جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
آشنایی مقدماتی با زبان برنامه‌نویسی سویفت
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 5 دقیقه

آشنایی مقدماتی با زبان برنامه‌نویسی سویفت

اگر از طرفداران دستگاه‌های اپل باشید و بخواهید که برای آن‌ها اپلیکیشن‌هایی را طراحی بکنید، به سویفت نیاز خواهید داشت. سویفت یک زبان برنامه‌نویسی برای توسعه‌ اپلیکیشن‌های iOS و Mac OS است که توسط توسعه‌دهندگان اپل استفاده می‌شود. توسعه اپلیکیشن‌های مبتنی بر iOS بلعکس آندروید کمی محدودتر و گزینه‌های کمتری جلو روی شما قرار می‌دهد.

چرا؟ دلیل این موضوع به منحصر به فرد و درجه بالایی از انحصاری بودن اپل و محصولات آن است. اپل چه از نظر سخت‌افزاری و چه از نظر نرم‌افزاری تقریبا یکی از متفاو‌ت‌ترین شرکت‌های دنیا است. به همین دلیل باعث می‌شود که توسعه اپلیکیشن‌ها و سرویس‌های مبتنی بر آن کمی با چالش‌هایی روبرو شود.

پیش از سویفت، اپل برای توسعه اپلیکیشن‌های خود از زبان برنامه‌نویسی Objective-C استفاده می‌کرد. با این وجود سویفت نیز ویژگی‌های بسیاری شبیه به این زبان دارد و معمولا برای یادگیری سویفت، توسعه‌دهندگان سراغ ابتدا سراغ یادگیری Objective-C می‌روند تا درک کلی داشته باشند. اما این کار ضروری نیست.

سویفت یک زبان برنامه‌نویسی کامپایلی، چند پارادایمی و چند منظوره است که توسط Apple توسعه داده شد. از سویفت برای توسعه اپلیکیشن‌های iOS، MacOS، WatchOS، TVOS و حتی لینوکس نیز استفاده می‌شود. این زبان در اصل طراحی شد تا بتواند با لایه Cocoa مربوط به اپلیکیشن‌های اپل کار بکند 

چرا سویفت ساخته شد؟

همانطور که گفته شد، قبل از اینکه سویفت ساخته شود، اپل برای توسعه اپلیکیشن های خود از زبان Objective-C استفاده می‌کرده است. بعد از این موضوع، اپل تصمیم گرفت تا یک زبان برنامه‌نویسی جدید را برای خود توسعه دهد. در ژوئن سال ۲۰۱۴ اپل در کنفرانس توسعه‌دهندگان که به WWDC معروف است، نسخه بتا این زبان را رونمایی کرد و انتظار داشت که بتواند جایگزین خوبی برای Objective-C بشود که دقیقا به همین صورت نیز شد! کمی بعد اپل نسخه پایدار آن را عرضه کرد و به صورت رسمی اپلیکیشن‌های خود را براساس آن نوشت.

ویژگی‌های سویفت

بیایید نگاهی سریع به ویژگی‌های کلیدی سویفت بیاندازیم:

۱. متن باز – سویفت یک زبان برنامه‌نویسی متن باز است. Swift.org نیز وبسایتی است که این پروژه روی آن قرار گرفته و از طریق آن توسعه‌دهندگان می‌توانند با انجمن، سورس و… ارتباط برقرار کنند. این زبان یک نسخه منحصر به فرد نیز برای لینوکس توسعه داده است که از طریق همان سایت قابل دسترس است. سویفت به خوبی روی تمام پلتفرم‌های اپل اجرا می‌شود و همچنین قابلیت توسعه اپلیکیشن‌ها را سریع‌تر از Objective-C کرده است.

۲. سینتکس بهتر – این زبان نسبت به Objective-C سینتکس بسیار بهتری را ارائه می‌دهد. همچنین میزان باگ‌های آن در هنگام توسعه یک اپلیکیشن بسیار کمتر است. سینتکس سویفت حتی نسبت به زبان‌های برنامه‌نویسی دیگر ویژگی‌های منحصر به فردی دارد.

۳. سریع و قدرتمند – سویفت یک زبان برنامه‌نویسی بسیار قدرتمند و سریع است. سویفت برای تبدیل کردن کدهای خود به کدهای نیتیو از LLVM استفاده می‌کند. همچنین قابلیت مرتب‌سازی در این زبان بسیار سریع‌تر از برخی زبان‌های دیگر انجام می‌شود.

۴. امن – سویفت حجم بسیار زیادی از امنیت را ارائه می‌دهد. تمام کلاس‌های غیر امن در این زبان حذف شده است. تمام مقدارهای داده‌ای که در این زبان تعریف می‌شود، دو بار تست و بررسی می‌شود. به همین دلیل قابلیت‌هایی مانند خودکارسازی در امر مدیریت حافظه و… بسیار امن‌تر انجام می‌شود. 

۵. قابلیت همکاری – وجود سازگاری خوب بین سویفت و زبان Objective-C به ما این قابلیت را می‌دهد تا بتوانیم کدهای دو زبان را بهتر انتقال دهیم. همچنین می‌توانید در یک اپلیکیشن از هر دو زبان برنامه‌نویسی استفاده کنید. این قابلیت برای اپلیکیشن‌هایی که قبلا با Objective-C نوشته شده‌اند اما حال می‌خواهند ویژگی‌های جدید را با سویفت بنویسند بسیار کاربردی است.

کاربردهای زبان برنامه‌نویسی سویفت

همانطور که پیشتر اشاره شد سویفت یک زبان منحصر به فرد برای محصولات اپل است. بنابراین بیشتر کاربردهای این زبان را می‌شود در دستگاه‌های اپل مشاهده کرد:

  • iMac – سویفت بعد از ۲۰۱۴ نقش بسیار مهمی را در توسعه سیستم عامل Mac OS و اپلیکیشن‌های آن داشت. از سویفت برای توسعه اکوسیستم اپل نیز استفاده شده است.
  • IOS – آیفون‌های اپل را می‌توان یکی از پرطرفدارترین دستگاه‌های هوشمند در جهان نام برد. یکی از کاربردهای اصلی سویفت در توسعه اپلیکیشن‌های مربوط به سیستم عامل iOS بوده، به همین دلیل می‌توان سویفت را در این زمینه عَلَم دار دانست.
  • Apple TV – اپل برای تلویزیون‌های خود از یک سیستم عامل منحصر به فرد به نام TVOS استفاده می‌کند که برای نوشتن برنامه‌های این تلویزیون‌ها نیز شما نیاز دارید تا بتوانید با سویفت کار بکنید.

به صورتی بسیار ساده باید گفت که صاحب و رئیس توسعه اپلیکیشن‌ها و برنامه‌های مبتنی بر دستگا‌ه‌های اپل، سویفت است.

نظر شما راجع به سویفت چیست؟

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است