جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
روز جهانی برنامه‌نویسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

روز جهانی برنامه‌نویسی

امروز ۲۵۶امین روز در تقویم میلادی‌ست! ۲۵۶! عدد آشنایی نیست؟ برای آن دسته از افرادی که نمی‌دانند برنامه‌نویسی چیست و دانشی در رابطه با علوم کامپیوتر ندارند شاید این عدد معنای خاصی نداشته باشد. اما برای شمایی که مشغول مطالعه این مقاله هستید، قضیه کمی متفاوت‌تر است. اما بگذارید قبل از آنکه در رابطه با خودمان بنویسیم، در رابطه با تاریخچه تعیین این روز خاص صحبت کنیم.

اولین بار ایده تعیین چنین روزیValentin Balt  و  Michael Cherviakovدر روسیه مطرح شد. آن‌ها ایده خود را به وزارت کشور ارائه داده و به عنوان یک روز نمادین (نه یک روز با تعطیلی رسمی) خواستار معرفی ۲۵۶مین روز سال به عنوان روز جهانی برنامه‌نویس شدند.

دلیل انتخاب روز ۲۵۶ام در ابتدا رابطه میان این عدد خاص و مقدارهای عددی بیتی است که برنامه‌نویسان با آن سر و کار دارند. از طرفی دیگر ۲۵۶ در بین ۱ تا ۳۶۵ که آخرین روز سال است، بزرگ‌ترین عددی است که می‌توان با استفاده از دو به توان عددی دیگر به آن رسید. دو به توان هشت!

اهمیت چنین روزی در چیست؟

برنامه‌نویسان فداکارانه بزرگ جوامع مدرن کنونی هستند. هر شکل از پیشرفتی را که شما مشاهده کنید مطمئنا بخشی یا تمام آن را برنامه‌نویسان پدید آورده‌اند. در آخرین تلاش‌های فداکارانه جوامع ما با بحث ویروس کرونا مواجه بوده. مطابق با داده‌ها، بسیاری از آزمایشگاه‌ها برای بحث رفتارشناسی در رابطه با ویروس کرونا از مدل‌های هوش مصنوعی استفاده کرده‌اند. هوش مصنوعی که یک برنامه‌نویس بوجود آورده!

برنامه‌نویسان امکان ارتباط از راه دور، سیستم سلامت آنلاین، پرداخت قبوض، انجام کارهای بانکی از خانه، پیدا کردن دوستان جدید در شبکه‌های اجتماعی و هزاران مورد دیگر را برای جوامع بشری فراهم ساخته‌اند. پس بسیار اهمیت دارد که یک روز را در تقویم به آن‌ها اختصاص داده و سیاست‌مدارانه دنیا نیز به این موضوع احترام بگذارند.

از سال ۲۰۰۲ برگزاری سالانه این روز تاریخی در کشورهایی چون آمریکا، روسیه، اتحادیه اروپا، هند، کانادا و بسیاری از کشورهای دیگر توسط برنامه‌نویسان جشن گرفته شده و ما نیز در تیم راکت امروز را جشن خواهیم گرفت.

یک نکته جالب آنکه روز برنامه‌نویس در تقویم چینی برابر است با ۲۴ اکتبر که اگر کمی زیرکانه به آن بنگریم متوجه خواهیم شد با عدد ۱۰۲۴ روبرو خواهیم شد. ماه اکتبر در تقویم دهمین ماه میلادی بوده و ۲۴ هم که روز انتخاب شده است. در نتیجه دو به توان ‍۱۰ روش هوشمندانه دیگری برای تعیین این تاریخ بوده است.

آیا جهانیان از نقش برنامه‌نویسان اطلاعی دارند؟

متاسفانه سیستم‌های آموزشی جهانی و علل خصوص ایران نتوانسته که نقش برنامه‌نویس و مهندسین کامپیوتر را چنان که دکترها، پلیس‌ها، آتش‌نشان‌ها و... را معرفی می‌کند، معرفی کرده باشد. اما یک موضوع بسیار مهم وجود دارد و آن اینکه اگر برنامه‌نویسان نبودند مطمئنا فرایند زیستی که در حال حاضر مشغول به آنیم کاملا متفاوت بود. برنامه‌نویسان کاغذبازی‌های اداری را کم‌تر کردند، انجام فرایند‌های درخواستی را سرعت بخشیدند و کل دنیا را متحول ساختند.

هدیه ما به شما: کد تخفیف ۳۰ درصدی

در جامعه برنامه‌نویسان ایرانی، ما به عنوان وبسایت آموزشی راکت همواره سعی داشته‌ایم تا جدیدترین و مدرن‌ترین ابزارهای توسعه نرم‌افزار را به کاربران ایرانی آموزش دهیم. خوشبختانه در طی ۶ ساله گذشته وبسایت ما ثابت قدم بوده و همواره در حال انجام بهترین تلاش‌های خود برای جامعه برنامه‌نویس ایرانی‌ست. به همین دلیل در راکت تصمیم گرفته‌ایم که به عنوان هدیه‌ای کوچک و تشکری مِن باب زحمات شما دوستان عزیز کد تخفیف ۳۰ درصدی را در نظر بگیریم که با آن می‌توانید دوره‌ها را خریداری کرده و همچنین عضویت ویژه را دریافت کنید. برای دریافت این تخفیف می‌توانید از کد تخفیف «iamaprogrammer» استفاده کنید.

باشد که ما برنامه‌نویسان دنیا را به جایی بهتر برای زندگی همگان تبدیل کنیم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.47 از 19 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است