۷ عادت بد در کدنویسی
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 4 دقیقه

۷ عادت بد در کدنویسی

ترک کردن عادات بد می‌تواند کمی سخت باشد. اگر به عادات بد خود پی نبریم، اصلاح کردن آن‌ها بسیار دشوارتر می‌شود. در این مقاله به شما 7 عادت بد در کدنویسی را معرفی خواهم کرد که بهتر است هرچه زودتر آن‌ها را کنار بگذارید.

1. روی یک زبان تمرکز نمی‌کنید

برای تبدیل شدن به یک برنامه‌نویس خوب، باید به یک زبان تسلط داشته باشید. همان زبانی که از سیر تا پیاز آن را بلد هستید. اگر عملکرد خوبی با زبان پایتون دارید، ابتدا به همان زبان مسلط شوید و سپس به سراغ زبان دیگری بروید. مسائل را مرحله به مرحله یاد بگیرید. هیچکس همه چیز را نمی‌داند. به جای اینکه زبان‌های مختلف را یاد بگیرید، روی یک زبان تمرکز کنید.

2. رفتار کردن به شکلی که انگار جواب همه چیز را دارید

داشتن اعتماد به نفس در زندگی بسیار خوب است. اما در برنامه‌نویسی شما باید کدهای خود را به طور مداوم بررسی کنید. اینکه همه چیز را بدانید، هیچ ایرادی ندارد. اما بدان معنا نیست که هرگز اشتباه نخواهید کرد. وقتی مشغول انجام دادن پروژه‌های بزرگ هستید، احتمال رخ دادن خطاهای کوچک وجود دارد. داشتن اعتماد به نفس بیش از حد، شما را به سمت اشتباهات بزرگ سوق خواهد داد.

3. درخواست کمک نکردن یا سوال نپرسیدن

شما همیشه نمی‌توانید مشکلات را به تنهایی برطرف کنید. یک برنامه‌نویس خوب می‌داند که چه موقعی باید تقاضای کمک کند. وقتی با هم تیمی‌های خود روی یک پروژه کار می‌کنید، کمک گرفتن می‌تواند به تعامل بین شما کمک کند. با این کار شناخت بهتری از توانایی‌های اعضای پیدا خواهید کرد.

4. از نوشتن کد بد خودداری می‌کنید

گاهی اوقات مهلت‌های زمانی برای تحویل پروژه آنقدر به شما فشار وارد می‌کند که مجبور به نوشتن کدهای بدی می‌شوید. این مسئله هیچ ایرادی ندارد. گاهی اوقات ما با مشتریان خود در مورد عواقب این مشکل صحبت می‌کنیم اما آن‌ها همچنان می‌خواهند پروژه‌ها را در زمان معین تحویل بگیرند. گاهی ممکن است با خطاهای ناگهانی روبرو شویم، در این شرایط نمی‌توانیم منتظر نوشتن یک راهکار تمیز باشیم. به همین دلیل باید نوشتن کدهای ضعیف را مثل نوشتن کدهای خوب بلد باشید.

5. آموخته‌های خود را با اعضای تیم به اشتراک نمی‌گذارید

ارزش یک توسعه‌دهنده با چیزهایی مشخص می‌شود که هنگام کدنویسی یاد می‌گیرد. بنابراین تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارید. به همکاران خود کمک کنید تا چیزهای جدیدی را در مورد پروژه و پیچیدگی‌های آن یاد بگیرند.

6. کدها را کورکورانه کپی پیست می‌کنید

کمک گرفتن از StackOverflow ایرادی ندارد اما قبل از استفاده از کد باید ابتدا آن را به درستی درک کنید. همیشه کد خودتان را با آن مقایسه کنید. با اولین نگاه نمی‌توانید به تمام عملکردهای کد پی ببرید. وقتی کدها را با جزئیات بیشتری مطالعه کنید، بیشتر در مورد یک مشکل خاص اطلاعات کسب خواهید کرد.

7. گفتن «بعداً آن را درست می‌کنم»

این مورد نیز مانند سایر عادات گفته شده خطرناک است. عادت به تعویق انداختن اصلاحات کد، یکی دیگر از مشکلات رایج در بین برنامه‌نویسان است. شاید با استفاده از برخی ابزارها بتوانید کارهای خود را پیش ببرید اما باید راهی را پیدا کنید تا مشکلات کوچک‌تر را نیز شناسایی کنید. افزودن کامنت‌های «TODO» یک روش سریع بوده که به کمک آن می‌توانید مطمئن شوید که هیچ چیز را از دست نخواهید داد.

این 7 عادت بد را همین حالا ترک کنید تا پروسه کدنویسی شما بهبود پیدا کند.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
4.83 از 6 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی

مقالات برگزیده

مقالات برگزیده را از این قسمت میتوانید ببینید

مشاهده همه مقالات