جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
۱۰ دلیل برای اینکه چرا پروژه وب شما شکست می خورد؟
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

۱۰ دلیل برای اینکه چرا پروژه وب شما شکست می خورد؟

هم اکنون هر پروژه ای برای پیاده سازی معمولا از یکسری سیستم های مدیریت محتوا استفاده می کند. شما برای کشیدن یک شکل یا Canvas دیگر بجای استفاده از مفاهیم قدیمی HTML به موارد و رویکرد های مبتنی بر نرم افزار بیشتری نیاز دارید.

اگر پروژه ای که ساخته اید به صورت اشتباه کدنویسی شده باشد، بهتر است از آن فاصله بگیرید و باری دیگر شروع به نوشتن کدها بکنید. هزینه این کار هم اغلب زیاد و قابل توجه است. در این مقاله قصد داریم که شما را با ۱۰ دلیلی که موجب می شود یک پروژه با شکست مواجه شود، آشنا سازیم.

۱- توسعه دهندگان نالایق

تصور کنید که در حال ساختن وبسایت بسیار پیچیده ای هستید که قرار است کارهای تجاری شما را از طریق فرصت هایی که دنیای وب فراهم می کند، اتومات و بهینه سازد. در این بین ممکن است که تعداد بسیار زیادی از افراد برای انجام این پروژه اعلام آمادگی کنند. اما در این بین مشکلی وجود دارد و آن این است که تمام این افراد برای انجام پروژه لایق و شایسته نیستند. بیشتر آژانس های کاری و مارکتینگ به صورت خارق العاده ای برای خودشان دست به برندسازی می کنند، اما آیا افراد در خانه نیز برای ساختن یک وبسایت و یا اپلیکیشن آماده هستند؟

استخدام کردن توسعه دهندگانی که در خانه کار می کنند می تواند خروجی یک فرد همه کاره یا استاد هیچ کاری را داشته باشد. داشتن افرادی که دارای تخصص های مختلفی در زمینه های مختلف هستند برای ساختن وبسایتی پیچیده لازم است. مدیریت منابع پروژه در خانه انعطاف پذیر تر است و توسعه دهنده می تواند در خانه کار را پشتیبانی کند و همین می تواند پول زیادی را برای شما بازگرداند.

۲- تعریف نامشخص از حدود و نیازمندی ها

هر شخصی برای ادامه کار خودش بسیار مشتاق است، اما بعضی وقت ها آنها نمی دانند که چگونه این اتفاق باید بیافتد و حتی نمی دانند که در سناریو های مختلف قرار است که چه اتفاقی بیافتد. این اتفاق زمانی بسیار مهم می شود که شرکتی قصد داشته باشد برای اولین بار تجارتش را به صورت آنلاین عرضه کند. بیشتر مشتری ها فکر می کنند درباره هر چیزی که می خواهند، می دانند. اما اینجا مشکل و معضل اصلی مربوط به جزئیات می شود. من با شما شرط می بندم که اگر با تعدادی از مشتری ها قرار ملاقاتی داشته باشید و در مورد جزئیات جریان کاری از آنها سوال بکنید، آنها هیچ پیشنهاد یا اندیشه ای در این زمینه نخواهند داشت.

همیشه قبل از ساختن هر چیزی، درباره جزئیات طرح خود اطلاعاتی کسب کنید. مطمئن شوید چیزی که می سازید آن چیزی باشد که مشتری می خواهد، نه فقط چیزی که شما می خواهید. پس شروع به جمع آوری ورودی ها و اطلاعات از مشتری بکنید.

۳. کمبود مشارکت

مدیریت قصدش از ساختن وبسایت، بازآفرینی اهداف شرکت و بالا بردن بازده سرمایه گذاری است. اما مشکل از آنجایی می آید که مدیریت وقت کافی برای بحث درباره این مسئله مهم را تعیین نمی کند. این مشکل سبب می شود که مشکل بزرگتری روی بدهد، مشکل بزرگ آنجاست که مدیریت در زمان تست نسخه آزمایشی پروژه متوجه شود که واقعا این چیزی نبوده که از اول خواسته اند. تغییر در چنین حالتی نیازمند وقت و هزینه بیشتر است. 

۴. عجله و نداشتن تمرکز حواس روی پروژه اصلی

دقت کنید که برای انجام پروژه ها باید صبور و با احتیاط قدم بردارید. یادمان نرود که رم در یک روز ساخته نشده است. اگر شما هم دارای پروژه بسیار پیچیده ای هستید، بهتر است در قدم اول آن را داخل یک جریان ساختارمند قرار دهید. یادتان نرود که شما مجبور نیستید تمام وبسایت را در یک بار منتشر کنید. جایگزین کردن در امر اداره پروژه چیزی اشتباه نیست. شما می توانید بعد از آنکه وبسایت را منتشر کردید چند بار آن را با ایده ای بهتر «رفع نقص و ...» نیز جایگزین سازید.

۵. طراحی بدون هدف و یا کارکرد

احتمالا تا به حال طراحی های بسیار زیبایی را دیده اید، که در وهله اول به نظرتان ساخت آن برای خودتان غیر ممکن و یا بسیار گران است. بهترین راه قبل از هرگونه طراحی و یا دید کلی نسبت به جلوه وبسایت، فکر کردن راجب به کارکرد وبسایت و اهداف پشت وبسایت است. بعد از آنکه این تصمیم گرفته شد، حال باید دنبال تیم توسعه دهنده ای باشید که شامل طراح و کدنویس و … مربوط به کارهای طراحی و گرافیک وبسایت است. پس در نهایت شما وبسایت زیبایی را خواهید داشت که در پشت طراحی و گرافیک آن کلی هدف و کارکرد وجود دارد.

۶. استفاده نکردن از Version Control یا کنترل نسخه

امروزه ساختن وبسایت بدون استفاده از سیستم های کنترل نسخه کاری نامفهوم و نامعقول است. زمانی که توسعه دهندگان در یک پروژه بزرگ مشغول ساخت، پشتیبانی، بروزرسانی کدها و … می شوند، هماهنگ سازی آن بغایت کار مشکل، پیچیده و سختی است.

سیستم های کنترل نسخه تمام تغییرات مربوط به پروژه، کامنت ها و چیزهای دیگر را ضبط و نگه داری می کنند. شما نیاز دارید که قابلیت ها را بازگردانید، کارها را با هم ادغام کنید و به صورت آفلاین کار کنید. در کل یک سیستم کنترل نسخه برای هر پروژه‌ای امری حیاتی و ضروری است.

۷. فقدان مدیریت خوب پروژه

در یک تیم فوتبال کاپیتان تیم به عنوان مدیر پروژه در نظر گرفته می شود. این مدیر وظیفه طراحی نقشه موفقیت، عمل کردن، نظارت کردن و… را دارد. 

مدیر یک پروژه نیاز دارد که احتیاجات و سلایق کاربران را مشاهده کند. و براساس همین نیازها ارتباطی میان مشتری و توسعه دهنده ایجاد کند. بدون داشتن یک مدیر پروژه خوب، قطار پروژه به حرکت ادامه می دهد اما در نهایت به نابودی مسیرش کج می شود. مدیر خوب گزارش های هفتگی از میزان موفقیت پروژه را ارائه می دهد و تیم را در چرخه موفقیت هدایت می کند.

۸. هکینگ کد یا کد منبع

هکینگ کد اشاره دارد به تغییراتی که در ساختار یک سورس کد یا کد منبع داده می شود. زمانی که یک توسعه دهنده نالایق و مبتدی چگونگی انجام این کار را نمی داند کار به خوبی پیش نمی رود. البته می تواند دلایل دیگری نیز داشته باشد و در نهایت روی کارایی وبسایت اثر بگذارد. زمانی که یک توسعه دهنده مشکلی را حل می کند و یک توسعه دیگر سبب به وجود آمدن مشکل می شود، هک شدن شروع می شود. نزدیک شدن به چنین حالتی باعث می شود که کار بروزرسانی پروژه و رفع کردن باگ های پروژه به سختی امکان پذیر شود. همچنین این حالت مشکلات جدی را برای افرادی که بعد ها با تیم مشارکت می کنند و قصد تغییر و پیکربندی چیزی را دارند، فراهم می کند. 

۹. لغزش از جریان

کار اصلی مدیران پروژه هدایت تیم برای ماندن در مسیر است. مدیر باید این کار را در آیتم های مختلفی از توسعه دهنده گرفته تا خلق ایده ای جدید در نظر بگیرد. به عنوان یک مدیر پروژه باید در نظر داشته باشید که هر تغییر در ساختار تیم و پروژه نیازمند هزینه و وقت است. زمانی که شما وبسایت را ساختید و آن را آزمایش کردید، بعد از هرگونه تغییر کوچکی مجبور خواهید بود دوباره آن را بررسی کنید. بعضی از تغییرات بسیار مفید هستند، بخصوص اگر وبسایت را برای کاربران بهتر کند. اما بعضی از نظرات و تغییرات ممکن است باعث نابودی پروژه شود. لغزش از جریان زمانی اتفاق می افتد که کسی که ایده ای برای تغییر را ارائه می کند خیلی با مسئله درگیر نبوده و یا اینکه تغییرات در مسیر پلان اصلی و هدف اصلی وبسایت نیست. پس مدیر پروژه باید به این نکات بسیار توجه داشته باشد.

۱۰. نبود یک کیفیت منسجم

هر پروژه ای دارای خطاها و مشکلاتی است، پس بهتر است بجای پیدا کردن مشتری ها در ابتدای کار، مشکلات پروژه را پیدا کنید. نزدیک به ۲۰ تا ۲۵ درصد زمان توسعه دهندگان در حالت عادی به تضمین کیفیت یک پروژه می گذرد. باید توجه داشت که یک طرح کامل و جامع برای تضمین کیفیت کار وجود دارد، در غیر اینصورت باید منتظر دیدن یک وبسایت یا پروژه با خطاها و مسائل زیاد باشید. توسعه دهندگان باید از روز ابتدای ساختن پروژه همیشه درباره آن فکر کنند و مسئولیت حل مشکلات را برعهده بگیرند. در غیر اینصورت همه چیزها نا مرتب و بدرد نخور خواهند بود.

نتیجه گیری

ساختن یک وبسایت خوب و مناسب نیازمند تمام این موارد که ذکر شد، است. رعایت نکردن هر کدام از این موارد می تواند سبب خسارت به پروژه و از دست رفتن بودجه شرکت شود. وقتی که به فکر استخدام یک توسعه دهنده افتادید، سعی کنید که این مسائل و موارد را نیز به وی گوشزد کنید.  ساختن یک پروژه موفق به دقت و کار زیادی نیازمند است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

5 سال پیش
/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است