شما به طراحی واکنشگرا نیاز دارید، اما آیا می‌دانید چرا؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 11 دقیقه

شما به طراحی واکنشگرا نیاز دارید، اما آیا می‌دانید چرا؟

با پیشرفت و رشد تعداد دستگاه های مختلفی از جمله موبایل و تبلت، وبسایت ها بیشتر احتیاج دارند تا بتوانند خود را با فرمت ها و قالب های مختلفی درآورند. بعضی از وبسایت ها به صورت جداگانه دارای نسخه های موبایل و دسکتاپ هستند. با وجود اینکه این رویکرد دارای فواید خود است، اما بیشتر طراحان به طراحی واکنشگرا روی آورده‌اند.

طراحی وب واکنشگرا چیست؟

طراحی وب واکنشگرا که به اختصار به آن RWD می گویند، در واقع به تلفیق و در هم آمیختن قالب های مختلف وبسایت می گویند، در نهایت اینکار سبب می شود که وبسایت بتواند در پلتفرم ها و دستگاه های مختلف اجرا شود. در حالی که بعضی از گونه های طراحی معتقدند که باید از یک وبسایت چندین طراحی برای دستگاه های مختلف ساخت، اما طراحی واکنشگرا به توسعه دهندگان این قابلیت را می دهد که یک طرح وفق پذیر (Adaptable) بسازند.

به عنوان مثال وقتی یک وبسایت از طریق کامپیوتر شخصی باز می شود، ممکن است برای خواندن اطلاعات و دیدن کلیات وبسایت به هیچگونه اسکرول نیاز نداشته باشد. این در حالی است که اگر همان وبسایت را در دستگاه کوچکتری مانند موبایل باز کنند،‌ برای خواندن کلیه اطلاعات وبسایت باید اسکرول کنند.

طراحی وب واکنشگرا چگونه شروع شد؟

مسئله طراحی وب واکنشگرا در اصل زمانی ساخته شد که توسعه دهندگان قصد داشتند، وبسایت را طوری بسازند که بتواند روی انواع مختلفی از مرورگرها اجرا شود. وقتی که در سال ۲۰۰۴ دستگاه های کوچکی که توانایی کاوش در اینترنت را داشتند ساخته شد، توسعه دهندگان قصد داشتند وبسایتی بسازند که از لایه های منعطفی برخوردار باشد و بتواند روی آن دستگاه نیز قابل دیدار باشد. با ظهور مسئله Media Query در CSS3 انقلابی در طراحی وب واکنشگرا رخ داد. حال توسعه دهندگان می توانستند براساس دستگاه های مختلف طراحی مورد نظرشان را بسازند.

چرا طراحی وب واکنشگرا مهم است؟

در حالی که میلیون ها نفر برای کاوش در اینترنت از کامپیوترهای شخصی استفاده می کنند، تعداد بیشتری از آنها از موبایل برای انجام این کار استفاده می کنند. در پایان سال ۲۰۱۶ طبق یک آمار رسمی بیشتر از ۵۰ درصد آمار مربوط به کاوش در اینترنت توسط موبایل ها و تبلت ها صورت گرفته است. وقتی که یک وبسایت از قابلیت طراحی واکنشگرا پیروی نمی کند، اینکار موجب می شود که مخاطبان و کاربران خود را از دست بدهد. در حقیقت وقتی وبسایت خود را مطابق با طراحی وب واکنشگرا می سازید، یک دنیا فواید را برای خود مهیا ساخته اید.

اعتماد بیشتر

در یک تحقیق از Tyton Media نشان داده که ۹۴ درصد افراد مختلف براساس طراحی به وبسایت اعتماد می کنند و آن را قبول و یا رد می کنند. وقتی که طراحی وبسایت شما کهنه و قدیمی باشد، مطمئنا این حس در کاربر ایجاد می شود که چون طراحی وبسایت ضعیف است پس محصول و خدماتی که به من می دهند نیز به همین شکل است. این موضوع در وبسایت هایی که فروشگاه آنلاین هستند بیشتر مورد توجه قرار می گیرد، بخصوص زمانی که بخواهند یک خرید آنلاین داشته باشند. داشتن یک وبسایت زیبا، ساده، واکنشگرا و کاربر پسند باعث می شود که کاربران متقاعد شوند، وبسایت برای آنها ارزش قائل است و اعتبار دارد.

افزایش سریع رنک گوگل

داشتن یک وبسایت واکنشگرا می تواند در افزایش سریع رنک در گوگل تاثیر بسیار زیادی داشته باشد. هدف اصلی گوگل ارائه اطلاعات مفید به صورت سریع در نتایج جستجو است. برای بهینه کردن نتایج جستجو برای حداقل ۲ میلیارد کاربر که از موبایل استفاده می کنند، گوگل الگوریتم جدیدی طراحی کرد و مطابق این الگوریتم وبسایت هایی که سازگار با موبایل هستند از رتبه بیشتری در نتایج جستجو برخوردار خواهند بود. این الگوریتم در هر برگه‌ای از وبسایت به دنبال ردپای طراحی وب واکنشگرا می افتد و وضعیت وبسایت را در حالت موبایل بررسی می کند. گوگل در حال حاضر پر مخاطب ترین موتور جستجوی جهان است، پس بهینه سازی وبسایت برای گوگل، باعث افزایش ترافیک وبسایت می شود.

افزایش تعاملات کاربری

همانطور که اشاره شد، موتورهای جستجوگری مانند گوگل قصد دارند تا کاربران فعال را به سمت نتایج مربوطه و درست هدایت کند. گوگل با هر جستجوی که انجام می شود دسته ای از اطلاعات مفید را به خوبی جمع آوری می کند و آنها را به دقت آنالیز می نماید. این کار برای ارائه نتایج درست و مطلوب به کاربران اتفاق می افتد. نرخ مشارکت در وبسایت و نرخ بیرون رفتن از وبسایت نیز در قسمت آنالیز داده های گوگل تاثیر خواهد داشت.

نرخ بیرون رفتن و یا bounce rate به میزان بازدیدهایی گفته می شود که کاربر بعد از مشاهده یک صفحه از وبسایت، فورا آن را ترک کرده است. این داده ها می تواند میزان خسته کننده بودن وبسایت و نپسندیدن آن توسط کاربر را نشان دهند. از طرفی نرخ مشارکت در وبسایت به میزان مشارکت کاربران در تعاملات وبسایت اشاره دارد. به عنوان مثال چه کاربرهایی در وبسایت ثبت نام کرده‌اند، لینک های مختلف را بررسی کرده‌اند، خریدی انجام داده اند و … . پایین بودن نرخ بیرون رفتن و بالا بودن نرخ مشارکت نشان از آن است که وبسایت سرگرم کننده و مفید بوده است. در نهایت این بدین معنا است که رنک بالایی در گوگل خواهید داشت و در نهایت تعاملات در وبسایت شما به میزان بالایی رشد خواهد کرد.

ایجاد مخاطبان شبکه های اجتماعی

شبکه های اجتماعی پلتفرمی برای به اشتراک گذاری محتوا هستند. با ابداع اپلیکیشن شبکه های اجتماعی مانند Facebook ، Twitter و Instagram اشتراک گذاری محتوا از طریق چندین دستگاه مختلف انجام پذیر شده است. وقتی وبسایت شما واکنشگرا باشد، کاربران به سادگی می توانند روی هر دستگاهی لینک محتوای شما را به اشتراک بگذارند و دیگر اهمیتی ندارد که روی چه دستگاهی در حال مشاهده محتوا هستند. استفاده از این حالت باعث می شود که مخاطبان در شبکه های اجتماعی بیشتر شوند و ترافیک وبسایت نیز به سرعت افزایش پیدا کند. در نهایت تمام این کار ها باعث می شود که میزان تعاملات وبسایت بیشتر شود.

اجزای مختلف طراحی وب واکنشگرا کدام ها هستند؟

زمانی که در حال طراحی یک وبسایت واکنشگرا هستید، برخی از المان های طراحی بسیار مهم خواهند بود. خودتان را بجای کاربر قرار دهید و فکر کنید که چه چیزی فرایند کاوش وب با استفاده از موبایل را ساده می کند؟ بهینه سازی تمام المان های وبسایت در بهتر کردن واکنشگرای وبسایت، نتایج موتورهای جستجوگر و … تاثیر مثبت خواهد داشت.

تصاویر منعطف

تصاویر با اندازه های ثابت و تغییر ناپذیر، سرعت لود و کاوش وبسایت را بسیار کم می کند. برای حل این مشکل باید در نظر داشته باشید که هر گاه اندازه صفحات کوچک شدند، تصاویر نیز با آنها مطابقت پیدا کنند. یکی از ساده ترین راه های پیاده سازی این امکان، استفاده از واحد درصد برای تصاویر است. 

لایه های FLUID و ستون های وفق پذیر

لایه‌هایی که اندازه‌ای ثابت دارند به تغییر اندازه مرورگر هیچگونه واکنشی نشان نمی دهند. این حالت بدین معناست، در زمانی که شما مشغول دیدن یک وبسایت در دستگاه های مختلف هستید ممکن است برخی از اطلاعات به صورت بریده شده به شما نشان داده شود. لایه های Fluid اندازه خودشان را مطابق با پنجره مرورگر در نظر می گیرند و در این حالت کاربر تنها با اسکرول کردن می تواند تمام اطلاعات را بدون از دست رفتن مشاهده کند. ستون های وفق پذیر در لایه های Fluid به کار برده می شوند. با استفاده از این ستون ها می توانید شیوه نمایش اطلاعات و مکان آنها را تغییر دهید.

منو ناوبری

منوهای وبسایت براساس اینکه چگونه دیده می شوند می توانند تغییر کنند. طراحی وب واکنشگرا اجازه می دهد تا شیوه نمایش منوهای ناوبری در دستگاه های مختلف متغیر باشند. بسیاری از وبسایت ها در حالت دسکتاپ از منوهایی با قابلیت هاور استفاده می کنند، این در حالی است که اگر از تاچ استفاده کنید، کار کردن با آنها بسیار سخت می شود. جدای از آن نمایش تمام آیتم های منو در یک صفحه کوچک باعث شلوغی و پیچیده‌گی می شود. 

خوانایی متون

یکی از المان های ساده و در عین حال مهم در طراحی وب واکنشگرا متون با قابلیت خوانایی بالا است. کاربران تلفن های هوشمند هیچوقت دوست ندارند تا برای خواندن متن آن را زوم کنند و یا اینکه موبایل‌شان را در نزدیک صورتشان قرار دهند.  درست مانند آنکه اندازه برگه ها را باید مطابق اندازه صفحات تعیین کرد، بلاک های متنی نیز به همین شکل باید طراحی شوند.

نمای ویدیویی

قرار دادن ویدیو در وبسایت، باعث بالا رفتن تعامل کاربران در وبسایت و افزایش اعتبار وبسایت می شود. اما اگر آنها را واکنشگرا طراحی نکنید و کاربران نتوانند به آنها دسترسی پیدا کنند، توسط کاربران دیده نخواهند شد. تلفن های هوشمند قابلیت نمایش ویدیوها به صورت تمام صفحه را دارند (در حالتی که موبایل را به صورت افقی بگیرید). اگر ویدیو های وبسایت شما از این قابلیت پشتیبانی نکنند، باعث دردسر خواهند شد.

دکمه ها و لینک ها

دکمه در وبسایت باید به سادگی پیدا شوند. در نظر داشته باشید که انتخاب دکمه ها توسط یک ماوس بسیار ساده است اما کلیک کردن روی آنها در یک موبایل و استفاده از قابلیت تاچ در آن حالت بسیار سخت است. پس باید مواظب باشید که اندازه دکمه ها و لینک های کلیک پذیر را به درستی انتخاب کنید. 

همچنین اگر در وبسایت از لینک های متنی زیادی استفاده می کنید در نظر داشته باشید که آنها باید اندازه درستی داشته باشند و میان آنها فضای درستی رعایت شده باشد. 

آيا چالشی برای طراحی وب واکنشگرا وجود دارد؟

مطمئنا وجود دارد، طراحی وب واکنشگرا ابزاری مفید برای طراحی وبسایت کاربرپسند است، اما در نظر بگیرید که مشکلات و مسائل مربوط به خود را نیز دارد. درست است که طراحی بلاک های متنی، منوها و … در اینگونه طراحی به سادگی انجام پذیر است، اما واکنشگرا کردن جداول پر از داده‌ بسیار کار سخت و پر چالشی است. چالش دیگری که کار روی آن سخت است تبدیل وبسایت های معمولی به وبسایتی با قابلیت واکنشگرا بودن، است. این کار بسیار وقت می طلبد و مشکلات خود را دارد. 

کاربران در مواجه با وبسایت به دنبال آسودگی و کارایی می گردند. به اجزای مختلف وبسایت و تعامل پذیر کردن آنها برای واکنشگرا کردن وبسایت توجه بیشتری کنید. طراحی وب واکنشگرا یقینا می تواند وبسایت را به یک طراحی مدرن مجهز کند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا