۶ اصل جاوااسکریپت که باید بدانید
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

۶ اصل جاوااسکریپت که باید بدانید

جاوااسکریپت یک زبان برنامه نویسی است که همه باید یاد بگیرند، زیرا برای همه برنامه‌نویسان محبوب است. یادگیری آن به نوعی ضروری می‌باشد اما هدف نهایی نیست. جاوااسکریپت برای یادگیری و استفاده آسان است. برای شروع کار نیاز به نصب چیزی ندارید و لازم نیست محیط‌های بسیار پیچیده را پیکربندی کنید. همچنین برای توسعه دهندگان وب سرگرم کننده است، چه شما تازه شروع به کار کنید و چه در حال حاضر یک متخصص توسعه وب باشید. علاوه بر این، اگر به دنبال شغلی در برنامه نویسی وب هستید، حتی به ابتدایی ترین دانش جاوااسکریپت نیاز خواهید داشت. با توجه به این موضوع، 6 اصل اساسی که باید درباره این زبان بدانید را در اینجا آورده‌ایم:

۱. نمونه اولیه

زبان جاوااسکریپت مبتنی بر نمونه‌های اولیه است. کلیه اشیا موجود در جاوااسکریپت خصوصیات و متدهای خود را از نمونه اولیه خود به ارث می‌برند. هر شیئی که با استفاده از یک شی جدید ایجاد شده باشد، از نمونه اولیه خود به ارث می‌برد. آن دسته از اشیا که با استفاده از یک تاریخ جدید ایجاد شده‌اند، نمونه اولیه تاریخ را به ارث می‌برند. در بالای زنجیره نمونه اولیه شی قرار دارد. جاوااسکریپت مبتنی بر تخصیص است، بدین معنی که هر شی از جاوااسکریپت دارای یک زنجیره نمونه اولیه است. به عنوان مثال، اگر می‌خواهید به یک صفت در یک شی دسترسی پیدا کنید و آن ویژگی را بدست نیاورید، این برنامه می‌تواند به نمونه اولیه شی نگاه کند تا آنچه را که می‌خواهید به شما ارائه دهد. در این حالت، نمونه اولیه به عنوان یک نماینده عمل می‌کند و از این طریق جستجو را به شی نمونه اولیه واگذار می‌کند. جستجو می‌تواند ادامه یابد تا اینکه به نمونه اولیه ریشه برسد، که اکنون نمونه اولیه شی است. این همان چیزی است که استفاده مجدد از کدها را در برنامه نویسی جاوااسکریپت آسان می‌کند و همچنین حافظه را حفظ می‌کند.

۲. برنامه نویسی غیر همزمان

برنامه‌های کاربردی در جاوااسکریپت معمولا در حلقه‌ها اجرا می‌شوند. این بدان معنی نیست که هنگام محاسبات سنگین دچار تاخیر شود یا اینکه فرد مدتی صبر کند تا درخواست‌های شبکه انجام شود. مزیتی که جاوااسکریپت دارد، برنامه نویسی همزمان است. این روشی است که توسعه دهندگان می‌توانند از آن به منظور مدیریت همزمان استفاده کنند و اطمینان حاصل کنند که دو یا سه عملکرد می‌توانند همزمان اتفاق بیفتند، بدون اینکه باعث تاخیر شود.

۳. فریمورک‌های MV

فریمورک‌های MV به شما کمک می‌کنند تا برنامه‌های خود را سازماندهی کنید و دیگر نگرانی بابت پراکندگی کدهایتان نداشته باشید. به همین دلیل توسعه دهندگان وب لازم است بدانند که چگونه باید حداقل یکی از فریمورک‌های MV را استفاده کنند. از بهترین و پرکاربردترین فریمورک‌های این زمینه می‌توان به Ember، Backbone.js و Angular اشاره کرد. همچنین می‌توانید در مورد کتابخانه‌های MVP نیز اطلاعات کسب کنید و به این ترتیب برنامه‌های خود را ساختاردهی کنید. این فریمورک‌ها حفظ کدها را آسان تر کرده و می‌توانند قابلیت استفاده مجدد از کد را ترویج کنند.

۴. برنامه نویسی تابع گرا

برنامه نویسی تابع‌گرا از توابعی استفاده می‌کند که به آرگومان‌های ورودی متکی‌اند و وقتی ورودی‌های مشابه به آن بدهید، یک خروجی خاص تولید می‌کنند. به دلیل حالت خالص آنها، این کارکردها هیچ گونه عوارض جانبی به همراه نخواهد داشت، این بدان معناست که آنها هیچ تأثیری در وضعیت متغیرهای موجود در خارج از توابع ندارند. به همین دلیل عملکرد جاوااسکریپت بسیار مفید است. استفاده از ابزارهای کاربردی جدید، شیوه برنامه نویسی را تغییر داده است. امروزه با استفاده از آرایه‌های ES5 ابزارهای اسکریپتی داخلی ایجاد شده‌اند که به نوبه خود باعث سهولت در برنامه نویسی می‌شود.

۵. Closure و Lambda

این یکی از مهمترین مواردی است که باید توسعه دهندگان وب جاوااسکریپت بدانند زیرا closure و lambda به طور قابل ملاحظه‌ای در توسعه موفقیت آمیز برنامه کمک می‌کنند. هنگامی که تابعی را تعریف می‌کنید، closure ایجاد کرده‌اید که این به طور خودکار اتفاق می‌افتد. بنابراین هربار که تابعی را فرا می‌خوانید باید بدانید که قبلا یک بسته ایجاد کرده‌اید. این closure ها بسیار مهم‌اند زیرا حالت‌هایی را برای اشیا فراهم می‌کنند و می‌توانند برای برنامه نویسی ناهمزمان نیز مورد استفاده قرار گیرند. closure ها از این رو در جاوااسکریپت حائز اهمیت اند زیرا اکثر API هایی که به عملکرد پاسخ به تماس نیاز دارند، ابزارهای دیگری را ارائه نمی دهند تا از طریق آن‌ها بتوانند پارامترها را برای آن دسته از توابع برگشت پذیر ارسال کنند.

۶. Express و Node.js

این قابلیتی است که امروزه بسیاری از شرکت‌های محبوب از آن استفاده می‌کنند و در عوض می‌توانند از عملکرد بهتر برنامه و سایر ویژگی‌هایی که برنامه های کاربردی را برای کاربران مفیدتر می‌کنند، بهره ببرند. Express در حال حاضر محبوب ترین فریمورک برنامه برای Node است. در اصل، محبوبیت جاوااسکریپت این روزها چهره توسعه وب را تغییر داده است. امکاناتی که امروزه وجود دارد، تصورش هم حتی در چند سال اخیر دشوار بود. کارهای بسیار بیشتری با جاوااسکریپت قابل انجام است. با Node.js که به خودی خود در جاوااسکریپت نوشته شده است، می‌توانید به لطف قابلیت‌های آن، وبسایت‌های real-time ایجاد کنید.

جاوااسکریپت با گذشت زمان تکامل یافته و محبوبیت آن هر روز به طور مداوم در حال افزایش است. این دیگر مانند زبان‌های برنامه نویسی دیگر نیست که با webpage کار کند. همچنین درک و کار با آن بسیار آسان است، به همین دلیل بسیاری از برنامه‌نویسان مبتدی برای اولین بار یادگیری آن را انتخاب می‌کنند. این زبان برای اضافه کردن برخی از جلوه‌های انیمیشن به پروژه به کارتان می‌آید. بسیاری از توسعه دهندگان مدرن از JavaScript استفاده می‌کنند. بنابراین زبان برنامه نویسی خوبی است که امروز برای توسعه بهترین برنامه‌ها کاربرد دارد.

منبع 

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
3 از 1 رای

/@heshmati74
عرفان حشمتی
Full-Stack Web Developer

کارشناس معماری سیستم های کامپیوتری، طراح و توسعه دهنده وب سایت

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید