۵ نشانه یک توسعه دهنده ارشد
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۵ نشانه یک توسعه دهنده ارشد

توسعه دهنده ارشد بودن به موارد بیش از سن شما مربوط می‌شود. اخیراً، من مقاله‌ای درباره برخی از علائم یک توسعه‌دهنده بی‌تجربه را نوشتم. درست مثل اینکه شما می‌توانید توسعه دهندگان بی‌تجربه را با عادت هایشان تشخیص دهید، همان موردی که برای توسعه دهندگان ارشد وجود دارد.

مخالف آنچه تصور می‌کنید یک توسعه‌دهنده ارشد است، فقط مربوط به سال‌ها تجربه نیست. برخی از توسعه دهندگان موفق می‌شوند در عرض ۳ سال به سطح ارشد برسند در حالی که برخی دیگر ۱۰ سال دیگر این کار را می‌کنند و برخی دیگر هرگز به سطح ارشد نخواهند رسید. ممکن است تجربه یک توسعه دهنده ارشد کمتر از توسعه دهنده‌ای که هنوز به سطح سالمندی نرسیده است باشد.

آنچه به آن می‌رسد مهارتی است که شما دارید. نه فقط مهارت کد نویسی، زیرا توسعه‌دهنده ارشد با مواردی بیشتر از نوشتن کد همراه است. در اینجا پنج نشانه وجود دارد که به شما می‌گوید چه کسی یک توسعه دهنده ارشد است.

برنامه‌ نویسی

برنامه نویسی معمولاً اولین مهارتی است که وقتی به توسعه‌دهنده ارشد فکر می‌کنید، به ذهنتان خطور می‌کند. این از نظر یک توسعه دهنده با تجربه کمتر منطقی است. توسعه دهندگان با تجربه‌ی کمتر معمولاً کارهای ساده‌ای دارند که فقط به رفع اشکالات و پیاده سازی ویژگی‌ها محدود می‌شوند. بیشتر اوقات تمام کار آن‌ها نوشتن کد است بنابراین از دیدگاه آن‌ها یک توسعه دهنده ارشد باید یک نابغه کد نویسی باشد.

توسعه دهندگان ارشد می‌دانند که چگونه کد تمیز بنویسند ، آن‌ها همچنین می‌دانند که موارد بیشتری وجود دارد که باید در نظر گرفته شود. یک توسعه‌دهنده ارشد می‌داند که چگونه الگوهای طراحی را پیاده سازی کند، می‌تواند تصمیمات معماری بگیرد، توانایی نوشتن تست‌های مناسب را دارد و امنیت و عملکرد را در ذهن خود می‌سنجد.

اگرچه توسعه دهندگان ارشد باید درک خوبی از نحوه نوشتن کد داشته باشند، اما این قطعاً تنها نشانه توسعه دهنده ارشد نیست. حتی می‌توانید استدلال کنید که مهارت عالی در برنامه نویسی دلیل اصلی کسب عنوان ارشد توسط یک توسعه دهنده نیست.

راهنمایی

یک توسعه دهنده با تجربه کمتر می‌تواند به سمت میز برنامه نویس ارشد برود و از او کمک بخواهد. اما روش غیررسمی دیگر برای مشاوره می‌تواند بررسی کد باشد. هر زمان که توسعه دهنده کم تجربه کاری را به پایان می‌رساند، مرور کد توسط توسعه‌دهنده ارشد انجام می‌شود. بحث‌هایی که پیش می‌آید و بازخوردی که توسعه دهنده کم تجربه‌تر دریافت می‌کند به آن‌ها کمک می‌کند تا پیشرفت زیادی کند.

اما نه تنها می‌توانید هر زمان که گیر کردید از توسعه دهنده ارشد کمک بخواهید. توسعه‌دهنده ارشد همچنین باید بتواند به سوالات مربوط به مشاغل و مشتریان پاسخ دهد.

به عنوان یک توسعه دهنده ارشد دیگران را راهنمایی می‌کنید یا دیگران برای راهنمایی به شما نگاه می‌کنند.

یک مزیت بزرگ راهنمایی برای توسعه دهندگان با تجربه کمتر این است که می‌توانید کیفیت کاری را که در تیم انجام می‌شود افزایش دهید. با بازخورد می‌توانید به طور مستقیم بر نحوه نوشتن کد تأثیر بگذارید و به توسعه دهندگان دیگر کمک کنید.

تجارت در ذهن

بر خلاف توسعه دهندگان باتجربه و جدید، توسعه دهنده ارشد تجارت را درک می‌کند و می‌داند چگونه ارزش مداومی را برای تجارت به ارمغان بیاورد.

توسعه دهندگان با تجربه کمتر بیش از حد روی فناوری متمرکز شده‌اند. این به دلیل است که آن‌ها هنوز بر انباشته شدن فناوری خود تسلط ندارند این همان کاری است که یک توسعه‌دهنده ارشد انجام می‌دهد. تمرکز اصلی آن‌ها این است که استاد فناوری خود شوند. اگرچه منطقی است، اما مهم است که تجارت را در ذهن داشته باشید.

چرا این را می‌سازی؟

یک توسعه دهنده ارشد می‌داند که موارد دیگری غیر از جنبه‌های فنی کار وجود دارد. توسعه‌دهنده ارشد نسبت به تجارت و عوامل اقتصادی آگاهی بیشتری نسبت به توسعه دهندگان باتجربه دارد.

توسعه دهندگان ارشد وقت خود را برای چیزهایی تلف نمی‌کنند که واقعاً برای تجارت مهم نیست. سوالی که آن‌ها به طور مداوم از خود می‌پرسند این است: آیا کاری که من در حال ایجاد ارزش برای آن هستم، برای تجارت است؟

به طور خلاصه، توسعه دهندگان ارشد کسب و کار را در ذهن خود نگه می‌دارند در حالی که توسعه دهندگان باتجربه ترجیح می‌دهند خودسازی کنند.

تصمیم گیری

توسعه دهنده ارشد کسی است که کاملاً درباره کارهایی که انجام می‌دهند فکر می‌کند.

صبر کنید؟ آیا این چیزی نیست که هر توسعه دهنده باید انجام دهد؟

بله با این حال، واقعیت این است که اکثر توسعه دهندگان بدون اینکه زیاد به آن فکر کنند، فقط از دستورالعمل‌ها و قراردادها پیروی می‌کنند نه اینکه آن را چالش بکشند.

توسعه دهندگان ارشد در مورد کاری که انجام می‌دهند، فکر می‌کنند. اگر منجر به کد تمیزتر و ساختاریافته شود، دستورالعمل‌ها و قراردادها می‌توانند ثانویه باشند.

به دلیل دانش و آگاهی بیشتر از آنچه برای تجارت و مشتری مهم است، توسعه‌دهنده ارشد قادر به تصمیم‌گیری بهتری است.

ارتباطات

همانطور که قبلاً گفته شد، یک برنامه نویس عالی بودن شما را به یک توسعه دهنده ارشد تبدیل نمی‌کند. مهارت آن‌ها بسیار فراتر از برنامه نویسی است، برقراری ارتباط خوب یکی از این مهارت هاست. ممکن است استدلال شود که مهارت‌های ارتباطی به همان اندازه مهارت‌های برنامه نویسی مهم هستند.

یک توسعه دهنده ارشد به نظر سایر توسعه دهندگان تیم احترام می‌گذارد. یک توسعه‌دهنده ارشد باید به ایجاد یک فضای باز کمک کند که در آن همه اعضای تیم بتوانند نظر خود را بیان کنند. همدلی با نظرات دیگران مهم است. اگرچه یک توسعه دهنده ارشد باید در معرض تغییر باشد، اما آگاهی از این واقعیت که اکثر اعضای تیم از دانش کمتری برخوردار هستند امری است که باید مورد توجه قرار گیرد.

وقتی صحبت از ارتباط با مشتری می‌شود، معمولاً یک توسعه‌دهنده ارشد آن را اداره می‌کند. توسعه دهنده ارشد مشکلاتی را که مشتری دارد درک می‌کند و می‌تواند برای حل این مشکلات برنامه‌ای ارائه دهد.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.33 از 3 رای

/@mohamadresaaa
محمدرضا مصلی
توسعه دهنده وب

حدود ۶ سالی هست که دارم برنامه نویسی میکنم و به دلیل علاقه زیادی که به زبان جاوا اسکریپت داشتم، به سمت تکنولوژی nodejs و فریم ورک های آن رفتم و همچنان در این حوزه فعالیت میکنم و دوست دارم تجربه خودم را با دیگران به اشتراک بگذارم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

محمدرضا مصلی

توسعه دهنده وب

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات