جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
نکاتی برای بهبود برنامه نویسی دو نفره
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

نکاتی برای بهبود برنامه نویسی دو نفره

برنامه نویسی دو نفره یکی از موضوعاتی‌ست که در سال‌های اخیر مورد بحث بسیاری از افراد بوده و در سال‌هایی که کرونا نیز جهان گیر شد، برنامه نویس‌ها تصمیم گرفتند تا همین موضوع برنامه نویسی دو نفره به صورت آنلاین را پیش بگیرند که خود این موضوع نیز چالش‌های بسیار زیادی برای برنامه نویس‌ها ایجاد کرد. اما خود مفهوم برنامه نویسی دو نفره بسیار جالب‌تر و عجیب‌ و غریب‌تر از این موضوع است چرا که شما باید با موضوعات مختلفی دست و پنجه نرم کنید.

شما با رعایت کردن متدهای درست برنامه‌نویسی می‌توانید بهتر کار کرده، تعداد خطاها و اصلاحات کدهای خود را کاهش داده و بهینه‌ترین نسخه از برنامه‌ی خود را خلق کنید. در این مقاله می‌خواهیم با نکاتی آشنا شویم که در برنامه‌نویسی دونفره اهمیت دارند. شما با پیروی کردن از این 10 قاعده می‌توانید از برنامه نویسی دونفره نهایت استفاده را ببرید.

1. محل کار کردن را با هم انتخاب کنید

هر توسعه‌دهنده‌ای در محل کار خود عادات و ترجیحات خاص خودش را دارد. شما باید از قبل در مورد ظاهر محل کار خود گفتگو کنید. حتی چیزهای کوچکی مانند میانبرهای موس و کیبورد نیز می‌تواند در نحوه‌ی کار کردن همکار شما تاثیرگذار بوده و برنامه‌نویسی دونفره را به یک تجربه ناخوشایند تبدیل کند.

2. سوالات دقیق بپرسید

شما از یک نفر می‌پرسید که مقدار متغیر چیست؟ طرف مقابل نمی‌تواند پاسخ مناسبی به این سوال دهد و شما نیز جوابی نخواهید گرفت. بنابراین باید سوالات دقیق‌تری بپرسید. به جای آن سوال، از او بخواهید تا مقدار متغیر در خط 124 را مشخص کند. با این کار از اتلاف وقت جلوگیری می‌کنید و نحوه‌ی درست ارتباط برقرار کردن را یاد خواهید گرفت. این دو مورد یکی از مهم‌ترین مزایای برنامه‌نویسی دونفره است.

3. روی بهترین راهکارها تمرکز کنید

همه‌ی ما انسان‌ها در ذهن خود ایده‌های خاصی داریم. گاهی اوقات در حین کار کردن، با ایده‌های دیگران موافق هستیم و برخی مواقع نیز با آن‌ها مخالفت می‌کنیم. این مخالف بودن نشانه‌ی خوبی است چون ما با بحث کردن می‌توانیم به بهترین راهکارها دست پیدا کنیم. به درستی با یکدیگر بحث کنید و به نظرات یکدیگر گوش دهید. به جای صحبت کردن در مورد جزئیات ایده خود، مزایا و برتری‌های آن را توضیح دهید. این موضوع باعث موثرتر شدن فرآیند برنامه‌نویسی شما شده و بهترین راهکارها را به شما نشان خواهد داد.

4. از احساسات و افکار خود بگویید

به جای پنهان کردن احساسات خود، آن را به طور آشکار با همکارتان در میان بگذارید. با سرکوب کردن احساسات و افکار خود، بهره‌وری خود را از دست خواهید داد. کینه کردن دیر یا زود روی کیفیت کار و همکاری شما تاثیر منفی خواهد گذاشت. بنابراین باید از همان ابتدا واضح و درست صحبت کنیم تا از بروز دلخوری جلوگیری شود.

5. برای همکار خود تا حد امکان ارزش قائل شوید

برنامه‌نویسی دونفره یک تجربه‌ی کاملاً شخصی است چون یک غریبه وارد فضا و روش کار ما شده است. از سوی دیگر این تجربه واقعاً خوشحال‌کننده نیز هست چون ما چیزی را با کمک یکدیگر خلق خواهیم کرد. شما در مواقع لازم می‌توانید با دانش خود به همکارتان کمک کرده و یا از همکار خود چیزهای جدیدی را یاد بگیرید. همکاری در برنامه‌نویسی دونفره یک چیز بسیار ظریف است، پس تا حد امکان برای همکار خود ارزش قائل شوید. گاهی اوقات باید قدردان چیزهایی باشیم که از طرف مقابل یاد گرفته‌ایم. تعارف را کنار بگذارید و از ایده‌های جالب همکارتان تقدیر کنید.

6. صحبت‌های همکار خود را قطع نکنید

شما چه در حین کار کردن و در چه در حال گفتگو کردن، نباید صحبت‌های طرف مقابل خود را قطع کنید. گاهی اوقات ما لازم می‌دانیم که در مورد یک سری مسائل با همکار خود صحبت کنیم اما اینگونه صحبت کردن باعث کاهش بهره‌وری ما خواهد شد. بنابراین یک زمان مناسب را برای گفتگو کردن مشخص کنید.

7. استراحت کردن اهمیت دارد

باید همیشه این موضوع را به یاد داشته باشید که استراحت کردن نیز دقیقاً مانند کار کردن اهمیت دارد. همه‌ی ما به لحظاتی نیاز داریم که در آن بتوانیم ذهن خود را خالی کنیم. ما در ساعات استراحت می‌توانیم در مورد مسائل غیرکاری صحبت کنیم. یک برنامه‌ی مشخص برای استراحت کردن تعیین کنید. من بعد از هر یک ساعت کار، کمی استراحت می‌کنم. هرگز با خودتان نگویید که بعد از تمام کردن این چیزهای کوچک استراحت خواهم کرد چون تمام کردن همان چیزهای کوچک اغلب ساعت‌ها طول خواهد کشید.

8. گاهی اوقات نقش‌های خود را تغییر دهید

برنامه‌نویسی دونفره دارای دو نقش است که اصطلاحاً به آن‌ها «راننده» و «مسافر» می‌گوییم. حتماً با خودتان فکر می‌کنید که قطعاً نقش راننده دلپذیرتر است چون او به طور فیزیکی با کیبورد کار کرده و کدها را می‌نویسد. به همین خاطر باید اغلب نقش‌های خود را تغییر دهید. اگر همکارتان همچین پیشنهادی نداد، خودتان آن را بیان کنید.

9. همیشه کدهای خود را ترجمه کنید

به جای اینکه در سکوت کار کنید، به همکار خود نوع، دلیل و نحوه‌ی انجام دادن کارهای خود را توضیح دهید. با این روش یک جریان ارتباطی خوب بین شما برقرار خواهد شد. ترجمه کردن کدها یک روش عالی برای سامان بخشیدن به دانش شماست زیرا ما با توضیح دادن می‌توانیم به همکار خود در درک کردن برخی مسائل کمک کنیم.

10. در نقش خود بمانید

گاهی اوقات وقتی در نقش «مسافر» هستیم، ایده‌هایی به ذهن ما خطور می‌کند که اعمال کردن آن‌ها را ضروری می‌دانیم. تا زمانی که نقش‌ها جا به جا نشده، از انجام این کار خودداری کنید. وقتی در جایگاه «راننده» قرار گرفتید، می‌توانید ایده‌ها و تغییراتی که به ذهن‌تان خطور کرده را با همکار خود در میان بگذارید. متاسفانه اعمال کردن تغییرات ناگهانی باعث بی‌نظمی شده و کارآیی فعالیت‌های ما را کاهش خواهد داد. با این کار ما یکی از بزرگ‌ترین مزایای برنامه‌نویسی دونفره (ارتباطات) را از دست خواهیم داد.

در پایان

برنامه نویسی دو نفره یکی از موضوعات جذابی‌ست که بسیاری از برنامه نویس‌ها در حال یادگیری و پیگیری آن هستند. شما با پیروی کردن از قوانین بالا می‌توانید از نهایت پتانسیل برنامه‌نویسی دونفره استفاده کنید. همکار خود را به درستی بشناسید چون رابطه شما روی جریان کار تاثیرگذار خواهد بود.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است