طراحی وبسایت برای بازدیدکنندگان جهانی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

طراحی وبسایت برای بازدیدکنندگان جهانی

قبل از اینکه روی صندلی‌تان بشینید و برای یک مشتری خاص شروع به طراحی بکنید، معمولا در ذهن‌تان شروع به توسعه شخصیت کاربری وبسایت‌تان می‌کنید. منظور این است که سعی می‌کنید به نحوی طراحی را انجام دهید تا جامعه هدف‌تان به خوبی بتواند با آن ارتباط برقرار کند. اینگونه کاربرانی که در نظر دارید می‌توانند به سادگی با وبسایت و طراحی شما تعامل برقرار کرده و از آن استفاده نمایند.

اما اگر جامعه هدف و کاربران شما مشخص نباشند و یا اینکه در چند دسته شخصیتی مختلف قرار بگیرند چه؟

برای مثال نگاهی به وبسایت Zappos بیاندازید.

Zappos وبسایتی است که مشتریانی از سرتاسر دنیا دارد. در چنین حالتی به نظرتان این وبسایت چگونه باید برای مخاطبینی که غیرقابل شناسایی هستند طراحی‌های لازم را انجام دهد؟ 

امروز می‌خواهم یک فاکتور مهم را در طراحی با شما بحث کنم که اهمیت جغرافیا بر طراحی نام دارد. فاکتوری که اگر به خوبی بررسی نشود می‌تواند روی افزایش نرخ پرش وبسایت تاثیر زیادی داشته باشد.

چگونه برای مخاطبین جهانی طراحی بکنیم؟

ممکن است فکر کنید که طراحی برای مخاطبین جهانی می‌تواند ساده‌تر از این باشد که طراحی را برای مخاطبین یک گوشه جغرافیایی کوچک انجام دهید. گذشته از این آیا فکر می‌کنید اگر روی یک بخش از جمعیت جهان تمرکز نداشته باشید، همه چیز از دست خواهد رفت؟ آنقدرها هم سریع این اتفاق نمی‌افتد!

توجه و تمرکزی عالی اگر برای طراحی می‌خواهد صورت بگیرد، باید برای مخاطبین جهانی و بین المللی صورت بگیرد. در این مطلب قصد داریم ۷ راه را بررسی کنیم که از طریق آن می‌شود طراحی را برای مخاطبین جهانی عرضه کرد:

۱. قابلیت ترجمه شدن را آسان بکنید

اگر بخواهید برای کاربران جهان طراحی را انجام دهید باید در نظر بگیرید که آن‌ها زبان‌های متفاوتی دارند، بنابراین باید قابلیت ترجمه شدن وبسایت را بالا ببرید. برای بسیاری از وبسایت‌ها، ویجت‌هایی وجود دارد که قابلیت ترجمه وبسایت را به زبان‌های مختلف فراهم می‌سازد. همچنین می‌توانید زبان‌های اصلی دنیا را در نظر گرفته و وبسایت را به صورتی اصل با لینک‌های مختلف به این زبان‌ها لینک کنید. می‌توانید این امکان را در بخش کناری وبسایت و یا در سربرگ/پابرگ آن قرار دهید. در هر صورت، در هر جایی که این امکان قرار می‌گیرد باید به صورتی باشد که کاربر به شکلی ساده به آن دسترسی داشته باشد.

۲. طراحی را مینیمال نگه دارید

از آنجایی که شما برای مخاطبین بین المللی طراحی می‌کنید، نیاز است که به فاکتورهای مهمی در طراحی توجه داشته باشید تا بتوانید به صورتی دقیق و مناسب همه چیز را به مشتریان/کاربران خود تحویل دهید. 

برای این کار باید مطمئن شوید که قواعد زیر را رعایت می‌کنید:

  • طراحی کاربران را ناخشنود نمی‌کند.
  • قابلیت پذیرش کاربرانی با زبان‌ها و فرهنگ‌های مختلف را داشته باشد.
  • به خوبی بتواند با دستگا‌ه‌ها و مرورگرهای مختلف کار بکند.

از یک طراحی مینیمال استفاده کنید، این کار به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید طراحی ساده و تمیزی داشته باشید. طراحی که نمی‌تواند کار هیچکسی را مختل بکند.

۳. به شیوه لایه‌بندی دقت کنید

با وجود طراحی واکنشگرا دیگری نیازی نیست که نگران کار روی وبسایت با دستگاه‌های مختلف باشیم. اما یک موضوع مهم که وجود دارد این است که وبسایت شما در زمانی که به چند زبان مختلف ترجمه می‌شود و تغییر می‌کند، کاراکترها و حروف در آن تغییر پیدا می‌کنند. به همین دلیل ممکن است که لایه‌بندی وبسایت شما نتواند پذیرای زبان‌های مختلف باشد.

اما اگر این موضوع را به خوبی در نظر بگیرید و در وبسایت‌تان اعمال بکنید، چنین مشکلی تا حد بسیار زیادی حل خواهد شد.

اگر وبسایت Diane Bonheur را در نظر بگیریم، می‌توانید به صورتی درست این موضوع را متوجه شوید.

نسخه انگلیسی:

نسخه ژاپنی:

همانطور که می‌توانید مشاهده کنید، لایه‌بندی وبسایت به خوبی پذیرای دو زبان مختلف شده است. اما گاهی اوقات وقتی با زبانی مانند عربی کار می‌کنید، مشکل سمت و تراز متنی است. به همین دلیل شما باید موضوع RTL و LTR را نیز در وبسایت‌تان در نظر بگیرید.

۴. استفاده از رنگ‌های امن

درک مباحثی که مربوط به رنگ می‌شود (مثلا کنتراست رنگی و…) برای هر طراحی واجب است. درک رنگ‌ها به طراح کمک می‌کند تا بتواند قضایای بسیار مهمی را در وبسایت خود پیاده‌سازی بکند. برای مثال همین موضوع کنتراست رنگی روی قابلیت دسترسی‌پذیری وبسایت بسیار مهم است. اما یک موضوع مهم دیگر که وجود دارد ادغام رنگ و فرهنگ یک جامعه و یک کشور است. برای همین است که آمازون اگر بخواهد که مخاطبین جهانی را در نظر بگیرد، باید بتواند روی رنگ‌های مختلفی تمرکز داشته باشد:

رنگ‌هایی که در این وبسایت استفاده می‌شود باید به صورتی باشد که هیچگونه حساسیت فرهنگی را در بین مخاطبین مختلفی که وارد وبسایت می‌شوند ایجاد نکند. 

۵. شخصی‌سازی تصاویر (با بومی‌سازی اشتباه گرفته نشود)

زمانی که می‌خواهید روی مخاطبین جهانی تمرکز داشته باشید یک نکته مهم دیگر که باید بسیار به آن توجه داشته باشید، تصاویر است. سعی کنید برای مناطق جغرافیایی مختلف از تصاویر شخصی‌سازی شده‌ای استفاده کنید. شخصی‌سازی به معنای بومی سازی نیست! به این نکته باید به خوبی توجه شود.

برای مثال وبسایت Belmond برای کاربران انگلیسی خودش در صفحه اول تصویر زیر را نمایش می‌دهد:

اما برای دیگر مخاطبین سراغ تصویر زیر می‌رود:

دقت کنید که برای یک وبسایت جهانی نباید یک فرهنگ و یک مورد منحصر به فرد را نمایش دهید.

۶. مختصرنویسی را رعایت کنید

مختصرنویسی را می‌شود با استفاده از آیکون‌ها پیاده‌سازی کرد. برای مثال می‌دانیم که قرار دادن سه خط روی هم در قسمت سربرگ به این معنی است که شما از منو استفاده می‌کنید. 

اما گاهی یک مشکلی که پیش می‌آید این است که مطمئن نیستید که مخاطبین‌تان چنین آیکون‌هایی را می‌توانند درک کنند یا نه.

اگر که چنین مشکلی بوجود می‌آید باید به نحوی کاربران را از این آیکون‌ها مطلع کنید. قرار دادن متن شناور می‌تواند یک راه‌حل برای اینکار باشد.

همچنین برای المان‌های دیگر می‌توانید از یک انیمیشن خاص استفاده بکنید.

۷. ساده کردن طراحی فرم تماس

اگر که نمی‌خواهید برای هر زبانی یک طراحی منحصر به فرد از فرم تماس با ما داشته باشید، پس بهتر است که از یک طراحی ساده و کاربردی در طراحی صفحات تماس با ما استفاده کنید.

در این صفحه می‌توانید مثال خوبی از این قضیه را مشاهده بکنید:

همانطور که مشاهده می‌کنید، Nordweg وبسایتی است که موضوع ساده بودن فرم تماس باما را به خوبی در نظر گرفته است. هر کدام از المان‌های داخل این فرم به خوبی سادگی برچسب‌گذاری شده‌اند. این موضوع خوبی برای دسترسی‌پذیری است. 

همچنین نکته مهم دیگر قرارگیری درست ورودی‌های فرم است که خوشبختانه امروز اکثر وبسایت‌ها به این شکل هستند. منظور این است که ابتدا شما نام اصلی را می‌پرسید و سپس سراغ نام خانوادگی می‌روید و… . این روال درستی است که باید در نظر گرفته شود.

پرسیدن آدرس در فرم تماس باما کار چندان درستی نیست. به این دلیل که ساختار کشورهای مختلف، با همدیگر متفاوت است. برای مثال، برخی از کشورها Zip code ندارند.

بنابراین مواظب باشید که به صورتی درست فرم تماس باما را طراحی می‌کنید. فرم شما باید به شکلی باشد که کاربران دوست داشته باشند آن را پر کنند، در غیر اینصورت، فرم تماس باما شما شکست می‌خورد.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا