یادگیری HTML - قدم اول ورود به دنیای توسعه وب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

یادگیری HTML - قدم اول ورود به دنیای توسعه وب

زمانیکه برای اولین بار فرایند یادگیری توسعه وب را آغاز کردم برای اولین بار نمی‌دانستم که وارد چه دنیایی خواهم شد. کتابی تحت عنوان آموزش HTML داشتم و سعی داشتم با خواندن آن HTML را یاد بگیرم. با گذر زمان متوجه شدم که جدای از HTML زبان‌های بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد که برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس یا توسعه‌دهنده وب باید آن‌ها را نیز یاد بگیرم.

اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که سنگ بنای پیشرفت بنده برای تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده وب یادگیری HTML است. به همین دلیل بعد از مطالعه کتاب و یادگیری زبان‌های دیگر، یک بار دیگر سراغ یادگیری عمیق‌تر HTML رفته و این بار با ویژگی‌های بسیار جالب‌تر از HTML آشنا شدم.

در این مقاله از وبسایت راکت قصد داریم در رابطه با اهمیت بالا آموزش و یادگیری HTML صحبت کرده و نقشه راهی را به شما در جهت تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده وب ارائه دهیم.

خوشبختانه وبسایت راکت فرایند یادگیری قدم‌های اول ورود به دنیای توسعه وب را به صورت رایگان در اختیار همگان قرار داده و شما می‌توانید از طریق دوره آموزشی «آموزش HTML وبسایت راکت» این مسیر را پیش بروید.

چرا در قدم اول نیاز است HTML را یاد بگیریم؟

HTML سنگ بنای هر صفحه وبی است که شما مشاهده می‌کنید. در واقع هیچ وبسایتی وجود ندارد که بدون بهره‌گیری از HTML ساخته شده باشد. به همین دلیل یادگیری و آموزش HTML بسیار مهم و ضروری است. زمانیکه شما فرایند یادگیری HTML را شروع کنید، دید بسیار بهتری نسبت به دنیای توسعه وب پیدا کرده و می‌توانید با درک بهتری ادامه مسیر را پیش بروید.

HTML مخفف کلمات Hyper Text Markup Language است و در واقع یک زبان برنامه‌نویسی نیست. HTML را یک زبان نشانه‌گذاری و برچسب‌ گذاری نامیده‌اند و دلیل آن نیز ایجاد اسکلت اولیه وبسایت‌هاست. دلیلی که HTML یک زبان برنامه‌نویسی نیست این است که در آن نمی‌توانید نشانه‌ای از ویژگی‌های یک زبان برنامه‌نویسی پیدا کنید.

زبان‌های برنامه‌نویسی مانند جاوااسکریپت، پایتون، جاوا و... حاوی دستوراتی مانند حلقه، شرط، تابع و... هستند که HTML فاقد این موارد است.

اما HTML چیست و چه کاربردی برای من دارد؟

همانطور که در ابتدا پیشفرض ما بر این بود که شما قصد یادگیری توسعه وب را دارید باید بگویم که HTML از جمله اصلی‌ترین ابزارهای شما برای این مسیر خواهد بود.

اگر از همان مثال همیشگی استفاده کنم باید بگویم که فرایند ساخت وبسایت‌ها را مانند ایجاد یک خانه در نظر بگیرید. خانه شما در اولین مرحله به پی، یکسری ستون، دیوار و سقف نیاز دارد، در دنیای توسعه وب HTML درست در فرایند ایجاد این چهارچوب اولیه به شما کمک می‌کند.

جدیدترین نسخه HTML، نسخه ۵ آن بوده که از سال ۲۰۰۸ عرضه شده و از آن زمان به بعد بروزرسانی‌های بسیار زیادی به هسته آن اعمال شده است.

HTML برای پیاده‌سازی بخش‌های مختلف یک وبسایت از قابلیتی به نام تگ‌ استفاده می‌کند. هر تگ در HTML وظیفه مشخصی را بر عهده داشته و کار مشخصی را انجام می‌دهند. برای مثال با استفاده از تگ img شما قابلیت افزودن تصاویر به وبسایت‌تان را پیدا خواهید کرد. تگ table به شما در ایجاد جدول کمک خواهد کرد. تعداد این تگ‌ها کم نبوده و شما می‌توانید از طریق یک دوره آموزشی معتبر و جامع تمام موارد کاربردی را یاد بگیرید. همچنین با مشاهده مستندات مختلفی که در دنیای اینترنت موجود است می‌توانید دانش خودتان از HTML را افزایش دهید. وبسایت Mozilla یکی از نمونه‌های این مستندات است.

مزایای HTML

فرایند یادگیری HTML به چه صورت است؟

بدلیل اینکه HTML یک زبان پایه و اولیه است در نتیجه فرایند یادگیری بسیار سر راست و واضحی دارد. در نتیجه شما به پیش نیاز خاصی نیاز نداشته و می‌توانید به صورت مستقیم وارد فرایند آموزش و یادگیری آن شد.

در یک دوره آموزشی جامع و مناسب شما نیاز دارید که با مباحث زیر آشنایی پیدا کنید:

در صورتی که با این موارد از HTML به خوبی آشنا شدید زمان آن فرا می‌رسد که ادامه مسیر یادگیری توسعه وب را پیش ببرید.

ادامه مسیر یادگیری توسعه وب

در مراحل بعدی یادگیری توسعه وب شما باید با تکنولوژی‌های ضروری دیگر یک صفحه وب آشنا شوید. به صورت کلی سه تکنولوژی ضروری برای هر صفحه وبسایتی وجود دارد که عبارت است از HTML، CSS و Javascript که تا اینجا با HTML آشنایی پیدا کردید.

هدف CSS چیست؟

اگر به مثال ساختن خانه بازگردیم باید بگویم که CSS نقش رنگ کردن ساختمان، دکوراسیون خانه و مواردی از این دست را بر عهده دارد. در صفحات وب نیز، زمانی که ما محتوای‌مان را با استفاده از HTML و با کمک گرفتن از تگ‌های آن ایجاد کردیم، برای استایل‌دهی به این محتوا و چیدمان درست آن‌ها به دانش CSS نیاز داریم. استفاده کردن از یک دوره مناسب مانند دوره آموزشی «آموزش CSS وبسایت راکت» می‌تواند بسیار مفید باشد.

هدف Javascript چیست؟

جاوااسکریپت خانه ما را از ایستا بودن دور نگه می‌دارد. ایستا بودن به این معنی است که شما نمی‌توانید هیچ تغییری را در خانه ایجاد کنید. تصور کنید اگر دکمه‌ای بود که پرده‌های خانه‌تان را کنار می‌زد، گلدان‌ها را آب می‌داد، لامپ‌ها را روشن می‌کرد و... . جاوااسکریپت دقیقا این قابلیت‌ها را به وبسایت‌تان اضافه می‌کند. با استفاده از جاوااسکریپت می‌توانید انیمیشن‌هایی که در تعامل با بازدید کننده هستند را ایجاد کنید، به فرم‌های‌تان امکانات جدید اضافه کنید و هزاران مورد دیگر که همگی در جهت استفاده بهتر از وبسایت‌تان در نظر گرفته شده است. برای یادگیری جاوااسکریپت می‌توانید از دوره آموزشی «آموزش جاوااسکریپت وبسایت راکت» استفاده کنید.

مراحل بعدی

فرایند توسعه وب با یادگیری این سه مورد به اتمام نمی‌رسد بلکه شروعی جدید را می‌تواند برای‌تان رقم بزند. در این مرحله از فرایند یادگیری است که شما تصمیم می‌گیرید به چه سمتی از توسعه وب بروید. به صورت کلی سه نقش کلیدی در دنیای توسعه وب وجود دارد که در زیر می‌توانید با این سه مورد آشنا شوید:

توسعه‌دهنده سمت کاربر یا Front-End Developer

تکنولوژی‌های توسعه سمت کاربر یا آموزش توسعه Front end راکت

توسعه‌دهنده سمت کاربر به کسی گفته می‌شود که با استفاده از سه تکنولوژی‌ اصلی وب HTML/CSS/JS و فریمورک‌های مختلفی مانند Bootstrap/Vuejs/Reactjs و مواردی از این دست، صفحات وبسایت‌ها را ایجاد می‌کنند. این صفحات به شکل کلی ارتباطی با سرور نداشته و به صورت کامل روی مرورگر کاربران ایجاد می‌شوند. ظاهر وبسایت‌ها را، توسعه‌دهندگان سمت کاربر یا Front-End Developer درست می‌کنند.

توسعه‌دهنده سمت سرور یا Back-End Developer

آموزش برنامه نویسی پایتون || آموزش راکت || آموزش HTML

توسعه‌دهنده سمت سرور به کسی گفته می‌شود که با استفاده از یک زبان برنامه‌نویسی یا تکنولوژی سمت سرور مانند پایتون، پی‌اچ‌پی، نودجی‌اس و... کارایی کلی وبسایت را برنامه‌نویسی می‌کند. در واقع کارهایی که این توسعه‌دهنده انجام می‌دهد در قسمت «پشتی» وبسایت که همان بخش سرور است اعمال می‌شود و کاربران از پروسه کاری آن با خبر نخواهند بود.

توسعه‌دهنده سمت سرور اغلب جدای از یک زبان برنامه‌نویسی، از یک فریمورک سمت سرور نیز استفاده می‌کند. لاراول، جنگو و اکسپرس از جمله این فریمورک‌ها هستند.

توسعه‌دهنده وب همه فن حریف یا Full-Stack Web Developer

آموزش HTML || آموزش راکت || آموزش HTML راکت

توسعه‌دهنده وب همه فن حریف یا Full-Stack Web Developer به شخصی گفته می‌شود که توانایی حل مشکلات و پروژه‌های مربوط به هر دو حرفه قبلی یعنی توسعه سمت کاربر و سمت سرور را دارد و می‌تواند همزمان همه آن‌ها را مدیریت کند. این توسعه‌دهنده بر روی هر دو ابزارهای سمت کاربر و سمت سرور اشراف داشته و می‌تواند همزمان از یک فریمورک مانند Vue.js و فریمورکی مانند Django استفاده کند.

در پایان

در قدم‌های اول یادگیری توسعه وب شما نیاز بسیار اساسی به یادگیری و آموزش HTML دارید. با در نظر گرفتن این مرحله و طی کردن آن، مسیر تبدیل شدن به یک توسعه‌دهنده وب برای‌تان روشن‌تر شده و می‌توانید به صورت بهتری در این مسیر گام بردارید.

اغلب افراد از وجود تکنولوژی‌های بسیار زیاد در این عرصه می‌ترسند و فکر می‌کنند که نمی‌توانند همه این موارد را به خوبی یاد بگیرند و بسیار دردسرساز به کل قضیه نگاه می‌کنند. اما اگر شما هدف و قصد مشخصی داشته باشید می‌توانید با یک برنامه و پلن آموزشی مشخص با تمام موارد گفته شده آشنا شوید و از آن‌ها استفاده کنید.

شروع یادگیری HTML به دانش و پیش‌نیاز خاصی نیاز نداشته و هر زمان که دوست داشتید می‌توانید فرایند یادگیری آن را شروع کنید. ما در راکت برای این مسئله به شما کمک خواهیم کرد و در صورت داشتن سوال یا نکته‌ای در رابطه با پیش رفتن در این مسیر به شما پاسخ خواهیم داد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.57 از 7 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات