۱۰ رویکرد و تسک مهم برای تست و اطمینان از کارکرد درست اپلیکیشن‌ها
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۱۰ رویکرد و تسک مهم برای تست و اطمینان از کارکرد درست اپلیکیشن‌ها

برای اینکه مطمئن شوید که وب اپلیکیشن‌تان به خوبی در تمام پلتفرم‌ها، مرورگرها و دستگاه‌ها کار می‌کند و همچنین سرعت اجرای بالایی داشته و از امنیت و پایداری خوبی برخوردار است، نیاز دارید که با یکسری رویکرد مهم برای تست اپلیکیشن‌ها آشنا شوید.

شما برای اینکه تجربه کاربری عالی را ایجاد کنید و بتوانید یک وب اپلیکیشن تقریبا بدون نقص را بسازید حتما نیاز دارید که فرایند تستینگ را انجام بدهید. در واقع این بخش بسیار مهم است. اگر فرایند تستینگ را روی اپلیکیشن‌تان اعمال نکنید، خروجی شما احتمال دارد که با خطاها، مشکلات امنیتی و آسیب‌پذیری‌های مختلفی روبرو شود و از نظر کارایی نیز با مشکلات عجیب و غریبی روبرو شود. در این مطلب اختصاصی از وبسایت راکت قصد داریم شما را با ۱۰ رویکرد مهم در تست اپلیکیشن‌ها آشنا کنیم. مطمئنا دانستن و عملی کردن این موارد به شما کمک بسیاری می‌کند.

۱- برنامه ریزی و پلن داشته باشید

با تعیین اهداف‌تان شروع کنید و استراتژی‌های تستینگ را در همان حیطه هدف پیاده سازی نمایید. پرسش‌هایی اساسی از خودتان بپرسید: با استفاده از این مراحل تستینگ قصد رسیدن به چه چیزی را دارید؟ چه نکات و موضوعات کلیدی وجود دارد که قصد دارید به آن‌ها برسید؟ با پاسخ دادن به این پرسش‌ها می‌توانید فرایند تستینگ موفقیت آمیزی را ایجاد کنید.

در همین مرحله  نیاز است که روی موضوعاتی مانند منابع، ابزارها و افرادی که قرار است روی آن کار کنند نیز فکر کنید. اگر همه چیز را در ابتدا به خوبی پایه ریزی کرده باشید می‌توانید با سرعت و دقت بیشتری ادامه مسیر را پیش بروید.

۲- تست‌ها را اولویت بندی کنید

زمانی که مسیر و نیازمندی‌های اولیه را در نظر می‌گیرید نوبت آن می‌رسد که به اولویت بندی کردن بپردازید. در فرایند اولویت بندی کردن شما باید به این نکته توجه کنید که کدام بخش از اپلیکیشن شما نیازمند بیشترین توجه است. در این حالت می‌توانید تست‌ها را اولویت بندی کرده و به نوبت سراغ بخش‌های مختلف اپلیکیشن‌تان بروید.

در نظر داشته باشید که اولویت بندی کردن می‌تواند فرایند ایجاد تغییر و انجام کارهای بزرگ در اپلیکیشن را واقعی تر و دسترس پذیرتر کند.

۳- ترکیبی از روش‌های تستینگ را به کار بگیرید

هر شیوه یا روش از تستینگ دارای خاصیت‌ها و کاربردهای خود است. اما در کنار هم قرار دادن تمام این موارد در کنار همدیگر باعث می‌شود تا بتوانید یک متد جامع و رویکرد کامل داشته باشید که می‌تواند تمام موضوعات را در بر بگیرد.

برای مثال، تست‌های دستی یا غیر خودکار می‌تواند برای پیدا کردن مشکلات دسترسی پذیری و تجربه کاربری بسیار مؤثر باشد چرا که با انسان‌های واقعی تعامل برقرار می‌کند. از طرفی تست‌های خودکار می‌تواند بسیاری از کارهای تکراری را انجام داده و مطمئن شود که بسیاری از بخش‌های تستینگ، بدون از دست دادن زمان بسیار زیاد انجام گیرد.

۴- پیاده سازی انواع مختلف تستینگ

تست‌های رویکردی، کارایی، امنیتی، استفاده پذیری، سازگاری و... هر کدام نقش منحصر به فردی در تقویت و بهبود وب اپلیکیشن‌ها را ایفا می‌کند. به همین دلیل است که استفاده از روش‌های مختلف تستینگ به شما این امکان را می‌دهد تا اپلیکیشنی بهتر ایجاد کرده و به لحاظ توانمندی امنیتی و تستی از کارایی بالایی برخوردار باشید.

هر کدام از جنبه‌های مختلف تستینگ به شما این امکان را می‌دهد تا آسیب‌پذیری‌های مختلف مربوط به اپلیکیشن را درک کرده و پتانسیل‌های مختلف برای رفع کردن آن‌ها را پیدا کنید. با ترکیب کردن این تست‌ها می‌توانید میزان بالایی از آسیب‌پذیری‌های مربوط به تستینگ را حل کنید.

۵- تست روی دستگاه‌ها و مرورگرهای مختلف

در دنیای امروز یک تنوع و تکثر بسیار بالا از تکنولوژی‌های مختلف وجود دارد که شامل دستگاه‌های مختلف و مرورگرهای متفاوت می‌شود. برای اینکه مطمئن شوید که اپلیکیشن‌تان می‌تواند برای همگان کار بکند و و برای کاربران مختلف مشکل اجرایی به وجود نیاورد باید مطمئن باشید که اپلیکیشن شما روی حداکثر مرورگرها و دستگاه‌ها به خوبی کار کرده و می‌تواند تجربه مناسبی را ارائه دهد.

به همین دلیل است که تست روی دستگاه‌های مختلف و مرورگرهای مختلف از اهمیت بالایی برخوردار است.

۶- فرایند تستینگ را در بازه‌های زمانی مختلف انجام دهید

تستینگ یک فرایند یکباره نیست و شما نباید دل به این خوش کنید که با یک بار انجام تستینگ می‌توانید به پایان اهداف خود رسیده‌اید. در واقع تستینگ فرایندی است که هیچگاه تمام نمی‌شود و شما باید در فرایند توسعه اپلیکیشن‌ها،‌ به صورت بازه‌ای روی آن کار بکنید.

تست مداوم به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید به بهترین و سریع‌ترین روش ممکن تغییرات را بررسی کرده و مطابق با نیاز کاربران مشکلات مختلف را رفع کنید.

۷- رویکرد TDD را فراموش نکنید

اگر به دنبال یک رویکرد فعال و کاربردی برای تست اپلیکیشن‌ها هستید بدون شک استفاده کردن از روش Test-Driven Development بهترین انتخاب شما خواهد بود. در این حالت شما قبل از اینکه کدهای‌تان را بنویسید شروع به نوشتن تست خواهید کرد. این روش یک روش فوق العاده برای این است که مطمئن شوید کدهای‌تان دقیقا همان خروجی خواهند داشت که شما به آن نیازمندید. ما در مقاله «انجام سریع‌تر کارها با استفاده از TDD یا Test-Driven Development» و ویدیو آموزشی «تست به روش TDD» به خوبی چیستی TDD صحبت کرده‌ایم.

۸- مانیتورینگ

اگر بتوانید همواره روی کارایی نظارت داشته و در شرایط مختلف آن را بررسی کنید به این امکان دست پیدا خواهید کرد که مشکلات و آسیب‌های مختلف را شناسایی کرده و در مسیر بهینه سازی آن تلاش کنید.

مانیتورینگ به صورت لایو انجام می‌شود و معمولا شامل لاگ‌های مختلف است. در داخل هر کدام از این لاگ‌ها اطلاعات دقیقی از چگونگی کارکرد اپلیکیشن شما منتشر خواهد شد. بررسی این اطلاعات بسیار مهم هستند. برای انجام چنین کاری هم خودتان می‌توانید یک سیستم مانیتورینگ را ایجاد کنید و هم از سرویس‌های شخص ثالث استفاده نمایید.

۹- CI/CD را جدی بگیرید

اگر می‌خواهید فرایند تستینگ وب اپلیکیشن‌تان را به سمت‌های مدرن‌تر و البته رویکردی‌تری پیش ببرید به شما پیشنهاد می‌کنم که CI/CD را جدی بگیرید. در این روش شما هر بار که تغییری در کدها ایجاد می‌کنید، تست‌های خودکارسازی شده روی کدها اعمال می‌شود. این کار باعث می‌شود که بتوانید به خوبی در زمان صرفه جویی به خرج بدهید.

۱۰- موارد تست شده را بررسی و بروزرسانی کنید

بسیاری حیاتی است که به صورت مداوم موارد تست را بروزرسانی کرده و آن‌ها را مجددا بررسی نمایید. در این صورت مطمئن خواهید شد که تست‌های شما می‌توانند به خوبی اجرا شوند و رویکردهای عالی برای شناسایی مشکلات جدید در نظر گرفته شود.

در پایان

به صورت خلاصه باید یک بار دیگر بر این نکته تاکید کنیم که تست وب اپلیکیشن یک موضوع بسیار حیاتی و مهم است که باعث می‌شود تجربه کاربری شما به خوبی پیش برود. استفاده کردن از رویکردهای مهم و معتبر در این مسیر به شما این امکان را می‌دهد تا بتوانید بهترین مسیرهای مربوط به تستینگ را پیش بگیرید و از خطا کردن جلوگیری نمایید.

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات