چگونه یک فونت مناسب را برای وبسایت‌مان انتخاب کنیم؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

چگونه یک فونت مناسب را برای وبسایت‌مان انتخاب کنیم؟

طراحی یک وبسایت عالی می‌تواند کار سخت و طاقت فرسایی باشد. دلیل این موضوع هم آن است که شما باید جزئیات بسیار زیادی را رعایت نمایید. یکی از این جزئیات انتخاب درست و مناسب فونت است. زمانی که مشغول نوشتن محتوا برای وبسایت هستید و یا زمانی که تصاویری را برای صفحه اصلی وبسایت انتخاب کرده‌اید و می‌خواهید متونی را روی آن‌ها قرار دهید، ذهن‌تان باید درگیر انتخاب فونت مناسب نیز باشد.

انتخاب یک فونت مناسب و به صورت کلی داشتن یک تایپوگرافی عالی روی وبسایت، می‌تواند تجربه کاربری عالی را تحویل کاربران دهد. در حقیقت انتخاب فونت به این اندازه مهم است که می‌تواند وبسایت شما را به صورت کامل تغییر دهد. اما حال که به این قضیه پی برده‌ایم، شاید استراتژی چندان دقیقی برای انتخاب فونت وبسایت نداشته باشید. خب این مطلب دقیقا برای همین قضیه نوشته شده است. ما در این مطلب قصد داریم به شما چند موضوع مهم در ارتباط با شیوه انتخاب فونت مناسب برای وبسایت را بگوییم.

۱. انتخاب فونت‌هایی که با برندتان سازگاری دارند

اولین چیزی که در هنگام انتخاب فونت باید در ذهن‌تان باشد این است که فونت شما باید برندتان سازگاری داشته باشد. این یک حقیقت علمی است و می‌تواند به صورت واقعی روی وبسایت‌ها اعمال شود. فونتی که برای یک فروشگاه آنلاین نوشیدنی مناسب است ممکن است برای یک فروشگاه مبلمان مناسب نباشد. 

اگر برای برندینگ، راهنمای خاصی دارید، باید برای انتخاب فونت نیز از آن کمک بگیرید. این کار باعث می‌شود که سازگاری بالایی بین المان‌های مختلف وبسایت و برندتان ایجاد شود. زمانی که به دقت به راهنمای برندتان نگاه بیاندازید، می‌توانید هر چیزی که نیاز دارید را به خوبی پیدا کنید. قواعدی که داخل راهنما وجود دارد در ارتباط با رنگ‌ها، شکل لوگو، تایپوگرافی و بقیه موارد صحبت کرده، بنابراین نیاز به نگرانی نیست. پس به عنوان قاعده اول، سعی کنید برای انتخاب فونت به راهنمای اصلی برندتان مراجعه نمایید.

۲. در انتخاب فونت‌ها تناقض نداشته باشید

به عنوان یک طراح وب خلاق ممکن است از آزمایش/تجربه کردن خوشتان بیاید، اما واقعیت آن است که اینکار نمی‌تواند همیشه خروجی خوبی داشته باشد. زمانی که یک فرد کارت ملاقات یا بروشور شما را می‌بیند، فارغ از تمام اطلاعاتی که به فرد می‌دهید، هویت برندتان را نیز معرفی می‌کنید. به همین دلیل باید دقت داشته باشید که سازگاری لازمی بین بروشور/کارت ملاقات و وبسایت‌تان وجود داشته باشد. یکی از مسائلی که این سازگاری را بوجود می‌آورد، تناقض نداشتن در انتخاب فونت‌هاست. این کار در نهایت باعث می‌شود که هویت برند شما قوی‌تر باشد و شناخت آن برای کاربران آسان‌تر شود.

اگر در این مسیر شکست بخورید، ممکن است ظاهری بهم ریخته و نامناسب داشته باشید. بسیار مهم است که از یک فونت برای وبسایت و دیگر بخش‌های برندتان استفاده کنید. با این حال، اگر خواستید که از یک فونت دیگر در وبسایت‌تان استفاده کنید، مطمئن شوید که آن فونت شباهت‌هایی با فونت اصلی شما دارد.

۳. درجه‌بندی درستی برای فونت‌های‌تان داشته باشید

یک قاعده بسیار مهم در طراحی وجود دارد و آن این است که هیچوقت در یک پروژه از ۳ فونت بیشتر استفاده نکنید. در چنین رویکردی، هر فونت می‌تواند به میزانی اهمیت محتوای شما را نشان دهد. این موضوع درست شبیه به انتخاب پالت‌های رنگی است. معمولا شما یک رنگ اصلی در وبسایت دارید و بعد از آن رنگ‌هایی که در درجه‌بندی‌های دیگری قرار می‌گیرند. چنین چیزی دقیقا برای فونت‌ها نیز بوجود می‌آید. شما باید فونت‌های‌تان را درجه‌بندی کنید و استفاده از آن‌ها را به شکلی درست مدیریت نمایید.

به صورت کلی سربرگ‌ وبسایت شما همیشه فونت اصلی وبسایت را دریافت می‌کند، چرا که بهتر می‌توان فونت اصلی را نشان داد. استفاده از همین درجه فونت در کنار لوگو نیز بسیار مهم است.

در درجه دوم می‌توانید از یک فونت برای محتوای وبسایت استفاده کنید. مطالب، توضیحات، پاراگراف‌ها و... توسط این فونت نوشته می‌شوند. فونت دوم شما باید قابلیت خوانایی بالایی داشته باشد و چشم‌ها را درگیر خودش بکند.

در نهایت استفاده از یک فونت دیگر نیز می‌تواند برای دکمه‌های وبسایت استفاده شود. استفاده از چنین فونتی می‌تواند تمایز شما با دیگر برندها را به خوبی به مخاطب نشان دهد.

۴. طبقه‌بندی فونت‌ها

شما باید به خوبی تفاوت میان فونت‌های Serif، Sans Serif و Script را بدانید. از این رو بهتر است روی پروسه طبقه‌بندی فونت‌ها تمرکز داشته باشید.

فونت‌های Serif برای صنعت چاپ مناسب هستند. ظاهر این فونت‌ها کلاسیک و البته ظریف است. اگر مخاطبینی دارید که به خواندن روزنامه‌ عادت دارند و سنی از آن‌ها گذشته، استفاده از چنین فونت‌هایی مناسب است.

فونت‌های Sans-Serif درست مانند فونت‌های Serif هستند با این تفاوت که خط سرف یا همان Serif را ندارند. این موضوع باعث شده که آن‌ها نسبتا مدرن‌تر به نظر برسند و در نهایت برای کامپیوترها و موبایل‌ها مناسب‌تر باشند.

فونت‌های اسکریپتی یا Script fonts بیشتر شبیه به متن دست‌نویس هستند. این فونت‌ها برای جلب توجه کردن به کار برده می‌شوند اما قابلیت خوانایی بالایی را ندارند. از این رو برای پاراگراف‌ها و متون توضیحی مناسب نیستند.

۵. به اندازه و ارتفاع ایده‌آل پی ببرید

در زمان تصمیم‌گیری برای فونت مناسب، انتخاب اندازه یکی دیگر از فاکتورهای مهم است که باید در نظر گرفته شود. چرا که بعد از تصمیم به طرح کلی فونت، حال باید تصمیم بگیرید که این فونت در چه سایزهایی برای چه المان‌هایی استفاده شود. در کنار اندازه، ارتفاع فونت یکی دیگر از موضوعات مهم است. شما باید از استایل‌های مختلفی که یک فونت به خود می‌گیرد نیز آگاه باشید. بولد، ایتالیک و آندرلاین جزوی از این استایل‌ها هستند. مطمئن باشید که هیچ چیز عجیب و غریب در طراحی‌های‌تان اتفاق نمی‌افتد.

۶. از آخرین تکنیک‌ها پیروی کنید

شاید این موضوع باعث شود که برخی از استانداردها زیر پا گذاشته شوند، اما مهم آن است که شما بتوانید یک طراحی خارق‌العاده را ارائه دهید. بنابراین بهتر است از رویکردهای جدید استقبال کنید و آن‌ها را نیز امتحان نمایید. البته همواره در نظر داشته باشید که برخی از استانداردها بسیار مهمتر از هر چیز دیگری هستند. به عنوان مثال متون شما در هر حالتی باید قابل خواندن باشند. چنین قاعده‌ای نباید زیر پا گذاشته شود. 

در پایان باید گفت که انتخاب فونت مناسب بستگی زیادی به برند شما دارد. بنابراین نمی‌توان از یک نسخه مشترک استفاده کرد، ممکن است تصمیمات متفاوتی برای هر فرد در انتخاب فونت انجام شود که هر کدام آن‌ها نیز تصمیمات درستی باشند. فونت‌ها یکی از اجزای مهم برای نمایش هویت برند شماست، بنابراین آن‌ها را به دقت انتخاب کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات