نکات مهمی که در زمان استخدام یک برنامه‌نویس پایتون باید بدانید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

نکات مهمی که در زمان استخدام یک برنامه‌نویس پایتون باید بدانید

پایتون زبانی محبوب و بسیار قدرتمند است، می‌توان حضور پایتون در شرکت‌ها و اپلیکیشن‌های بسیار بزرگی مانند فیسبوک، اینستاگرام، نتفلیکس و… را گواهی بر این قضیه دانست. ساده و منعطف بودن دو ویژگی بسیار مهم پایتون هستند که باعث شده‌اند تا افراد بسیار زیادی سراغ آن بروند.

جدای از این موارد، پایتون یک زبان همه منظوره است و به همین دلیل می‌تواند در پیاده‌سازی اپلیکیشن‌های مختلفی مانند اپلیکیشن‌های مبتنی بر وب، پردازش داده و… استفاده شود.

حال از آنجایی که پایتون برنامه‌نویسان بسیار زیادی را به خود جذب کرده، پیدا کردن یک متخصص واقعی می‌تواند کار سختی باشد. به همین دلیل است که ما امروز قصد داریم نکات مهمی را به شما بگوییم که در زمان استخدام یک برنامه‌نویس پایتون باید بدانید.

۱. نیازهای‌تان برای استخدام را در نظر داشته باشید

با وجود آنکه پایتون یک زبان همه منظوره است و می‌تواند اپلیکیشن‌های مختلفی را بسازد اما باید قبل از فکر در رابطه با پایتون و استخدام یک برنامه‌نویس پایتونی، نیازهای‌تان را در نظر بگیرید. برای مثال اگر شما قصد ساخت یک برنامه‌ دسکتاپ را دارید ممکن است پایتون بهترین انتخاب شما نباشد. اما اگر قصد ساخت یک وب اپلیکیشن را داشته باشید باید بدانید که پایتون یکی از بهترین انتخاب‌ها خواهد بود.

جدای از آن، دانستن نیازها به شما این کمک را می‌کند تا بدانید که برنامه‌نویس چه قابلیت‌هایی را باید داشته باشد. برای مثال اگر بخواهید یک وب اپلیکیشن بسازید، باید مطمئن باشید که فرد مورد نظر می‌تواند با فریمورک‌هایی مانند جنگو و فلاسک کار بکند.

۲. برگزاری یک مصاحبه

برای آنکه توانایی‌های برنامه‌نویس را به خوبی درک کنید نیاز است که با وی یک قرار ملاقات/مصاحبه بگذارید. از برنامه‌نویس سوالات تخصصی بپرسید و بدانید که در چه حدی می‌تواند با پایتون کار بکند. 

در روند مصاحبه مطمئن شوید که موضوعات زیر را در نظر گرفته‌اید:

  • از برنامه‌نویس‌ها بپرسید که برای پروژه شما از چه ابزارهایی قرار است استفاده بکنند.
  • اگر خودتان به پایتون تسلط ندارید سعی کنید چند توسعه‌دهنده پایتون را برای یک روز کاری استخدام کنید. می‌توانید از اعضای تیم‌تان نیز کمک بخواهید.
  • سعی کنید سوالاتی را بپرسید که بیشترین ارتباط را با پروژه‌تان داشته باشد. اگر سوالات الگوریتمی نیز در کار است سعی کنید آن‌ها را به صورتی به پروژه‌تان مرتبط کنید. 
  • اگر برنامه‌نویس در رابطه با تکنولوژی‌های ایده‌آل برای پروژه‌تان اظهار نظر کرد، سعی کنید دلیل آن را بپرسید و عمیقا وارد مسئله شوید.

۳. بررسی دانش‌های تخصصی

شما باید مطمئن باشید که دانش‌های تخصصی برنامه‌نویس کامل است. برای مطمئن شدن از چنین قضیه‌ای می‌توانید با پیش آوردن سوالات تخصصی پایتون کارتان را شروع بکنید. در پایان این مطلب ما ۵ سوال تخصصی را بررسی می‌کنیم که در زمان انجام یک مصاحبه، پرسیدن‌شان تا حدی میزان دانش تخصصی برنامه‌نویس را نشان می‌دهد. 

جدای از پرسیدن سوال، سعی کنید به دقت نمونه‌ کارهای وی را بررسی کنید. ببینید دیدگاه مشتریان و یا شرکت‌های قبلی وی به چه صورتی بدوده اند. 

۴. تست توانایی‌های برنامه‌نویسی

برای مطمئن شدن از تخصص یک برنامه‌نویس، جدای از پرسیدن سوالات کلی، سعی کنید تا از وی تست بگیرید. برای انجام این کار می‌توانید از وی بخواهید که یک نمونه اولیه کوچک را از ایده‌ای که دارید پیاده‌سازی کند. حال این پیاده‌سازی می‌تواند به صورت تئوری نیز انجام بگیرد. 

اگر تست‌ها انجام شوند، شما می‌توانید در جریان آن، به موضوعات بسیار مهمی پی ببرید:

  • کدنویسی به صورت تست توسط برنامه‌نویس به کارفرما (شما) این قابلیت را می‌دهد تا دانش وی در حل مسائل، میزان خلاقیت و شور و شوق برای انجام وظیفه‌اش را بررسی کنید.
  • نکته مهم دیگر در بررسی افراد مختلف این است که سطح نوآوری آن‌ها را بررسی کنید. پی ببرید که هر فرد چه میزان متفاوت‌تر با فرد دیگری عمل می‌کند و خروجی کدام گزینه بهینه‌تر است. 
  • در روال انجام کار مطمئن شوید ابزارهایی که توسط برنامه‌نویس استفاده می‌شود همان مواردی است که شرکت شما به آن‌ها نیازمند است.

۵. پی بردن به میزان علاقه‌مندی برنامه‌نویس

استخدام یک برنامه‌نویس پایتونی صرفا به دانش تخصصی وابسته نیست. شما باید به میزان علاقه‌مندی برنامه‌نویس و اشتیاق وی به انجام کارهای مختلف و یادگیری موضوعات متفاوت پی ببرید. 

با انجام یک مصاحبه شخصی می‌توان به این موضوع پی برد.

۶. پی بردن به میزان آگاهی توسعه‌دهنده از تغییرات صنعت

توسعه‌دهنده‌ای که استخدام می‌کنید باید نسبت به تغییرات واکنش‌پذیر باشد. برای مثال بتواند ابزارهای جدیدی که به دنیای برنامه‌نویسی اضافه می‌شوند را تشخیص داده و بتواند به خوبی با آن‌ها سازگار شود. همچنین مهارت‌های توسعه‌دهنده در موضوعاتی مانند تستینگ و… را در نظر داشته باشید.

۷. مهارت‌های نرم یا Soft Skills

برنامه‌نویسان نیاز دارند که در کنار تخصص‌های خودشان، یکسری مهارت نرم یا Soft Skill نیز داشته باشند. این موضوع باعث می‌شود که بتوانند بهتر در یک تیم حضور داشته باشند.

مطمئن شوید که برنامه‌نویس به خوبی می‌تواند با دیگران ارتباط برقرار کند. در روند مصاحبه می‌توانید این موضوع را متوجه شوید. ببینید که فرد به راحتی می‌تواند صحبت کند یا نه. توانایی همکاری یکی دیگر از مسائل مهم است که برنامه‌نویس حتما باید در آن زمینه نیز تخصص داشته باشد. به این معنا که بتواند به صورتی حرفه ای با دیگر اعضای تیم ارتباط برقرار کرده و با آن‌ها همکاری کند. داشتن تفکر انتقادی یکی دیگر از مسائل مهم است. برنامه‌نویس باید مشکلاتی که بوجود آورده را قبول کند و انتقادپذیر باشد. 

در صورتی که برنامه‌نویس این موضوعات را نتواند به خوبی ارائه کند، دانش تخصصی وی در یک تیم چندان سودمند نخواهد بود.

۵ سوال پایتونی در یک مصاحبه کاری

اگر نمی‌دانید که باید چه سوالاتی از برنامه‌نویسان پایتونی بپرسید من در اینجا سعی کرده‌ام تا ۵ مورد از سوالاتی که برای‌م جذاب هستند را لیست کنم. مطمئنا سوالات بسیار زیاد دیگری نیز وجود دارد اما این موارد می‌توانند الهام بخش باشند.

۱. منظور از Pickling و Unpickling در پایتون چیست؟

Pickling به این معناست که شما یک شئ را در استریم‌های باینری ذخیره کنید. این کار قبل از نوشتن شئ در یک فایل انجام می‌شود.

در پایتون شما می‌توانید هر شئ را روی دیسک ذخیره کنید. این کار باعث می‌شود که بعدا بتوانید از داده‌های مربوط به شئ دوباره استفاده کنید. 

حال جریان Unpickling درست عکس این حالت است. شما حال باید شئ را از دیسک یا دیتابیس به فایل پایتونی برگردانید.

۲. تفاوت میان Tuple و List چیست؟

هر دو مورد یک نوع داده‌ای ترتیبی هستند اما تفاوت اصلی آن‌ها در تغییر پذیری است. عناصر یک List می‌تواند تغییر بکند اما چنین موضوعی برای Tuple وجود ندارد. یک تفاوت دیگر آن‌ها استفاده‌پذیری‌شان است. البته چنین حالتی صرفا به عنوان یک قاعده نوشته شده و الزامی برای پیروی از آن نیست. زمانی باید از لیست استفاده کرد که داده‌های آن‌ها از یک نوع باشند، اما اگر از داده‌هایی با نوع‌های مختلف استفاده کردید بهتر است از Tuple استفاده کنید. 

۳. استفاده از پایتون نسبت به دیگر زبان‌ها چه مزیتی دارد؟

استفاده از پایتون می‌تواند مزیت‌های بسیار زیادی را با خود به همراه داشته باشد. اولین موضوع این است که پایتون متن باز است و می‌تواند از پارادایم های مختلف برنامه‌نویسی پشتیبانی کند. اما مهمتر از آن‌ها این است که پایتون کتابخانه‌های بسیار زیادی دارد، از این رو می‌تواند برای هر کاری استفاده شود. یکی دیگر از ویژگی‌های پایتون نسبت به دیگر زبان‌ها وجود سینتکس ساده و خواناست.

یک قابلیت بسیار مهم دیگر پایتون این است که با رویکرد میکروسرویس سازگاری بالایی دارد و می‌تواند در اپلیکیشن‌های نوشته شده با زبان‌های دیگر نیز حضور یابد.

از آنجایی که سینتکس پایتون کوتاه‌تر است، در زمان صرفه‌جویی بسیار زیادی می‌کند.

۴. مدیریت حافظه در پایتون به چه صورتی انجام می‌شود؟

پایتون زبانی سطح بالا و پویا است، از این رو مدیریت حافظه در آن به صورت خودکار از طریق یک پشته مخفی انجام می‌شود. مدیریت حافظه پایتون کامپوننت‌های مختلفی را در خود نگه داری می‌کند و وظیفه مدیریت مدیریت پویا حافظه را عهده دارد.

۵. تفاوت Flask و Django در چیست؟

هر دو فریمورک مربوط به وب هستند. اما تفاوت اصلی آن‌ها این است که فلاسک یک میکروفریمورک است، به این معنا که فریمورکی بسیار کامل و پیچیده نیست. اما جنگو دقیقا برعکس، جنگو قابلیت‌های بسیار گسترده‌ای دارد و در پروژه‌های بزرگ استفاده می‌شود.

در پایان

پیدا کردن متخصص یک زبان برنامه‌نویسی ممکن است کمی سخت باشد. اما مطمئنا کاری نیست که انجام دادن‌ش غیر ممکن باشد. ما در این مطلب سعی کردیم تا نکات و مطالب بسیار مهمی برای استخدام چنین فردی را به شما بگوییم.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا