۷ نکته اصلی برای بهبود طراحی UX
ﺯﻣﺎﻥ ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ: 7 دقیقه

۷ نکته اصلی برای بهبود طراحی UX

این نکات اساسی در طراحی UX بسیار مهم هستند و می‌توانند بر روی قابلیت استفاده تاثیر بگذارند، بنابراین به آن‌ها دقت کنید.

برای بهبود بخشیدن تجربه کاربری، باید نقاط ضعف یک رابط را بدانید. بخش‌های دردسرسازی وجود دارند که یک طراح باید به آن‌ها توجه ویژه داشته باشد. این‌ها همان بخش‌هایی هستند که در آن‌ باید به دنبال دلایل یک تجربه کاربری بد بگردید.

هر تغییر به معنای سرمایه‌گذاری زمان و منابع است، پس باید به خوبی بررسی شود. هر چه زودتر یک مشکل را کشف کنید، حل کردن آن آسان‌تر و ارزان‌تر خواهد شد. در حالت ایده آل، بازرسی UX باید قبل از بهبود بخشیدن به UX انجام شود. با این حال آگاهی داشتن از قواعد اساسی تست UX و ابزارهای بهبود آن برای هر طراح الزامی است. با این کار آن‌ها می‌توانند به شکلی حرفه‌ای رشد کنند.

برای آزمایش کردن باید از کاربرانی استفاده کنید که طراح نیستند. بنابراین رایج‌ترین مشکلات در کجا پنهان شده‌اند؟

۱. تحقیقات کاربری

مبنای طراحی رابط، نتایج به دست آمده از تحقیقات بازاریابی است. بدون داشتن شناخت درست از مخاطب، سلیقه، ترجیحات، انگیزه و اهداف آن‌ها، هر تلاشی برای ساخت یک طراحی خوب با شکست مواجه خواهد شد. این‌ها مسائل پایه‌ای هستند و بدون آن‌ها همه چیز خراب خواهد شد.

مطمئن شوید که اطلاعات کاملی را در مورد کاربران جمع آوری کرده‌اید. آیا به خواسته‌ها و الگوهای رفتاری آن‌ها فکر شده است؟ آیا اطلاعات کافی در مورد محصول دارید؟ آیا می‌دانید که چگونه باید مخاطبان خود را به محصولاتتان علاقه‌مند کنید؟

مطمئن شوید که کاربران خود را به طور کامل درک کرده‌اید و می‌‌دانید که چطور انتظارات آن‌ها را برآورده کنید.

۲. مفهوم طراحی

برخی از طراحان مفهوم طراحی را به اشتباه درک می‌کنند. این در مورد طراحی خلاقانه، مدرن یا سفارشی نیست. این مفهوم یک ایده در پس طراحی است که شما از آن برای انتقال پیام مشتری خود به کاربران استفاده می‌کنید. مفهوم طراحی باید قبل از هر چیز دیگری، انتظارات کاربران را برآورده کند و کارهای وبسایت یا برنامه را حل کند.

مطمئن شوید که مفهوم طراحی شما با اهداف اصلی تعیین شده مطابقت دارند.

۳. جریان کاربری

فکر نکردن یا اشتباه فکر کردن یک مشکل رایج در جریان کاربری است. شما باید موارد زیر را به خوبی بررسی کنید:

- آیا کاربر اقدامات را با ترتیب درست انجام می‌دهد؟

- آیا تمام اسکریپت‌ها و پردازش‌ها یک پایان منطقی دارند؟

- کاربر چقدر سریع به هدف می‌رسد؟

- آیا از اشتباهات احتمالی جلوگیری کرده‌اید؟

مردم از ورودی‌های مختلفی می‌آیند. در این مسیر بخش‌های مربوط به تصمیم‌گیری (نقاط تعاملی) وجود دارد. بفهمید که آیا رفتار کاربر با سناریوی برنامه‌ریزی شده شما مطابقت دارد یا خیر. آیا آن‌ها طبق برنامه قسمت‌های تعاملی را پشت  سر می‌گذارند؟ آنها با چند کلیک به نتیجه می‌رسند؟ آیا می‌توان تعداد کلیک کردن‌ها را کاهش داد و تمام موارد غیرضروری را حذف کرد؟

اگر جریان طبق نقشه پیش نرود یا موانعی در سر راه وجود داشته باشد، باید ساختارهای طراحی بصری و معماری اطلاعات وبسایت یا برنامه را تغییر دهید. ممکن است میلی به انجام این کار نداشته باشید اما این امر بسیار ضروری است.

مطمئن شوید که جریان کاربری شما دلپذیر و آسان باشد و در مسیری حرکت کند که خواسته‌های کاربران را برآورده می‌کند.

۴. تصاویر منطقی

یک تصویر خوب می‌تواند توجه کاربران را به خودش جلب کند. این موضوع مسیر رسیدن به هدف را قابل مشاهده، قابل پیش‌بینی و قابل درک می‌کند. یک طراحی بد می‌تواند جریان کاربری را از بین برده و سبب گمراه شدن کاربران شود. این مسئله زمانی رخ می‌دهد که سلسله مراتب بصری مشکل داشته، اکسنت‌ها گم شده یا در محلی اشتباه قرار داده شده باشند.

اکسنت‌های قرار داده شده در محل نامناسب، کاربر را از هدف دور می‌کنند. انیمیشن‌های غیرضروری باعث حواس‌پرتی می‌شوند و افراط در استفاده از موارد بصری سبب منحرف شدن توجه کاربران خواهد شد. دلیل درک نشدن یک محتوا می‌تواند طراحی بد و آگاهی ضعیف از سلیقه‌های مخاطب یا یک مفهوم نادرست باشد.

یک طراحی بصری خوب بدین معناست:

- مسیری روشن و قابل فهم برای رسیدن به هدف

- مدیریت توجه

- سلسله مراتب بصری واضح

- نقاط صحیح تعاملی

- ارائه‌ی محتوایی درست

- دعوت به عملی موثر

- فراخوان عملی تاثیرگذار

- کنتراست تصاویر و فونت‌ها، ریتم بصری و تعادل

- پاسخگویی و ارتباطات

- تاثیر عاطفی

مطمئن شوید که طراحی بصری شما یک مسیر جنبشی خیره‌کننده را ایجاد کرده و با جریان کاربری مطابقت دارد.

۵. بهینه‌سازی تعاملات

ارتباطات و تعاملات، وسیله‌ای برای ارتباط با کاربران است. این موضوع مهمترین قسمت در UX می‌باشد. رابط باید دوست و همراه کاربر باشد. کاربران باید از برقراری ارتباط با رابط احساس خوشحالی کنند. به این منظور شما باید:

- بازخوردی بصری از وضعیت سیستم ارائه دهید

- از بروز خطاها جلوگیری کنید

- پیام‌های خطای دوستانه و دلگرم‌کننده‌ای را نشان دهید

- ویژگی‌هایی که دارای سناریوهای طولانی هستند را به منظور کاهش احتمال استفاده‌ی تصادفی از یکدیگر جدا کنید

- امکان لغو عملکردها را به راحتی فراهم کنید

- تاثیر منفی فعالیت‌های قطع شده را به حداقل برسانید

- اطلاعات مربوط به اقدامات قبلی کاربر را ذخیره کنید (به طوری که آن‌ها داده‌ها را دوباره وارد نکنند، اما بتوانند آن را اصلاح کنند)

- قسمت‌های قابل کلیک شدن با قابلیت پاسخگویی را ایجاد کنید

- لحظاتی از یک تعامل عاطفی را خلق کنید

می‌توانید از این روش‌ها برای ساخت یک رابط کاربری هوشمند، دلسوز، واکنش‌گرا و تا حد ممکن "انسانی" استفاده کنید. مطمئن شوید که رابط شما به طور بصری با کاربر ارتباط برقرار می‌کند. با این کار می‌توانید از اشتباهات آن‌ها جلوگیری کرده و آنان را به اهداف خودشان برسانید.

۶. امکان خواندن در هر دستگاهی

برای اینکه محتوای سایت شما در هر دستگاهی به خوبی نشان داده شود، بسته به وظایف خود می‌توانید از یک طرح‌ بندی منعطف، روان و واکنش‌گرا استفاده کنید. اگرچه اول از همه باید به دنبال راحتی کاربران باشید.

طرح بندی واکنش‌گرا در بسیاری از موارد بهینه است و این امکان را به شما می‌دهد تا طرح خود را با مرتب‌سازی مجدد عناصر تغییر دهید. طراحی واکنش‌گرا از بردارهایی استفاده می‌کند که صفحه را بیش از حد شلوغ نمی‌کند یا بخش بصری را خیلی تغییر نمی‌دهند.

مطمئن شوید که ظاهر خوبی از رابط کاربری خود را در تمام دستگاه‌ها ارائه می‌دهید.

خدمات مختص تست سازگاری:

۱. https://responsivedesignchecker.com/?ref=hackernoon.com

۲. https://www.browserstack.com/?ref=hackernoon.com

۳. https://www.thinkwithgoogle.com/intl/en-gb/feature/testmysite/

۴. https://search.google.com/test/mobile-friendly

۷. قابلیت دسترسی

قابلیت دسترسی به معنای امکان استفاده از یک محصول دیجیتال برای افرادی با توانایی‌های مختلف جسمی، در هر محیط و شرایطی است. این امر امکان دسترسی برابر را برای همه فراهم می‌کند. قابلیت دسترسی بالا به معنای بدست آوردن هرچه بیشتر کاربران است و مطمئناً این کار ارزشش را دارد.

مطمئن شوید که در هر شرایطی از دسترسی و رفاه تمام کاربران خود مراقبت می‌کنید.

هدف کاربر قدردانی از مزایای رابط کاربری نیست. هدف آن‌ها رسیدن به همان چیزی است که در وهله‌ی اول باعث شد به وبسایت شما بیایند. وظیفه‌ی طراح نیز کمک کردن به کاربران در رسیدن به خواسته‌هایشان است.

منبع

چه امتیازی برای این مقاله میدهید؟

خیلی بد
بد
متوسط
خوب
عالی
5 از 1 رای

/@Pemi.razmi
علیرضا داداشی
دانشجوی مهندسی پزشکی

دیدگاه و پرسش

برای ارسال دیدگاه لازم است وارد شده یا ثبت‌نام کنید ورود یا ثبت‌نام

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

در حال دریافت نظرات از سرور، لطفا منتظر بمانید

علیرضا داداشی

دانشجوی مهندسی پزشکی