نودجی‌اس در مقابل پایتون: کدام مورد بهترین گزینه برای پروژه بعدی‌تان است؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

نودجی‌اس در مقابل پایتون: کدام مورد بهترین گزینه برای پروژه بعدی‌تان است؟

نودجی‌اس و پایتون هر دو راه‌حل‌های بسیار خوبی برای توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور است. با استفاده از چنین ابزارهایی، تیم توسعه شما قادر است تا هر وب اپلیکیشنی را با هر میزان از پیچیدگی و کارایی پیاده‌سازی بکند. 

حال اما به عنوان یک مدیر پروژه شاید برای‌تان سوال پیش بیاید که کدام گزینه برای پروژه بعدی من مناسب‌تر است. انتخاب این گزینه آسان نخواهد بود؛ شما برای انتخاب بین این دو مورد باید به خوبی مزایا و محدودیت‌های هر کدام را شناسایی بکنید. استفاده‌پذیری و نوع اپلیکیشن‌هایی که هر کدام در آن حضور دارند نیز موضوع مهمی است. 

پایتون یک زبان برنامه‌نویسی همه کاره است، اما نودجی‌اس در واقع یک محیط Runtime مبتنی بر جاوااسکریپت است که به شما قابلیت استفاده از کدهای جاوااسکریپت را در سمت سرور می‌دهد. نودجی‌اس یکی از محدود گزینه‌هایی است که ما آن را برنامه‌نویسی مبتنی بر رویداد می‌خوانیم. این موضوع سبب می‌شود که ما بتوانیم برنامه‌هایی با مقیاس بزرگ را بدون استفاده از برنامه‌نویسی رشته‌ای تولید کنیم. یکی دیگر از مزیت‌های بسیار مهم نودجی‌اس قابلیت مدیریت و هندل کردن درخواست‌های چندگانه بسیار زیاد است که این کار از طریق فرایند non-blocking I/O صورت می‌گیرد.

از طرفی دیگر پایتون مانند جاوااسکریپت که زیربنای نودجی‌اس است، یک زبان برنامه‌نویسی شئ‌گرا، مفسر و سطح بالا است که روی خوانایی و تولید بیشتر برنامه‌ها تمرکز دارد. پایتون می‌تواند پارادایم‌های متفاوت برنامه‌نویسی را پشتیبانی بکند، این موضوع باعث می‌شود که انتخابی مناسب برای کارهای شرکتی باشد. از آنجایی که تا به حال کتابخانه‌های استاندارد بسیار زیادی برای پایتون نوشته شده است، پایتون قادر خواهد بود تا در توسعه اپلیکیشن‌های متفاوت به شما کمک بکند.

مزایای نودجی‌اس

۱. راه‌حلی سریع برای توسعه اپلیکیشن‌های سمت سرور

نودجی‌اس از حلقه رویدادی جاوااسکریپت برای اپلیکیشن‌هایی با هزینه سنگین I/O استفاده می‌کند، این موضوع باعث می‌شود که نودجی‌اس به خوبی بتواند رویدادهای چندگانه را سرویس‌دهی کند. با استفاده از پردازش ناهمزمانی که در جاوااسکریپت وجود دارد، نودجی‌اس توانایی مدیریت پردازش‌های بسیار زیاد را روی تنها یک CPU دارد. مجموع این کارایی‌ها باعث می‌شود که نودجی‌اس برای توسعه اپلیکیشن‌هایی که حجم پردازشی بالایی دارند بسیار مناسب و کاربردی باشد. نودجی‌اس برای RTA و SPA یا Real Time Application و  Single Page Applicationها بسیار مناسب و انتخابی ایده‌آل است.

۲. یک زبان برای همه چیز

فریمورک‌های محبوب کلاینت-ساید که ما امروزه آن‌ها را بسیار می‌شنویم با استفاده از جاوااسکریپت ساخته شده‌اند. انگولار، ری‌اکت، ویو و... نمونه‌هایی از این فریمورک‌ها هستند. حال اگر قرار باشد که از نودجی‌اس نیز استفاده کنیم، دیگر تمام چیزهایی که نیاز داریم با استفاده از جاوااسکریپت حل می‌شود. چنین حالتی واقعا می‌تواند کاربردی و عالی باشد. 

استفاده کردن از یک زبان برنامه‌نویسی برای فرانت-اند و بک-اند می‌تواند قابلیت نگه‌داری اپلیکیشن‌تان را بالا ببرد و توسعه‌دهندگان داخل یک تیم را بیشتر از پیش به همدیگر مرتبط سازد. 

۳. انعطاف‌پذیری

نودجی‌اس لزومات، قواعد و... کمی دارد، این موضوع کمک می‌کند تا توسعه دهنده بتواند آزادی بیشتری در روند توسعه داشته باشد. از آنجایی که حالت Strict در نودجی‌اس وجود ندارد بنابراین الزامی برای انتخاب بهترین معماری، بهترین دیزاین پترن و... نیز وجود ندارد. با این وضع تیم توسعه دهنده نودجی‌اس می‌تواند از ماژول‌های بسیار زیادی که در مخازن NPM وجود دارد استفاده کند. 

معایب نودجی‌اس

 ۱. کارایی کم در ارائه پردازش به اپلیکیشن‌های گرافیکی و پردازش چندنخی

نودجی‌اس یک محیط تک نخیط و مبتنی بر رویداد است به همین دلیل برای عملیات‌هایی که نیاز سنگینی به پردازنده دارند مناسب نیست. عملیات‌هایی مانند ویرایش تصویر، صدا و ویدیو نمی‌تواند خروجی مناسبی را داشته باشد. اپلیکیشن‌های نودجی‌اس در این حالت‌ها ممکن است نتوانند به خوبی جواب بدهند و کرش کنند. 

۲. بالغ نبودن

فارغ از کتابخانه‌های اصلی مانند HTTP و یا Crypto، مخازن نودجی‌اس دسترسی شما را به کتابخانه‌هایی می‌دهد که توسط جامعه کاربری توسعه داده شده است. این اکوسیستم تا به حال حاضر نیز هنوز به بلوغ کامل نرسیده است. ماژول‌هایی که کیفیت بالایی داشته باشند در این مخازن کم هستند. باگ‌های زیادی را می‌توان در این مخازن مشاهده کرد که ممکن است به اساس اپلیکیشن شما آسیب وارد کنند. بنابراین شما در برخی موارد با مشکلات بزرگی مواجه خواهید شد که ممکن است آزار دهنده باشد.

مزایای پایتون

۱. سهولت در برنامه‌نویسی

پایتون سینتکس بسیار سرراست و ساده‌ای دارد، به همین دلیل نوشتن برنامه و کار کردن با آن آسان است. همچنین از آنجایی که پایتون یک زبان پویا است، بنابراین در روند ایجاد برنامه‌ها بخشی از کار را به صورت خودکار انجام می‌دهد. تمام این مزیت‌ها باعث می‌شود که پایتون برای انجام کارهای بزرگ و تیمی مناسب باشد. 

۲. توسعه سریع

به لطف داشتن سینتکس ساده، توسعه اپلیکیشن‌ها در پایتون بسیار سریع‌تر از جاوا و یا سی اتفاق می‌افتد. هر چند که نمی‌تون آمار دقیقی در این رابطه داد، اما معمولا توسعه اپلیکیشن‌ها با استفاده از پایتون ۵ تا ۱۰ برابر سریع‌تر از زبان‌های دیگر اتفاق می‌افتد. همچنین وجود فریمورک‌ها و کتابخانه‌های بسیار به شما این قابلیت را می‌دهد تا کارهای متفاوت را با سرعت بیشتری انجام بدهید. برای مثال وجود فریمورک جنگو (که تقریبا از سریع‌ترین فریمورک‌ها برای توسعه وب است) شما را در ایجاد وبسایت و سرویس‌های بک-اند بسیار کمک می‌کند. 

۳. اکوسیستم و کتابخانه استاندارد غنی

در مقایسه با نودجی‌اس و به صورت کلی‌تر جاوااسکریپت، پایتون از اکوسیستم و کتابخانه‌های استاندارد بهتر و بیشتری برخوردار است. در حوزه وب نیز چنین موضوعی به خوبی دیده می‌شود. اغلب ابزارهایی که برای نودجی‌اس برای توسعه وب ارائه شده‌اند، قابلیت زیادی ندارند و در همان سطح مینیمال باقی مانده‌اند. 

معایب پایتون

۱. فقدان پردازش موبایل و مرورگر

پایتون به خوبی روی سرور‌ها و پلتفرم‌های مختلف دسکتاپ پشتیبانی می‌شود، اما در بحث پردازش موبایل و مرورگرها چندان خوب عمل نمی‌کند. شما زمانی که بخواهید یک اپلیکیشن وب را با استفاده از پایتون توسعه دهید، نیاز دارید که در کنار تکنولوژی‌های مبتنی بر سرور از یکسری تکنولوژي برای فرانت-اند استفاده کنید که معمولا جاوااسکریپت هستند. به همین دلیل گاهی اوقات باعث می‌شود که نگه‌داری و بروزرسانی پروژه، با مشکلاتی روبرو شود. از طرفی دیگر نودجی‌اس از یک زبان هم برای فرانت-اند و هم برای بک-اند استفاده می‌کند که این خود مزیت‌ بسیار بزرگی است.

۲. نبود پشتیبانی برای DSL

یکی از فلسفه‌های پایتون این است که تنها یک راه برای انجام کاری به بهترین شکل ممکنش وجود دارد. این در حالی‌ست که شما در جاوااسکریپت چنین موضوعی را نمی‌بینید. وجود ابزارهایی مانند Babel و DSLهای دیگر به شما این قابلیت را می‌دهد که بتوانید سینتکس‌های مختلف را در اختیار داشته باشید. البته این موضوع یک عیب نیست، اما در مقایسه با جاوااسکریپت یک محدودیت است.

استفاده‌ها

همانطور که مشاهده کردید، ما هم از مزایای هر دو مورد گفتیم و هم نگاهی به معایب‌شان انداختیم، بنابراین می‌توان نتیجه گرفت که هیچکدام‌شان کامل نیستند. اما چگونه می‌شود تصمیم گیری کرد؟ پاسخ این سوال ساده است: هر دو تکنولوژی عالی هستند به شرطی که ما نوع اپلیکیشن خودمان را بشناسیم.

معماری مبتنی بر رویداد نودجی‌اس به شما اجازه می‌دهد که بتوانید درخواست‌های بسیار زیادی که به سمت سرورتان می‌آید را مدیریت بکنید. این موضوع باعث می‌شود که نودجی‌اس برای اپلیکیشن‌های پیام‌رسان، همکاری، ویدیو کنفرانس و... عالی باشد. اپلیکیشن‌هایی که نیاز مبرم به بلادرنگ بودن (RTA) دارند، می‌توانند به بهترین شکل با استفاده از نودجی‌اس پیاده‌سازی شوند. 

همچنین اپلیکیشن‌هایی که درخواست زیادی بین لایه کاربری و سرور را رد و بدل می‌کنند، نیاز دارند که از یک تکنولوژي استفاده کنند، به همین منظور از آنجایی که پایتون برای سمت کاربر استفاده نمی‌شود، نودجی‌اس بهترین انتخاب است.

از طرفی دیگر شما زمانی باید از پایتون استفاده بکنید که بخواهید اپلیکیشنی ایجاد کنید که پردازش سنگینی از CPU را می‌طلبد. از آنجایی که نودجی‌اس تک نخی است نمی‌تواند این موضوع را به خوبی مدیریت نماید. همچنین زمانی که سرعت توسعه از اهمیت بالایی برخوردار است، پایتون می‌تواند انتخاب مناسبی باشد، چرا که پایتون کتابخانه‌های بسیار زیادی دارد و در این بین کتابخانه‌های همه کاره بسیاری نیز وجود دارد، این موضوعات باعث می‌شود تا بتوانید یک ابزار عالی را ایجاد نمایید.

همچنین پایتون برای کارهایی مانند IoT و برنامه‌نویسی با Raspberry Pi انتخابی عالی است.

در پایان

وقتی قصد انتخاب بین پایتون و نودجی‌اس را دارید، باید به عنوان فاکتورهایی برای انتخاب، سرعت توسعه، نیاز برای مقیاس‌پذیری و نوع اپلیکیشن‌تان را در نظر بگیرید. اگر به برنامه‌ای نیاز دارید که پردازش‌های سنگینی دارد و می‌خواهید کارتان سریع‌تر راه بیافتد، پایتون انتخابی بسیار خوب است. اما اگر به فکر ایجاد اپلیکیشن‌هایی نظیر RTA و SPA هستید بنابراین باید بگویم که نودجی‌اس بهترین انتخاب شما خواهد بود.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است