ماشین‌های مجازی در مقابل داکر - مقایسه نهایی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

ماشین‌های مجازی در مقابل داکر - مقایسه نهایی

در دو مطلب قبلی مربوط به «ماشین‌های مجازی در مقابل داکر» ما به صورت جداگانه وظایف ماشین‌های مجازی و داکر را توضیح داده و ماهیت هر کدام را شرح دادیم. حال در مطلب آخر این مجموعه قصد داریم تا با مقایسه نهایی همراه شما باشیم.

تفاوت‌های کانتینر داکر با ماشین مجازی

  • کانتینرها بخشی از فضای کاربری روی یک سیستم عامل هستند، از آنجایی که داکر نیز یک تکنولوژی مبتنی بر کانتینر است بنابراین با ماشین مجازی تفاوت بسیاری دارد. داکر را برای اجرا کردن اپلیکیشن‌های مختلف ساخته‌اند. داکر کمک می‌کند تا کرنل سیستم عامل میزبان میان کانتینرهای در حال اجرا به اشتراک گذاشته شود.
  • از طرفی دیگر ماشین‌های مجازی براساس کانتینر کار نمی‌کنند. آن‌ها به صورت مستقل یک کرنل را در فضای کاربری بوجود آورده و روی آن کار می‌کنند. سخت‌افزار سرور در این حالت مجازی‌سازی شده و هر ماشین مجازی با یک سیستم عامل و اپلیکیشن‌های مورد نیازش از منابع سخت‌افزار میزبان استفاده می‌کند.

هر دو تکنولوژی ماشین مجازی و داکر با ویژگی‌های منحصر به فردی همراه هستند که باعث می‌شوند تا برای انجام یکسری از کارها مناسب و برای یکسری دیگر نامناسب باشند. اما اگر بخواهیم به صورت ساده تفاوت آن‌ها را توضیح دهیم می‌توانید لیست زیر را مشاهده کنید:

  • ماشین‌های مجازی در مقایسه با کانتینرهای داکر بسیار سنگین هستند.
  • میزان کارایی ماشین‌های مجازی محدود است اما کانتینرهای داکر از کارایی محلی (از آنجایی که همه چیز روی تنها یک سیستم عامل قرار دارد) برخوردار است.
  • هر ماشین مجازی روی سیستم عامل منحصر به فرد خودش اجرا می‌شود، اما کانتینرهای داکر منابع یک سیستم عامل را به اشتراک می‌گذارند.
  • سطح مجازی‌سازی ماشین‌های مجازی سخت‌افزار است اما داکر در سطح سیستم عامل کار می‌کند. 
  • اجرای یک ماشین مجازی به مدتی زمان نیاز دارد اما اجرای کانتینرهای داکر در کسری از ثانیه انجام می‌شود.
  • ماشین‌های مجازی به میزانی تخصیص یافته از حافظه نیاز دارند -که معمولا زیاد است- اما کانتینرهای داکر به حافظه بسیار کمی نیاز دارند.
  • ماشین‌های مجازی ایزوله شده‌اند و به همین دلیل امنیت بیشتری را ارائه می‌کنند، کانتینرهای داکر نیز ایزوله شده‌اند اما تنها در سطح پردازش به همین دلیل در مقایسه با ماشین‌های مجازی امنیت کمتری را ارائه می‌دهند.

استفاده از ماشین مجازی یا کانتینرهای داکر

هر کدام از گزینه‌های ماشین مجازی و کانتینرهای داکر مزایا و معایب خودشان را دارند. در نتیجه تصمیم گیری اینکه کدام مورد مناسب‌تر است براساس نیازهای شما انجام می‌شود. 

  • ماشین مجازی زمانی مناسب است که اپلیکیشن شما به تمام منابع و کارایی‌های سیستم عامل نیاز داشته باشد. این در حالتی‌ست که نیاز به اجرای چندین اپلیکیشن روی سرور داشته باشید.
  • کانتینرهای داکر زمانی مناسب هستند که شما بخواهید اپلیکیشن‌های بسیار زیادی را روی تعداد کمی از سرورها اجرا کنید. 
  • کانتینرهای داکر سازگاری بسیار بالایی با سیستم عامل لینوکس دارند از این رو اگر قصد استفاده از سیستم عامل دیگری را در سرور دارید ماشین مجازی می‌تواند انتخابی مناسب‌تر باشد.
  • ماشین‌های مجازی سرویس‌های خودکارسازی و ویژگی‌های امنیتی بسیار بیشتری را نسبت به کانتینرهای داکر ارائه می‌دهند. به همین دلیل اگر این دو موضوع برای‌تان اهمیت دارد نیاز است که سراغ ماشین مجازی بروید.
  • مدیریت و اجرای ماشین‌های مجازی زمان زیادی را می‌طلبد این در حالی‌ست که سرعت ایجاد یک کانتینرهای داکر و کار با آن بسیار بیشتر است. 

کانتینر داکر در ماشین مجازی

در یک محیط مجازی‌سازی شده، سیستم عامل‌های مختلفی روی یک Hypervisor اجرا می‌شوند که به معنای مدیریت I/O روی یک ماشین منحصر به فرد است. با این حال در محیط کانتینرایز شده خبری از مجازی‌سازی و Hypervisor نیست. البته این بدان معنا نیست که شما نمی‌توانید یک کانتینر را روی یک ماشین مجازی نصب کنید.

شما می‌توانید یک کانتینر را روی یک ماشین مجازی نصب کنید چرا که کانتینر از سیستم عامل استفاده می‌کند و محیط مجازی شده شامل سیستم عامل است. بنابراین شما قابلیت استفاده از کانتینر داکر در ماشین مجازی را دارید.

DevOps

کانتینرها بدلیل قابلیت توسعه-تست-ایجاد در محیط DevOps استفاده می‌شوند. این کانتینرها می‌توانند بسیار سریع‌تر از ماشین‌های مجازی اجرا شوند و همچنین سریع‌تر به منابع سیستمی دسترسی پیدا کنند.

کانتینرها اندازه کوچک‌تری دارند به همین خاطر می‌توان در سرورهای کوچک نیز صدها نسخه از آن‌ها را در اختیار داشت. در رویکردهای توسعه میکروسرویس نیز از آنجایی که یک اپلیکیشن در چندین قسمت جداگانه قرار می‌گیرد، کانتینر می‌تواند این روال را مدیریت کند. 

سیستم‌های قدیمی

ماشین‌های مجازی توانایی میزبانی نسخه‌های قدیمی سیستم عامل‌ها را دارند. این نکته بسیار مهمی برای نرم‌افزارهایی است که برای نسخه‌های قدیمی سیستم عامل‌ها ساخته شده‌اند و حال نیاز دارند که روی این سیستم‌ها اجرا شوند. ماشین مجازی در چنین حالتی بسیار کاربردی خواهد بود.

محیط امن

کانتینرها به صورت مداوم نیاز دارند که با لایه‌های زیرین سیستم عامل ارتباط برقرار کنند و این موضوع باعث بوجود آمدن ریسک‌های امنیتی می‌شود. با این حال در مقایسه با کانتینرها، ماشین‌های مجازی امنیت بیشتری را ارائه می‌کنند.

در پایان

در سه مطلب مربوط به «ماشین‌های مجازی در مقابل داکر» ما در تلاش بودیم تا شما را به صورت جداگانه ابتدا با ماشین‌های مجازی و داکر آشنا کرده و سپس تفاوت‌های هر کدام را بهتر نشان دهیم. تصمیم نهایی اینکه کدام گزینه را انتخاب کنید در نهایت با شماست، چرا که باید به خوبی نیازهای‌تان را شناخته و براساس آن‌ها جلو بروید. 

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا