12 کتابخانه جاوا اسکریپت برای استفاده در سال 2017
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

12 کتابخانه جاوا اسکریپت برای استفاده در سال 2017

با وجود صد‌ها کتابخانه مختلفی که تا به حال برای جاوا اسکریپت عرضه شده است، انتخاب یک کتابخانه برای یادگیری و کار با آن بسیار سخت است. ممکن است بعضی از این کتابخانه ها در جریان انجام یک پروژه ساخته شده باشند و بعضی های دیگر نیز مخصوصا برای توسعه دهندگان دیگر درست شده اند. در هر حال هر کدام از این کتابخانه ها ممکن است تا به الان رشد بسیار زیادی کرده باشند و مورد استقبال توسعه دهندگان مختلف قرار گرفته شده باشند. در این مقاله قصد دارم تا به شما ۱۲ کتابخانه جاوا اسکریپتی را معرفی کنم که امروزه برای استفاده در پروژه های کاری بسیار مفید هستند.

1) D3.js

مسئله Big Data هر روز در حال رشد و توسعه است، مسئله دیگری که همراه با این قضیه بسیار مهم است موضوع data visualization است. ابزارهای زیادی وجود دارند که برای ما چارت ها و نقشه های داده‌ای را رسم می کنید اما در این بین D3.js یکی از بهترین آنها است. این کتابخانه جاوا اسکریپت برای مصورسازی داده از المنت های Canvas و SVG برای رندر چارت‌ها، گراف‌ها و دیگر اجزای مصورسازی در اینترنت استفاده می کند. 

این کتابخانه کاملا رایگان است و یکی از بهترین کتابخانه‌‌های مصورسازی به حساب می‌آید که براساس جاوا اسکریپت ساخته شده است. اگر که شما به دنبال یک راه مدرن و جدید برای استفاده از گراف، چارت و … در وبسایت‌تان هستید، پیشنهاد می کنم از این ابزار استفاده کنید.

2) Node.js

واقعیت را بگویم در ابتدای توسعه نود‌جی‌اس بسیاری از توسعه دهندگان از این تکنولوژی متنفر بوده‌اند اما باید بگوییم که این تکنولوژی به سرعت بسیار زیادی پیشرفت کرده و در حال حاضر بسیار پرطرفدار است. در کنار نود با استفاده از NPM می توانید تمام ویژگی های این تکنولوژی را به سرعت دریافت و بروزرسانی کنید. انجام اینکار بسیار ساده است و تنها از طریق چند دستور در محیط خط فرمان انجام می گیرد.

با استفاده از نود به سادگی می توانید دیگر کتابخانه ها و تکنولوژی های مهم جاوا اسکریپت مانند Gulp را به محیط کاری خود اضافه کنید. همچنین با یادگیری نودجی‌اس می توانید از کتابخانه های دیگری مانند Mocha ،Sails و… که براساس نود جی اس ساخته شده‌اند استفاده کنید. 

اگر که تا بحال با نود جی اس کار نکرده‌اید مطمئنا استفاده از آن شما را شگفت زده می کند.

3) Riot.js

رندر DOM مجازی و المنت های سفارشی سازی شده در ری‌اکت یکی از مهمترین دلایلی بود که باعث شد توسعه دهنده های فرانت اند بسیاری به سمت این فریمورک بروند.

اما Riot.js در یک مبارزه جانانه می تواند یک جایگزین عالی در زمینه رندر DOM مجازی برای ری‌اکت باشد. با استفاده از این فریمورک می توانید کار رندر را به سادگی هرچه بیشتر به لطف داشتن سینتکس ساده انجام دهید. متاسفانه این کتابخانه به اندازه ری‌اکت قدرتمند نیست و پشتیبان قدرتمندی چون فیسبوک ندارد. پس در نتیجه امکان دارد جامعه پشتیبانی بسیار قدرتمندی نداشته باشد. اما پیشنهاد می کنم اگر صرفا می خواهید کار رندر DOM به صورت مجازی را انجام دهید استفاده از این کتابخانه موجب می شود پروژه شما سبک تر باشد.

4) Create.js

از یک انیمیشن تحت وب ساده گرفته تا موارد دیجیتالی دیگر، همه این موارد را می توانید با استفاده از CreateJS پیاده سازی کنید. در واقع باید گفت که این صرفا یک کتابخانه نیست، بلکه ادغام شده از چندین کتابخانه دیگر است که برای مقاصد مختلفی ساخته شده‌اند. برای مثال در این کتابخانه از Easel.js برای ساخت اشکال HTML5 و Tweet.js برای ساخت انیمیشن استفاده شده است.

هر چیزی که در این کتابخانه وجود دارد شما را برای داشتن یک وبسایت مدرن و البته سازگار با تمام مرورگرهای معروف کمک می کند. البته توجه داشته باشید که اگر صرفا می خواهید یکی از ویژگی ها در اختیار داشته باشید به سراغ کتابخانه‌ی مختص به آن کار بروید. همچنین در وبسایت اصلی این کتابخانه می توانید پیشنهادات آنها را نیز دنبال کنید.

5) Keystone.js

در بخش مربوط به نود جی‌اس اشاره کردم که فریمورک ها و ابزارهای بسیاری وجود دارند که براساس نود جی‌اس ساخته شده اند. خب Keystone.js یک مثال خوب از این موارد است. Keystone.js یک ابزار مناسب برای افرادی است که می خواهند یک سیستم مدیریت محتوا تمام عیار و عالی را داشته باشند.

با استفاده از Keystone می توانید صفحات وب قدرتمند مبتنی بر موتور نودجی‌اس، اکسپرس و بانک اطلاعاتی مونگودی‌بی داشته باشید. Keystone سیستم مدیریت محتوا رایگان و بسیار جدیدی است. Keystone هر روز در حال توسعه و پیشرفت است و احتمال دارد در آینده رقیبی برای سیستم های مدیریت محتوا محبوب به حساب بیاید.

اگر می خواهید که تجربه‌ای از سیستم مدیریت محتوا مبتنی بر جاوا اسکریپت داشته باشید Keystone را پیشنهاد می کنم.

6) Vue.js

در دنیای فریمورک های فرانت اند احتمال دارد صرفا چند نام مانند انگولار، ری‌اکت و امبرجی‌اس را شنیده باشید. اما در این بین Vue.js یکی دیگر از انتخاب های بسیار معقول است و بعد از عرضه نسخه دو آن توانست بسیاری از نظرات را به خود جلب کند. 

Vue.js در واقع یک فریمورک جاوا اسکریپت فرانت اند مبتنی بر معماری MVVM است. یادگیری این فریمورک ساده‌ است و همچنین یادگیری سینتکس آن نیز ساده است. بدون شک باید گفت که این فریمورک یکی از گزینه های جدی برای توسعه فرانت اند وبسایت بعدی‌تان به حساب می‌آید. 

7) Meteor

در بکاربردن Meteor می توانید هرگونه فریمورک و کتابخانه ای که در نظر دارید را به پروژه‌تان اضافه کنید. این کتابخانه رایگان و متن باز است و برای ساختن اپلیکیشن های مبتنی بر جاوا اسکریپت از یک اپلیکیشن چت ساده تا یک شبکه اجتماعی برای وب، موبایل و دسکتاپ استفاده می شود. 

همچنین براساس این کتابخانه فریمورکی برای خبرات شبکه های اجتماعی با نام Telescope ساخته شده است که می توانید از آن هم استفاده کنید. این ابزار به شما اجازه می دهد تا یک وبسایت خبری/ رای‌گیری و … را براساس ری‌اکت و مِتور بسازید.

Meteor یک ابزار بسیار قدرتمند و پر از ویژگی است اما باید بگویم که یادگیری آن خیلی ساده نیست. در هر حال با استفاده از این فریمورک می توانید حرفه‌ای باشید و تقریبا هرچیزی که می خواهید را بسازید.

8) Chart.js

با استفاده از فریمورک Chart.js می توانید چارت های خطی، حبابی، میله‌ای و چیزهایی از این قبیل را با جاوا اسکریپت و API مربوط به اشکال رسم کنید. باید گفت که این فریمورک یکی از ساده‌ترین فریمورک ها برای رسم چارت است و با استفاده از این می توانید گزینه های مربوط به انیمیشن را نیز در اختیار داشته باشید.

استفاده از این کتابخانه بسیار پیشنهاد می‌شود به این دلیل که پیاده سازی و شخصی سازی آن ساده است و همچنین مستندات کاملی برای طراحی پروژه های مختلف را دارد.

9) WebVR

از اسم این کتابخانه به نظر می رسد که با یک واقعیت مجازی روبرو هستید. در واقع نیز همینطور است. در حقیقت یکی از هیجان انگیزترین کتابخانه های این لیست به حساب می‌آید. با استفاده از API هایی این کتابخانه می توانید ویژگی های واقعیت مجازی را به مرورگرتان بیاورید.

در حال حاضر این کتابخانه تنها با دستگاه هایی مانند Oculus Rift و Vive کار می کند، البته باید در نظر داشت که این تکنولوژی بسیار جوانی است و در حال توسعه است. API های طراحی شده در این کتابخانه مدام در حال تست سازگاری با مرورگرهای مختلف است. 

اگر که واقعا می خواهید مطالب بیشتری در این زمینه پیدا کنید می توانید از وبسایت رسمی آنها و یا وبسایت MozVR page استفاده کنید.

10) Three.js

مشاهده میزان پیشرفت انیمیشن ها از دهه ۱۹۸۰ تا به الان بسیار دیوانه کننده است. مطمئنا همه ما با فیلم های انیمیشنی سه بعدی آشنا هستیم اما تا به اکنون هم استفاده از انیمیشن و طرح های سه بعدی دیگر در بسیار جدید است. Three.js یک ابزار مناسب برای استفاده از انیمیشن های سه بعدی در وبسایت است. به احتمال زیاد می توانید وبسایت های مختلفی که از این کتابخانه استفاده می کنند را بیابید. یکی از آنها دیجی‌کالا است. (مترجم). در حقیقت با استفاده از این کتابخانه می توانید انیمیشن های سه بعدی تعاملی، افکت های سه بعدی و … نیز بسازید. اگر که با زیر و بم این کتابخانه آشنا شوید مطمئنا می توانید چیزهای خیره کننده دیگری نیز بسازید. در قسمتی از این وبسایت می توانید نمونه های بسیاری که می شود با این کتابخانه ساخت را دید.

11) Omniscient.js

برنامه نویسی تابعی در جاوا اسکریپت چیز تازه‌ای نیست. اما باید گفت که در فضای وب چیز بسیار پرکاربردی است بخصوص که در ساخت فریمورکی مانند Omniscient.js استفاده شده است. این ابزار رایگان و متن باز است. همچنین به شما دسترسی کامل به قسمت View پروژه و توانایی رندر اجزای مختلف فرانت اند را می دهد. با استفاده از این فریمورک می توانید کدهای تابعی جاوا اسکریپت را بنویسید و با کتابخانه های دیگری مانند React نیز کار کنید. 

من استفاده از این فریمورک را به توسعه دهندگان با تجربه‌ای که می خواهند فرایند توسعه اپلیکیشن را کمی نرم‌تر جلو ببرند، توصیه می‌کنم. یادگیری این فریمورک برای تازه کاران احتمالا چیز سختی باشد. اما باور کنید استفاده از Omniscient در جریان کاری توسعه دهندگان بخصوص افرادی که از ری‌اکت استفاده می کنند بسیار موثر و مفید است.

12) Ractive.js

اگر به دنبال یک کتابخانه جدید برای رابط کاربری هستید به احتمال زیاد Ractive.js یک انتخاب معقول است. با استفاده از این کتابخانه می توانید از دو راه اتصال المنت های طراحی و داده‌ها بهره‌مند شوید. 

احتمالا استفاده از این ابزار برای حرفه‌ای ها بسیار جالب نیاید اما باید بدانید که یادگیری آن برای تازه‌کاران بسیار ساده و مهیج است. ری‌اکتیو مانند کتابخانه ری‌اکت پر جزئیات و دقیق نیست اما باید گفت که این کتابخانه از سینتکس کاملا متفاوتی در جاوا اسکریپت و اچ‌تی‌ام‌ال برخوردار است. با مشاهده وبسایت اصلی می توانید از نمونه کارها و مستندات آن برخوردار باشید. 

تمام کتابخانه هایی که در این مقاله از آنها صحبت شد، دارای ویژگی های منحصر به فردی برای جوامع جاوا اسکریپت هستند. اگر احساس می کنید این فریمورک ها برای شما مفید هستند با نگاه عمیق تری به آنها، از اینکه در پروژه‌تان از آنها استفاده کنید یا نه مطمئن شوید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات