قسمت نمونهکارهای شما معمولا جاییست که شرکتها و مشتریان از شما اولین تاثیر خود را میگیرند. ما در این مطلب قصد داریم اشتباهاتی را بگوییم که در آنها قسمت نمونه کار شما نتوانسته در نهایت خروجی خوبی داشته باشد.
در کار من که یک سیستم نمونهکار برای طراحان است در طول یک سال صدها طراحی نمونه کار مختلف را مشاهده کردهام. همچنین من مواردی را که باعث میشود تا طراحان نتوانند به شغل ایدهآلشان دست پیدا کنند را مشاهده نمودهام. در پایین قصد داریم شما را با ۵ خطای ساده که به آسانی میتوان آنها را حل نمود و از آنها به صورت مستقیم در آینده کاری مؤثر، استفاده کرد، آشنا کنیم.
1. تمام تصاویر، فاقد موردی برای مطالعه
به عنوان یک طراح همه ما بیشترین تمرکزمان را روی جنبه بصری یک برگه نمونهکار میگذاریم. جدای از این هدف اصلی از قسمت نمونه کار نیز نمایش کارهای طراحیمان است. اما در بیشتر حالات، خوانندگان شما به مقداری محتوای متنی نیز برای خواندن در رابطه با کارتان نیاز دارند. سعی نکنید که فقط با قرار دادن یکسری تصاویر در قسمت نمونهکار، کار را انجام شده فرض کنید. همواره سعی کنید که برای هر پروژه و قدمهایی که برداشتهاید مطالبی را بنویسید: رویکردتان، چالشها و راهحلهای ممکن و... .
چگونه این مورد را اصلاح کنم
نوشتن مطالبی برای پروژههایتان میتواند میزان دلهره آوری نسبت به کارهایتان را بسیار کم کند. شما حتی میتوانید متنهای طولانی را در بخشی از وبسایت قرار داده و در کنار آن از تصاویری نیز استفاده کنید. این حالت در این وبسایت به کار برده شده است. این طرح دقیقا تمام چیزهایی که در این رابطه میخواهید را دارد. از آنجایی که مردم وقتی وارد وبسایت شما میشوند تنها به سادگی برگههای آن را پویش میکنند پس بسیار خوب است که آنها را ساده و واضح نگه دارید.
۲. معرفی مبهم
اگر در قسمت نمونه کار قصد دارید در رابطه با خودتان چیزی بنویسید، سعی کنید آن را به گونهای نوشته که به ما بهتر در شناسایی تو کمک کند. سعی نکنید از جملههای پیچیده و شاعرانه استفاده کنید. برای مثال «من پیکسلها را جابجا میکنم»! چنین موردی برای یک مشتری یا یک مخاطب که وبسایتتان را مشاهده میکند هیچ مفهومی ندارد. در این حالت با وجود آنکه سعی میکنید تا برگه نمونه کار خوبی را ایجاد کنید اما در نهایت همه چیز برعکس خواهد بود.
چگونه این مورد را اصلاح کنم
هر فردی که قصد استخدام کردن شما را دارد ابتدا سعی میکند که به یک درک واضح از کارهایی که شما میتوانید انجام دهید برسد. چیزهایی مانند اینکه «من ارسطو عباسی هستم یک نویسنده و توسعهدهنده وب» میتواند به خوبی کار کند و درک واضحی را به طرف مقابل بدهد. یک مثال خوب از این مورد را میتوانید در این وبسایت مشاهده کنید.
۳. پروژهها و استایلهای منقضی شده
من خودم به شخصه در این زمینه گناهکار بودهام: ما همیشه با انجام دادن کارهای واقعی مشغول بوده ایم، در همین زمان این موضوع که قسمت نمونهکار باید تازه باشد و براساس حرفه طراحی ما تغییراتی داشته باشد را فراموش کردیم. حتی با وجود اینکه شما قسمت نمونه کارتان را برای مشتریان مختلف نفرستید آنها میتوانند تنها با یک جستجوی ساده در اینترنت شما را پیدا کنند. اما این موضوع که بعد از یک مدت به قسمت نمونه کار اهمیت نمی دهید می تواند باعث شود که شما بسیاری از مشتریان بالقوهتان را از دست دهید.
چگونه این مورد را اصلاح کنم
خبر خوب این است که میتوانید به سادگی قسمت نمونه کار کنونیتان را تازه و بروز نگه دارید. به همین دلیل است که من پیشنهاد میکنم از قالبهای آماده دست بردارید. آنها به سرعت کهنه میشوند و بعد از مدتها بسیار نامربوط جلوه میکنند.
اگر شما قسمت نمونه کار را خودتان طراحی کنید، میتوانید تغییرات ساده و البته مداوم را در آن ایجاد نمایید. با این رویکرد میتوانید همواره توقعات طراحی مدرن را بدون لزوم به انجام تغییرات بسیار زیاد فراهم نمایید.
۴. ناوبری زائد و پایانی مرگ بار
وقتی ما روی پروژهای برای خودمان کار میکنیم گاهی اوقات رویکردهای بسیار خوبی را به صورت کامل از یاد میبریم. یکی از مشکلات بسیار مرسوم جریانات کاربری منتهی به مرگ یا موارد زائد است. این موارد به صورت کامل کاربرانتان را سردرگم میکنند. همچنین این مسئله باعث میشود که کاربر بعد از خواندن وبسایت تنها کاری که انجام دهد خروج از آن است.
چگونه این مورد را اصلاح کنم
همیشه به یاد داشته باشید که کاربران را به قسمت نمونه کارهایتان هدایت کنید و آنها را به هدفتان نزدیکتر نمایید. قسمت نمونه کار شما دو هدف ساده را دنبال میکند: نمایش کارهایتان و برقراری ارتباط میان شما و افراد بازدیدکننده. جریان کاربری یا حالت ناوبری وبسایت و برگههای پروژه باید به صورتی باشد که این موضوع را منعکس کند.
برای مثال شما به دو برگه مجزای تماس با ما و درباره ما نیاز ندارید. راههای اضافی را حذف کنید و یک برگه حاوی اطلاعات مربوط به خودتان را در آن قرار دهید. همواره نیز سعی کنید که از پروژههای مربوط در یک صفحه استفاده نمایید. کاری که این وبسایت انجام داده است. در این حالت کاربر در یک حلقه محتوایی قرار میگیرد و همواره دوست دارد صفحات دیگر را نیز بازدید نماید.
۵. صفحات خسته کننده درباره ما
صفحه درباره ما یک فرصت بسیار خوب برای تحت تاثیر قرار دادن کاربران و وادار نمودن آنها به ارتباط برقرار کردن با شما است. اما متاسفانه بیشتر صفحات ارتباط با مایی که تا به حال مشاهده کردهام این خاصیتها را ندارد.
چگونه این مورد را اصلاح کنم
بجای اینکه تنها سعی در لیست کردن اطلاعات تماس و... باشید، سعی کنید تا میزانی شخصیت و روح به صفحهتان بدهید. به یاد داشته باشید که که کاربران در روز ممکن است وارد صفحات مختلفی که موضوع آنها نمونه کار است بشوند. اگر شما بتوانید آنها را خوشحال و راضی نگه دارید، پس یقینا به یاد خواهید ماند.
در پایان
به یاد داشته باشید که برگه نمونه کار شما نیاز ندارد که اثر هنری عظیم باشد. در حالی که طراحی و جزئیات بسیار مهم هستند، اما صفحه نمونه کار شما در نهایت تنها قصد دارد که کارهای شما را نمایش دهد. هیچوقت بدین صورت که حتما باید بسیار هنری و... باشد فکر نکنید، اگر کاربری وبسایت شما را مشاهده کرد و آن را به خاطر سپرد، پس بدانید که وبسایت نمونه کار شما کار خود را به خوبی انجام داده است.
دیدگاه و پرسش
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید
در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید