جانگو در مقابل لاراول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

جانگو در مقابل لاراول

پایتون و پی‌اچ‌پی دو مورد از محبوب‌ترین زبان‌های برنامه‌نویسی در دنیا به حساب می‌آیند. هر کدام از این موارد را می‌توانید برای توسعه دنیای وب استفاده نمود. جانگو و لاراول از جمله‌ فریمورک‌های مربوط به این دو زبان است که در حال حاضر پر استفاده‌ترین فریمورک‌های توسعه وب نیز به شمار می‌روند. در این مطلب قصد داریم به صورت کامل براساس یکسری از مؤلفه‌ها آن‌ها را با همدیگر بررسی کنیم.

جانگو – فریمورکی برای Deadlineها

جانگو با استفاده از پایتون نوشته شده است و علاوه بر میزان محبوبیت آن، بسیار قدرتمند است. این فریمورک در سال ۲۰۰۵ ارائه شده و از آن به بعد نسخه‌های پایدار خود را عرضه کرد. برای شروع کار با پایتون نیازی به دانش تخصصی و بسیار پیچیده ندارید، به این دلیل که روند یادگیری آن بسیار ساده است و مستندات آن درک پذیر هستند. همچنین هزاران آموزش ویدیویی و کتاب رایگان برای این فریمورک ارائه شده است. جانگو متن باز است و نسخه‌های مختلفی از آن ارائه شده است.

لاراول – فریمورکی برای صنعتگران وب

لاراول فریمورکی است که با استفاده از پی‌اچ‌پی نوشته شده است. این مرد رایگان و متن باز است و توسط Taylor Otwell توسعه داده شد. در این فریمورک از الگوی MVC استفاده شده است. برای توسعه اپلیکیشن‌های لاراول مدل Model-View-Controller واقعا کامل و عالی است. تقریبا در لاراول هر چیزی که یک توسعه‌دهنده نیاز دارد وجود دارد. با استفاده از این فریمورک می‌توانید هر گونه وبسایتی که دوست دارید را ایجاد کنید.

حال بیایید با پارامترهای منحصر به فردی این موارد را با همدیگر مقایسه کنیم:

۱- نوع

جانگو: همانطور که قبلا توضیح داده شد جانگو یک فریمورک متن باز است که تقریبا توسعه‌دهندگان بسیاری عاشق آن هستند. در اصل این فریمورک توسط یک سیستم خبری آنلاین توسعه داده شد تا بتوانند با استفاده از پایتون صفحات خودشان را مدیریت کنند. در این فریمورک از کتابخانه‌ها، قالب‌ها و API برای ارتباطات و بروزرسانی‌های طبیعی استفاده شده است. پلاگین‌های بسیاری برای جانگو وجود دارند که به سادگی می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. جانگو از فلسفه DRY یا Don’t Repeat Yourself پیروی می‌کند.

لاراول: لاراول نیز یک کتابخانه رایگان و متن باز است. همچنین سینتکس بسیار زیبایی دارد. هدف لاراول این است که کلیت پروسه توسعه وبسایت را سریع و ساده بکند. در کنار این سرعت توسعه‌دهندگان بتوانند کدهای خوبی بنویسند. با آسان کردن کارهایی مانند احرازهویت، روتینگ، Sessionها و کشینگ، لاراول باعث شده که بسیار محبوب باشد. لاراول برای توسعه اپلیکیشن‌های بزرگ و قدرتمند بیشتر انعطاف‌پذیر است. بهترین ویژگیهای این فریمورک شامل سیستم migration، inversion of control container و پشتیبانی یکپارچه از تست‌های واحد است. 

۲- زبان برنامه‌نویسی

جانگو: جانگو فریمورکی است که با زبان برنامه‌نویسی پایتون نوشته شده است. پایتون را می‌توان جزو قدرتمندترین زبان‌های برنامه‌نویسی در حال حاضر شناخت. پایتون در جامعه گیت‌هاب به نسبت پی‌اچ‌پی از محبوبیت بیشتری برخوردار است. از آنجایی نیز که جانگو از مدل MVT نیز پشتیبانی می‌کند، برنامه‌نویسان بسیاری آن را پیشنهاد می‌دهند.

لاراول: لاراول از رویکرد برنامه‌نویسی شئ‌گرا و MVC بهره می‌گیرد. براساس یک آمار پی‌اچ‌پی در جامعه گیت‌هاب به عنوان پنجمین زبان محبوب برای توسعه‌دهندگان شناخته شده است. 

۳- توسعه‌دهندگان:

جانگو: برنامه‌نویسان جانگو در حقیقت جمعی از صاحبان یک روزنامه بودند که آن را در سال ۲۰۰۳ توسعه دادند و در نهایت در سال ۲۰۰۵ به صورت عمومی براساس لایسنس BSD آن را منتشر ساختند. برنامه‌نویسان از پایتون برای نوشتن جانگو استفاده کردند.

لاراول: Taylor Otwell سازنده لاراول بود. در ساخت این فریمورک همانطور که گفته شد از الگوی MVC بهره گرفته شده است. همچنین در این فریمورک از برخی موارد جانبی مانند Sentry برای بررسی خطاها استفاده شده است.

۴- روند یادگیری

جانگو: روند یادگیری پایتون ساده است. بنابراین چنین سادگی نیز برای جانگو وجود دارد. وجود قابلیت خوانایی بالا برای کدها، این فریمورک را به عنوان یک مورد ایده‌آل برای افراد مبتدی تبدیل می‌کند و آن‌ها را سریع در روند ساخت اپلیکیشن‌ها قرار می‌دهد.

لاراول: درک کردن لاراول نیز کار ساده‌ای است و یادگیری آن باعث می‌شود که شما به یک فرد حرفه‌ای در توسعه اپلیکیشن‌ها با استفاده از پی‌اچ‌پی تبدیل شوید. در این فریمورک قابلیت‌های Database Migration, Eloquent ORM Composer,Packages, Rest و... مهیا شده است. بنابراین نیاز است که بتوانید از این موارد نیز به خوبی سر در بیاورید. ممکن است روند یادگیری لاراول به نسبت جانگو کمی پیچیده‌تر باشد.

۵- امنیت

جانگو: شما اپلیکیشن‌های‌تان را در یک محیط کاملا خطرناک که در آن هکر‌ها، بات‌ها و مزاحم‌های دیگری منتظر شناسایی مشکلات امنیتی شما هستند توسعه می‌دهید. امنیت در جانگو یکی از مهمترین موضوعات است. به همین دلیل جانگو سعی دارد تا توسعه‌دهندگان را تا سطحی از این مشکلات نجات دهد. نمونه‌هایی از این دست SQL injection, Cross-side scripting و... خواهد بود. 

لاراول: امن کردن اپلیکیشن‌های وب از طریق لاراول معمولا به صورت خودکار اتفاق می‌افتد. همچنین در لاراول برخی مکانیزم‌ها و سناریوها برای محافظت کردن از کاربران در رویدادهایی مانند SQL injection, XSS و... تعبیه شده است. 

۶- سرعت

پایتون به نسبت پی‌اچ‌پی زبانی سریع‌تر است، به همین دلیل به نظر می‌رسد که جانگو نیز سریع‌تر باشد. در سال ۲۰۱۶ برخی از افراد حرفه‌ای در رابطه با سرعت این فریمورک‌ها تست‌هایی برگذار کردند که می‌توانید در زیر مشاهده کنید:

۷- کتابخانه

جانگو: جانگو یک فریمورک به اصطلاح «Batteries Included» است، بنابراین در آن کتابخانه‌های قدرتمندی تعبیه شده است. تمام این پکیج‌ها به ما قابلیت توسعه‌ اپلیکیشن‌ها را با سرعت بیشتری می‌دهند. 

لاراول: لاراول نیز مانند جانگو قابلیت توسعه و گسترش دارد. همچنین با وجود آموزش‌های بسیار نوشتن پکیج نیز برای خودتان ممکن است.

۸- ويژگی‌ها

جانگو: روتینگ در جانگو ممکن است کمی سخت باشد همچنین این موضوع ممکن است بدلیل نبود ساختار داخلی برای ایجاد API نیز باشد. شما باید این موارد را خودتان انجام دهید و یا اینکه از فریمورک Django REST استفاده کنید.

جانگو همراه با چند دکوراتر داخلی مانند login_required, require_POST و یا has_permission ارائه می‌شود.

در آن جانگو یک اپلیکیشن مربوط به ادمین نیز قرار گرفته است که به صورت خودکار برای شما رابطی را ایجاد می‌کند تا بتوانید رکوردهای‌تان را ایجاد، مشاهده، تغییر و حذف کنید. این موضوع باعث می‌شود که در روند توسعه زمان بسیاری ذخیره شود.

جانگو می‌تواند کلاس‌های view منعطفی را برای اپلیکیشن‌های مختلفی ایجاد کند. همچنین در این فریمورک سیستم کشینگ منحصر به فردی وجود دارد که برای ساخت برگه های پویا به شما کمک بسیاری می‌کند و دیگر نیازی به انجام محاسبات مختلف ندارید. 

با استفاده از جانگو پیاده‌سازی برخی از مکانیزم‌های برنامه‌نویسی بسیار ساده است. همچنین برای عملیات‌های GET یک میان افزار پیاده‌سازی شده است. جانگو سیستم احرازهویت توسعه‌پذیر و رابط مدیریت پویایی را در اختیار شما قرار می‌دهد.

لاراول: روتینگ برخلاف جانگو در این چهارچوب بسیار ساده‌تر است، همچنین ساخت API بسیار کار آسانی است. در لاراول ORM نیز پیاده‌سازی شده است. به همین دلیل ارتباط برقرار کردن با بانک اطلاعاتی از یک راه انتزاعی انجام می‌شود. 

در لاراول سیستم‌های مختلفی برای باندلینگ پیاده‌سازی شده است به همین دلیل شما با سیستم ماژولاری نیز طرف خواهید بود.

ویژگی‌های داخلی لاراول به مراتب بیشتر از جانگو است. وجود سیستم کشینگ نیز یکی دیگر از ویژگی‌های مثبت لاراول به حساب می‌آید.

۹- مشارکت‌های گیت‌هاب:

جانگو: میزان مشارکت جانگو در ۱۳ فوریه ۲۰۱۸ برابر با مقداری بیشتر از ۱۵۳۰ توسعه‌دهنده یا مشارکت کننده بود. 

لاراول: این میزان برای مشارکت در لاراول برابر با مقداری بیشتر از ۴۳۵ مشارکت کننده بوده است.

۱۰- Google Trends

همانطور که مشاهده می‌کنید لاراول توانسته که از جانگو در این زمینه پیشی بگیرد:

۱۱- شرکت‌هایی که از این سرویس‌ها استفاده می‌کنند

جانگو: همانطور که فریمورک‌ها می‌توانند به آسانی خودشان را مقیاس دهند و ترافیک بالایی از درخواست‌ها را مدیریت کنند، وبسایت‌هایی مانند پینترست، اینستاگرام، Sauce Labs، Udemy، Firefox و... از جانگو استفاده می‌کنند.

لاراول: پروژه‌های بسیار موفقی وجود دارند که از این فریمورک استفاده می‌کنند. از این بین می‌توان به 9GAG, UNION, Toyota Hall of fame, Camping World و... اشاره کرد.

در پایان

شاید مقایسه کردن بین جانگو و لاراول در نهایت باز هم مربوط به مقایسه کردن پایتون و پی‌اچ‌پی مربوط شود. با این حال در نهایت انتخاب باید دور از این باشد که چه لزوماتی برای ادامه کار نیاز است. جانگو به ما کمک می‌کند که بیشتر مشکلات مربوط به توسعه وب را حل کنیم، جانگو کمک می‌کند که فقط روی توسعه وب تمرکز داشته باشید و خیلی از قسمت‌ها را به فریمورک بسپارید.

هدف جانگو این است که پروژه ذهنی توسعه دهنده را به واقعیت تبدیل کند. همچنین به شما کمک می‌کند تا مشکلات امنیتی مربوط به یک اپلیکیشن را به سادگی حل کنید. توسعه‌دهندگان می‌توانند حساب‌های کاربری و پسوردها را از طریق یک سیستم احرازهویت امن مدیریت کنند. 

از طرفی دیگر لاراول رویکرد بسیار ساده‌ای را برای افراد مبتدی در نظر می‌گیرد، مخصوصا این موضوع در رابطه با روتینگ و مسیریابی خود را بهتر نمایش می‌دهد. شما به آسانی می‌توانید اپلیکیشن‌های بزرگ و حرفه‌ای را با استفاده از این فریمورک ایجاد کنید. لاراول در نسخه‌های خود بسیار مقیاس‌پذیر‌تر، امن‌تر و واکنشگراتر شده است.

در نهایت این انتخاب شماست. مزیت‌ها و معایب هر مورد را به خوبی درک کنید و آن‌ها را بررسی نمایید. با این کار می‌توانید بهتر از انتخاب‌تان متوجه شوید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.4 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات