روند طراحی مبتنی بر ذخیره زمان و چگونگی استفاده از آن
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

روند طراحی مبتنی بر ذخیره زمان و چگونگی استفاده از آن

داشتن یک وبسایت کارآمد و فانکشنال تنها چیزی نیست که شما را از رقبایتان متمایز می کند. برای پابرجا ماندن در جنبه های مختلف دیجیتالی شما به یک نگاه زیبا، کاکرد بدون مشکل و فراهم کردن بلادرنگ نیازهای کاربران نیاز دارید. طراحی های مبتنی بر ذخیره زمان، اولین اصل برای مجذوب کردن کاربران در یک بازه زمانی بسیار کوتاه است.  زمان مایه اولیه برای موفقیت در محیط موبایل و دسکتاپ است.

بازدید کننده های وبسایت اکثرا هیچوقت برای پیدا کردن جواب سوال‌هایشان صفحه به صفحه پشت سر هم دنبال محتوای مورد نظرشان نمی گردند. اگر وبسایت شما نتواند در یک بازه زمانی کوتاه، جواب سوال کاربر را به وی دهد، استفاده کردن از دکمه بازگشت و مشاهده کردن گزینه های دیگر در نتایج جستجو تنها کار ساده‌ای است که کاربر انجام می دهد.

اگر برند شما با مشکل کمبود مراجعه به وبسایت و نرخ تعاملات همراه است، از متدهای ذخیره زمان در طراحی خود برای مشتاق کردن آنها به وبسایت استفاده کنید. 

تاثیر گستره توجه روی تجربه‌های دیجیتالی

مایکروسافت دو سال پیش مقاله‌ای با عنوان گستره توجه و تکنولوژی را منتشر کرد. نتایج این مقاله نشان داد که در طول سیزده سال اخیر گستره توجه کاربران به ۴ ثانیه کاهش پیدا کرده است. در سال ۲۰۱۳ گستره توجه کاربران یک ثانیه کوتاه تر از این میزان بود. تمام وبسایت، قابلیت استفاده، طراحان تجربه کاربری و … باید از این اطلاعات در توسعه و بهینه سازی برگه های وبسایت استفاده کنند و آن را در نظر بگیرند. 

وبسایت ها و اپلیکیشن هایی که امروزه موفق شده‌اند، از این اطلاعات و اطلاعات مرتبط با این قضیه استفاده کرده‌اند. آنها از قابلیت eye-catching در اولین بازدید کاربر استفاده می کنند. منظور از  eye-catching این است که بخش هایی که کاربر بیشترین نظارت روی آن قسمت ها را داشته به طراحان وبسایت نشان میدهد. بالا بردن نرخ صرفه جویی از زمان در طراحی یکی از مهمترین مقولات در بین تکنیک های طراحی وب است که در نهایت اگر درست پیاده سازی شود، در بالا رفتن تجربه کاربری وبسایت تاثیری بسزایی خواهد داشت. 

طراحی مبتنی بر ذخیره زمان چیست ؟

طراحی مبتنی بر ذخیره زمان مقوله ساده‌ای است اما پیاده سازی آن خیلی ساده نیست. منوهای ناوبری، محتوا و تمام هدلاین ها باید کاربران را به سوی اطلاعات سوق دهند. همچنین دکمه های CTA، فرم ها و… باید در ساده سازی پیمایش وبسایت توسط کاربر نقش داشته باشند.

یکی از طراحی های مرسومی که در طراحی مبتنی بر ذخیره زمان استفاده می شود طراحی خطی است. وبسایت های منطقی، معمولا همراه با یک گام‌شمار و قالب بندی مشخص از ویژگی های طراحی خطی است. بجای استفاده کردن از منوهای کشویی در هر برگه وبسایت، اینگونه طراحی اغلب اوقات تنها اطلاعات کاربردی و مهم را به کاربران نشان می دهد، همچنین برای دسترسی به بخش های دیگر وبسایت برای کاربران لینک های مناسبی فراهم شده است.

همانطور که موسسه های بازرگانی مختلف به دنبال راهی برای شخصی سازی بیشتر وبسایت می گردند، آنها به صورت طبیعی به سمت یک طراحی بصری، کارا و جریانی می روند. هر جنبه دیجیتالی که تجربه کاربران را بهبود بخشد و خرسندی و رضایت آنها را بیشتر کند، می تواند به عنوان نمونه ای از وبسایت هایی که زمان را ذخیره می کنند در نظر گرفته شوند.

مدیریت زمان، یکی از جنبه های مهم در جریانات طراحی وبسایت است. در یک آینده نزدیک، پیشرفت در هوش مصنوعی و یادگیری ماشین به طراحان کمک می کند که وبسایت هایی با کارایی بیشتر و موثر تری را ارائه دهد. بهره گیری از مفهوم صرفه‌جویی در زمان نه تنها در پیمایش کاربران در وبسایت تاثیر مثبت خواهد گذاشت، بلکه پیش بینی خواهد کرد که کاربران به چه محتوایی نیازمند هستند.

طراحی مبتنی بر ذخیره زمان در تجربه کاربری مربوط به موبایل و دسکتاپ تاثیر می گذارد. در نهایت این ویژگی باعث می شود که نرخ بازدید ها و کاوش های وبسایت بالاتر برود. چند مثال از اینگونه طراحی را می توان در وبسایت های Uber، Virgin America و Airbnb مشاهده کرد.

از طرف دیگر، وبسایتی که از طراحی مبتنی بر ذخیره زمان استفاده نکند، باعث ایجاد مانع در پیشرفت تجربه کاربری وبسایت می‌شود. 

المان هایی که در وبسایت باعث می شوند در زمان کاربر صرفه جویی به وجود بیاید:

مفهوم طراحی مبتنی بر ذخیره زمان به تجربه کاربری یا به نتیجه پایانی، اشاره دارد. یک جز به تنهایی نمی تواند اینگونه طراحی را مهیا کند. تنها مجموعه‌ای از اجزای مختلف که با هم سازگاری دارند و می توانند با هم همکاری کنند می تواند در تجربه کاربری وبسایت و کاهش میزان زمان کاربر برای دسترسی به محتوای وبسایت تاثیر داشته باشند. المان هایی که در طراحی وبسایت برای پیاده سازی اینگونه از وبسایت ها لازم است شامل موارد زیر می شود:

ناوبری مبتنی بر مینیمالیسم: هدف اصلی طراحی مبتنی بر ذخیره زمان این است که کاربران با کمترین تعداد کلیک به هدف و محتوای مورد نظرشان برسند. سادگی، بهینه سازی دکمه‌ها، لینک ها، فرم‌ها و منوها تماما می توانند در کاهش زمان دسترسی کاربران به وبسایت تاثیر داشته باشند. 

محتوای بصری غنی : همراه با محتوای خود از تصاویر، ویدیو ها و انیمیشن های مختلف استفاده کنید، اینکارها باعث می شوند که کاربر دید بهتری نسبت به محتوای شما داشته باشد. تحلیل و خوانایی یک تصویر برای کاربران در وبسایت می تواند بسیار سریع تر و آسان تر از یک متن اتفاق بیافتد.

پیشرفت های خطی: هر وبسایت و یا اپلیکیشنی که می خواهد روی انجام یک رفتار که کاربران را تشویق به انجام آن کند، می تواند از طراحی خطی استفاده نماید. برای ساختن این حالت می توانید از لینک های «بیشتر بخوانید» استفاده کنید و یا می توانید محتوای وبسایت را به صورت یک داستان خطی جلو ببرید و کاربر را با این داستان همراه سازید. جدای از آن در طراحی خطی باید به کاربران اجازه بدهید تا در ادامه رفتن به مراحل بعدی، نقش داشته باشند. برای مثال قرار دادن یک دکمه «بعدی» می تواند بسیار تاثیر داشته باشد.

پیشنهادات خودکار : شخصی سازی پیشنهادات داخل وبسایت براساس رفتارهای کاربر در وبسایت، منجر به بالا رفتن تعداد بازدید های کاربر از وبسایت می شود. ایده‌ مربوط به این تکنیک را می توانید در وبسایتی مانند آمازون مشاهده کنید.

این چهار المان، تنها بخشی از ویژگی های مربوط به طراحی مبتنی بر ذخیره زمان را برای ما مهیا می سازد. مطمئنا می توانید المان های دیگری را برای بهتر کردن اینگونه از طراحی را پیدا کنید. بدانید که هر وبسایتی دارای هدف ها و کاربران متفاوتی است، پس وبسایت ها باید برای طراحی براساس کاربران، از رویکرد های متفاوت نیز بهره بگیرند.

آیا طراحی مبتنی بر ذخیره زمان برای تجارت شما مفید است؟

بعضی از تجارت ها نمی توانند وبسایت خود را به صورت یک وبسایت مینیمالیستی و شبیه وبسایت Uber درآورند، اما مطمئنا تمام تجارت ها می توانند، از عناصر طراحی مبتنی بر ذخیره زمان بهره بگیرند. مطمئنا مصرف کنندگان آنها می خواهند که محصولات مربوطه به خودشان را مشاهده کنند. پس به عنوان بخشی از کار هم که شده طراحی مبتنی بر ذخیره زمان می تواند موثر باشد.

تعداد بسیار کمی از کاربران در دنیای اینترنت وقتی وارد وبسایت می شوند، تمام وبسایت را برای پیدا کردن محتوای خود، برگه به برگه جستجو می کنند. برای اکثریت کاربران این حالت وجود ندارد. با تهیه جداول قیمت، خلاصه‌ی نوشته ها، اینفوگرافی ها، قرار دادن لینک های مناسب در مکان های مناسب و … می توانید میزان زمان رسیدن کاربران به محتوای وبسایت را واقعا کاهش دهید. 

بهترین کارها برای ساختن یک طراحی مبتنی بر ذخیره زمان

درک موضوع طراحی مبتنی بر ذخیره زمان باعث بهینه سازی نرخ تعاملات در وبسایت و اپلیکیشن می‌شود. زمانی که کاربر نهایی شما از تجربه کاربری وبسایت رضایت داشته باشد، برند شما سود خواهد برد. برای یک تجارت، طراحی مبتنی بر ذخیره زمان می تواند در نرخ تعاملات و فروش محصولات تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. طراحی مبتنی بر ذخیره زمان برای کاربران هم سودهای بسیاری خواهد داشت. از جمله می توان به دسترسی سریع کاربران به محتوای وبسایت، آسان سازی در کاوش درون وبسایت و … اشاره کرد.

تحقیق در رابطه با پایه کاربری وبسایت و درک سفر کاربران «روند فعالیت های کاربران در وبسایت». از هرگونه طراحی که صرفا برای برآورد کردن انتظارات کاربران صورت می ‌گیرد خودداری کنید. هدف اصلی از پایه های کاربری در وبسایت، پیاده سازی اجزای مختلف برای ساخت یک تجربه کاربری آنلاین است. روی تحقیقات کیفی و کمی کاربران سرمایه گذاری کنید و متوجه شوید که میانگین کاربران با یک سرویس آنلاین چگونه برخورد می کنند، و در یک تجربه آنلاین چه چیزی آن ها را بیشتر تحریک می کند. 

با درک موضوع سفر کاربران در وبسایت یا همان روند فعالیت های کاربر در وبسایت، طراحان می توانند  موضوع اصلی را که برای سرعت بخشیدن به طراحی نیاز است را بیابند. این موضوع اصلی می تواند المان های طراحی وبی باشد که به یک طراحی مبتنی بر ذخیره زمان کمک می کند.

تست مکرر. هر تجربه دیجیتالی قبل از رسیدن به یک میزان ذخیره سازی مناسب زمان، باید از یکسری مشکلات و موانع رد شود. با استفاده کردن از روش تست A/B و تست های موثر دیگر، متوجه شوید که چه طراحی موثر بوده است و کجاهای طراحی مشکل دارد.

استفاده از اطلاعات رقبا. برای این آیتم باید به چگونگی ادغام المان های طراحی و استفاده آنها توسط وبسایت های دیگر دقت کنید. همچنین پرسش از کاربران مختلف نمونه‌ای دیگر از کمک در این مسیر است. از تجربیات دیگران، اشتباهات و موفقیت های آن ها برای ساخت یک وبسایت مبتنی بر ذخیره زمان استفاده کنید.

حفظ کردن سطح هماهنگی. یک برند ممکن است که بخواهد اپلیکیشن و یا وبسایتی را که دارد به کلی با یک تجربه کاربری مبتنی بر ذخیره زمان مجددا طراحی کند. آن برند باید در نظر بگیرد که جایگزین کردن طراحی جدید با طراحی قبلی، مشکلات زیادی از جمله یادگیری در چگونگی استفاده از آن را برای کاربران ایجاد می کند. حتی اگر طراحی شما بسیار عالی و بی نقص باشد باز هم این اتفاق روی می‌دهد. برای حل این مسئله باید تغییرات را بسیار جزئی انجام داد. تغییراتی که کاربران بتوانند به آسانی با آنها در تعامل باشند و بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. اگر تغییرات بسیار پیچیده باشند مطمئنا باعث آسیب دیدن موضوع ذخیره زمان می شود.

طراحی مبتنی بر ذخیره زمان برای هر برند، سرخوردگی ها را حذف می کند و باعث می شود که کاربر بیشتری را جذب کند. اما آگاه باشید که هر شرکتی براساس نیازهای خود باید از این طراحی استفاده کند. روی کاربر نهایی و یک بهینه سازی منطقی در طراحی تمرکز کنید با این کار می توانید یک دستیار دیجیتالی داشته باشید که، فعالیت های کاربران در وبسایت را بیشتر می کند و روند کاوش در وبسایت را بسیار ساده می نماید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات