تکنیک‌های طراحی وب برای سال ۲۰۲۳
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

تکنیک‌های طراحی وب برای سال ۲۰۲۳

برای اغلب طراحان وب و توسعه دهندگان اپلیکیشن‌های مبتنی بر اینترنت، یک نکته بسیار مهم وجود دارد و آن ادغام شدن با ایده‌های جذاب و مدرنی‌ست که می‌تواند طراحی‌ آن‌ها را از دیگران متفاوت نشان دهد. بسیاری از تحلیل‌گران دنیای طراحی وب به مدت یک سال به طراحی‌ها و ترفند‌های مختلف نگاه می‌کنند و براساس آن پیش‌بینی‌هایی از ترفندها و تکنیک‌های مناسب برای سال جدید را ارائه می‌دهند.

ما در راکت همواره سعی کرده‌ایم تا این تحلیل‌ها در سال جدید را همواره به شما معرفی بکنیم و به رسم همیشه این کار را برای سال ۲۰۲۳ نیز انجام خواهیم داد.

در این مطلب ما با پنج تکنیک مختلف همراه خواهیم بود که نسبت به موارد دیگر نو ظهور بوده و مخاطبین و کاربران به آن‌ها واکنش‌های مثبتی نشان داده‌اند. با این حال ممکن است برای بیشتر طراحان، مخصوصا طراحان ایرانی، تمام این موارد کاربردی به نظر نرسیده و به مذاق‌شان خوش نیاید، در چنین حالتی این افراد باید گوشه‌ها و نکات کوچکی که می‌شود در طراحی‌ها پیدا بکنند را مد نظر گرفته و براساس آن‌ها طراحی‌ نهایی خودشان برای سال جدید را ارائه کنند.

تکنیک اول: تایپوگرافی بولد – Bold Typography

یکی از تکنیک‌های طراحی وب که در سال‌های اخیر بسیار مشاهده شده و مورد پذیرش کاربران قرار گرفته، طراحی مربوط به تایپوگرافی بولد است. منظور از بولد بودن تایپوگرافی، زیاده بزرگ کردن متن به صورتی است که نگاه نکردن به آن اجتناب ناپذیر است. از این تکنیک برای نشان دادن یک یا چند کلمه استفاده می‌شود که صاحب وبسایت قصد دارد حتما کاربران آن را مشاهده کنند. در واقع با این کار بیشترین توجه کاربر را به متن جلب خواهند کرد.

در تایپوگرافی بولد از یک عنوان بزرگ با اندازه فونت زیاد و شاید یک زیر عنوان کوچکتر استفاده می‌شود. انجام چنین کاری البته به خلاقیت بسیار زیادی نیاز دارد چرا که ممکن است در هماهنگی با بخش‌های دیگر طراحی مشکلاتی ایجاد شود.

یک نکته مثبت در کارایی و سرعت وبسایت با استفاده از این تکنیک نیز ایجاد می‌شود. از آنجایی که بیشتر وبسایت‌ها با یک جلوه ویژه یا تصویر و سربرگ با کیفیت شروع می‌شود، شما در این حالت به جای آن‌ها تنها یک متن را با چند استایل CSS قرار خواهید داد، چیزی که ابدا نمی‌تواند وبسایت شما را سنگین و یا کُند کند. همچنین استفاده از این تکنیک امکان بهره‌گیری از دکمه CTA را بسیار بالا می‌برد چرا که بعضی از این متن‌ها همواره حاوی پیامی برای ارتباط برقرار کردن با دکمه‌های CTA هستند.

تکنیک دوم: اولویت دادن به CSS

با ظهور و پیشرفت جاوا اسکریپت بسیاری از توسعه دهندگان برای ایجاد افکت‌های بصری یا همان جلوه‌های ویژه در سایت‌ها از جاوا اسکریپت استفاده کردند. این امر به خودی خود مشکلی ایجاد نمی‌کند اما با پیچیده شدن این جلوه‌ها، حجم وبسایت را بسیار زیاد کرده و سرعت آن را به طور محسوسی کُند می‌کند.

حال از طرفی دیگر، CSS هر ساله پیشرفت بسیار زیادی کرده و قابلیت‌های بسیار بیشتری به آن اضافه می‌شود. 3D Transform، Filter و... از جمله ویژگی‌هایی هستند که برای سال‌های متمادی در CSS3 وجود داشته، اما حال این گزینه‌ها بسیار پیشرفته‌تر نیز عمل می‌کنند. به همین دلیل است که به نظر می‌رسد می‌توان برای پیاده‌سازی افکت‌های بصری بیشتر از آنکه از جاوا اسکریپت استفاده کنید، روی CSS حساب باز کرده و سرعت اجرای کارهای‌تان را افزایش دهید.

استفاده نکردن از جاوا اسکریپت به خودی خود وبسایت شما را سریع‌تر و بهینه‌تر می‌کند به همین دلیل است که در ۲۰۲۲ ما کمترین میزان استفاده از جاوا اسکریپت برای افکت‌های بصری (متوسط، نه زیاد پیچیده) مشاهده کردیم و بجای آن توسعه دهندگان باهوش از CSS استفاده کردند.

همواره سعی کنید در طراحی وبسایت‌‌تان تا جایی که ممکن است بیشترین استفاده از المان‌های HTML/CSS را بُرده و کمتر از المان‌های پیچیده جاوا اسکریپتی استفاده کنید.

تکنیک سوم: دارک مود یا طراحی تاریک

مطمئنا این تکنیک چندان شما را شگفت زده نمی‌کند چرا که سال‌های بسیار زیادی‌ست که وجود داشته و در طراحی سایت و اپلیکیشن‌های مختلف وجود داشته است. حتی ما در راکت نیز ویژگی دارک مود داریم و می‌توانید هم اکنون آن را مشاهده کنید. دارک مود برای چشم انسان‌ها بسیار راحت بوده و کاربران می‌توانند با مشکلات کمتری به صفحه نمایش نگاه کنند، این موضوع همچنین باعث ذخیره شدن باتری دستگاه‌ها شود. از طرفی دیگر بسیاری از افرادی که دارای مشکلات بینایی هستند این شکل از وبسایت را بهتر می‌توانند مشاهده کرده و المان‌های مختلف را درک کنند.

با در نظر گرفتن تمام این مزایا، طراحی تاریک یا دارک مود یکی از تکنیک‌هایی‌ست که می‌تواند بیشترین کاربرد را داشته باشد. به همین دلیل است که باید روی این طراحی سرمایه گذاری کرده و به استفاده کردن از آن فکر کنید.

تکنیک چهارم: طراحی وب مبتنی بر ویدیو

اگر مشکلات اینترنت را در نظر نگیریم و به محتوا ارجعیت دهیم، می‌توانیم از هر لحاظی، چیزهایی را خلق کنیم که می‌توانند بسیار کاربردی و زیبا باشند.  یکی از تکنیک‌هایی که در سال‌های اخیر بیشترین استفاده را در بین برندهای مختلف داشته است پس زمینه‌های ویدیویی است. اغلب این پس زمینه‌های ویدیویی نیز به صورت سه بعدی قرار می‌گیرند.

در مدت چند سال گذشته بسیاری از افراد گفته‌اند که استفاده کردن از این روش کاربران را جذب کرده و بیشترین امکان تعاملاتی را بین آن‌ها و وبسایت برقرار می‌کند.

تکنیک پنجم: Three.js

Three.js هنوز یکی از ترفندهای اصلی دنیای وب به شما می‌رود. امسال نیز این موضوع تغییر چندانی نداشته است. بسیاری از افرادی که به دنبال خلق المان‌های بسیار پیچیده و افکت‌های بصری چشمگیر هستند از کتابخانه جاوا اسکریپتی Three.js استفاده می‌کنند تا المان‌های 3D عظیمی را خلق کنند.

این کتابخانه در گستره بزرگی از مرورگرها پشتیبانی شده و فرایند یادگیری  بسیار آسانی دارد.

 

در پایان

برای توسعه دهندگان و طراحان وبسایت، توسعه دهندگان رابط کاربری و تجربه کاربری بسیار مهم است که هر سال از تکنیک‌ها و ترفندهای جدید طراحی وبسایت خبردار شده و بتوانند به نحو احسن لزوم استفاده از آن‌ها را درک کنند. ما در وبسایت راکت مانند هر سال تلاش کردیم تا تکنیک‌هایی که می‌توانند در سال ۲۰۲۳ مورد توجه کاربران قرار بگیرند را به شما معرفی کنیم.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3.8 از 5 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات