چگونه می‌توان از حمله هکرها به وبسایت جلوگیری کرد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

چگونه می‌توان از حمله هکرها به وبسایت جلوگیری کرد؟

نفوذ به اطلاعات امروزه به نگرانی‌های روزافزون همه سازمان‌ها تبدیل شده و مهم نیست که چه اندازه بزرگ یا کوچک باشد، همیشه خطر از دست دادن اطلاعات گران‌بها وجود دارد. میلیون‌ها کاربر در اینترنت وجود دارند که برخی از اطلاعات شخصی خود از جمله اطلاعات کارت اعتباری یا آدرس ایمیل را به اشتراک می‌گذارند که توسط هکرهای خبره به راحتی قابل دسترس است. آن‌ها می‌توانند از لینک‌های مخرب برای از بین بردن محتوای باارزش یا از کار انداختن سرورهای شما استفاده کنند که ممکن است در حملات DDoS مورد استفاده قرار گیرد.

بیشتر صاحبان وبسایت تصور می‌کنند که وبسایت آن‌ها ممکن است هرگز مورد هدف قرار نگیرد، اما هک کردن همیشه به منظور سرقت اطلاعات انجام نمی‌شود. آن‌ها ممکن است از سرور شما برای معرفی محتوای هرزنامه و ارائه محتوای مخرب که ممکن است غیرقانونی باشد استفاده کنند. علاوه بر این، اسکریپت‌های خودکاری نیز وجود دارد که ممکن است برای بهره بردن از برخی نقاط ضعف امنیتی در وبسایت نوشته شده باشد. در این مقاله نکاتی را برای محافظت از وبسایت در برابر هک بیان می‌کنیم.

1 – نرم‌افزار خود را به‌روزرسانی کنید

به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری می‌تواند هزینه زیادی برای شما به همراه داشته باشد، به همین دلیل اغلب شرکت‌ها از انجام این کار غالباً خودداری می‌کنند. اما اگر وبسایت شما در برابر حملات آسیب پذیر است و اگر اقدامات امنیتی مناسب را به تعویق انداخته‌اید، باید بگویم که خود را در معرض تهدیدات احتمالی قرار داده‌اید. حتی اگر وبسایت شما توسط تیمی از توسعه دهندگان ایجاد شده یا با CMSهای آماده ساخته شده باشد، همیشه در نظر داشته باشید که برنامه‌های نرم‌افزاری را هر از گاهی بروزرسانی کنید.

2 – از پسوردهای ایمن و طولانی استفاده کنید

بهترین راه برای جلوگیری از حملات بی‌رحمانه و تهدیدات امنیتی، استفاده ترکیبی از نام‌های کاربری و رمزهای عبور است که حدس زدن توسط هکرها را دشوار می‌کند. همیشه توصیه می‌شود از رمزهای عبور که حاوی کاراکترهای حروف کوچک و بزرگ و نمادهایی با حداقل 12 کاراکتر استفاده کنید. همچنین سعی کنید گذرواژه‌ها را مرتباً تغییر دهید و آن‌ها را به شکل رمزگذاری شده ذخیره کنید. بنابراین در صورت بروز هرگونه نقص امنیتی، هکرها دیگر نمی‌توانند به کلمات عبور واقعی شما دسترسی داشته باشند.

3 – از پروتکل امن HTTPS استفاده کنید

پروتکل انتقال HyperText Secure یا HTTPS به انتقال اطلاعات حساس در شبکه یا بین سرور و وبسایت کمک می‌کند. با استفاده از این پروتکل، یک لایه رمزگذاری از Transport Layer Security) TLS) اضافه می‌کنید تا امنیت را برای محافظت در برابر هک و نفوذ فراهم کنید. Google این پروتکل را به عنوان یک عامل رتبه‌بندی کلیدی در نظر می‌گیرد و همچنین می‌تواند به شما در افزایش رتبه وبسایت کمک کند.

یک گواهی‌نامه ارزان Wildcard SSL می‌تواند گزینه مناسبی برای صاحبان وبسایت باشد که می‌خواهند با اطمینان بیشتر امنیت اطلاعات مشتریان را حفظ کنند. آن‌ها به شما در ایمن نگه داشتن اطلاعات به روشی سریع و مقرون به صرفه کمک می‌کنند و این امکان را می‌دهند که معاملات آنلاین انجام داده و در برابر بروز جرایم سایبری مقابله کنید.

4 – هنگام بارگذاری فایل‌ها مراقب باشید

اگر بخشی به نام آپلود فایل در وبسایت خود دارید، بسیار احتیاط کنید. زیرا ممکن است هکرها فایل‌های آلوده را روی سرور بارگذاری کنند. همیشه سعی کنید فایل‌ها را برای بدافزار اسکن کنید و فقط به پسوندهای مجاز اجازه آپلود دهید. همچنین پوشه بارگذاری را از وب روت دور نگه دارید.

5 – وبسایت خود را در برابر CSS محافظت کنید

برنامه‌نویسی cross-site یا XSS نوعی از تهدیدهای امنیتی رایج است که در مورد آن‌ها نیاز به آگاهی در بین دارندگان وبسایت است. برخلاف SQL Injection، این نوع حمله بیشتر کاربر را مورد هدف قرار می‌دهد نه برنامه یا سرور را. این کار با تزریق یک کد Javascript مخرب در وب اپلیکیشن انجام می‌شود و مناطقی که در برابر چنین حملاتی آسیب‌‌پذیر هستند شامل قسمت‌های جستجو، تالار گفتگو، نظرات و... می‌شود.

بهترین راه برای محافظت از وب اپلیکیشن در برابر حملات XSS استفاده از چرخه توسعه امنیتی است.

6 – پورت‌های انتقال ایمیل خود را بررسی کنید

هکرها ممکن است سعی کنند ایمیل شما را برای دسترسی به اطلاعات وبسایت هدف قرار دهند. با بررسی تنظیمات ایمیل خود، مطمئن شوید که انتقال ایمیل شما ایمن است یا نه. به عنوان مثال، اگر ارتباط شما از طریق IMAP Port 143، POP3 Port 110، SMTP Port 25 انجام می‌شود، پس می‌توانید نتیجه بگیرید که انتقال ایمیل شما ایمن نیست.

7 – دسترسی به دایرکتوری و فایل‌ها را بررسی کنید

فایل‌ها و پوشه‌های ذخیره شده در هاست شما حاوی اسکریپت‌ها و داده‌های مورد نیاز برای اجرای وبسایت شما هستند. به آن‌ها مجوزهای خاصی برای خواندن، نوشتن و اجرای فایل‌ها یا پوشه‌های مخصوص بر اساس کاربران یا گروه‌ها اختصاص داده شده است. بنابراین، پرونده‌ای که دارای کد مجوز است و به کاربران در سراسر وب امکان نوشتن و اجرای آن را می‌دهد، بسیار امن‌تر از پرونده‌ای است که فقط مالک تمام امتیازات است.

بنابراین، برای جلوگیری از خطرات امنیتی وبسایت‌تان، مجوزها را به عنوان 644 برای فایل‌ها و 755 برای پوشه‌ها تنظیم کنید.

8 – آسیب‌پذیری وب‌سایت را تست کنید

اسکنرهای آسیب‌پذیری وب‌سایت می‌توانند در تشخیص نواقص فنی وبسایت‌تان کمک کنند، که ممکن است مستعد ابتلا به تزریق SQL و حملات XSS باشد. انتخاب یک نوع اسکنر مناسب می‌تواند آسیب پذیری‌های فراتر از اسکریپت‌های درون سایت را ارزیابی کند و برای ایمن کردن دایرکتوری‌ها امری مهم است.

نتیجه‌گیری

امنیت آنلاین برای محافظت از وبسایت شما در برابر نفوذ هکرها است، در غیر این صورت منجر به سرقت داده‌ها و اطلاعات خواهد شد. اکثر هکرها برای دستیابی به داده‌های آنلاین شما، از روش‌های پیشرفته و پیچیده‌ای آگاه هستند. این امر باعث می‌شود كه اکثر سازمان‌ها قدم‌های درستی برداشته و اقدامات امنیتی را برای محافظت از وبسایت‌شان در برابر حملات سایبری انجام دهند.

اولین قدم برای اطمینان از امنیت آنلاین وبسایت‌تان، شناسایی نقاط ضعف در سیستم و تلاش برای انجام پیشگیری‌های لازم در جهت جلوگیری از هدف قرار گرفتن توسط هکرها است.

منبع 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

عرفان حشمتی

Full-Stack Web Developer

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات