتخاب یک رنگ مناسب در طرح رنگی وبسایت و درشت کردن آن بهترین راه برای قرار دادن چنین دکمه هایی است.

در پایان

تجربه کاربری چیزی نیست که بعد از طراحی وب در نظر بگیرید. بلکه باید همیشه در زمان طراحی وبسایت در ذهن‌تان باشد و نقش کاربران را در ذهن‌تان همواره ترسیم نمایید. به یاد داشته باشید که همه چیز یک وبسایت صرفا زیبایی آن نیست مهم این است که کاربرپسند باشند و کارایی مناسبی از خود نشان دهد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات