چگونه یک برنامه نویس خوب را از بد تشخیص دهیم
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

چگونه یک برنامه نویس خوب را از بد تشخیص دهیم

برای بسیاری از انسان‌ها برنامه‌نویسی یک حرفه رویایی است. افراد جوان به دفاتر پذیرش دانشگاه‌های فنی هجوم می‌آورند، آموزش‌های ویدیویی را مطالعه می‌کنند و وارد این جامعه می‌شوند. علاوه بر این، خیلی از مردم در دانشگاه و مراکز آموزشی برنامه‌نویسی را می‌خوانند و اعتقاد دارند که خواندن گرامرها می‌تواند درهای یک حرفه هیجان‌انگیز را به روی آن‌ها باز کند. نمایندگان شرکت برای استخدام یک متخصص در بین کارکنان خود به صف می‌شوند. دلیل این موضوع اشتباهاتی است که خود برنامه نویسان مرتکب می‌شوند. من گفتگوهای کارفرمایان و معلمان خود را در طول این سفر به یاد آوردم و با ۵ نشانه مواجه شدم که به وسیله‌ی آن‌ها می‌توان یک برنامه نویس خوب را از بد تشخیص داد.

۱. نبود انضباط شخصی

شاید دیگران بارها این را به شما گفته باشند اما من دوباره آن را تکرار خواهم کرد: برنامه‌نویسی تنها در مورد خلاقیت نیست بلکه کار دشواری است که به پشتکار، صبر و توانایی سازماندهی شما احتیاج دارد.

نمی‌توانید بعد از ۳۰ دقیقه کدنویسی روی صندلی خود بنشینید؟ لزومی به این کار نیست چون در آخر این موضوع می‌تواند به سلامتی شما آسیب وارد کند. کمی استراحت کنید. مقداری چای بنوشید. نکته اصلی قابلیت شماست. کارها باید انجام داده شوند، خطاها باید برطرف شوند و تمام کدها باید تمیز و بروز باشند.

کاری که می‌توانید انجام دهید:

به خودتان نظم دهید. برای کار کردن و اوقات فراغت خود برنامه‌ریزی کنید. مطالبی را در مورد تکنیک Pomodoro مطالعه کنید. این تکنیک به بسیاری از افراد کمک می‌کند تا بهره‌وری کارهای‌شان را افزایش دهند.

۲. زیاده‌روی کردن

من معمولاً مجبورم با کدهای شخص دیگری که کامپایل نمی‌شود، سر و کله بزنم. یک برنامه نویس بد در چنین شرایطی چه کار می‌کند؟ همه چیز را پاک می‌کند و دوباره شروع به نوشتن می‌کند. این کار تبعات مختلفی را به همراه دارد:

خطر وخیم شدن اوضاع. یک برنامه نویسِ از خود متشکر، دوست ندارد که هنگام اشتباه کردن مچ او را بگیرید. با تجزیه و تحلیل نکردن کدهای دیگران، فرصت یادگیری را از خودتان خواهید گرفت. توانایی خواندن کدهای شخصی دیگر، مهارتی عالی به شمار می‌آید.

کاری که می‌توانید انجام دهید:

زیاده‌روی نکنید. کار کردن به تنهایی و همچنین در یک تیم را یاد بگیرید. تجربه‌های جدیدی را بدست آورید، حتی اگر خودتان را باحال‌ترین برنامه نویس تیم می‌دانید.

۳. عدم توانایی در ساخت الگوریتم‌ها

یک برنامه نویس بد بلافاصله کد می‌نویسد اما یک برنامه نویس خوب ابتدا ساختار پروژه را خلق می‌کند. مخالف بودن با این موضوع آسان نیست. در طول این سال‌ها به عنوان یک برنامه نویس سعی کردم تا مطمئن شوم که می‌توانم این عادت را در خودم به وجود بیاورم؛ اینکه هرگز قبل از بررسی و آنالیز پروژه به دنبال راه‌حل نگردم.

کاری که می‌توانید انجام دهید:

تفکر ساختاری را در خودتان توسعه دهید. همیشه یک کار بزرگ را به کارهایی کوچکتر تقسیم کنید. با صدایی بلند به کد فکر کنید. نمودارهای پروژه‌های آینده را روی کاغذ بکشید و سپس ویرایشگر خود را باز کنید. مطمئناً نمی‌توانید از شر خطاها خلاص شوید اما حداقل می‌توانید تعداد آن‌ها را کاهش دهید.

۴. عدم تمایل به یادگیری

حوزه برنامه‌نویسی به طور روزانه در حال پیشرفت است و استفاده از روش‌های قدیمی (حتی اگر هنوز هم کارآیی داشته باشند) نشانه‌ی یک متخصص خوب نیست.

کاری که می‌توانید انجام دهید:

گوش به زنگ باشید. از زمینه‌ای که در آن مشغول به کار هستید، چند کتاب جدید بخوانید. در وبلاگ‌ها گردش کنید. در گفتگوها شرکت داشته باشید و از اینکه یک احمق به نظر برسید نترسید.

۵. عدم انجام پروژه‌ها

پس شما یادگیری برنامه‌نویسی را شروع کردید. این موضوع مستلزم احترام است. اگر خودتان احترام بگذارید، لایق احترام بیشتری نیز هستید. شما یک روز صبح کتاب سنگینی را بر می‌دارید و شروع به خواندن می‌کنید. وقتی به تمرینات می‌رسید، تصمیم می‌گیرید که از آن‌ها بگذرید چون مطالب واضح به نظر می‌رسند. سپس از چندین فصل صرفه نظر می‌کنید و بعد از یک هفته متوجه می‌شوید که حالا فراموش کردید آن کتاب کجاست. آن موضوعات به پایان نرسیده‌اند بنابراین فوراً این مسئله را برطرف کنید.

کاری که می‌توانید انجام دهید:

فرآیند در برنامه‌نویسی بسیار مهم است اما نتیجه نیز به همان اندازه اهمیت دارد. شما باید پاسخ سوالات مطرح شده را پیدا کنید. باید مسائلی را که معلم یا نویسنده برای شما مشخص کرده را حل کنید. باید پروژه را به اتمام برسانید. روزی می‌رسد که انجام دادن کارها برای شما به یک عادت تبدیل می‌شود و در آن روز شما یک حرفه‌ای خواهید بود.

تمام این خصوصیات به نوعی در وجود ما زندگی می‌کنند. ما می‌دانیم که چگونه می‌توانیم از شر آن‌ها خلاص شویم. نگذارید آن‌ها بر شما غلبه کنند و حرفه‌تان را به عنوان یک برنامه نویس از بین ببرند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.8 از 5 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات