4 اصل طراحی UI برای ارائه بهترین تجربه کاربری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 10 دقیقه

4 اصل طراحی UI برای ارائه بهترین تجربه کاربری

رابط کاربری بخش مهمی از عملکرد هر پلتفرم دیجیتالی را شامل می‌شود. اگر این کار به خوبی انجام گردد، کاربران هنگام انجام وظایف خود و گشت و گذار در برنامه احساس راحتی می‌کنند. اگر هم رابط کاربری ضعیف باشد، کاربران با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کنند که تجربه آنها را بدتر کرده و آن‌ها را مجبور به ترک برنامه می‌کند. بنابراین به منظور افزایش موفقیت در هنگام ایجاد UI مناسب برای وب‌سایت خود، توصیه می‌شود از برخی اصول و قوانین پیروی کنید. این به شما کمک می‌کند تا از پتانسیل وب خود استفاده کرده و یک تجربه کاربری عالی ارائه دهید.

طراحی UI چیست؟

قبل از ورود به بحث شیوه‌های طراحی رابط کاربری، مهم است که بدانید UI چه چیزی را تشکیل می‌دهد و اساسا طراحی UI چیست. به عنوان مثال وقتی در مورد وب سایت صحبت می‌کنیم، باید درک کرد که یک وب سایت فقط مجموعه‌ای از صفحات نیست که با لینک‌ها به هم متصل شده‌اند. بلکه یک مفهوم گسترده است و به عنوان فضایی که در آن ارتباط بین کاربر و پلتفرم دیجیتالی اتفاق می‌افتد، عمل می‌کند. به عبارت دیگر رابطی است که در آن کاربران با هم در ارتباط هستند و بر یکدیگر تأثیر می‌گذارند.

این تعامل تجربه‌ای را برای کاربران ایجاد می‌کند و طراحی رابط کاربری هم به منظور ایجاد این تعامل تا حد زیادی نقش دارد. بنابراین UI فضایی است که در آن تعامل شکل می‌گیرد، هرچند طراحی آن نشان‌دهنده عناصر زیبایی است که این تعامل با آن ادامه می‌یابد.

در مورد وب سایت‌ها، طراحی رابط کاربری به ظاهر و راحتی کار با پلتفرم وب اشاره دارد. همه چیز در مورد هر عنصر بصری و تعاملی است که ممکن است کاربر هنگام گشت و گذار در بستر وب با آن مواجه شود. مثلا آیکون‌ها، دکمه‌ها، تایپوگرافی، تصاویر، پالت‌های رنگی، واکنش‌گرایی و مواردی از این قبیل. هدف از طراحی UI به حداکثر رساندن یک تجربه بصری و هدایت کاربران در یک محصول دیجیتالی است.

همچنین طراحی رابط کاربری با هدف نشان دادن اصالت یک برند تجاری به مخاطبان انجام می‌شود و سپس این اطمینان شکل می‌گیرد که همه چیز یکدست و منسجم است. علاوه بر این، نیاز به دانش چندوجهی از جمله طراحی گرافیک و برندسازی نیز دارد.

اصول طراحی UI

اکثر شرکت‌ها و افراد از چهار جز اصلی طراحی رابط کاربری استفاده می‌کنند. این اصول طراحی باعث می‌شود رابط کاربری تا حد امکان روان و با کیفیت باشد. پس بیایید آنها را بررسی کنیم:

1. کنترل UI برای کاربران

یک رابط کاربری عالی همیشه باید کاربران را در حالی که وظایف خود را بر روی بستر وب انجام می‌دهند، تحت کنترل داشته باشد. این امر باعث می‌شود کاربران احساس راحتی کنند و آنها را از اشتباه کردن محروم می‌کند. به همین دلیل طراحی رابط کاربری بر پیش‌بینی‌پذیری اقدامات تمرکز دارد. همچنین باید نشانه‌های بصری را ارائه دهد که به کاربران در پیش‌بینی نتیجه اقدامات خود کمک کند.

به عنوان مثال، یک دکمه با آیکون پاکت نامه را در نظر بگیرید. هنگام کلیک بر روی آن، کاربران از قبل می‌دانند که از پلتفرم وب چه انتظاری دارند. احتمالا آنها را به صفحه تماس با ما می‌برد یا یک فرم برای ارتباط با شرکت باز می‌کند. بنابراین آنها احساس می‌کنند کنترل را در دست دارند و می‌توانند به راحتی مراحل کار خود را پیش ببرند.

2. سهولت تعامل کاربری

هنگامی که UI را با اطلاعات نامربوط یا بسیار پیچیده پر کنید، می‌تواند کاربران را سردرگم کرده و تجربیات آنها را به میزان قابل توجهی بدتر کند. به عنوان مثال، به کار بردن تایپوگرافی بسیار روشن یا رنگ زننده یک دکمه می‌تواند مانع از عملکرد مناسب آن شود. چرا که ممکن است کاربران به راحتی متوجه آن نشوند و قبل از هرگونه اقدام زمان زیادی را صرف جستجو کنند. همچنین استفاده از دکمه‌های کوچک کاربران را عصبانی می‌کند، زیرا نمی‌توانند به درستی روی آن‌ها کلیک نمایند، مخصوصا در رزولوشن موبایل (موقع کار با صفحه لمسی).

به علاوه وجود عناصر زیاد هم می‌تواند منجر به گمراهی شود، چرا که کاربران باید به دنبال دکمه یا آیکون مورد نظر باشند. بنابراین تمیز نگه داشتن رابط کاربری و اجتناب از به کارگیری عناصر غیرضروری که فقط فضای صفحه را اشغال می‌کنند، بسیار مهم است. همه این موارد اصل سهولت استفاده و تعامل را شامل شده و به پشتیبانی از وظایف کاربران کمک می‌کند اما مانع آنها نمی‌شود.

3. کاهش بار شناختی

اصولا بار شناختی میزان پردازش ذهنی مورد نیاز برای انجام یک کار در پلتفرم دیجیتال است. به طوری که برای ایجاد یک رابط کاربری عالی، اجتناب از فکر کردن یا تلاش زیاد کاربران برای انجام یک اقدام اساسی بسیار مهم است. به عبارت دیگر طراحی UI قصد دارد بار شناختی را پایین نگه دارد. به همین دلیل اجتناب از هرگونه مفاهیم ضمنی، درهم ریختگی بصری و مجموعه اقدامات پیچیده برای تکمیل کار اهمیت بالایی دارد. بنابراین وضوح بصری و معنایی چیزی است که شما در اینجا به آن نیاز دارید.

4. حفظ ثبات

این مورد به ارائه اطلاعات واضح و تسهیل تجربه کاربر هنگام برخورد با بستر وب کمک شایانی می‌کند. اگر همه چیز سازگار و جامع باشد، هیچ مانعی بر سر راه عمل مورد نظر وجود نخواهد داشت. اگر رابط کاربری شامل بسیاری از عناصر بی‌نظم و بی‌ربط باشد، سازگاری وجود نداشته و کاربران قبل از رسیدن به هدفی که نیاز دارند، باید با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم کنند.

نکات طراحی UI

ایجاد یک رابط کاربری کارآمد به زمان و تلاش نیاز دارد. با این حال، اگر اصول ذکر شده را در نظر داشته باشید، کار بسیار ساده‌تر می‌شود. بدین ترتیب به منظور بهبود بیشتر مهارت‌هایتان، مجموعه‌ای از بهترین راهکارها و نکات طراحی وجود دارد که مهمترین آن‌ها را در زیر ذکر کرده‌ایم:

- از سلسله مراتب بصری بهره بگیرید

هنگام کار با فونت‌ها، استفاده از سلسله مراتب بصری برای خوانایی و وضوح بهتر اهمیت بالایی دارد. منظور از سلسله مراتب بصری استفاده از اندازه‌های مختلف فونت است. به عنوان مثال، شما از فونت‌های بزرگتر برای هدرها و عناوین فرعی، و از فونت‌های کوچکتر برای متن اصلی و موارد کم اهمیت استفاده می‌کنید. ترتیب استایل‌های متن همیشه باید از بزرگترین به سمت کوچکترین مورد پیش برود. این امر سازگاری را فراهم می‌کند و بار شناختی را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.

همچنین یک سلسله مراتب بصری ممکن است با استفاده از رنگ‌ها نیز اعمال شود. این می‌تواند شامل تغییر کنتراست برای برجسته کردن برخی عناصر مهم باشد، که بهترین راه برای ایجاد رابط کاربری منظم و قابل فهم است.

- استفاده از تنوع فونت را در استایل‌تان کاهش دهید

همیشه سعی کنید بیشتر از دو نوع فونت در یک پروژه استفاده نکنید. این عمل درک محصول را ساده کرده و توسعه رابط کاربری را به میزان قابل توجهی راحت می‌کند. هنگامی که استایل‌های زیادی در یک رابط وجود دارد، ممکن است تشخیص موارد مورد نیاز برای کاربران دشوار باشد. به عبارت دیگر، این حجم ناسازگاری ممکن است آنها را ترغیب کند تا زمان بیشتری را برای تطابق با آن اختصاص دهند، یا به عبارتی بار شناختی بالاتری دارد.

- از آیکون‌های جامع و شناخته شده استفاده نمایید

همه کاربران آیکون سطل زباله را می‌شناسند. بنابراین آن‌ها مجبور نیستند زمانی را صرف فهمیدن معنای این آیکون کنند. وقتی هم روی آن کلیک می‌کنند، می‌دانند که آنها را به کجا می‌برد. هنگام استفاده از آیکون‌هایی که ممکن است کاربران با آنها ناآشنا باشند، بار معنایی به خطر افتاده و سردرگمی ایجاد می‌شود. برای اجتناب از این موضوع سعی کنید از آیکون‌های شناخته شده و جامع استفاده کنید که همه افراد آنها را می‌شناسند. این امر رابط کاربری شما را واضح و سرراست نگه می‌دارد.

- از سیستم شبکه‌بندی کمک بگیرید

نظم و ترتیب اولین قدم موفقیت در طراحی رابط بصری است و هنگام ساختن آن باید از یک سیستم شبکه‌بندی پیروی کنید. این به شما کمک می‌کند تا تعادل ایجاد شده و هرگونه ناسازگاری را در توسعه UI از بین می‌برد.

- یک کیت UI جمع آوری کنید

در پایان کار می‌توانید یک کیت UI با تمام استایل‌های متن، آیکون‌ها، تصاویر و سایر عناصر مورد استفاده تهیه نمایید. این کار به توسعه‌دهندگان کمک می‌کند تا بلافاصله روند توسعه خود را شروع کرده و در زمان صرفه‌جویی کنند. همچنین بهترین راه برای ساده‌سازی کارهای آینده و ایجاد ثبات است.

جمع‌بندی

اگر رابط کاربری شما ضعیف باشد، هیچ ارتباطی به وجود نخواهد آمد. اگرچه کاربران با رابط کاربری ضعیف هم ارتباط برقرار می‌کنند، اما احساس ناخوشایندی به آن‌ها دست داده و تجربه نامطلوبی به وجود می‌آید. این یکی از مهم‌ترین دلایلی است که کاربران را مجبور به ترک صفحات وب سایت‌ها و برنامه‌ها می‌کند.

هدف UI ایجاد رابط کاربر پسند، سهولت در ارتباطات و کمک به تعامل بین کاربر و پلتفرم است. به طوری که همه این اصول و شیوه‌های طراحی به منظور ایجاد یک رابط فریبنده و جذاب شکل می‌گیرد. در نهایت اگر همه این راهکارها به خوبی انجام گردد، طراحی UI می‌تواند به ارتقای عملکرد وب سایت شما در سرعت، جذب کاربر و قابلیت استفاده بهتر منجر شود.

برای دسترسی به برخی منابع رایگان UI می‌توانید به این لینک مراجعه کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.33 از 3 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید