چگونه از زمان سکون، برای بالا بردن نرخ تبدیلات استفاده کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

چگونه از زمان سکون، برای بالا بردن نرخ تبدیلات استفاده کنیم؟

در چند سال اخیر طراحی صفحات فرود یا Landing Page به یک عرصه بسیار مهم در طراحی وبسایت تبدیل شده و تقریبا برای ساخت آن تمام موارد مورد نیاز فراهم شده است، مواردی مانند ابزارهای طراحی، دوره‌های آموزشی، قالب‌ها، ترفند‌ها و موارد بسیار دیگری که کمک می‌کنند تا روند ساخت و توسعه سریع‌تر و ساده‌تر شود.

با وجود یک بالانس خوب، طراحان و بازاریابان زرنگ، چشم بسیار تیزی را روی مفهوم تبدیلات و افزایش نرخ آن گذاشته‌اند. اما واقعیت آن است که حتی بهترین صفحات فرود ساخته شده کمتر از ۴۰ درصد مخاطبان را به خود جلب می‌کند. با بالا رفتن توجه‌هات روی نرخ تبدیلات در وبسایت ممکن است فکر کنید، ابزارهای آنالیز و بررسی می‌توانند به طراحان کمک کنند تا وضعیت نرخ تبدیلات را در وبسایت بالاتر ببرند و کارایی آن را افزایش دهند. این فکر درستی است اما واقعیت آن است که هنوز هم ابزارهای قدرتمند آنالیزی مانند گوگل آنالیتیکس هم نمی‌توانند به درستی دلیل کم بودن نرخ تبدیلات در وبسایت را درک کنند و آن را شناسایی نمایند. 

نرخ‌های پرش و داده‌هایی که از یک جمعیت به خصوص دریافت شده نشان می‌دهد که کاربران بعد از وارد شدن به یک صفحه فرود تقریبا هیچ کاری را انجام نمی‌دهند، این در حالی‌ست که باید میزان مشارکت کاربران را بیشتر کنیم و بینشی واقعی و عملی را پیاده‌سازی نماییم.

زمان سکون یا Dwell time به زمانی اطلاق می‌شود که کاربر در وبسایت شما باقی می‌ماند و وقت‌ش را در آن صرف می‌کند. این زمان کلید اصلی برای باز کردن اطلاعات و بالا بردن نرخ تبدیلات در وبسایت است.

چرا زمان سکون مهم است؟

وقتی بیشتر کاربران وقتی وارد وبسایت شما می‌شوند و زود آن را رها می‌کنند، سوال اصلی که در ذهن شما ایجاد می‌شود چیست؟ چرا؟!

آیا مشکلی با کارایی وبسایت است؟ منبع ترافیکی شما مشکل دارد؟ آیا به وبسایت اعتماد دارند؟ آیا وقتی کاربر تمایل به دست یافتن به اطلاعات است تمام موارد در اختیار وی قرار می‌گیرد؟

زمان سکون یک معیار بسیار مهم است به این دلیل که با استفاده از این معیار می‌توانید هدف اصلی کاربران تان را شناسایی کنید و همچنین دلیل اصلی برای ضعف کارایی وبسایت‌تان را پیدا نمایید. 

اگر کاربران بلافاصله از وبسایت خارج می‌شوند پس یقینا دو دلیل برای اینکار وجود دارد، یا اینکه منبع ترافیکی شما و سرور‌تان مشکل دارد و یا اینکه کارایی وبسایت بسیار پایین است. وقتی کاربر در وبسایت اسکرول می‌کند و برای چند دقیقه می‌ماند بعد وبسایت را رها می‌کند، می‌تواند دلیل این باشد که کاربر به محتوای شما علاقه دارد اما با اطلاعات بیشتر و جلو رفتن راحت نیست.

در حقیقت گوگل از این معیار برای رنک وبسایت‌ها بسیار استفاده می‌کند و آن را بسیار مهم در نظر می‌گیرد.

چرا ابزارهای کنونی به خوبی عمل نمی‌کنند

با درک اهمیت معیار زمان سکون، مطمئنا اینگونه فکر می‌کنید که این موضوع به صورت کلی در ابزارهای آنالیز و… پشتیبانی می‌شود. اما متاسفانه اینگونه نیست.

اغلب ابزارهای آنالیز این معیار را با مدت زمان طی شده در بین صفحات مختلف مشاهده می‌کنند. گوگل آنالیتیکس یکی از آن ابزارهایی است که به این صورت عمل می‌کند. 

این موضوع اصلا کاربردی نیست. به این دلیل که تنها زمانی میزان زمان محاسبه می‌شود که کاربر به صفحات مختلف بازدید کند، اما در وبسایت‌هایی که به صورت صفحه فرود طراحی شده‌اند اغلب اوقات ما با صفحه ای دیگر ارتباط نداریم، در نهایت وقتی کاربر صفحه فرود شما را به درستی مشاهده کرد و از آن خارج شد، میزان زمان سکون برابر با صفر خواهد بود. به این دلیل که به صفحه‌ای دیگر مراجعه نکرده است.

نرخ تبدیلات

این مسئله بسیار بزرگ و مشکلی است. اما خوشبختانه حل کردن این مشکل ساده است.

چگونه زمان سکون را محاسبه کنیم

مطمئنا تا به اینجای کار از اهمیت محاسبه زمان سکون در برگه‌های فرود اطلاع پیدا کرده‌اید، ما یک قطعه کد جاوااسکریپتی را ایجاد کرده‌ایم که باعث می‌شود زمان سکون در ابزار گوگل آنالیتیکس محاسبه شود. 

این اسکریپت را به قبل از Google Analytics Tracking code اضافه کنید. 

(function (global) {
    
    function trackDwellTime() {
        var intervalInMilliseconds = 1000;
        var timelimit = 3 * 60 * 1000;
        var label;

        var timeSpentInSeconds;
        var timeSpent;

        if (typeof arguments[0] === 'string') {
            label = arguments[0];
            timeSpent = intervalInMilliseconds;
        } else {
            timeSpent = arguments[0];
        }
        timeSpent = typeof timeSpent === 'undefined' ? intervalInMilliseconds : timeSpent;
        timeSpentInSeconds = timeSpent / 1000;
        setTimeout(function () {
            if (typeof gtag === 'function') {
                gtag('event', 'Dwell Time', {
                'event_label': label,
                'event_category': 'engagement',
                'value': 2
                });
            } else if (typeof ga === 'function') {
                ga('send', {
                    hitType: 'event',
                    eventAction: 'Dwell Time',
                    eventLabel: label,
                    eventCategory: 'engagement',
                    eventValue: timeSpentInSeconds
                });
            } else {
                console.log("No Google Analytics Code Found");
            }

            if (timeSpent < timelimit) {
                trackDwellTime(timeSpent + intervalInMilliseconds);
            }
        }, intervalInMilliseconds);
    }
    
    global.trackDwellTime = trackDwellTime;

})(window);

این قطعه کد هر ثانیه یکبار به مدت ۳ دقیقه اولی که کاربر روی صفحه قرار دارد زمان سکون در رویداد‌های گوگل آنالیتیکس را بررسی می‌کند. البته می‌توانید این مورد و این دوره زمانی را به حالتی که خودتان دوست دارید تغییر دهید. 

برای اینکه اسکریپت اجرا شود نیاز است که قطعه کد زیر را به انتهای Google Analytics Tracking code اضافه کنید، بجای مقدار label باید نام برگه‌ای که در آن گوگل آنالیتیکس پیاده‌سازی شده را قرار دهید.

trackDwellTime('label');

این قطعه کد با تمام نسخه‌های گوگل آنالیتیکس به خوبی کار می‌کند.

بررسی نتایج زمان سکون

وقتی که کدها را در گوگل آنالیتیکس قرار دادید، حال برای مطمئن شدند از درستی عملکرد، وارد وبسایت خود شوید و بعد از آن قسمت بلادرنگ گوگل آنالیتیکس را باز کنید، در آن‌جا می‌توانید بین گزینه‌های مختلف کاوش کنید و از رویدادهای موجود، گزارشاتی را دریافت کنید.

نرخ تبدیلات

با در نظر گرفتن اینکه قطعه کد به درستی کار می‌کند حال وقت آن است بخش‌هایی را برای آنالیز و بررسی رفتارهای کاربران براساس زمان سکون تعریف کنیم.

من دوست دارم زمان سکون کاربران را به بخش‌های زیر تقسیم کنم:

زیر دو ثانیه : نرخ قابل توجهی از کاربران در مدت زمان زیر دو ثانیه می‌توانند مشکلات صفحه، ترافیک و مواردی مانند این را نشان دهند، این بدان دلیل است که روند خارج شدن کاربران معمولا در این دو ثانیه ابتدایی اتفاق می‌افتد. 

بین ۲ تا ۱۰ ثانیه : افرادی که برای این مدت در وبسایت باقی می‌مانند تنها سرفصل‌های کلی وبسایت را مطالعه کرده‌اند و زیاد درگیر جزئیات کار نشده‌اند. این میزان برای پی بردن به اینکه آیا صفحه مورد نظرشان را پیدا کرده‌اند یا نه، بسیار مناسب است.

بین ۱۱ تا ۳۰ ثانیه : کاربرانی که در بین این رنج زمانی می‌مانند معمولا افرادی هستند که مشغول خواندن صفحه و اسکرول کردن می‌شوند. خبر خوب این است که کاربران میزان زمانی را در وبسایت شما صرف کرده‌اند و این بدان معناست که از وبسایت خوششان آمده اما خبر بد این است که کاربران ممکن است سوالات اصلی و مواردی که دنبال‌ش هستند را نتوانند پیدا کنند.

بیشتر از ۳۱ ثانیه : کابرانی که بیشتر از ۳۱ ثانیه را بدون تغییر آدرس باقی می‌مانند ممکن است افرادی باشند که کندتر از حد معمول می‌خوانند یا اینکه یادشان رفته که تب مربوط به وبسایت شما را ببندند. البته ممکن است افرادی نیز باشند که واقعا به وبسایت علاقه دارند و مشغول نگاه بیشتر و کاوش بیشتر در وبسایت هستند.

بعد از اینه تصمیم گرفتید این بخش‌ها را درست کنید حال نیاز است که آن‌ها را پیاده‌سازی نمایید، برای اینکار می‌توانید از Segment Builder در گوگل آنالیتیکس استفاده کنید. از قسمت بالایی صفحه روی Add Segment و بعد از آن New Segment کلیک کنید.

نرخ تبدیلات

بعد از اینکه موارد قبلی را انتخاب کردید به یاد داشته باشید که باید سگمنتی را از نوع Conditions ایجاد کنید. حال باید مطابق با تصویر زیر المان‌ها و فیلترهای لازم را قرار دهید:

نرخ تبدیلات

برای تمام بخش‌های خود از این روند استفاده کنید. بعد از اینکه سگمنت را ایجاد کردید می توانید گزارشات را مشاهده کنید.

نرخ تبدیلات

می‌توانید در این گزارش به صورت کامل سگمنت‌های خود را به صورت نمودار و نقاط مشاهده کنید. من به شخصه برای اینکه بهتر از جزئیات صفحات فرود خود خبردار شوم از این تکنیک استفاده می‌کنم.

فراتر…

اگر تازه شروع به کار کرده‌اید این تکنیک می‌تواند یکی از بصرفه‌ترین راه حل های ممکن باشد، اما اگر می‌خواهید تکنولوژی و پلتفرمی پیچید‌ه‌تر و بهتر را در اختیار داشته باشید می‌توانید از FullStory استفاده کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا