جشنواره عیدانه راکت | عضویت ویژه راکت برای آخرین بار | افزایش قیمت‌ها از سال جدید | و ...

مشاهده اطلاعات بیشتر...
ثانیه
دقیقه
ساعت
روز
10 راه بهنیه سازی و افزایش سرعت وبسایت وردپرسی - بخش اول
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 8 دقیقه

10 راه بهنیه سازی و افزایش سرعت وبسایت وردپرسی - بخش اول

همونطور که شما میدانید با افزایش سرعت اینترنت ، تحمل کاربران نیز بطور فزاینده ای کاهش پیدا کرده است . بطوری که در طی مطالعات اخیر نشان داده شده است که 40% مردم وبسایت های که بیشتر از 3 ثانیه تا لود کامل طول می کشند را رها میکنند .

بحث امروز ما در مورد وردپرس است ، وردپرس به طور پیش فرض سبک و سریع است . البته پیکربندی های که توسط کاربرها بر روی وردپرس انجام میشود میتواند باعث کاهش سرعت و افزایش پیچیدگی وردپرس شود . اگر شما میخواهید وردپرس را سبک و سریع نگهدارید به نکات و راهنمایی های زیر دقت کنید . 

1. بهینه سازی منظم پایگاه داده 

وردپرس یک سیستم مدیریت محتوا است که به شدت بر پایگاه داده متکی است و این می تواند باعث یک تجربه کند با وردپرس شود . 

با توجه به نکات زیر میتواتید پایگاه داده خودتان را بهینه نگه دارید :

پیش نویس  : این امکان میتواند باعث مسدود کردن پایگاه داده و کاهش سرعت سایت شما شود . هر پست پیش نویس یک ورودی جدید در پایگاه داده است . شما برای بهبود این حالت میتوایتد پیش نویس را غیر فعال یا محدود کنید . اگر شما میخواید پیش نویس راه محدود کنید ، می توانید فایل wp-config.php راه آپدیت کنید و کد زیر را در آن قرار دهید :

define('AUTOSAVE_INTERVAL', 300); // seconds
define('WP_POST_REVISIONS', 5);

کد بالا باعث میشود که شما حداکثر 5 پیش نویس در 5 دقیقه داشته باشید . البته این زمان را میتوانید بر اساس نیاز افزایش یا کاهش دهید . 

روش دیگر: اکر شما نمیتوانید کد بالا را به فایل wp-config.php اضافه کنید ، میتوانید از پلاگین Revision Control یا WP-Sweep برای مدیریت بر پیش نویس ها استفاده کنید .

 بازتاب و پینگ :  بازتاب و پینگ میتوانند باعث مسدود کردن پایگاه داده شوند ، بنابراین شما ممکن است بخواهید انها را غیر فعال کنید . 

نظرات وبلاگ : نظرات به خودیه خود بد نیستند . اما اگر تعداد اسپم های ارسالی افزایش یاد باعث افزایش حجم پایگاه داده میشود و خود این موضوع میتواند سرعت سایت شما را کاهش دهد . برای جلوگیری از این موضوع سعی کنید تا جای که میتوانید از ارسال اسپم جلوگیری و یا اونها رو سریع حدف کنید . 

پلاگین ها : بعضی از پلاگین ها ، داده ها یا لاگ های را در دیتابیس ذخیره میکنند . البته ممکن است پلاگین عالی و کاربردی باشند، اما بعد از یک مدت شما مشاهده میکنید ، حجم زیادی از دیتابیس به اطلاعات ذخیره سازی شده توسط این نوع پلاگین ها اختصاص داده شده است . برای مثال چندی قبل ، من از یک پلاگین برای کوتاه کردن URL ها استفاده میکردم که یک سری تجزیه و تحلیل ها هم از استفاده URl نشان میداد ، بعد از یک مدت مشاهده کردم که 160 مگابایت به حجم دیتابیس اضافه شده است و این فقط به خاطر یک پلاگین بود !! معمولا، این نوع پلاگین ها غیر ضروری هستند و می توانند برداشته شوند و یا جایگزین گردنند.

تجزیه و تحلیل ترافیک و لاگ ها : بطور کلی ، با احتیاط از پلاگین های تجزیه و تحلیل و لاگ ها استفاده کنید ، چون بعد از مدتی میتوانند حجم زیادی از دیتابیس را به خود اختصاص دهند و باعث کندی وبسایت شوند . 

و نکته نهایی ، شما برای بهینه نگه داشتن دیتابیس خودتان میتوانید از افزونه WP-Optimize استفاده کنید . 

2. بهینه سازی تصاویر

اندازه تصاویر میتوانند باعث بالا رفتن زمان لود وبسایت شوند ، این به ویژه زمانی اتفاق می افتد که شما از تصاویر سنگین در وبسایتتان استفاده کنید یا تصاویری که در مقاله ها وجود دارد را در صفحه اصلی قرار دهید . 

دو راه برای بهینه سازی تصاویر وجود دارد : 

  • به طور منظم میتوانید تصاویر خود را بهینه و اندازه انها را کوچک کنید . شما این کار را میتوایند بدونه افت کیفیت انجام دهید که بعدا در مورد این روش صحبت خواهم کرد . 
  • به تاخیر انداختن بارگذاری تصاویر در صفحه ، برای مثال زمانی که شما صفحه را به پایین اسکرول میکنید ، تصاویر شروع به لود شدن کنند. این گزینه هم میتواند باعث بهبود سرعت سایتتان شود . 

با بهینه سازی تصاویر ، حجم فایل تصاویرتان میتواند از 2 مگابایت به 600 کیلو بایت بدونه افت کیفیت کاهش یابد . شما برای بهینه سازی تصاویر در وردپرس میتوانید از پلاگین  WP Smush یا پلاگین EWWW Image Optimizer استفاده کنید . البته شما برای بهینه سازی دستی تصاویرتان هم میتوانید از ابزار وبسایت Kraken به راحتی استفاده کنید . 

3. فعال کردن Caching

اکثر وبسایت های وردپرس میتوانند سرعت لود خودشان را تا 2 برابر افزایش دهند ، تنها اگر حالت Caching را فعال کنند . Caching با ذخیره کردن یک نسخه از وبسایت در مرورگر کاربر عمل می کند . این اتفاق بصورت اتوماتیک زمانی که فعال باشد می افتد ، یعنی یک نسخه از وبسایت شما در حاقظه پنهان مرورگر ذخیره میشود . البته شما با پیکربندی درست Caching میتوایند به راحتی و بدونه مشکل اطلاعات خودتان را کش کنید و تنها زمانی آن کش آپدیت شود که شما ، سایتتان را به روز کرده اید . 

استفاده موثر از حالت Caching ، شما میتوانید با استفاده از روش های زیر سرعت لود وبسایتتان را بهینه کنید:

  • با توجه به کاهش درخواست ها از سرور ، بار بر روی سرور کاهش پیدا میکند . در نتیجه تحویل فایل ها به کاربران جدید بسیاز سریع تر اتفاق می افتد . 
  • به جای درخواست دریافت فایل از سرور ، فایل ها از حافظه پنهان مرورگر دریافت میشوند به همین دلیل در سریع ترین زمان وبسایت اجرا میشود . 

کش کردن اطلاعات میتواند برای افزایش سرعت سایت بسیار مفید باشد ، برای مثال شما میتوانید سرعت لود سایتتان را از 2.4 ثانیه به 900 میلی ثانیه کاهش دهید . 

شما حالت Caching را میتوایند با استفاده از پلاگین های زیر برای وبسایت تان فعال کنید : 

4. فعال کردن حالت فشرده سازی GZIP 

ابزار مورد علاقه ای شما برای فشرده سازی فایل هایتان در کامپیوترتان چیست ؟ 7-Zip ؟ WinRar ؟ شما تا حالا ، حتما یکبار هم که شده فشرده سازی را امتحان کردید و دیدید که چقدر راحت فایل های با حجم 200 مگابایت به یکباره به 40 مگابایت تبدیل میشوند . خب حالا در نظر بگیرید که همین حالت برای وبسایت شما هم افتاق بی افتد یعنی اطلاعات وبسایتتان فشرده سازی شود ! با انجام این کار سرعت سایت شما بطور معجزه آسای افزایش میابد و باعث بهبود تجربه کاربری افراد بازدید کننده از سایت میشود .

فشرده سازی GZIP کمک می کند تا فایل های وبسایتتان را بصورت Zip فشرده سازی کنید و همه اطلاعات را دست نخورده به بازدید کننده های خود نمایش دهید . به عبارت دیگر تجربه بازدید به همان صورتی است که قبلا بوده است ، تنها سرعت لود وبسایتان بسیار افزایش میابد . 

5. استفاده از CDN

تحقیقات نشان داده است که یک CDN می توانید سرعت وب سایت را تا 60٪ افزایش دهد. عوامل بسیاری وجود دارد که تحویل محتوا را تحت تاثیر قرار میدهد . اما در نظر بگیرید یک وبسایتی در ایران وجود دارد که برای دریافت اطلاعات از سرور به نظر شما اگر از خود سرورهای داخل ایران اطلاعات را دریافت کند سرعت لود بهتر میشود یا از سرور های امریکا ، یا هر کشور دیگه اطلاعات را دریافت کند ؟ قطعا دریافت اطلاعات از نزدیک ترین سرور میتواند باعث افزایش سرعت لود وبسایت شود این کاریست که CDN ها انجام میدهند . 

با پیکربندی وبسایت وردپرسی خودتان بر اساس یک CDN می توایند سرعت لود وبسایتان را افزایش دهید و از این به بعد کسی که در آسیا قرار دارد مجبور نیست که اطلاعات خود را از کشور آمریکا دریافت کند. 

تعداد ارائه دهندگان سرویس CND بسیار زیاد است و با جستجو در گوگل میتوانید گزینه های متفاوتی را مشاهده کنید اما برخی از محبوب ترین ارائه دهندگان این سرویس CloudFlare و MaxCDN هستند . 

امیدوارم تا اینجای این مقاله مورد استفادتان قرار گرفته باشد . ادامه این مقاله را در پست دیگر بزودی در سایت قرار میدهم . 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@hesammousavi
حسام موسوی
طراح و برنامه نویس

بیشتر از ۱۵ سال هست که در حال برنامه‌نویسی و انجام پروژه های مختلف هستم و ۱۰ سالی هست که آموزش برنامه‌نویسی به علاقمندان حوزه برنامه نویسی میدیم در همه این مدت الان عاشق کدزنی و چالش‌های پروژه‌های مختلفم. به تدریس علاقه خاصی دارم و دوست دارم دانشی که در این راه بدست آوردم را در اختیار دیگران هم قرار بدم. 

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

حسام موسوی

طراح و برنامه نویس

۵ مقاله اخیر

۵ مقاله اخیر از این قسمت برای شما در دسترس است