سرعت دادن به مشتری
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 6 دقیقه

سرعت دادن به مشتری

از دست مشتری‌های‌تان خسته شده‌اید؟ آرزو می‌کنید که ایکاش هیچوقت این کار را نمی‌گرفتم؟ آیا به یکسری فیدبک برای پیشرفت در پروژه نیاز دارید؟

تصورش را بکنید که شما در یک شرکت نشسته‌اید و مشتری جدیدی که خوش حساب نیز است وارد می‌شود و شما قرارداد را می‌بندید و با شوق و ذوق بسیار زیادی شروع به کار و طراحی وبسایت می‌کنید ... اما با گذشت روزها و هفته‌ها متوجه می‌شوید که پروژه شما به پیش نمی‌رود و متوقف مانده است. مشتری به شما جواب درستی نمی‌دهد و سوال‌های‌تان را بی پاسخ می‌گذارد. واقعا وضعیت ناخوشایندی است.

چنین موضوعی ممکن است برای هر کسی پیش بیاید. ممکن است مشتری شما واقعا درگیر موضوع دیگری باشد. اما در هر حال این موضوع باعث می‌‌شود که برنامه زمانی شما با مشکل مواجه شود و شما انگیزه‌تان را برای انجام پروژه از دست بدهید.

خب، در این صورت باید چکاری انجام دهید؟

فعلا نیازی نیست زیاد از کوره در بروید. در این مطلب من قصد دارم به شما ۶ نکته مهم را بگویم که در این روند بسیار می‌تواند مثبت و کارساز باشد.

۱. سوال‌های زیادی از مشتری نپرسید

اگر قصد دارید چندین طراحی مختلف را انجام دهید و چندین ایده مختلف برای طرح رنگ‌بندی وبسایت دارید و می‌خواهید همه آن‌ها را با مشتری در میان بگذارید باید بگویم که درک کردن چنین موضوعاتی و فیدبک گرفتن از یک مشتری پر مشغله می‌تواند نتیجه معکوسی بدهد. 

ما می‌دانیم که مشغول انجام پروژه‌ای برای یک مشتری منحصر به فرد هستیم، در همین حال نیز انتظار داریم که وی همواره آماده پاسخگو به سوالات ما باشد و بتواند پروژه‌اش را بررسی بکند. اما همیشه اینطوری نخواهد بود.

از اینجای کار به بعد نیاز است یکسری مسئولیت‌پذیری‌ها را به عهده بگیرید. آیا واقعا نیاز است که مشتری هر کار کوچکی که انجام می‌دهید را بررسی کند؟ یا اینکه می‌توانید بدون هیچگونه مشکلی تعداد فیدبک‌ها را کمتر کنید و کار را انجام دهید؟ اگر می‌توانید پس این کار را انجام دهید. 

یک مشتری خوب نه نیازی دارد و نه اساسا باید چنین کاری (مدیریت تک تک کارها و تاییدیه دادن) را انجام دهد. مشتری معمولا در زمینه کاری شما خِبره نیست بنابراین انتظار دارد که شما بهترین چیزها را برای وی تهیه کنید. صرفا با داشتن یکسری اطلاعات پایه از نیاز مشتری، می‌توانید بهترین تجربه کاربری را تحویل وی دهید.

پس قسمتی از مسئولیت‌ پذیری‌ها را به عهده بگیرید و زیاد با مشتری سر و کله نزنید.

۲. مشکلات را هر چه زودتر روشن کنید

وقتی که مشتری به شما نیازهای‌ش را می‌دهد مطمئنا در آخر از اینکه سوالی داشته باشید یا نه مطمئن می‌شود. بجای آنکه پیش خودتان بگویید: «نه همه چیز خوب در آینده اوکی می‌شود» و یا «بعدا ازش می‌پرسم» همین الان تمام سوالات و ابهامات ذهنی‌تان را حل کنید.

وقتی که در حال حاضر مشتری در دسترس شماست پس نیازی ندارید که در آینده به وی مراجعه کنید. اگر چیزی وجود دارد که شما در رابطه با آن واضح نمی‌توانید فکر کنید و به درستی عمل نمایید، پس شاید بهتر باشد که همین اکنون سوال‌تان را بپرسید.

۳. انتظاراتی را تعیین کنید

از زمان شروع به کار، شما باید توانایی توضیح دادن ارزش‌ها و یکسری قواعد کاری را به مشتری داشته باشید. همچنین انتظار این را داشته باشید که قرار است مکالمه و فیدبک رسانی خوبی داشته باشید. این کار برای پیشرفت در پروژه بسیار به شما کمک خواهد کرد. 

مطمئنا از این قضیه نیز آگاه هستید که نمی‌توانید همیشه با مشتری در ارتباط باشید، پس بهتر است در همان اوایل کار یک سری جلسات مصاحبه و ملاقات برای روند پروژه را پیش ببرید. 

یک مسئله دیگر را نیز در ابتدای قرارداد کاری‌تان بیان کنید که بعدا مشکلی پیش نیاید. بگویید که چکارهایی را می‌توانید انجام دهید و چکارهایی را نه. ممکن است مشتری شما بخواهد که یک اپلیکیشن آندروید نیز داشته باشد اما این کار شما نیست و این موضوع را باید صراحتا اعلام کنید.

۴. آن‌ها را نسبت به پروژه مشتاق کنید

وقتی که مشتری را نسبت به پروژه مشتاق نشان دهید، آن‌ها زمان بیشتری را برای حرف زدن راجع به آن و ملاقات کردن شما صرف می‌کنند. نتیجه این خواهد بود که آن‌ها به تمام سوال‌های شما به خوبی جواب می‌دهند. 

بهترین راه برای مشتاق کردن آن‌ها، نشان دادن یکسری از نمونه کارهای‌ جذاب‌تان است. اگر بتوانید چنین کاری را انجام بدهید و بگویید که پروژه شما قرار است چیزی شبیه به این باشد مطمئنا بیشتر به همکاری ترغیب می‌شوند. 

۵. اشتیاق خودتان برای انجام این پروژه را نشان دهید

اگر یک مشتری ببینند که یک توسعه‌دهنده و یا یک آژانس طراحی نسبت به انجام یک پروژه اشتیاق بسیار زیادی دارد این مسئله باعث شعله‌ور شدن اشتیاق خود فرد نیز می‌شود. 

در این حالت بجای آنکه مشتری روی شما تاثیر بگذارد، این شما هستید که روی وی تاثیر می‌گذارید.

یکی از راه‌ها برای نشان دادن میزان اشتیاق‌تان، حرف زدن در رابطه با ابزارهایی است که برای یک پروژه استفاده می‌کنید. حرف‌های زیادی بزنید راجع به پروژه. اینگونه مشتری اشتیاق شما برای انجام یک کار را درک می‌کند. 

۶. ایمیل پیگیری

اگر مشتری در یک بازه زمانی نسبتا طولانی جوابگو نیست، باید یک ایمیل پیگیری مناسب و مؤثر را برای وی ارسال کنید. 

اگر مشتری‌تان جوابگو نیست نیازی به ترسیدن و چیزهایی از این قبیل نیست. یک ایمیل را با رعایت یکسری از اصل‌ها برای وی ارسال کنید و بگویید که پاسخگو بودن وی می‌تواند تاثیر بسیار زیادی روی جلو رفتن پروسه طراحی وب شود. 

در پایان

این نکات تنها مواردی سطحی و کلی برای بهتر کردن پروسه طراحی وب و سریع کردن فرایند پاسخگویی و ارتباط با مشتری بودند. گاهی اوقات نیز شما تنها به یک چیز نیاز دارید و آن صبر نام دارد. سعی کنید نکات گفته شده در این مطلب را به خوبی در فرایند طراحی و توسعه پروژه‌های‌تان به خاطر بسپارید و بهتر مشتری‌تان را درک کنید.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
در انتظار ثبت رای

/@arastoo
ارسطو عباسی
کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا

کپی رایتر، یوایکس رایتر، متخصص سئو محتوا و… عناوینی هستن که می‌تونم حرفه‌ام رو باهاشون خلاصه کنم اما جدای از این موارد، کتاب نوشتم، پادکست ضبط کردم، مارکتینگ محتوا انجام دادم و خلاصه تجربیات تا بخوایید در زمینه کلمات کسب کردم.

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

ارسطو عباسی

کارشناس تولید و بهینه‌سازی محتوا