جنگو فریمورکی حرفه‌ای برای دِدلاین
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

جنگو فریمورکی حرفه‌ای برای دِدلاین

زمانیکه فرایند توسعه اپلیکیشنی را شروع می‌کنید بسیار مهم خواهد بود که تصمیم بگیرید با چه تکنولوژی‌هایی این کار را انجام دهید. فریمورک‌ها و کتابخانه‌های مختلف این کمک را به شما می‌کنند تا بتوانید در کمترین زمان ممکن با بهترین کیفیت اپلیکیش مورد نظرتان را توسعه بدهید. اما این موضوع در رابطه با همه فریمورک ها نیز صادق نیست.

به همین دلیل شما باید در انتخاب آن‌ها دقت کافی را داشته و با مطالعه در رابطه با آن‌ها پروسه انتخاب کردن را شروع کنید.

در زمینه توسعه فرانت-اند تا حد بسیار زیادی همه چیز معلوم است چرا که بسیاری از تکنولوژی‌ها ثابت بوده و شما در هر صورت نیاز به سه زبان اصلی HTML/CSS/JS دارید. در رابطه با کتابخانه‌ها نیز باید گفت که CSS در حال حاضر تعداد کمی کتابخانه قابل قبول داشته و در نتیجه انتخاب بین آن‌ها مشکل چندانی نخواهد بود. برای جاوا اسکریپت نیز با در نظر گرفتن سه فریمورک اصلی Angular/Vue/React کارتان باز هم چالش چندانی نخواهد داشت.

اما توسعه سمت سرور بدین شکل نیست. زبان‌های برنامه نویسی بسیار زیادی وجود داشته و به تعداد هر زبان برنامه نویسی، چندین فریمورک و کتابخانه مختلف نیز وجود دارد. به همین دلیل انتخاب مورد مناسب می‌تواند کمی چالش برانگیز باشد.

پایتون محبوب‌ترین زبان برنامه نویسی در دنیا است که کاربردهای مختلفی از خود را ارائه می‌دهد به همین دلیل به نظر می‌رسد که یادگیری پایتون می‌تواند در این مسیر نیز به شما کمک بکند. از طرفی یکی از دلایل محبوبیت بالای پایتون وجود کتابخانه های بسیار زیاد آن در زمینه‌های مختلف توسعه است. در نتیجه یادگیری پایتون می‌تواند به شما قدرت لازم در جهت توسعه سمت سرور را نیز بدهد. Django یکی از فریمورک‌های بسیار محبوب برای توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور است که براساس زبان برنامه‌نویسی پایتون نوشته شده و شما را قادر می‌سازد تا در سریع‌ترین زمان ممکن اپلیکیشن های بزرگی را ایجاد کنید.

به همین دلیل شعار جنگو «بهترین فریمورک برای ددلاین‌های محدود» است. جنگو ویژگی‌های داخلی خارق العاده‌ای داشته و در نتیجه با در نظر گرفتن آن‌ها شما قادر خواهید بود بدون نوشتن کدهای طولانی، آن‌ها را به آسانی در اپلیکیشن‌تان پیاده‌سازی کنید.

بیایید با این سوال شروع کنیم که جنگو چیست؟ و بعد سراغ ویژگی هایی خواهیم رفت که باعث می‌شود ما را به خود جذب بکند؟

جنگو چیست؟

جنگو یک فریمورک رایگان و متن باز است که براساس زبان برنامه نویسی پایتون نوشته شده و به ما در فرایند توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور و وبسایت‌ها کمک می‌کند.

معماری جنگو براساس ساختار MVT یا Model، View، Template کار کرده که نسبتا منحصر به فرد است. در این ساختار تمامی قسمت‌های اصلی توسعه نرم‌افزار به فایل‌های جداگانه‌ای تقسیم می‌شود. لایه Model برای توسعه و طراحی بانک اطلاعاتی با استفاده از ORM، لایه View برای توسعه بخش Business Logic (کار کرد کلی اپلیکیشن که با استفاده از توابع مختلف پیاده‌سازی می‌شود) و لایه Template که امور نمایشی وبسایت را برعهده دارد.

برنامه‌نویسان تنها باید این فایل را توسعه بدهند و در نهایت این جنگو است که بیشتر کارهای مربوط به اتصال این موارد به همدیگر و پیوند‌شان در پس زمینه را انجام می‌دهد.

یکی از اصلی‌ترین اهداف جنگو دادن قابلیت توسعه اپلیکیشن‌های پیچیده و سنگین به کاربران است. در واقع جنگو انتخاب چندان مناسبی برای توسعه وبلاگ‌های کوچک و مواردی از این دست نیست. در نتیجه جنگو را بیشتر برای توسعه اپلیکیشن‌هایی در مقیاس بزرگ استفاده می‌کنند.           

از آنجایی که پایتون کتابخانه‌های بسیار زیادی را در زمینه‌های یادگیری ماشین و علم داده ارائه می‌دهد می‌توان جنگو را در کنار تمام این موارد مورد استفاده قرار داد.

به صورت کلی پنج ویژگی کلی که توسعه با استفاده از جنگو به شما ارائه می‌دهد شامل موارد زیر خواهد بود.

  • توسعه سریع
  • قابلیت استفاده مجدد از کدهای مختلف
  • کدنویسی کمتر
  • نیاز کمتر به ابزارهای مختلف خارجی
  • وجود کدهای آماده بسیار

چه ويژگی‌هایی باعث می‌شود بتوانیم از جنگو استفاده کنیم؟

جنگو انتخاب بسیاری از شرکت‌های بزرگ در فرایند توسعه سمت سرور است. از آنجایی که جنگو می‌تواند خود را تقریبا با هر شکلی از پروژه‌های بزرگ (مالی، شبکه اجتماعی، استارتاپ، سازمانی و...) وفق دهد در نتیجه بسیار پر استفاده است. با وجود ویژگی هایی مانند معماری MVT، داشتن پنل ادمین آماده و پشتیبانی قدرتمند از بانک‌های اطلاعاتی، بنظر نمی‌رسد که محبوبیت بالا جنگو حیرت آور باشد.

در حال حاضر شرکت‌هایی مانند اینستاگرام، ناسا، یوتیوب و اسپاتیفای از جنگو در کل یا بخشی از توسعه سمت سرور خود استفاده می‌کنند که البته لیست این موارد نیز می‌توانید در این صفحه مشاهده کنید.

از ویژگی های اصلی جنگو می‌توان به موارد زیر اشاره کرد

۱- KISS و DRY

جنگو دو اصل و استاندارد بسیار مهم را رعایت می‌کند که عبارت است از Keep it short and simple و Don’t Repeat Yourself – به ترتیب: ساده و کوتاه باقی بمان و خودت را تکرار نکن-. یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های جنگو این است که قابلیت تکرارپذیری کدها و کامپوننت‌های مختلف را بالا برده و به شما این قابلیت را بدهد که تنها با یک بار نوشتن چیزی تا چندین بار آن را تکرار کنید. ساده بودن کدها و فرایند توسعه نیز یکی دیگر از اهداف جنگو است. به همین دلیل می‌توان گفت که جنگو می‌تواند به خوبی در این زمینه نیز حرفی برای گفتن داشته باشد.

وجود قابلیت Templateها، ارتباط بین داده‌ای خودکار، پنل ادمین آماده و... جزو مواردی هستند که باعث می‌شوند شما با میزان کمتری از مشکلات و سختی اپلیکیشن تان را توسعه دهید.

۲- Batteries-included

فریمورک جنگو شامل ویژگی‌های داخلی بسیار زیادی می‌شود که در نتیجه فرایند توسعه اپلیکیشن‌های پیچیده را برای شما آسان‌تر می‌کند. اصطلاح Batteries-included به معنی وجود ابزارها و توابع داخلی مختلف در جنگو است.

این ویژگی‌ها شامل در نظر گرفتن یک پنل ادمین آماده، مدیریت ساده آدرس‌ها، امکان تست اپلیکیشن و موارد مختلف دیگر است.

وجود Django REST به عنوان یک ابزار فوق حرفه‌ای برای توسعه APIها را نیز فراموش نکنید. با استفاده از این ابزار که به سادگی می‌توانید با اپلیکیشن خودتان آن را ادغام کنید قابلیت توسعه APIها را به شما می‌دهد.

۳- سیستم Templating هوشمند

جنگو با داشتن یک زبان منحصر به فرد برای نوشتن قالب‌ها به شما این قابلیت را می‌دهد تا از کدهای پایتونی خود برای تولید HTML استفاده کنید. کار کردن با این زبان ابدا سخت نبوده و به سادگی می‌توانید با قابلیت‌های آن آشنا شوید.

از طرفی دیگر با استفاده از این زبان شما قابلیت استفاده از دیگر تکنولوژی‌های مبتنی بر وب را نیز خواهید داشت. Django Template Language انعطاف بسیار زیادی را ارائه کرده و در نتیجه استفاده‌پذیری بسیار مناسبی دارد.

۴- ORM قدرتمند

ORM یک تکنولوژی مبتنی بر برنامه نویسی شئ‌گرا است که به شما قابلیت توسعه مدل‌های بانک اطلاعاتی با استفاده از کلاس‌های مختلف را می‌دهد. Django به خوبی از این تکنولوژی پشتیبانی بعمل آورده و قابلیت‌های بسیار زیادی را در نیز در آن قرار داده است.

همچنین پشتیبانی بالا جنگو از سیستم‌های مختلف مدیریت دیتابیس یکی دیگر از امکاناتی است که در ORM منحصر به فرد جنگو پیاده‌سازی شده است.

۵- امنیت

جنگو را به عنوان امن‌ترین فریمورک برای توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور می‌شناسند. به همین دلیل بیشتر موضوعات مربوط به امنیت از طریق جنگو به صورت خودکار مدیریت شده و توسعه‌دهندگان نگرانی کمتری در این رابطه خواهند داشت.

جنگو بسیاری از مشکلات امنیتی مانند موارد زیر را می‌تواند به صورت خودکار برای شما حل کند:

SQL injection
Cross-site request forgery
Cross-site scripting injection

از طرفی دیگر فریمورک جنگو به صورت مداوم در حال بروزرسانی بوده و با هر تغییری که در دنیای امنیت مجازی اتفاق بیافتد خود را بروز نگه داشته و پچ‌های مطمئنی را ارسال می‌کند.

ویژگی‌های بسیار زیاد دیگری را نیز می‌توان برای جنگو نام برد اما این موارد جزو محبوب‌ترین موارد جنگو به شمار می‌روند. در نتیجه اگر قصد داشته باشید می‌توانید از طریق مستندات جنگو اطلاعات بیشتری را در این رابطه بدست بیاورید.

همچنین با استفاده از دوره آموزشی «آموزش Django» از طریق وبسایت راکت قابلیت آن را خواهید داشت که با این فریمورک کار کرده و از ویژگی‌های عملی آن استفاده کنید.

در پایان

جنگو از قابلیت‌های بسیار زیادی بهره می‌گیرد و به عنوان یک تکنولوژی سمت سرور از محبوبیت بسیار زیادی برخوردار است. با در نظر گرفتن این موارد به نظر می‌رسد که استفاده از آن می‌تواند کاملا منطقی بوده و در پروژه‌های آینده‌تان نقش کلیدی را ایفا کند.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.33 از 3 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا