جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
ترندهای طراحی UX/UI در سال 2022 (بخش اول)
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

ترندهای طراحی UX/UI در سال 2022 (بخش اول)

طراحی UI و UX در سال 2021 پیشرفت‌های بسیار زیادی نسبت به 2020 داشت. وبسایت‌ها و اپلیکیشن‌های خارق‌العاده‌ای ساخته شدند و نرم افزارهای جدیدی برای طراحان گرافیک منتشر شد. خلاقیت‌ها مثل یک فواره از ذهن طراحان بیرون می‌آمدند.

وقتی طراحان مجبور به کار کردن در خانه شوند، چیزهای بیشتری را خلق خواهند کرد. آن‌ها زمان بیشتری برای فکر کردن به مسائل اطراف خود دارند. بی‌حوصلگی بدترین دشمن یک هنرمند است. سال 2021 برای دیگران کمی سخت گذشت. شاید بهترین اتفاقی که امسال رخ داد، جشن تولد 34 سالگی پیرترین گربه جهان بود. در پایان این مقاله صورت زیبای این گربه را با هم خواهیم دید.

ترندهای طراحی UI/UX در سال 2022 چه خواهد بود؟ اگر به درستی وضعیت فعلی را ارزیابی کنیم، می‌توانیم بیشتر ترندهای طراحی در سال آینده را حدس بزنیم. ترندهای امسال در سال بعد نیز وجود خواهند داشت، بنابراین حتماً ترندهای طراحی 2021 را نیز مطالعه کنید. در این مقاله با یکدیگر موارد ذیل را کشف خواهیم کرد:

  • چرا در صورت آماده نشدن برای یک رقابت سنگین، شغل خود را به عنوان طراح سه بعدی از دست خواهید داد؟
  • روش‌هایی که هنرمندان به کمک آن می‌توانند داده‌های سخت را برای بینندگان دلپذیر کنند
  • چه فرصت‌هایی را تنها به خاطر بهینه نبودن وبسایت با موبایل‌ها از دست دادید؟
  • چطور scrollytelling در دنیا قدرت می‌گیرد و تبدیل‌ها را در سال 2022 افزایش می‌دهد

درود بر Scrollytelling

اسکرول کردن (scrolling) خیلی خسته‌کننده است. اگر به دنبال جلب توجه هستید، باید از scrollytelling استفاده کنید.

این موضوع در مورد یک داستان بوده که قابلیت اجرا شدن در یک صفحه وب یا اپلیکیشن را دارد. به عنوان مثال ما می‌توانیم وبسایتی بسازیم که در آن تصاویر، فونت‌ها، حروف کلمات و سایر المان‌ها با اسکرول کردن زنده خواهند شد. مطمئناً این مسئله توجه شما را به خودش جلب خواهد کرد. وقتی بتواند شما را درگیر خودش کند، اشتیاق شما برای دنبال کردن آن بیشتر خواهد شد. شاید به عنوان یک بیننده نتوانید روی روند آن تاثیر بگذارید، اما قطعاً احساس شرکت داشتن در آن داستان به شما دست خواهد داد.

Scrollytelling تقریباً در تمام وبسایت‌های سال 2022 وجود خواهد داشت. صفحاتی که پر از اطلاعات ناخواسته است، برای کاربران امروزی خسته‌کننده تلقی می‌شود. فرضاً می‌خواهید به باشگاه بروید. وبسایت یک باشگاه محلی را در اینترنت پیدا می‌کنید. سپس وارد وبسایت می‌شوید و شعارهایی مثل «با ما به تناسب اندام برسید» را می‌بینید. این مسائل آنقدر عادی شده که کاربران دیگر حتی متوجه آن هم نخواهند شد.

Scrollytelling همان چیزی است که کاربران را به خواندن ترغیب می‌کند. می‌توانید از متن‌های پویا استفاده کنید تا آن‌ها هیجان‌زده شوند. گوگل نیز در این صفحه با بکارگیری متون پویا، پروسه‌ی خواندن را برای بازدیدکنندگان زیباتر کرده است. تیم آن‌ها به درستی از نحوه‌ی خوب جلوه دادن دستورالعمل‌ها مطلع است:

همانطور که از اسمش پیداست، Scrollytelling با اسکرول کردن کاربر فعال خواهد شد. روی هیچ چیزی کلیک نمی‌کنید یا هیچ پاپ‌آپی بالا نمی‌آید اما داستان با اسکرول کردن شما روی صفحه به نمایش در خواهد آمد. برای خلق یک داستان خوب، طراحان باید تصاویر جذابی را خلق کنند. باید به خود داستان و مخاطبان آن فکر کنید. ما نمی‌توانیم بهترین وبسایت‌ها را تنها در 2 روز بسازیم.

ساخت پروژه‌های دارای اسکرول معمولاً به زمان و تلاش زیادی احتیاج دارد. با این حال ارزش سختی کشیدن را خواهد داشت زیرا صفحه‌ی شما جان می‌گیرد. هر ثانیه یک اتفاق جدید در صفحه رخ می‌دهد، به همین دلیل مطالعه کردن برای کاربران به ندرت خسته‌کننده خواهد شد.

این موضوع در اپلیکیشن‌های موبایل نیز دیده می‌شود. Pure یک اپلیکیشن دوست‌یابی بوده که به اصطلاح من دارای قابلیت tappytelling است. این قابلیت زمانی فعال می‌شود که روی برنامه ضربه بزنید.

کاربران به طرز خارق‌العاده‌ای از Scrollytelling استقبال کردند. برای خواندن مطالب، دیگر لازم نبود به صفحات بعدی بروند.

داده‌ها را برای کاربران دوست‌داشتنی کنید

چگونه در سال 2022 یک وبسایت شرکتی بسازیم؟ شما نمی‌توانید به کاربران خود بگویید که یک رهبر شناخته شده در فلان مکان هستید. نمی‌توانید ادعای بهترین بودن را داشته باشید چون این مسائل چیز خاصی را بیان نمی‌کنند. به نظرم باید صفت‌ها را حذف کرده و واقعیات را نشان دهید: اینکه چند شعبه دارید، در کدام شهرها شعبه دارید، مشتریان شما چه کسانی هستند و چگونه به آن‌ها کمک خواهید کرد. نمی‌توان به اطلاعات انتزاعی اعتماد کرد. مردم به دنبال واقعیت هستند. اگر داده‌های زیادی برای اشتراک‌گذاری دارید، باید آن‌ها را ساده و سرگرم‌کننده کنید.

بصری‌سازی داده‌ها به شما در انتقال دادن پیام مناسب کمک خواهد کرد. این موضوع به طور مستقیم با Scrollytelling ارتباط دارد. داده‌ها در IAmBinadam به صورت زیر نمایش داده می‌شود:

تیم‌های طراحی با حذف پیچیدگی در مجموعه داده‌ها، وبسایتی را می‌سازند که درک اطلاعات آن برای خوانندگان آسان‌تر باشد.

خواننده از طریق تصویر، فوراً به مقصود نویسنده پی خواهد برد. امروزه داده‌های زیادی توسط مردم مصرف می‌شود، بنابراین داده‌های منظم یک تفاوت بزرگ را در کارهای شما ایجاد خواهند کرد.

ویروس کووید روی شرکت‌ها و کارکنان آن‌ها تاثیرات بدی را به جای گذاشته است. براساس گزارشات بدست آمده از تحقیقاتی در بریتانیا، میزان استرس و اضطراب به طور متوسط در سال 2018 حدود ۱۰/۷.۲ بوده است. با آمدن ویروس کووید این آمار به ۱۰/۰.۴ افزایش پیدا کرد. به خاطر همه گیر شدن این بیماری، حجم کارها در 2 سال گذشته 4 ساعت افزایش پیدا کرده است.

مردم خیلی خسته و مضطرب هستند، به همین خاطر علاقه‌ای به دیدن داده‌های پیچیده ندارند. طراحان با استفاده از بصری‌سازی داده‌ها، توجه مردم را به خودشان جلب می‌کنند. معمولاً اطلاعات پیچیده نادیده گرفته خواهد شد زیرا خوانندگان وقت خود را برای فهمیدن چیزهای پیچیده هدر نخواهند داد.

من به شما توصیه می‌کنم که داده‌های خود را در گزینه‌های زیر نشان دهید:

  • گراف‌ها و نمودارها
  • تصاویر (مثل تصاویری با عبارات دست‌نویس)
  • اینفوگرافیک‌های استاتیک
  • اینفوگرافیک‌های تعاملی

چگونه ظاهر اینفوگرافیک‌ها را خوب جلوه دهیم؟

 یک گراف عالی یا هر شکل دیگری از بصری‌سازی داده‌ها، باید دارای مجموعه‌ای از ویژگی‌ها باشد. آقای  Edward Tufte در کتاب خود 3 اصل Scrollytelling عالی را با استفاده از نمودارها توضیح می‌دهد.

1. نسبت المان‌های گرافیکی که داده‌ها را نشان می‌دهد باید در مقایسه با تعداد کل المان‌های گراف یکسان باشد. نباید درگیر نمودارهای پر زرق و برق شوید. مسائل غیرضروری را با دقت حذف کنید.

2. از حداکثر فضای گراف‌ها استفاده کنید. داده‌ها را محکم و فشرده در کنار یکدیگر مرتب کنید.

3. باید داده‌ها را به طور عینی به تصویر بکشید. آمار و ارقام حقیقی را به مخاطبان خود ارائه دهید. بصری‌سازی داده‌ها باید ظاهر جذابی داشته باشد، اما همیشه صداقت در اولویت است.

آیا به اپلیکیشن‌های موبایل بیش از حد بها داده شده است؟

طبق گزارشات بدست آمده، ۲۲.۵ میلیارد نفر در سال 2021 از موبایل استفاده می‌کنند. ما داریم در مورد 66 درصد از جمعیت دنیا صحبت می‌کنیم. از ژانویه سال 2020 تعداد کاربران موبایل به ۸.۱ درصد (93 میلیون) افزایش یافته است. افراد زیادی برای وصل شدن به اینترنت از موبایل استفاده کردند، همین باعث شد تا این آمار در اوایل سال 2021 به ۰۲.۸ میلیارد برسد.

تعداد کاربران شبکه‌های اجتماعی در سال گذشته بیش از 13 درصد افزایش داشته است. تقریبا نیم میلیارد کاربر جدید در اوایل سال 2021 به شبکه‌های اجتماعی پیوستند. طبق گفته‌های APP Annie، کاربران اندروید به طور روزانه 4 ساعت با موبایل کار خواهند کرد. آن‌ها در سال 2020 توانستند بیش از ۵.۳ تریلیون ساعت را صرف وبگردی کنند.

این اعداد و ارقام برای شما جذاب نیست؟ داشتن یک اپلیکیشن برای محصولات‌تان را جزو بایدهای سال 2022 قرار دهید. چگونه بفهمیم که تجارت ما به یک اپلیکیشن نیاز دارد؟ ابتدا با بودجه جمع کردن شروع کنید، اگر:

  • کاربران با موبایل‌های خود از وبسایت شما دیدن می‌کنند

شما باید از این اطلاعات مهم مطلع باشید. هرچه مدت زمان ارتباط شما و مشتری بیشتر شود، فرصت‌های بیشتری هم برای برقراری تعامل، یادگیری عادات آن‌ها و برآورده کردن نیازهای‌شان خواهید داشت.

  • باید پروسه‌های درونی تجارت خود را موثرتر کنید

اگر به دنبال بالا بردن بهره‌وری کارمندان، بهبود بخشیدن گردش کار و رسیدن به سودهای بیشتر هستید، باید برای مدیریت کردن پروسه‌های تجاری خود یک اپلیکیشن موبایل بسازید. برای ساخت این اپلیکیشن می‌توانید از علایق و سلیقه‌های درونی خود الهام بگیرید. چنین اپلیکیشن‌هایی به تجارت‌ها کمک می‌کنند تا وظایف پیچیده‌تر و گسترده‌تری را انجام دهند. عملیات‌های تکراری و مدیریت اسناد را سریع‌تر کنید. الگوریتم‌های خاصی را خلق کنید که بتوانند به شما در تصمیم‌گیری‌های پیچیده کمک کنند. روی وظایف و نحوه‌ی کار کردن کارمندان خود نظارت داشته باشید.

  • باید ویژگی‌های جدیدی را روی وبسایت پیاده‌سازی کنید

اگر اپلیکیشن شما توانایی برقراری ارتباطات جدید را با مخاطبان داشته و می‌تواند UX موفق‌تری را ارائه دهد، یعنی ارزش توسعه پیدا کردن را دارد. به نظر شما اپلیکیشن‌های موبایل می‌توانند چه فرصت‌های شغلی جدیدی را ارائه دهند؟ بسیاری از مردم با شیوع پیدا کردن کرونا، برای حفظ سلامتی و ورزش کردن در خانه به اپلیکیشن‌های ورزشی روی آوردند:

اپلیکیشن‌ها برای آژانس‌های طراحی داخلی تقریباً بی‌فایده هستند. این شرکت‌ها برای کار کردن به نمونه‌کار نیاز دارند چون دیدن تصاویر بزرگ در موبایل چندان آسان نیست. توسعه وب بهترین گزینه برای چنین شرکت‌هایی خواهد بود.

  • رقبای شما از اپلیکیشن‌های موبایل استفاده می‌کنند

ما باید به نوع کارهای رقبای خود پی ببریم. آیا از اپلیکیشن‌های موبایل استفاده می‌کنند؟ مشغول انجام چه کارهایی هستند؟ آیا کارهای آن‌ها واقعاً برای خریداران مفید است؟ برای دیدن آمار می‌توانید به App Store و Google Play مراجعه کنید.

تعداد دانلودها و نظرات، نحوه‌ی کار کردن مشتریان با اپلیکیشن‌های رقبا را نشان خواهند داد. اگر خدمات آن‌ها واقعاً راحت و ضروری باشد، یعنی بدون ساخت اپلیکیشنی مشابه یا بهتر از قافله عقب خواهید ماند.

  • فروش‌های مکرر را در نظر بگیرید

اپلیکیشن به شما در حفظ خریداران همیشگی کمک می‌کند. برای چنین مشتریانی یک تبلیغات با دکمه‌ی CTA بسازید. به آن‌ها بگویید که یک فروش زمستانه در راه است. به آن‌ها یک کد تبلیغاتی با تخفیف بدهید. اگر پیشنهادات شما در زمان مناسب صورت بگیرد، احتمال خریده شدن محصولات بیشتر می‌شود.

  •  شما یک سیستم وفاداری دارید

با ساختن اپلیکیشن، دیگر نیازی به طراحی کارت تجاری ندارید. تبلیغات‌های مفید، تخفیف‌ها و غیره را به صورت الکترونیکی با مشتریان به اشتراک بگذارید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است