فریلنسر بودن - مزایا و معایب
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 9 دقیقه

فریلنسر بودن - مزایا و معایب

آیا می‌توان با فریلنسر بودن به اندازه کافی پول در‌آورد؟ برای فریلنسر بودن نیاز است چه چیزهایی را بدانم؟ آیا قرار است تمام روز را مشغول کدنویسی باشم؟

این‌ها سؤالات عامیانه‌ای هستند که معمولاً افراد مبتدی در ارتباط با فریلنسرها می‌پرسند. با این حال برخی دیگر از افراد فریلنسر بودن را به مثابه وضعیت فردی می‌دانند که در ساحل نشسته و در کنار نوشیدنی خنک‌ش مشغول کدنویسی است! البته شاید رسیدن به چنین سبک زندگی غیر ممکن نباشد اما رسیدن به چنین چیزی در زندگی واقعاً کار سخت و استراتژی مناسب می‌خواهد. در هر صورت این فضا، شکل آن چیزی که اغلب فریلنسرها در آن هستند نبوده و سبک زندگی آن‌ها به شکل‌هایی بسیار عادی‌تر از این است. 

با در نظر گرفتن یکسری انتظارات واقعی‌تر از زندگی یک فریلنسر بیایید در ارتباط با مزایا و معایب زندگی این فرد صحبت کنیم:

مزایا فریلنسر بودن

  • پتانسیل بدست آوردن پول مانند یک شغل ثابت، محدود نیست
  • خبری از ترافیک نیست!
  • کنترل بیشتری را روی زمان‌بندی دارید (به نسبت حالت‌های سنتی)
  • امکان پیشرفت بسیار زیاد است

معایب فریلنسر بودن

  • فریلنسر بودن یک تجارت است اما اغلب اوقات این موضوع فراموش می‌شود
  • پتانسیل‌های موجود برای بدست آوردن پول بیشتر صرفاً به شما بستگی ندارد
  • میزان پولی که بدست می‌آورید ثابت نیست
  • گاهی اوقات مجبور به تعامل با مشتریان عجیب و غریب هستید
  • شما باید به خودتان انگیزه بدهید

مزیت - پتانسیل بدست آوردن پول مانند یک شغل ثابت، محدود نیست

در دنیای شرکت‌ها، تمام کارمندها یک ساعت کاری ثابت و به ازای آن یک حقوق ثابت دارند. اگر قصد داشته باشید که پول بیشتری را بدست بیاورید نیاز است که زمان بیشتری را کار بکنید و یا به امید آن باشید که در شغل‌تان ارتقا بگیرید.

در مقایسه با این، فریلنسرها به ازای پروژه‌هایی که انجام می‌دهند پول بدست می‌آورند و همین موضوع می‌تواند یک مزیت و یک عیب هم باشد که در قسمت معایب به آن می‌پردازیم. با این حال فریلنسر شانس بیشتری برای پول بدست آوردن خواهد داشت چرا که همه چیز را به دست خود محدود می‌سازد. اگر ۱۰ پروژه در ماه داشته باشد می‌تواند همه را انجام دهد و یا اینکه می‌تواند ۵ مورد از آن را انجام دهد.

از طرفی دیگر فریلنسرها ارتباط مستقیمی با مشتری دارند، از این‌رو باید به خوبی بتوانند چانه‌زنی کنند و بیشترین رقم را در معامله دریافت نمایند.

مزیت - خبری از ترافیک نیست!

زمانی که برای یک شرکت به صورت تمام وقت مشغول کار کردن بودم هر روز را ۲۰ دقیقه از زمان رفتن به شرکت را در ترافیک بودم و ۲۰ دقیقه هم در روند برگشت! این بدان معناست که من در روز ۴۰ دقیقه، در هفته ۲۰۰ دقیقه، در ماه ۸۸۰ دقیقه و در سال تقریباً ۹۹۰۰ دقیقه از عمرم را از دست داده‌ام.

حال البته این در صورتی است که ترافیک خوش‌بینانه باشد چرا که ۲۰ دقیقه برای شهرهای بزرگ‌تر واقعاً یک رؤیا است!

اما فواصلی که شما در زمان فریلنسر بودن باید طی کنید بین حمام، اتاق خواب، کار و آشپزخانه است. این‌ها تمام فواصلی است که باید در زمان کاری شما طی شود. البته می‌توانید لپ ‌تاپ‌تان را برداشته و برای ادامه روند کاری به کافی‌شاپ محله‌تان بروید.

مزیت - کنترل بیشتری را روی زمان‌بندی دارید

اگر یک کارمند تمام وقت باشید نیاز است که خودتان را با زمان‌بندی شرکت وفق دهید اما زمانی که فریلنسر باشید، زمان؛ خودش را با شما وفق می‌دهد! در این حالت شما تصمیم می‌گیرید که چند ساعت در روز و در چه بازه‌های زمانی مشغول کار کردن باشید.

داشتن کنترل روی زمان‌بندی به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید در زمانی که بیشترین بهره‌وری را دارید مشغول کار کردن باشید. برای مثال من بین ساعت ۴ صبح تا ۹ بیشترین کارایی مغزی را دارم اما در این بازه نمی‌توانم به شرکت مراجعه کنم! 

مزیت - امکان پیشرفت بسیار زیاد است

به عنوان یک فریلنسر شما می‌توانید سرویس‌هایی که ارائه می‌دهید را گسترش دهید. شما می‌توانید همزمان که پروژه‌ مربوط به طراحی وب‌سایت را گرفته‌اید سراغ یک پروژه دیگر برای تولید محتوا نیز بروید. با در نظر گرفتن چنین حالتی شما در نهایت پول بیشتری را دریافت خواهید کرد.

عیب - فریلنسر بودن یک تجارت است اما اغلب‌اوقات این موضوع فراموش می‌شود

یکی از دلایلی که فریلنسرها برخی اوقات شکست می‌خورند این است که نمی‌توانند فریلنسر بودن را به عنوان یک تجارت در نظر بگیرند. شما باید در نظر داشته باشید که فریلنسر بودن تنها به معنای کدنویسی، تولید محتوا و یا کارهایی مانند این نیست! شما باید بتوانید مشتریان جدیدی پیدا کنید، قابلیت‌های ارتباط جمعی را در خودتان تقویت کنید، چیزهای جدید را یاد بگیرید و… .

حتی باید به فکر این باشید که ممکن است در آینده افرادی را استخدام کرده و به آن‌ها یاد دهید که در کنار شما کار کنند. اگر قرار باشد که شما تنها مشغول کدنویسی باشید و به بازار توجه نکنید، باید بگویم که در نهایت به جایی نمی‌رسید.

البته می‌توانید یک فرد را نیز برای مدیریت فروش و پیدا کردن مشتری و… استخدام کنید اما در اوایل کار انجام چنین سناریویی به نظر منطقی نمی‌رسد.

عیب - پتانسیل‌های موجود برای بدست آوردن پول بیشتر صرفاً به شما بستگی ندارد

پیش‌تر گفتیم که فریلنسر بودن می‌تواند پتانسیل بالایی در بدست آوردن پول را برای شما فراهم کند اما درست حالت برعکس این موضوع هم وجود دارد. یکی از دلایل این حالت آن است که فریلنسر ممکن است مشتری مناسبی پیدا نکند و یا برای مدتی پروژه‌ای را انجام ندهد. از این رو ممکن است مشکلاتی بوجود بیاید. 

البته یکی از دلایل مهم دیگر برای این کار خود فریلنسر است. برخی از فریلنسرها به اندازه کافی هوشمندانه عمل نمی‌کنند. برای مثال آن‌ها برای گرفتن مشتری هزینه‌ها را کاهش می‌دهند که این کار درستی نیست اما برخی دیگر از توسعه‌دهندگان ارزش‌های افزوده را به مشتری‌شان پیشنهاد می‌دهند. برای مثال پشتیبانی تا یک سال، یا مدیریت شبکه‌های اجتماعی برای یک مدت محدود به صورت رایگان و… . از این‌رو آن‌ها پتانسیل موجود برای بدست آوردن پول را به خوبی افزایش می‌دهند.

عیب - میزان پولی که بدست می‌آورید ثابت نیست

به عنوان یک فریلنسر شما نمی‌توانید میزان پولی که هر ماه بدست‌تان می‌رسد را گارانتی بکنید. اگر شما یک هفته پروژه‌ای نداشته باشید بابت آن هفته پولی دریافت نخواهید کرد. 

مشتری‌ها می‌آیند و می‌روند – از این رو نباید مطمئن باشید که آن‌ها همیشه هستند. برخی از فریلنسرها مدتی را تنها به یک مشتری بزرگ توجه کرده‌اند و بعد از آنکه آن مشتری سرویس‌های آن‌ها را دیگر نخواسته، ورشکسته شده‌اند. از این رو فریلنسرها باید این واقعیت را قبول کنند. 

برخی دیگر از فریلنسرها به این دلیل که می‌خواهند در بازار رقابتی بمانند هزینه سرویس‌های خودشان را بسیار پایین‌تر از میانگین آن می‌آورند. اما مشتری در مواجه با چنین حالتی فکر می‌‌کند که چنین فردی ممکن است برای کار وی مناسب نباشد. 

در هر حال این نکته را در نظر بگیرید که فریلنسر بودن به معنای دریافت حقوق ثابت برای یک ماه نیست و شما باید خودتان را برای روزهای سخت نیز آماده کنید.

عیب - گاهی‌اوقات مجبور به تعامل با مشتریان عجیب و غریب هستید

یکی از مشکلات بزرگی که توسعه‌دهندگان با آن مواجه می‌شوند سختی در ارتباط برقرار کردن با برخی از مشتری‌هاست. البته راهکارهایی برای این موضوع وجود دارد. برای مثال همیشه قبل از آن‌که شروع به کار روی پروژه بکنید ۵۰ درصد هزینه‌های آن را دریافت نمایید. یک راه‌حل دیگر که بسیار مهم است ایجاد یک قرارداد است. تنها به این دلیل که شما فریلنسر هستید به این معنا نیست که بدون قرارداد پیش بروید. 

سعی کنید در ارتباط با مشتری‌ها، تمام پیام‌ها و ارتباطاتی که داشتید را ضبط و نگه‌داری کنید. برای مثال پیام‌های تلگرام یا اسکایپ را حذف نکنید. همچنین اگر بتوانید جستجوهایی در ارتباط با مشتری کرده و شبکه‌های اجتماعی وی را پیدا کنید می‌توانید تا حدی متوجه آن شوید که آیا چنین فردی مناسب است یا خیر.

عیب - شما باید به خودتان انگیزه بدهید

یکی دیگر از مشکلات فریلنسر بودن آن است که تنها کسی که به شما می‌گوید به چه شکلی و در چه زمانی کار کن! خود شما هستید. از این‌رو نیاز است که مراقب وضع کاری و Deadline پروژه‌ها باشید. این کار برای برخی از افراد بسیار سخت بوده و به همین دلیل ممکن است که فریلنسر بودن برای آن‌ها گزینه مناسبی نباشد.

در پایان

در این مطلب از وب‌سایت راکت سعی کردیم تا شما را با مزایا و معایب فریلنسر بودن آشنا کنیم. اگر قصد دارید که در ارتباط با زندگی فریلنسرها اطلاعات بیشتری را کسب کنید به شما پیشنهاد می‌کنم پادکست «کار در یک شرکت یا فریلنسری‌؟» را گوش دهید. همچنین اگر شما تجربه‌ای در این زمینه دارید خوشحال می‌شویم که آن را با ما به اشتراک بگذارید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 2 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا